سایر منابع:
سایر خبرها
محمود رحمانی از سرنوشت عجیب و غریب مُلفِ گند می گوید / وقتی سوژه فیلم را کارگردانی کرد
؟ باورشان این بود که مُلفِ گند اصلا فیلم نیست. یکی از اعضای انتخاب می گفت، ما فکر کردیم تو راش فیلمت را فرستادی و هنوز آن را مونتاژ نکردی. یکی از بچه های مستندساز هم معتقد بود که این فیلم باید 10 دقیقه شود. من ولی هیچ کدام این حرفها را قبول نداشتم. وقتی این حرف ها را می زدند، واکنش ات چه بود؟ راستش خیلی ناراحت شدم، چون انتظار برخورد خیلی بهتری داشتم، قبل از آن، فیلم ...
گفتاری از آیت الله مصباح یزدی درباره روش آشناکردن نوجوانان با مسائل بنیادی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارصد و سومین و چهارصد و چهارمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه شهریور و مهر 1394 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان چاپ و روانه بازار شده است . در این شماره از ماهنامه این عناوین را می خوانیم: رویدادهای ناگوار، حاصل ناگزیر گناه: آیت الله جوادی آملی ، انسان و شأن خلیفه الهی: آیت ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند. از جمله ادله ای که در میان این استدلالات زیاد به چشم می خورد، این است که چرا هزینه های کلانی که برای حج خرج می شود را صرف رفع مشکلات در داخل از کشور نکنیم؟ چرا حاجی، هزینه سفر خود به سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت و یا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان نمی کند. این نوشتار، در مقام پاسخ به این سوالات می باشد ...
آرشیوخبر:تیم توزر مدیرعامل Vauxhall از این شرکت جدا شد/بررسی کامل MG GS +عکس
هم مشابه آن را دیده ایم. چیزی که جای جای طراحی GS خود را نمایان می کند این است که طراحان ام جی سعی کرده اند طرح شش ضلعی که در آرم ام جی دیده می شود را در نقاط مختلف این خودرو به نمایش بگذارند. برای مثال دو نیمه شش ضلعی در اطراف چراغ های مه شکن دیده می شوند. علاوه بر آن، دو نیمه شش ضلعی که به طور برعکس روی یکدیگر قرار گرفته و کشیده شده اند، جلوپنجره GS را تشکیل می دهند. ورودی هوا نیز همانند MG 6 به ...
دلایل پیوند عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار ، در تطوّر حیات مکتب شیعه، دو نقطه عطف، محسوب می شوند و با همین دو مفهوم، بسیاری از مبانی، اصول و عقاید مذهب تشیع، مورد مطالعه قرارگرفته و از سایر فرقه ها و نحله های اسلامی، باز شناخته می شود. البته ما معتقدیم که اساس و مبنای تشیع، به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) گذاشته شده است و شخصیت هایی مانند حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسن (علیه السلام) برای نشو و نشر آن زحمات فراوانی کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند؛ اما حادثه عاشورا به عنوان انقلابی شناخته می شود که موجب شد بسیاری از زوایای تاریک و پنهان عملکرد خاندان اموی آشکار شود و اسلام حقیقی و نیز حقانیت ائمه (علیهم السلام)، عیان گردد. پس از واقعه کربلا و امامت ائمه بعدی (علیهم السلام)، جریان غیبت آخرین امام شیعیان، برجسته ترین موضوعی است که جزء اعتقادات اصلی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، به شمار می آید. این اعتقاد برخواسته از این اصل است که خداوند هیچ گاه، زمین را بدون حجت نمی گذارد. بر این اساس و با غایب شدن ظاهری حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرها، مفهوم انتظار متولد، و مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جزء مبانی فکری و عقیدتی واقع