سایر منابع:
سایر خبرها
آئین پرشور نخل برداری تفت در غروب عاشورا
روز پیش از شروع ماه محرم آغاز می شود و حداقل یک هفته به طول می انجامد. در طول این مدت، باباهای میدان، زیورآلات و وسایل مربوط به تزئین نخل را از انبار بیرون آورده و تمام روز را با پاهای برهنه به این امر می پردازند. البته بستن نخل نیاز به مهارت و سلیقه خاص دارد و خادمان میدان، شیوه های آن را از پدر و اجداد خود آموخته اند. نخل های بزرگ مانند نخل های میدان امیرچخماق، میدان امام ...
مراسم شمع گردانی تاسوعا در اردبیل
...، اما برخی از این مراسم از جمله شمع گردانی، برپایی در کشور و سراسر دنیا بی نظیر و متعلق به منطقه ی اردبیل است. آغاز آئین عزاداری ماه محرم الحرام در استان اردبیل، به ویژه مرکز استان، هم زمان با 27 ذیحجه و با مراسم تشت گذاری در اردبیل برگزار می شود، طی این مراسم سوگواران پس از مدیحه سرایی و عزاداری تشت هایی را به یاد تشنه کامی شهیدان کربلا پر از آب کرده و با زیارت کردن این تشت ها آب ...
مذهب و قومیت در افغانستان
.... زبان این قوم فارسی دری و اکثریت قریب به اتفاق آنان، پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. هزاره ها، در طول تاریخ سیاسی افغانستان از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم بوده و مورد اعمال تبعیض و تعصب شدید قومی قرار داشته اند. و تا پیش از روی کار آمدن ظاهر شاه، مردم قوم هزاره، اجازه ورود به مشاغل نظامی را نداشتند و در سال 1316 هجری شمسی هنگامی که دولت افغانستان، عده ای از دانشجویان را برای آموزش نظامی به ...
چند خبر کوتاه از هرمزگان
همیاری جامعه ادبی و فرهنگی استان است. در ادامه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یاد آور شد: مقدمات اولیه و هماهنگی های لازم صورت پذیرفته و در همین راستا انجمن های شعر و ادب استان و شهرستان ها مجددا فعالیت خود را آغاز کرده اند. علیرضا درویش نژاد عنوان کرد: برنامه های فرهنگی هنری به ویژه جشنواره ها و کنگره ها زمانی تأثیر گذار خواهند بود که با مشارکت هنرمندان و جامعه فرهنگی ...
آیین های بومی عزاداری مردم جنوب خوزستان در دهه نخست محرم
دسته های سنج و دمام و سینه زنی شهرستان های جنوب، آیینی است که با شرکت جمع زیادی از عزاداران حسینی، هرساله باشکوهتر از سال های گذشته برگزار می شود و سیل عزاداران مشتاق عزادری جنوبی را به شهرهای جنوبی خوزستان می کشاند. *** آغاز مراسم هفتم محرم با شیپور بلندی مراسم آغاز می شود و دسته های سنج و دمام دایره می بندند، طبل هایی که از پوست گوسفند، گاو و بز تهیه شده را روی درام چوبی می کشند و ...
مردم ایران چه تصویری از کربلا را دیده اند؟
برچیده شدند و ذائقه ی جامعه تغییر کرد، شاهد افول این هنر بودیم. قوللر آغاسی در سال 1345 و مدبر در سال 1346 (در فقر و گمنامی) از دنیا رفتند و رهروان آن ها ، این کار را به صورت پراکنده ادامه دادند و گاهی سفارش هایی را قبول می کردند. آغداشلو نیز نقاشی مکتب قهوه خانه ای را یکی از نقطه ها ی اوج هنر مردمی دانسته و معتقد است: این هنر پس از گذر از دوره ی درخشان خود، به کلکسیون خریداران مرفه راه پیدا ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
دفع خطر النصره و داعش از جاده بین المللی اثریا – خناصر در سوریه
عملیات بزرگی را برای بازگرداندن امنیت در طول این جاده انجام دادند. این عملیات از جنوب جاده توسط ارتش و شمال جاده توست تیپ قدس آغاز شد و هردو آنها در محور "مراغه" به هم رسیدند و نیروهای تیپ قدس در میان آتش درگیری های شدید، بخش گسترده ای از جاده خناصر به سمت اثریا به مسافت 12 کیلومتر را به کنترل درآورد. این درگیری ها شدیدترین درگیری از نوع خود از زمان کنترل کامل ارتش بر این جاده به شمار می رود ...
