سایر منابع:
سایر خبرها
اخبار کوتاه 2481
و در نهایت مقابله با استکبار جهانی است. معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز به طور جد شاهد شکل گیری انسجام واقعی در میان نیروهای مردمی برای مقابله با گروه های افراطی هستیم. ربانی اظهار امیدواری کرد، این وحدت و انسجام شکل گرفته در میان مردم منطقه زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد و انقلاب اسلامی نیز با هدایت مقام معطم رهبری به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) متصل شود. ...
یک هفته با محیط زیست؛ بلاتکلیفی سد شفارود/چاه زدن در ارتفاع 4 هزار متری توچال!
جنگل های هیرکانی اطراف این سد از 200 هکتار به 93 هکتار رسیده است اما همچنان سازمان محیط زیست نظر قطعی خود را اعلام نکرده است. معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست به خاطر ارزیابی ها و اشتباهات گذشته از یک سو و از سوی دیگر به دلیل نیاز مردم منطقه به آب شرب، به ساخت این سد تن داد، اما اگر نظر شخصی بنده را بپرسند و تصمیم گیر نهایی باشم هرگز به ساخت این سد رای مثبت نخواهم داد اما در حال حاضر با صرف هزینه ای معادل 140 میلیارد و ساخت تمام تونل ها و جاده های مورد نیاز در اطراف این سد، چاره ای به جز تایید این سد با کمترین تخریب ممکن نداریم. ...
یادی از سه تاسوعا - عاشورای سیاسی
اتفاقی رخ می دهد که راه پیمایان هنگام عصر خبر دار می شوند: حمله به ناهار خوری افسران گارد در لویزان. سرباز وظیفه ناصر الدین امیدی عابد و گروهبان دوم اسماعیل سلامت بخش افسران گارد را که عوامل مستقیم سرکوب به حساب می آمدند در تالار ناهار خوری لویزان به رگبار می بندند. سال بعد (58) انقلاب پیروز و جمهوری اسلامی مستقر شده بود و طبعا تاسوعا و عاشورا هم در تقویم هجری خورشیدی 10 روز جلوتر آمده بود ...
ناصری: جاهلیت یک روند ارزشی-اخلاقی است نه یک دوره تاریخی
رفتن و به خدیجه(س) اعلام کردن رخ می دهد، دفعی و آنی نیست و مثل هر پدیده دیگری زمان می گیرد. تصور بخشی از مردم مسلمان در طول تاریخ این بوده است که در دوره بیست وسه ساله پیامبر(ص) همه آنچه روند ارزشی-فرهنگی در دوره قبل از اسلام بوده، تغییر کرده است چون تقریباً همه جزیره العرب یکدست مسلمان شده اند و بر این اساس بعد از فوت پیامبر(ص) اتفاق خاص تعجب آوری نباید رخ دهد. در حالی که اولین اتفاق رخ داده بعد ...
روایتی از شهادت تک تک یاران امام حسین(ع) +فهرست اسامی
جز عبدالله بن عمیر کلبی باشد که خبر او در منابع معتبر آمده است . در امالی صدوق از وهب بن وهب یادمی شود که خود و مادرش نصرانی بودند و به دست امام حسین علیه السلام مسلمان شدند و به کربلا آمدند. این نیز همان شخص است و خبر یاد شده به این صورت چندان قابل اعتماد نیست . تلفیقی از این دو خبر را خوارزمی آورده است . گفتنی است که عبدالله بن عمیر پس از کشتن یسار و سالم ، سالم می ماند تا در حمله بعدی به شهادت ...
آیا فلزات کشف شده ،نیزه های شکسته عاشواراست/کدام استان متبرک به وجود نیزه شکسته هاست؟
چندی پیش خبر کشف اشیای فلزی اکسید شده در عمق خاک کربلا در رسانه ها منتشر و گمانه هایی نیز درباره حقیقت این موضوع مطرح شد. امیرحسین ثابتی : عشق و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) ، از دیرباز در عمق جان و وجود نه تنها شیعیان آن بزرگواران بلکه در میان تمامی انسان های آزاده و حقیقت جوی جهان در همه اعصار ریشه دوانده است.مشتاقان مکتب خوبی ها با اشتیاقی وصف ناشدنی در پی کشف هرچه بیشتر ...
هنر عاشورایی با نگاه ضرب الاجلی شکوفا نمی شود
وزارت ارشاد همچنین سازمان میراث فرهنگی باید تمهیداتی در نظر بگیرند. وی ادامه می دهد: تعزیه جایگاه خاصی در سنن و آئین های ما داشته است و الان عمدتاً با حمایت نهادهای ذیربط شاهد اجرا های این نوع نمایش ها هستیم. شکل دیگری هم هست که گروه های تئاتری امروزی به نوعی با گرته برداری و استفاده از عناصر نمایشی، نمایش هایی را تدارک می بینند که معقول تر هم است. تعزیه های قدیم چندین ساعته بود و مردم ...