شد. بر اساس این مفهوم، اگر چه حجت خدا، در پسِ پرده غیبت به سر می برد، اما به صورت محسوس و غیر محسوس، جهانیان و خاصه، شیعیان را همواره از عنایات و توجهات خود، بهره مند می کند و لحظه ای از راهنمایی و ارشاد آنان، باز نمی ایستد. به دنبال پذیرش مسئله غیبت، این اعتقاد نیز تثبیت شد که با فراهم شدن شرایط ظهور، آن حضرت به اذن خداوند ظهور خواهد کرد و بساط ظلم و بیداد را برخواهد چید و جامعه را به سوی کمال و سعادت، هدایت خواهد کرد. هرچند که از عاشورا، به عنوان یک واقعه و حادثه یاد می شود و از انتظار، به عنوان یک اعتقاد؛ ولی بررسی و شناخت شخصیت های خالق این دو مفهوم و اهداف و برنامه های ایشان، این فرضیه را به دست می دهد که میان این دو عنصر اصلی اعتقادات شیعی، اتحاد و هم پوشانیِ کامل برقرار است. اما این ارتباط، چیست و چگونه این دو مفهوم، در یک قالب جای می گیرند و نهایتاً به هم می پیوندند؟ این، سوالی است که پاسخ به آن، هدف این نوشتار است. تحلیلی بر مفاهیم پیوند: در لغت به معنی خویشاوندی و نزدیکی نَسَبی و هم چنین به عمل فروبردن شاخه درختی به درخت دیگر گفته می شود.68 گاهی، پیوند و رابطه ای که میان دو چیز و یا دو کس برقرار می شود، آن دو را تا سر حدّ اتحاد پیش می برد؛ به گونه ای که میان آنان، هیچ فاصله و مرزی باقی نمی ماند. مراد از پیوند در عبارت پیوند عاشورا و انتظار ، به نوعی با هردوی این معانی سازگار است. عاشورا: در زبان عربی، به معنی دهمین روز ماه است. عاشورا از جمله روزهایی است که نزد مسلمانان و یهودیان، اهمیت داشته و دارد. به اعتقاد یهودیان، عاشورا یا کیپور ، روزی است که خداوند در آن، فرعونیان را در رودخانه نیل غرق کرد و حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل را از دست ایشان نجات داد؛ از این رو، روز دهم ماه تشرین را -که عید کیپور نامیده می شود- روزه می گیرند و آن را کفاره گوساله پرستی ِ بنی اسرائیل، می دانند. البته بسیاری از مورخان عرب، معتقدند که عاشورای مورد نظر یهودیان، با عاشورا ی مسلمانان، از لحاظ زمانی تفاوت دارد. به اعتقاد آنان، عاشورای یهود (کیپور)، روز دهم ماه تشرین (اولین ماه عبری) است. اما در نزد مسلمانان، این روز اعتبار دیگری دارد. بسیاری از اهل سنت، این روز را روزی مبارک و خجسته می دانند و بر این باورند که در این روز، خداوند، آدم و حوا را آفریده است؛ لذا روزه گرفتنِ در این روز را مستحب می دانند. ولی در نظر شیعیان، این روز، به جهت کشته شدن امام حسین (علیه السلام) در آن، شوم است؛ لذا این روز را روز حزن و اندوه قرار می دهند و در مساجد، برای امام حسین (علیه السلام)، نوحه سرایی و مرثیه خوانی می کنند.69 انتظار: در لغت، به معنی چشم به راه داشتن 70، و در اصطلاح چشم انتظاری برای فرا رسیدن ظهور موعود آخرالزمان است. هرچند که اعتقاد به مهدویت ، در بسیاری از ادیان و مذاهب وجود دارد، اما انتظار ، در فرهنگ شیعه، هویت یافته است. به اعتقاد مکتب شیعه، دوازدهمین وصی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، در پس پرده غیبت است و در زمانی که فقط خدا می داند، ظهور خواهد کرد؛ لذا اعمال و مناسکی را جهت تعجیل در فرج آن حضرت، انجام می دهند. عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین (علیه السلام) و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثه عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسه امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند. انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدا می کند؛ همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: اِنتظارُ الفَرج عِباده 71٫ پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد. شخصیتهای اصلی فرهنگ عاشورا و انتظار چنان چه گذشت، عاشورا و انتظار از حد یک واقعه و عقیده عبور کرده و تبدیل به دو فرهنگ قوی و بالنده شده اند که امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به عنوان قهرمانان و شخصیت های اصلی، در رأس آن ها قرار دارند. در واقعه کربلا، امام حسین (علیه السلام) مرکزیت جریان را بر عهده داشت. ایشان در تمام طول جریان کربلا- یعنی از زمانی که کاروان حسینی (علیه السلام)، به واسطه اجبار یزید بر اخذ بیعت، تصمیم به خروج از مدینه گرفت و در مسیر پر حادثه کربلا واقع شد، تا زمانی که حماسه خونین عاشورا به وقوع پیوست- محوریت اصلی را به دوش می کشید و تصمیمات به اراده ایشان، اتخاذ می شد. هر چند که در قیام عاشورا، خاندان آن حضرت، به ویژه حضرت زینب علیها السلام و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) نیز هنرنمایی کرده اند، اما جملگی آنان، تحت پرچمی گرد آمده بودند که امام حسین (علیه السلام) به اهتزاز درآورده بود. اما در فرهنگ انتظار، قهرمان و شخصیت اصلی، حضرت حجت بن الحسن (علیهما السلام) است. در این فرهنگ، همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، در جایگاه امامت، حماسه عاشورا را خلق کرد، حضرت حجت (علیه السلام) نیز از همان جایگاه، فرهنگ و عقیده انتظار را آفرید. پنهان شدن آن حضرت از نظرها، باعث شد که پیوسته شعله شور و اشتیاق به ظهور و دیدار آن حضرت، در قلوب منتظران و پیروان، زبانه کشد. در فرهنگ انتظار، همه عناصر، پیرامون شخصیت آن حضرت قرار می گیرد. سخن گفتن از تاریخ و فلسفه غیبت، دوران غیبت، مدت غیبت، ارتباط با نائبان خاص، شرایط و زمان ظهور، وظایف منتظران و هر موضوعی که در فرهنگ انتظار مطرح می شود، به صورت مستقیم به شخصیت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتبط است. بدین ترتیب، هنگامی که از پیوند عاشورا و انتظار سخن می گوییم، به نوعی از پیوند امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته ایم؛ چه آن که، عاشورا و انتظار با نام این دو شخصیت الهی، قابلیت طرح و معنا پیدا می کند و اگر برای یک لحظه نام امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از مفهوم عاشورا و انتظار جدا کنیم، برای این دو مفهوم، ماهیتی جز معنای لغوی، باقی نخواهد ماند. . منبع: تبیان مهدویت ...
آرشیوخبر:بنیانگذار کرمان خودرو کیست؟/نرخ سرویس مدارس اعلام شد
باشد و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند با اداره گشت و بازرسی سازمان تاکسیرانی با شماره 36628800 تماس حاصل نمایند. تاریخ انتشار: 28 شهریور 1394 بنیانگذار کرمان خودرو دولت باید برای ارائه تسهیلات به مردم کمک کند خودروسازان در جهت بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کنند و دولت نیز باید برای ارائه تسهیلات به مردم کمک کند. به گزارش اخبار خودرو به ...
انتشار 189 عنوان کتاب علوم اجتماعی در هفته پایانی مهرماه/ رشد دوبرابری تولید کتاب در این حوزه
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا ) بر اساس اطلاعات آماری موسسه خانه کتاب 189 عنوان کتاب در هفته پایانی مهرماه (بیست و سوم تا سی ام مهر) در حوزه علوم اجتماعی منتشر شده است. از میان 189 عنوان کتاب 79 عنوان چاپ نخست و 110 عنوان بازچاپی هستند. همچنین 171 عنوان کتاب تالیف و 18 عنوان ترجمه در این آمار جای گرفته اند. ناشران تهرانی 176 عنوان و ناشران شهرستانی 13 عنوان کتاب در این زمینه منتشر ...