اعلام آمادگی سرمایه گذاری 15 میلیاردی خارجی ها در ایران
جلسه توسعه و شورای اداری دارای اهمیت ویژه ای است و باید اقدام شود تا مصوبات مناسبی برای استان کرمان صورت گیرد. جلال پور گفت: سازمان های مرتبط باید در حوزه های مختلف ایده های مناسب و همراه با راهکار را تدوین کنند تا به عنوان مصوبه سفر در نظر گرفته شود. وی با تاکید بر اینکه کشور به سمت فضای جذب سرمایه گذار در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: مهم این است که استان کرمان در جریانات کاری به گونه ای عمل کند که سرمایه گذاران برای حضور در این استان تشویق و ترغیب شوند. انتهای پیام ...
داستان فولکس واگن و حضورش در ایران
به گزارش پدال نیوز، امروزه فولکس واگن انبوهی از محصولات متنوع را تحت برندهای متفاوتی راهی بازارهای بین المللی می کند. اما حدود 50 سال قبل وضعیت تفاوت قابل توجهی داشت و چندان خبری از تنوع در میان محصولات این خودروساز نبود. در این میان تلاش های گوناگونی از طرف فولکس واگن برای تصاحب بخش های جدیدی از بازار کشورهای هدف و تولید محصولاتی به جز بیتل (تایپ 1) در طول 2 دهه انجام شد که در بیشتر موارد با شکست ...
نجات 2 فک خزری گرفتار در تورهای صیادی + تصاویر
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: صیادان فک ها را از تور آزاد کرده و بلافاصله موضوع را به اداره محیط زیست گزارش نمودند. احمد دباغیان اظهار داشت: با هماهنگی صورت گرفته از سوی محیط زیست، فک ها به مرکز درمانی فک خزری در جزیره آشوراده منتقل شدند. هر 2 فک توسط دامپزشک مرکز درمانی – تحقیقاتی سگ دریایی در ...
محمود رحمانی از سرنوشت عجیب و غریب مُلفِ گند می گوید / وقتی سوژه فیلم را کارگردانی کرد
حقیقت و پذیرفته شدنش در جشنواره مونیخ چقدر طول کشید؟ حدود یک سال و نیم. من یک نسخه از ملف گند را در آرشیوم گذاشته بودم و دوستانم به شوخی می گفتند، برو روی آن نوار، یک فیلم دیگر ضبط کن. و من واقعا فکر میکردم که چطور این اتفاق میافتد؟ نمایش فیلم در جشنواره های خارجی موفق بود و به تدریج اخبار ایم موفقیت ها هم در ایران انعکاس یافت. بله، فیلم در جاهای مختلفی نمایش داده ...
3 تاکتیک جدید دولت در پساتحریم/ معرفی 300 هزار نفر برای اشتغال
گمشده کشور است. وی تدوام اقتصاد مقاومتی در هر شرایطی را از جمله راه کارهای دولت در ادامه مسیر عنوان کرد و گفت: دولت مراقب است که رفع تحریم ها منجر به واردات نشود و از طرفی کشور با کار کارشناسی شده در حوزه اقتصاد اداره شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سرمایه گذاری دولت در بخش درمان گفت: استان زنجان با پوشش 530 هزارنفری جمعیت توسط تأمین اجتماعی و بخش اعظمی توسط ...
افزایش 3 برابری تولید پتروشیمی ایران/عربستان مشتری گاز آمریکا شد
تولید فرآیند MTO به MTP در راستای تولید پروپیلن و الفین ها یکی از بحث های روز شده است چراکه این مساله بسیاری روی بازار پتروشیمی می گذارد، و در حوزه الفین ها تحول عمده ای در خاورمیانه صورت می گیرد. وی با اشاره به این که ایران علاوه بر منابع عظیم گاز از منابع بسیار خوب زغال سنگ نیز برخوردار است، یادآور شد: این مساله به ویژه در سال های 2030 و 2040 بسیار اهمیت خواهند داشت بنابراین صنعت ...
اعلام آمادگی سرمایه گذاری 15 میلیاردی خارجی ها در ایران
محسن جلال پور در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت گردشگری اظهار کرد: کارهایی که در دو سال و نیم گذشته در زمینه حراست از میراث فرهنگی و احیای این میراث در سطح استان کرمان انجام شده، ستودنی است. وی با اشاره به اینکه سال 1394 با یک شرایط ویژه و انتظار آغاز شد، ادامه داد: در این مدت همه در این فضا بودند که دستاورد تفاهم به نتیجه برسد و تصمیم گیری شود و پس از آن مردم در شرایط ...