لزوم تفکیک جنبه های تاریخی، داستانی و مذهبی کربلا برای حراست از آن
مهم جذاب کردن عاشورا به قصد تأثیر بیشتر آن در نفوس، به ویژه گریاندن مردم است. بیشتر آنچه در اطراف نقل واقعه، چگونگی آن، تعزیه، نوع سوگواری و مراسمات آن هست، و نیز اشعار و زبان حالها و غیره، برای گریاندن بیشتر بوده و همین امر با توجه به قداست گریه کردن، زمینه توجیه آن نقلها را برای عده ای فراهم کرده است. در واقع، این جذابیت و این ترکیب و تلفیق از این جنبه ها، سخت مورد علاقه مردمی است که هم مذهبی ...
نقش بازارچه های مرزی در اقتصاد ایران و افغانستان، بازارچه های مرزی خراسان جنوبی پس از 9 ماه همچنان تعطیل ...
کشور را از آن خود کند. فرماندار درمیان با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه یکی از آرزوی مردم این شهرستان مرزی است، از اعلام آمادگی تجار افغان برای ورود لوازم برقی و انواع کالاها در بازارچه گلورده خبر داد. وی افزود: اگر زمینه واردات این نوع کالاها ایجاد شود، دغدغه ای برای اشتغال مرزنشینان نخواهیم داشت، باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم. ** تسریع در بازگشایی بازارچه های استان ...
مجادله عمر بن سعد و شمر قبل از شروع جنگ
وارد شد، جالب است، تمام این چهار هزار نفر، کسانی هستند که فقط، به واسطه یک شایعه پوچ آمده بودند. لذا انسان باید مراقب باشد فریب نخورد و طبق روایاتی که دیشب بیان کردیم، باید مراقب غفلت یا ضلالت بعد از معرفت باشد. اگر غافل بشویم دشمن، هر بار یک طوری گرفتارمان می کند. این چهار هزار نفر با شایعه ای که اعلان کردند: سپاه یزید با سپاه مسرف، دارند می آیند و وقتی برسند، به کسی رحم نمی ...
زندگی شخصی, هنری و ورزشی هدیه تهرانی
خبرهای او علاقه نشان می دهند، او تمایلی به مصاحبه نشان نمی دهد. کار خبرسازی در مورد او به جایی می رسد که ظرف یک سال 8 بار خبر ازدواج و طلاق او با افراد مختلف منتشر می شود. سال ها بعد تهرانی درباره این ماجراها به مجله فیلم می گوید اگر من در عالم واقعیت بخواهم ظرف یک سال چند ازدواج داشته باشم چطور می توانم با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و بعد طلاق بگیرم. اصلا از لحاظ زمانی امکان پذیر نیست ...
لبنانی هایی که با لهجه عراقی تلاش می کنند شبیه ایرانی ها نوحه بخوانند
، پیشانی بند، سی دی های نوحه و لوازم عزاداری می پردازند. حزب الله از روز نخست ماه محرم برای تامین امنیت مراسم عزاداری آماده بود. همینطور در نبطیه، شهر سیاه پوش شده و اقدامات مختلفی برای آماده ساختن محل مراسم شب های محرم انجام شده است. دیگر شهرها و روستاهای لبنان هم شاهد جنب و جوش عاشقان اهل بیت است. نقش امام موسی صدر در نشر مجالس عزاداری در لبنان در ادامه به معرفی عادات و ...
چاهی که امام حسین(ع) درکربلا حفرکرد
مربوط بوده باشد. البته ممکن است حفر چاه، دقیقاً در همان شب رخ نداده باشد. *رسیدن خبر چاه کندن امام به ابن زیاد و واکنش او خبر چاه کندن امام را جاسوسان ابن زیاد به آگاهی او رساندند. ابن زیاد به عمر سعد نوشت: به من خبر رسیده است حسین چاه می کند به آب دست می یابد و خود و یارانش آب می نوشند. همین که نامه ام به تو رسید هر قدر می توانی از حفر چاه توسط آنها جلوگیری کن و بر آنها سخت ...
لحظه به لحظه تا عصر عاشورا در کربلا
اهمیت عاشورا نه در ظاهر سخت افزارانه که در بعد نرم افزاری آن یعنی حرکت در راه احقاق حق و اصلاح جامعه و مبارزه با کج روی ها و انحراف در دین است. عاشورا نشان داد که امامت و ولایت اولیای الهی تا چه اندازه برای حرکت مستمر در صراط مستقیم ضرورت دارد و آن جا که زاویه انحراف امت به مرحله ای خطرناک برسد، امام(ع) یعنی برترین انسان نیز باید، در راه نجات انسانیت و اعتلای توحید جان خود را فدا کند و جلوی انحراف و سقوط امت را بگیرد. ...