جهانی سازی مهدوی و شاخصه های آن
ارتباطی و رسانه ایی 13. رعایت آرمانی حقوق محیط زیست و جانداران واضح است دولت جهانی مهدوی با این ویژگیهای آرمانی خواهد توانست طرح آرمانی جهانی سازی دولت کریمه اهل بیت و حیات طیبه موعود قرآن را در فراخنای گیتی دکتر بهرام اخوان کاظمی ماهنامه انتظار موعود - شماره 16 انتهای متن/ ...
ویژه نامه ساعت صفر در ایستگاه چهل و نهم
شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد . بضاعت مزجات ، نفس های بریده ، نافه ، دارم برمی گردم ، ده روز تأخیر ، خسف بیدا ، سلام بر تو و بازتاب اندیشه مهدویت و امامت در اشعار حافظ از دیگر موضوعات مطرح شده در این ویژه نامه است. در ذیل موضوعی از این ماهنامه با عنوان بضاعت مزجات آمده است: شیخ ابوجعفر طوسی رحمة الله علیه در کتاب (مختصرالمصباح) وقتی وظایف شب جمعه را نقل می کند می فرماید: صد ...
فرهنگ در رسانه
ارائه می دهند. به هر روی این برنامه موفق پس از پشت سرگذاشتن شب های پخش سری دوم هم به پایان رسید و آنچه باقی ماند یکی خاطره خوش شبهایی بود که هر کدام از مخاطبان در دل و ذهن خود ماندگار ساختند و یکی انتظار شیرین شروع سری جدید برنامه خندوانه در آینده ای نزدیک. خندوانه در طول شبهایی که مهمان خانه های مردم ایران بود. مهمانهای مختلفی از اقشار مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را روی صندلی ...
خودشیفتگی تاریخی ایرانیان
مهر نامه شماره 6 چنین می گوید.: به اعتقاد من مفهوم ایده ایرانشهری در طول زمان تغییر یافته است. ما باید بر این نکته توجه داشته باشیم که ایران یک ایده است و همیشه در حال تحول و تغییر بوده است. ایران ایده ای است که همواره مردم با زبان های مختلف، ادیان و روحیات متفاوت در ان زندگی کرده اند. جذابیت ایده ایران در همین انعطاف پذیری ان و ادغام شدن و پیش رفتن ان با زبان ها و فرهنگ های مختلف و ...
ابعاد و دستاوردهای منفی جهانی سازی غربی
زمامداران آمریکایی با صهیونیسم در این راستا توجیه پذیر است. با تبیین برداشتهای مختلف جهانی شدن، و بویژه ابعاد منفی پروژه جهانی سازی غربی، می توان به روشنی ادعا نمود که حکومت جهانی و جهان شمول حضرت مهدی(عج) هیچکدام از شاخصه های منفی پیشگفته را ندارد و ضمن برخورداری از زوایا و ابعاد مثبت "جهانی سازی"، راهبردی حقیقی، متعادل برای این طرح فراگیر است. دکتر بهرام اخوان کاظمی ماهنامه انتظار موعود - شماره 16 ادامه دارد ... ...
خون پاکی که به زمین بازنگشت
(ع) فرمود: حتی از آن خون به زمین برنگشت ، [3]و در همین مورد است که حضرت حجت امام زمان (ع) و عجل لله تعالی فرجه می فرماید : السلام علی عبدلله الرضیع، المرمی الصریح، المتظحط دما و المعصد بدمه الی السماء، المذبوح بالسهم فی حجرأبیه، لعن لله رامیه، حرمله بن کاهل الاسدی و ذویه پس از آنکه خون گلوی فرزند را گرفت و به آسمان پاشید این جملات را فرمود : این مصیبت نیز بر من آسان است زیرا ...