مظلومیت علی اصغر(ع) موجب هدایت دیگران شد
...، هدایت مردم بوده و تا آخرین نفس در این امر مهم تمام سعی و تلاش خود را انجام می دادند تا به هر طریقی افراد را هدایت کنند. مدیر حوزه علمیه استان یزد ادامه داد: آوردن حضرت علی اصغر(ع) به میدان و طلب آب از دشمن علاوه بر این که شقاوت و سنگدلی جبهه باطل را در تاریخ به ثبت رساند، باعث شد تا دو نفر از لشکر عمرسعد با دیدن این صحنه به جمع یاران سید الشهدا(ع) بپیوندند و از همانجا دست خود را ...
پیشنهاد افزایش وام مسکن تهرانی ها به 100 میلیون تومان
است که پیشنهادم این است با افزایش تسهیلات جعاله به 20 میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید مسکن به 100 میلیون تومان برسد. البته هنوز این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده و فقط در حد یک پیشنهاد است. آخوندی گفت: علاوه بر این با موافقت شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه شب سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز مسکن (خرید اوراق تسهیلات) که تاکنون 35 میلیون تومان بود به 60، 50 و 40 میلیون تومان به ترتیب در شهر تهران ، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری افزایش پیدا کرد. ...
با نوآوری فعالان اجتماعی: کتاب نذری برای دومین بار در اهواز توزیع شد
رییس هیات مدیره کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برنامه نذر کتاب در شب نهم ماه محرم برای دومین بار در طول دهه اول محرم در اهواز برگزار شد. فهیمه صیادی افزود: این کانون دومین برنامه خود را در ساعت 21 منطقه حصیر آباد اهواز برگزار کرد. به گفته وی اولین برنامه نذر کتاب در منطقه کوی نفت اهواز در شب هفتم محرم انجام شد. وی هدف اولیه این کانون ...
شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران وفادارش تسلیت باد
به گزارش گلستان ما، قیام امام حسین(ع) دارای ابعاد مختلفی است که در این میان زمینه ها و دلایل شکل گیری این نهضت عظیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تبیین علت های قیام عاشورا همواره الهام بخش مسلمانان و به ویژه شیعیان در اعصار متمادی بوده است. تاکنون در خصوص علل و عوامل قیام عاشورا نظرات متعددی ابراز شده است. بهترین نظر در این خصوص، نظر بانی قیام عاشورا حضرت اباعبدالله الحسین ...
نخل ها غربت ومظلومیت شهدای کربلا را فریاد می زنند
میلیونی در این مراسم شرکت می کنند و صدها نفر مردم قوی هیکل این سنبل عظیم را بر دوش می کشند و گرد میدان نخل به حرکت در می آورند. نخل ها در دیگر ایام سال بدون تزئیین در کنار حسینه ها، تکایا و میادین بزرگ شهر قرار دارند و سنبل عشق و ارادت مردم یزد به امام حسین(ع) به شمار می روند. در گذشته، جهت مراسم آذین بندی و آماده کردن نخلها برای عزاداری ماه محرم با یک فراخوان، اهل محل و یا آبادی صورت می گرفت ...
دلیل سقوط آزاد سرمایه های اجتماعی چیست؟
مرتبط با سرمایه اجتماعی؛ یعنی پایه چهارم ثبات و پایداری هر حکومتی داشت. از این رو، از فرمانداران کلان شهرهای ایران خواست تا با کاهش نگاه های امنیتی و تسهیل کردن شرایط، زمینه را برای بازگرداندن نشاط به فعالیت های مدنی در قالب تشکل های مردم نهاد فراهم سازند. توصیه ای که بی شک سازمان حفاظت محیط زیست برای تحققش در طول دو سال گذشته جانانه کوشیده است. از همین رو، سه شنبه گذشته در ادامه سلسله سخنرانی های ...
حضرت عباس(ع) تجسم بصیرت و ایثار است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد، استاد حوزه و دانشگاه امروز اول آبان در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و با حضور تعدادی از قرآن پژوهان و عزاداران حسینی(ع) برگزار شد گفت: شخصیت حضرت عباس(ع) شگفت انگیز و اعجاب آور است و در طول مدت امامت امام حسین(ع) ایشان به لحاظ کلامی و روایی بروز و ظهوری نداشتند که در نگاه اول سؤال ...
مسابقه عکس ما رأیت الّا جمیلا در یزد برگزار می شود
محمد صادق کوچک زاده، رئیس حوزه هنری استان یزد در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از یزد اظهار کرد: مسابقه عکس ما رأیت الّا جمیلا با موضوع محرم و صفر در یزد برگزار خواهد شد. وی هدف از برگزاری آن را ترویج فرهنگ عاشورا و خلق آثار فاخر با محورهای ویژه ای چون ما رأیت الّا جمیلا ، آیین های مذهبی و عاشورایی ، کودکان و محرم و پیاده روی اربعین حسینی و ... برشمرد و افزود: هنرمندان و ...