نامه رهبر انقلاب درباره برجام راه دشمن را سد کرد
مختلف حاضر در عرصه واقعه کربلا بر اساس نوع بصیرت پرداخت و گفت: کسانی که در کربلا به لشگر عمر سعد آمده بودند، دو جور بصیرت داشتند، هم انفعالی و هم ارادی؛ جمعیت لشکر عمر بن سعد بر این اساس از سه دسته افراد تشکیل شده بود؛ دسته اول کسانی بودند که دشمن خدا، ضد پیامبر(ص)، ضد اسلام و از بنی امیه بودند و فقط به منظور براندازی اسلام و عترت پیامبر(ص) وارد کربلا شده بودند. وی افزود: شمر از همان ...
تنش میان ایران و عربستان به کجا می انجامد
در هفته گذشته ناوگان چهارم دریایی ارتش و شناورهایی از سپاه از بندر عباس به خلیج عدن اعزام شدند و همچنین آمریکا خبر از خرید 4 کشتی جنگی پیشرفته توسط عربستان داد. برخی احتمال وقوع جنگ دریایی در منطقه ای که کشتی های جنگی فراوانی از ایران و عربستان در آن حضور دارند را جدی می دانند. به گزارش نظر مدت هاست که جنگ سردی بر روابط ایران و عربستان در منطقه حاکم است؛ حکام جدید عربستان ...
طنز در ادبیات تعزیه
...، گمان نمی رود که سخنی به خطا گفته باشد. علی رغم فقر چشم گیر در میراث مکتوب، فرهنگ شفاهی ما آثار نمایشی متنوعی را طی قرن ها حفظ و حراست کرده و به دست ما رسانده است که نشان می دهد نمایش اگرچه ظاهرا در حوزه حکومت رسمی، محلی از اعراب نداشته، اما در زندگی روزمره مردم از جاهی و جایگاهی برخوردار بوده و با توجه به شرایط اقلیمی، نوع معماری بومی و امکانات اقتصادی، غالبا در میدان مرکزی شهرها و ...
تا وقتی ثابت نشده پارازیت مضر نیست بهتر است استفاده نشود
استاندارد را نپسنیدم هر چند که این مسئله را یکی از کارکنان گفته بودند که کار درستی نبود و حتما پیگیری می شود. وزیر بهداشت با بیان اینکه در این دولت در دستگاههای دولتی نباید چند صدایی باید باشد تصریح کرد: مسئولیت سلامت آب و اعلام آن حتی در مورد آب آشامیدنی که وزارت نیرو آن را در اختیار مردم قرار می دهد با وزارت بهداشت است. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره موضوع پارازیت ها و ...
از یک شرکت آمریکایی پیشنهاد رشوه داشتم/ افزایش 93 درصدی واردات کالا به فارس
آلاتی که وارد می شود معاف از مالیات هستند. سیاحی درخصوص تعاونی های مرزنشین هم توضیح داد: حدود 17 تعاونی مرزنشین داریم که از این تعداد 14 تعاونی در لامرد و دو یا سه تعاونی در لار مستقر است اما طبق قانون باید بارهای خود را از گمرک شیراز وارد کنند که مقدار زیادی برنج از هند و پاکستان و شکر وارد می کنند. همچنین واردات میوه نیز فقط توسط تعاونی ها صورت می گیرد که تنها مجوز وارد کردن موز، آناناس و ...
(اول و دوم محرم).ماه محرم رسید...ماه خون....ماه آزادی و آزادگی و ماهی که به بشریت درس استقامت وصبر داد
----باز نشر--- گردآوری و تنظیم: مجید کریمی /*/ محرم ماه شور و شعور و عشق و فریاد است.ای ماه خون، دوباره می آیی و سکوت تاریخ را در هم می شکنی و بغض ناله را از حنجره ها آزاد می سازی.بانگ کاروانت به گوش می آید و عاشقان را دوباره به مهمانی فرا می خوانی.سلام بر حسین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش. آن اصحاب شهادت طلبش که مصداق واقعی آگاهی و ایمان و شجاعت و فداکاری بودند، چه آن هایی که در رکابش به فیض شهادت رسیدند و چه آن هایی که پیش از عاشورا شهید شدند. با توجه به ورود امام حسین(علیه السلام) و یارانش در روز دوم محرم به کربلا و شهادتشان در روز دهم، شیعیان دهه اول این ماه را به یاد آنان و ذکر مصیبتشان به سوگواری و عزاداری ویژه ای می پردازند و در بزرگداشت شهدای کربلای سال 60 هجری هر روز از دهه اول ماه محرم اختصاص به یکی از بزرگان و شهیدان نهضت جاویدان و ماندگار عاشورا دارد. روز اول: مسلم بن عقیل (علیه السلام) روز دوم: ورود کاروان به کربلا روز سوم: حضرت رقیه (علیه السلام) روز چهارم: حضرت حر و طفلان حضرت زینب (علیه السلام) روز پنجم: حضرت عبدالله بن الحسن و اصحاب روز ششم: حضرت قاسم بن الحسن(علیه السلام) روز هفتم: حضرت علی اصغر (علیه السلام) و روضه عطش روز هشتم: حضرت علی اکبر(علیه السلام) روز نهم: حضرت عباس(علیه السلام) روز دهم: حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و شام غریبان روز یازدهم: حرکت کاروان از کربلا روز دوازدهم: ورود کاروان به کربلا روزسیزدهم: مصائب امام سجاد و حضرت زینب(س) در کوفه و شام این ترتیب نامگذاری، معروف ترین شکل آن است که اکثر هیأت ها بر طبق آن عزاداری می کنند، ولی از آنجایی که این نوع نامگذاری دلیل خاصی ندارد، صورت های دیگری نیز برای آن دیده شده است، مثلاً جابجایی در روزها و یا ذکر مصیبت دیگر اصحاب امام مثل حبیب بن مظاهر و... و هدف از همه این برنامه ها زنده نگه داشتن حماسه ای است که آفریدند. روز هشتم ذی الحجه امام حسین(ع) از مکه معظمه عزم سفر کردند طی منازل مختلف از هشتم ذی حجه تا دوم محرم منازلی از قبیل : منزل صفاح –وادی عقیق و ذات عرق – وادی حاجز –خزیمیه – زرود –ثعلبیه – زباله ( و دیدار با هلا ل بن نافع و فرزدق -) - عقبه – شراف – ذوحسم – بیضه – عذیب هجانات – قصر مقاتل و دیداربا عمروبن قیس – قطقطانه را با کاروان حسینی طی نمودند. روز اول: به یاد مسلم بن عقیل - آغاز ایام حسینی -امام حسین علیه السلام در راه کربلا -قیام مردم مدینه بر علیه یزید مسلم پیشاهنگ نهضت کربلا و سفیر امام حسین (علیه السلام) به سوی مردم کوفه بود. او که در عرفه شهید شد تا دعای عرفه امامش را تفسیر کند و حماسه مسلم بودن و تسلیم نشدن را بیافریند. مسلم بن عقیل اسوه همه کسانی است که در زندگی به هدف هایی والاتر از دنیا اعتقاد دارند و ارزش هایی متعالی را می جویند. او الگوی عمل به وظیفه، اطاعت از امام و بنده بودن و بندگی کردن است. نام مسلم یادآور همه خوبی ها، رشادت ها و جوانمردی هاست. در حدیثی از پیامبر (ص) خطاب به امیر المؤمنان (ع) آمده است: من عقیل را دوست دارم، یکی به خاطر خودش و یکی هم به خاطر این که پدرش ابوطالب او را دوست می داشت. فرزند او کشته راه محبت فرزند تو خواهد شد، چشم مؤمنان بر او اشک می ریزد و فرشتگان مقرب پروردگار بر او درود می فرستند به شهر کوفه گشتم بی کس و بی یار، می گریم غریبانه من سر بر دل دیوار، می گریم اگر این است رسم میهمانی کردن کوفی گذشت از من به حال سید ابرار می گریم ندای باغبان کاروان هر دم بگوش آید به حال زینب و این کوچه و بازار می گریم برای قتل من شوری به پا گردیده در کوفه به طفلان و جوانان شه ابرار می گریم نوشتم نامه یابن عم بیا کوفه، میا کوفه ولی صد حیف بگذشت است کار از کار، می گریم روز دوم: کاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به کربلا رسید -ورود امام حسین علیه السلام به کربلا -نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه گرمای سوزان کویر، بدن های خسته کاروانیان را می آزارد و خورشید آرام، آرام خود را در تنگنای افق جای می دهد، کاروان توقف کرد، صدایی پرسید: این جا کجاست؟ پاسخ آمد: اینجا کربلاست! آری اینجا کربلاست، اینجا بهشت سرخ بدن های بی سر است، اینجا نگارخانه گل های پرپر است، اینجا حریم قرب شهیدان داور است. حسین(علیه السلام) آمد با اهل بیتش، عباس و زینبش، اکبر و اصغرش، رقیه و سکینه اش، ...، دل کویر در تب و تاب و چهره آسمان درهم شده است. زمین بغض خود را فرو می خورد و فرات آرام و بی صدا اشک می ریزد. امام حسین علیه السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شد.1 عالم بزرگوار “سید بن طاووس” نقل کرده است که: امام علیه السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من داده است.2 در این روز “حر بن یزید ریاحی” ضمن نامه ای “عبیداللّه بن زیاد” را از ورود امام علیه السلام به کربلا آگاه نمود. . در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه که مورد اعتماد حضرت بودند را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به “قیس بن مسهّر” دادند تا عازم کوفه شود.3 اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود: “اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی ءٍ قَدیرٌ؛ خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی.”4 در اوایل ماه محرم سال 61 