عزاداری 776 هیئت مذهبی در سیستان و بلوچستان
امسال نیز همانند سال های گذشته شاهد حضور و شکوه هر چه تمام تر عزاداران حسینی برای مراسم روز تاسوعا هستیم، در زاهدان نیز به رغم تغییر ناگهانی مسیر های دسته روی هیئت های غرب زاهدان باز هم حماسه ای دیگر در خیابان آزادی زاهدان رقم خورد و مردم با شور و شکوه خاصی به عزاداری پرداختند. امسال نیز مانند چند سال گذشته، اجتماع عزاداران حسینی در تاسوعا از صبح امروز در جای جای این دیار آغاز شد و ...
یادواره خلبان شهید عباس اکبری و 54 شهید روستای ابرجس قم برگزار شد
فروغی قاری بین المللی استان آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد، سپس گروه تواشیح جانبازان قمر بنی هاشم(ع) به مرثیه خوانی جمعی و بیان خاطراتی از جانبازی خود پرداختند. سخنرانی حجت الاسلام میرشفیعی در وصف مقام شهدا و نوحه خوانی تاسوعای حسینی(ع) پایان بخش این مراسم بود. امیر سرلشکر خلبان شهید عباس اکبری اهل روستای ابرجس قم و متولد سال 1333 بود. وی در مرداد 1367 پس از عملیات مرصاد و ...
معرفی آئین های عزاداری کهن در گیلان
ایشان برای اول بار به سال 352ق عزاداری بر اباعبدالله علیه السلام را به صورت رسمی آنهم در بغداد مرکز خلافت مسلمین به صورت علنی برپا کردند، دستور دادند مردم بغداد اماکن کسب و حرفه را ببندند، جامه سیاه به نشانه عزای سیدالشهداء(ع) بپوشند و بگردند و بگریند.[2] اهمیت این اقدام آل بویه وقتی روشن تر می شود که بدانیم آل بویه گیلانی که در محیطی با اکثریت اهل سنت به فعالیت می پرداختند ، در رسمیت بخشیدن به ...
از عکاسی یک بازیگر تا اولین نذر عاشورایی
اتفاقاتی می شوند که ریاگونه هستند و صورت خوشی ندارند. گلچین یادی از کودکی و همراهی که با خانواده اش برای این مراسم داشت کرد و بعد افزود: الان هم گاهی به این مراسم ها می روم، نکته ای در این سال ها وجود دارد. این است که شرایط کشور هم تغییر کرده و خاص شده است، به همین خاطر جنبه ظاهری قضیه هم چون با مسائل دیگری مثل موضوعات و نگرش کشورهای دیگر همراه است، اهمیت دارد. کسانی که تصمیم می ...
برپایی نماز ظهر عاشورا در امامزادگان استان قزوین
هیئات عزاداری از مناطق مختلف به سمت امامزادگان استان دسته روی می کنند، اضافه کرد: هیأت های مذهبی پس از تجمع در این اماکن مقدس به صورت تجمیعی و هماهنگ عزاداری کرده و با فرارسیدن ظهر، نماز جماعت روز عاشورا را اقامه خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه محوری ترین مراسم عزاداری روز عاشورا و اقامه نماز این روز در قزوین، مرکز استان و در جوار حرم مطهر امامزاده حسین (ع) برگزار می شود، اظهار کرد: نماز ...
گردشگرانی که برای عزاداری به جاده می زنند
.... چه آنهایی که زاده روستای ابیانه هستند، چه کسانی که از این روستا رفته و در این مواقع از سال به زادگاهشان برمی گردند و چه مسافرانی که می خواهند در مراسم عزاداری آنها شرکت کنند.بیش از 500 هزار نفر به حسینیه اعظم زنجان می رونددر این میان غیر از روستای ابیانه که گنجایش پذیرش مسافران شهرهای دیگر را کمتر دارد، استان زنجان و حسینیه اعظم آن یکی از پر مخاطب ترین مراسم های عزاداری را به خصوص در روزهای ...
اعلام آمادگی سرمایه گذاری 15 میلیاردی
به گزارش سلام خبر، محسن جلال پور در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت گردشگری اظهار کرد: کارهایی که در دو سال و نیم گذشته در زمینه حراست از میراث فرهنگی و احیای این میراث در سطح استان کرمان انجام شده، ستودنی است. وی با اشاره به اینکه سال 1394 با یک شرایط ویژه و انتظار آغاز شد، ادامه داد: در این مدت همه در این فضا بودند که دستاورد تفاهم به نتیجه برسد و تصمیم گیری شود و پس از آن ...