قمری، لشکریان عبیداللَّه بن زیاد به فرماندهی حُرّ بن یزید ریاحی با آن حضرت مواجه شده و مانع پیش روی آن حضرت به سوی کوفه شدند. گرچه حرّ بن یزید، مأموریت داشت با امام حسین (ع) برخورد شدید نماید ولیکن رفتار وی با امام بر رِفق و مدارا بود. از این رو حرّ و لشکریانش در نماز جماعت امام حسین (ع) شرکت می کردند و به خطبه های دلنشین وی گوش جان می سپردند و این دو سپاه چند روز بدون هیچ گونه مشکلی در کنار هم بودند. امّا عبیداللَّه بن زیاد که در جنگ با اباعبداللَّه الحسین (ع) اصرار فراوان داشت، نامه ای به حرّ بن یزید نوشت و وی را مأمور سخت گیری بر امام حسین (ع) نمود. حرّ بن یزید نیز طبق فرمان، راه را بر امام حسین (ع) و یارانش مسدود نمود و آنان را به سوی منطقه خشک و بی حاصلی به نام کربلا هدایت کرد و در آن جا آنان را در محاصره خویش قرار داد. قافله امام حسین (ع) چون به سرزمین کربلا رسیدند، آن حضرت پرسید: این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند: کربلا. آن حضرت تا نام کربلا را شنید، فرمود: اَللّهمَّ اِنّی اَعوُذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلاءِ. و سپس فرمود: این، موضع کَرْب و بَلا و محلّ محنت و عِنا است. فرود آیید که این جا منزل و محل خیمه های ما است و این زمین، جای ریختن خون ما است و در این مکان قبرهای ما واقع خواهد شد. جدّم رسول خدا (ص) مرا به این امور خبر داد. به ناچار، آن حضرت و یاران و اصحابش در روز پنج شنبه دوم محرم الحرام سال 61 قمری در آن سرزمین فرود آمدند و حرّ بن یزید نیز با سپاهیانش در مقابل آن حضرت، خیمه زدند. به گوشم می رسد هر لحظه آوای خدا اینجا مران ای ساربان محمل که باشد کربلا اینجا دلا حجاج بیت الله خون، احرام بر بندید که کامل می شود با زخم تن حج شما اینجا شما حجاج بیت الله خون هستید و می بینم که جای موی سر، سرتان گردد جدا اینجا نه تنها حج ما قربانی پیر و جوان دارد شود قربانی شش ماهه تقدیم خدا اینجا ز شمشیر هزاران قاتل خونخوار می بینم هزاران بار گردد اکبرم جانش فدا اینجا به موج خون میان قتله گه با پیکر بی سر زنم از حنجر ببریده خواهر را صدا اینجا به پاس اجر سقایی و قانون علمداری شود با تیر و خنجر حق عباسم ادا پیدا کند این امت گم کرده ره تا راه خود اینجا درخشد راس هفتاد و دو مصباح الهدی اینجا ندای ارجعی را در یم خون می دهم پاسخ که می آید به گوشم از خدا دائم ندا اینجا 1٫ الامام الحسین و اصحابه، ص194؛ البدء والتاریخ، ج6، ص10٫ 2٫ اللهوف، ص35٫ 3٫ مقتل الحسین مقرّم، ص 184٫ 4٫ بحارالانوار، ج44، ص381٫ گردآوری وتدوین:مجید کریمی ...
مکاتبه افشاگرانه و کوبنده امام حسین علیه السلام با معاویه
مروان بن حکم که در مدینه عامل و فرماندار معاویه بود، برای معاویه نوشت: عمرو بن عثمان می گوید: رجال عراق و بزرگان حجاز نزد حسین ابن علی رفت و آمد می کنند و از قیام حسین نمی توان در امان بود. من در این باره تحقیق کرده ام و این طور فهمیده ام که حسین فعلا در صدد مقام خلافت نیست ولی از اینکه مبادا بعدا فکر خلافت به سرش بزند مطمئن نیستم. اکنون تو نظر خود را برای من بنویس، و السّلام. معاویه در جوابش نوشت: نامه تو رسید و از مندرجاتش که در باره حسین بود اطلاع حاصل شد. مبادا درباره هیچ موضوعی متعرض حسین شوی. مادامی که حسین کاری با تو نداشته باشد تو نیز او را به حال خود بگذار. زیرا ما تا هنگامی که حسین به بیعت ما وفا کند(صلح امام حسن علیه السلام) و با پادشاهی ما مخالفت نکند، متعرض وی نخواهیم شد. مادامی که حسین مزاحم تو نشود تو خویش را از او پنهان بدار، و السّلام. *** سپس معاویه نامه ای برای امام حسین علیه السّلام نوشت که مضمون آن این بود: اموری در مورد تو به من رسیده است، اگر سخنانی که درباره تو گفته شده حقیقت داشته باشد، گمان می کنم به صلاح تو باشد که از آن کارها خود داری کنی. اگر این سخنانی که در مورد تو به گوش من رسیده باطل باشد که حتما هم باطل است، زیرا تو از این گونه سخنان برکناری، نفس خود را موعظه کن! متوجه خود باش! به عهد و پیمان خود وفا کن! زیرا اگر تو منکر من شوی من نیز منکر تو خواهم شد. اگر تو نسبت به من مکر و حیله کنی من هم در مورد تو این کار را خواهم کرد. بترس از اینکه ما بین این امت اختلاف ایجاد کنی و ایشان را به دست خود دچار فتنه و آشوب نمایی. تو که از بی وفایی این مردم خبر داری و آنان را امتحان کرده ای، پس مراقب خود و دین خود و امت محمّد باش! مبادا افراد سفیه و نادان تو را آلت دست قرار دهند. *** هنگامی که این نامه معاویه به امام حسین علیه السّلام رسید، در جوابش نوشت: نامه تو به من رسید، نوشته بودی: اخباری از من به تو رسیده که از آن ها بیزاری و من به نظر تو به غیر آن امور سزاوارم. کارهای نیک را نمی توان جز با راهنمایی و توفیق خدا انجام داد. اما اینکه نوشته بودی اخباری از من به تو رسیده است. این گونه سخنان را افراد سخن چین و متملق و فتنه انگیز برای تو گفته اند، زیرا من تصمیم به جنگ و مخالفت با تو ندارم. ولی به خدا قسم در عین حال من از اینکه با تو مبارزه نکنم می ترسم و گمان نمی کنم که خدا راضی باشد، من از جنگیدن با تو دست بردارم و عذر مرا در مورد ترک مبارزه با تو و این گروه ملحد که حزبی ستمکار و دوستان شیاطین هستند، بپذیرد. آیا تو همان معاویه ای نیستی که حجر ابن عدی را به همراه آن افرادی که اهل نماز و عبادت بوده و با ظلم و بدعت مخالف بودند و در راه خدا از هیچ گونه ملامتی باک نداشتند، شهید کردی؟ تو آنان را با ظلم و دشمنی در حالی کشتی که پیمان های محکمی با ایشان بسته بودی و امان های کامل به آنان داده بودی که ایشان را به خاطر حوادث قبلی که بین تو و آنان رخ داده بود و بغض و کینه ای که از ایشان در دل داشتی، مؤاخذه نکنی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که عمرو بن حمق را شهید کردی؟ در حالی که وی از اصحاب پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله به شمار می رفت و رنگش از کثرت عبادت زرد شده بود؟ تو این جنایت را وقتی انجام دادی که به وی امان داده بودی، تو عهد و پیمان و اطمینانی از طرف خدا به او داده بودی که اگر آن ها را به یک پرنده می دادی از سر کوه به نزد تو فرود می آمد. سپس او را با نامردی شهید نمودی و جرات پیدا کردی و با عهد و پیمان خدای تعالی مخالفت کرده و آن تعهد را ناچیز شمرده و نادیده گرفتی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که زنازاده ای چون زیاد را بر عراق و بصره مسلط کردی تا دست و پاهای مردم را قطع نماید، چشم های آنان را از کاسه درآورد، ایشان را بر فراز شاخه های درخت خرما به دار بزند. گویا، تو از این امت نیستی و آنان هم از تو نیستند. آیا تو همان معاویه ای نیستی که یار قبیله حضرمی ها بودی و زیاد بن سمیه برای تو نوشت: قبیله حضرمی ها متدین به دین حضرت علی بن ابی طالب علیه السّلام هستند و تو در جوابش نوشتی: هر کس را که به دین علی است به قتل برسان. زیاد به دستور تو آنان را شهید و مثله نمود، و حال آنکه به خدا قسم، دین علی همان دینی است که تو و پدرت به واسطه شمشیر آن مسلمان شدید. به واسطه دین علی است که تو در مقام خلافت آن جلوس کرده ای. اگر دین علی نبود، شرافت و شخصیت تو و پدرت همان مسافرت زمستانی و تابستانی بود که از مکه به شام می کردید و بدین وسیله خویش را از گرسنگی و بی نوایی نجات می دادید. اما اینکه نوشته بودی: من به خودم و دین حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و امت آن بزرگوار نظری کنم و از تفرقه این امت و اینکه به وسیله من دچار فتنه گردند بپرهیزم، من برای این امت فتنه ای بزرگ تر از این نمی بینم که تو خلیفه آنان باشی. من نظری را برای خودم و دینم و امت حضرت محمّد بهتر از این نمی بینم که با تو بجنگم؛ اگر من با تو جهاد کنم، قربهً الی اللّه تعالی جهاد می کنم و اگر جهاد با تو را ترک کنم، باید برای این گناه از پروردگارم طلب مغفرت کرده و از او بخواهم که مرا هدایت کند. اما اینکه نوشته بودی: اگر من منکر تو گردم تو نیز منکر من خواهی شد، تو هر مکر و حیله ای که به نظرت می رسد درباره من به کار ببر. من امیدوارم که مکر و حیله تو به من ضرری نخواهد رسانید. و ضرر آن برای تو از همه بیشتر خواهد بود، زیرا تو بر اسب جهالت خویش سوار و بر شکستن عهد و پیمان خویشتن حریص شده ای! به جان خودم قسم که تو به هیچ شرطی وفا و عمل ننموده ای! زیرا عهد و پیمان خود را شکستی و آن افرادی را که با آنان صلح نمودی بعد از آن همه قسم هایی که خوردی و تعهدهایی که کردی و اطمینان هایی که دادی شهید نمودی! تو آنان را بدون اینکه با کسی بجنگند شهید کردی، تو ایشان را بدین علت کشتی که فضایل و مناقب ما را نقل می کردند و حق ما را بزرگ می داشتند. ای معاویه! مواظب باش که از تو قصاص خواهد شد و یقین داشته باش که حساب تو را خواهند رسید. بدان! خدای تعالی نامه اعمالی ترتیب داده که هیچ گناه کبیره و صغیره ای نیست مگر اینکه آن را به حساب خواهد آورد. خدا این جنایات تو را فراموش نخواهد کرد. جنایاتی که به مردم ظنین می شوی، به دوستان خدا تهمت می زنی و آنان را می کشی، دوستان خدا را از خانه هاشان به دیار غربت تبعید می کنی، مردم را مجبور می کنی با پسرت که کودکی است نورس و شراب خوار و سگ باز بیعت کنند، من تو را این گونه می بینم که خود را دچار زیان خواهی کرد، و دین خود را از دست خواهی داد، با رعیت خویش حقه بازی خواهی نمود، در امانت خود خیانت خواهی کرد، گوش به سخن شخص سفیه و نادان می دهی و افراد پرهیزکار را به خاطر این گونه تبهکاران دچار ترس می کنی، و السّلام. *** هنگامی که معاویه نامه امام حسین علیه السّلام را خواند گفت: حقیقتاً که در سینه حسین بغض و کینه ای است که من آن را نمی شناسم! یزید به معاویه گفت: جوابی برای حسین بنویس که خود را کوچک ببیند و در این نامه حسین را از کارهای بدی که پدرش انجام داد آگاه کن. در همین موقع بود که عبد اللّه ابن عمرو بن عاص وارد شد. معاویه به او گفت: نامه ای را که حسین نوشته دیدی؟ گفت: مگر چه نوشته؟ وقتی معاویه آن نامه را برایش خواند، عبد اللّه به معاویه گفت: چه مانعی دارد تو جوابی برای حسین بنویسی که باعث شود به چشم حقارت به خود بنگرد؟ عبد اللّه این سخن را برای خوش آمد معاویه گفت. یزید به معاویه گفت: اکنون نظر من چطور است؟ معاویه خندید و به عبد اللّه گفت: یزید هم همین عقیده تو را دارد. عبد اللّه گفت: عقیده یزید صحیح است. معاویه گفت: نظر هر دوی شما خطا است. به نظر شما اگر من بخواهم عیوب علی را بگویم، مثلا چه می توانم بگویم؟ شخصی مثل من نباید عیبی را بگوید که در وجود کسی نباشد، یا اینکه نداند چه عیبی در وجود او است. اگر من عیب شخصی را بگویم که مردم آن را نمی دانند، باکی برای صاحب آن نخواهد بود و مردم به آن عیب اهمیتی نمی دهند، بلکه آن را تکذیب می کنند. من چگونه عیب حسین را بگویم، در صورتی که به خدا قسم عیبی در وجود او نیست. نظر من این بود که نامه ای به حسین بنویسم و او را تهدید کنم. سپس نظر خود را عوض کرده و تصمیم گرفتم که با وی لجاجت نکنم. (منبع: بحار الانوار ج 44 ص 212 به نقل از رجال کشّی) ...
آرشیوخبر:ساینا طی ماه آینده وارد بازار می شود/دانش فنی، محور تولید خودروهای مقاوم
لیزینگی شرکت سایپا هم اعلام می شود که در آن نوع تامین های مالی از سوی مشتریان تعیین می شود. وی افزود: به زودی مرکز مشتریان سایپا هم راه اندازی خواهد شد تا مشتریان به اسانی به اینجا مراجعه کرده و مشکلات خود را برطرف کنند. مدیر عامل سایپا از عرضه خودروی جدید این شرکت با نام ساینا ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: این محصول صد در صد ایرانی است و با قیمت مناسبی به بازار عرضه خواهد شد. ...
آرشیوخبر:60 درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده!/چرخیدن جهان، روی اشک درختان
هر فرصتی سرفصل اصلی مشکلات خودشان را واردات بی رویه لاستیک های چینی اعلام می کنند و بعد هم از بالا بودن هزینه مواد اولیه صحبت به میان می آورند که گاهی آنها را تا مرز ورشکستگی برده است. این صنعت با داشتن 9 کارخانه بزرگ در کشور از وضع مطلوبی برخوردار نیست و برخی مدیران این صنعت معتقدند عقب ماندگی فناوری یکی از مشکلات این صنعت است. به عقیده آنها لاستیک رادیال یکی از انواع لاستیک های ...
آرشیوخبر:تولید محصول جدید سایپا کاشان در سال آینده/خودروسازان وطنی و ارتباطات جهانی/چین اژدهای مصمم
...، هیوندای های محصول هند و اسلواکی و رنوهای ساخت برزیل و ترکیه گواهی است بر این ادعا. این امر البته جهان شمول است و همه صنایع از جمله صنایع “های تک” را نیز شامل می شود. همه گوشی های اپل دست ما ساخت چین است. چینی ها با معجزه اقتصادی دو دهه اخیر خود توانستند بیش از 200 میلیون شغل ایجاد کنند و از این میان سهم صنعت خودرو در چین بسیار بارز است. فقط کافی است نگاهی به مناطق آزاد تجاری صنعتی چین ...
ابلاغ دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه/ مصوبات کمیته فقهی بورس
، ضمن واگذاری جزئیات اجرای طرح به تنظیم و ابلاغ دستورالعمل های مربوطه، به بخشی از این سوالات پاسخ دادند. در تبیین اسناد قابل قبول برای خرید دین بانک ها به نقش و جایگاه سفته در این زمینه تأکید شد و در خصوص چک نیز اعلام نظر قطعی به بررسی ابعاد حقوقی موضوع موکول شد. نرخ سود خرید دین بانک ها معادل 16 درصد و نرخ سود سپرده گذاری بانک مرکزی در بانک ها با هدف تامین منابع لازم برای خرید دین نیز معادل 14 درصد ...
مختارپور در صفحه اینستاگرام خود کتابهای عاشورایی معرفی کرد
وقایع بعد از شهادت امام حسین، برادران، فرزندان و یارانش را طی چند فصل بیان می کند. باب چهارم آنچه بعد از شهادت امام اتفاق افتاد را توصیف می کند. باب پنجم درباره فرزندان و زنان امام و فضیلت زیارت ایشان و ستم حاکمان ظالم در تخریب بارگاه حسینی سخن می گویند. در خاتمه، کتاب به قیام توابین و قیام مختار پرداخته است. تشنه لبان نوشته حمید گروگان این ...
از حزن و اندوه واقعه کربلا در کلام ادوارد براون تا فداکاری امام حسین در قلم چارلز دیکنز
مسأله مهم رسیده و همانا درسی از سرور آزادگان اخذ نموده و آن را برای استقلال هند به کار بسته است، یعنی او به پیروی از امام، به مردم هند که طرفدار استقلال هند بودند اعلام نمود مرگ را به بازی و مسخره بگیرید و نترسید. من برای مردم هند چیز تازه نیاوردم، فقط نتیجه ای را که از مطالب و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمان کربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم ...
کمپین نه به وام 25میلیونی خودرو به راه افتاد
که حاصر نیستند سه برابر قیمت جنس بی کفیت بخرند. هستند کالاهای ایرانی با کیفیت که با استقبال مردم روبرو هستند ولی خودرو بدون شک جزو آنها نیست. خودرو صفر ممنوع! دست کم 25 ساله که ما داریم از خودرو تولید داخل حمایت میکنیم ، الان بعد ار 25 سال چه قدر پیشرفت کردیم ؟؟؟؟؟؟ ، آیا شما تا 10 ، 12 سال پیش اصلا اسم هیوندای رو شنیده بودید ؟ چطور شد که الان و در طول 10 سال بازار رو قبضه کرده ؟ همینطور ...
عبرتهای عاشورا در کلام رهبر معظم انقلاب
می رسیم. تصمیم گیریِ خواص در وقت لازم؛ تشخیص خواص در وقت لازم؛ گذشتِ خواص از دنیا در لحظه ی لازم؛ اقدام خواص برای خدا در لحظه ی لازم. اینهاست که تاریخ و ارزشها را نجات می دهد و حفظ می کند! در لحظه ی لازم، باید حرکتِ لازم را انجام داد. اگر تأمّل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد. در عصرِ روزِ هجدهم بهمن ماهِ سال 57، در تهران حکومت نظامی اعلام شد. امام به مردم فرمود: به خیابانها بریزید. اگر امام ...
چرا داعش لباس نارنجی بر تن قربانیان خود می کند؟
...، سرش بریده شد. نیکولاس برگ آخرین قربانی لباس نارنجی نبود. 23 شهریور سال 1383، یک مهندس انگلیسی به همراه دو همکار آمریکایی خود به دست القاعده عراق در بغداد ربوده شد. هر سه این افراد در هفته های بعد سر بریده شدند. فیلم انتشار یافته از این افراد نشان داد همه آنها پیش از بریده شدن سر، لباس نارنجی به تن داشتند. رنگ نارنجی به مرور به نفرتی علیه آمریکا تبدیل شد. همچنین پایگاه ...