آیا این مطلب درست است که قبول نداشتن بخشی از فقرات یک روایت، مانع از پذیرش ...
سایر منابع:
سایر خبرها
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
.[24] منظور از شهرت در این فقرات، شهرت عملی است. در شهرت عملی، فقها بر طبق روایتی که دارای مشکلاتی از جمله ضعف سند است، عمل کرده اند، تا این که عمل به این روایت بین فقها مشهور شده است.[25] بنابراین به خبر ضعیف مقبول و خبر ضعیف مُنجَبر می توان عمل کرد. [1]. سیفی مازندارانی، علی اکبر، مقیاس الرّوایه فی علم الدرایة، ص 44، مؤسسه انتشارات اسلامی، قم، 1421ق. [2]. کلینی، محمد بن ...
آیا راویان حدیث رفع موثق هستند؟
...> [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 156 – 157، المکتبة الرضویة، نجف اشرف، چاپ اول، بی تا. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی)، محقق و مصحح: شبیری زنجانی، سید موسی، ص 389، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407ق. [6]. سبحانی تبریزی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 95، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
...، از همان ابتدا آن روایت را کنار گذاشته و رد کرد؛ زیرا از دیدگاه فقها و حدیث شناسان به طور کلی؛ اگر متن و معنای احادیثی از این دست، با روح و متن قرآن کریم سازگار بوده و مخالف با اصول و موازین کلّی دین اسلام نباشد، آن حدیث، پذیرفته شده و به محتوای آن عمل می شود، در غیر این صورت، اگر قابل تأویل هم نباشد، باید آن را طرد کرده و کنار گذاشت. پاسخ تفصیلی پاسخ به پرسش مزبور در بخش ...
آیا انتساب کتاب فقه الرضا به شخص امام رضا( علیه السلام ) درست است یا خیر؟
...، ج 1، ص 613، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 1، ص 11، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق. [3]. نوری، میرزا حسین، خاتمة المستدرک، ج 1، ص 242، مؤسسه آل البیت ( علیه السلام )، قم، چاپ اول، بی تا. [4].برای اطلاعات بیشتر در این مورد ر .ک: استادی، رضا، تحقیقی پیرامون کتاب فقه الرضا، 154 – 158، مجله مشکوه، شماره 72 و 73، تابستان ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1426ق. [3]. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [4]. حدیث شناسی، ج 2، ص 56؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [5]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 4، ص 169، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
، می گویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است .[4] [1]. مانند: حائری مازندرانی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی أحوال الرجال ، ج 1، ص 94، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ اول، 1416ق؛ حسینی اعرجی کاظمی، محسن، عدة الرجال، ج 1، ص 134و 135، مؤسسة الهدایه لاحیاء التراث، قم، 1415ق؛ سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه، مترجم: آل طیب ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
...، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق. [3]. علامه حلی، خلاصة الاقوال فی معرفة أحوال الرجال، ص 94، دار الذخائر، قم، 1411ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 313؛ و ر.ک: شبیری زنجانی، سید موسی، کتاب نکاح، ج 8، ص 2549 – 2551، مؤسسه پژوهشی رای پرداز، قم، چاپ اول، 1419ق. [4]. نقد الرجال، ج 2، ص 160. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة، محقق و مصحح: شبیری ...
معنای کلمه اختیال که در روایات مَنْ مَشَی فِی الْأَرْضِ اخْتِیالاً آمده، چیست؟
تَحْتَهَا وَ مَنْ فَوْقَهَا. عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَیلٌ لِمَنْ یخْتَالُ فِی الْأَرْضِ یعَانِدُ جَبَّارَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. پاسخ اجمالی در روایات مورد پرسش می خوانیم: امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر خدا( صلی الله علیه ...
معنای طبقه راوی چیست؟
، بلکه از راوی طبقه قبل شنیده و نقلش با واسطه از امام است. همین طور است در طبقات دیگر. در منابع رجالی،[3] طبقات بیشتر راویان حدیث مشخص شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه شود. [1]. سبحانی، جعفر، أدوار الفقه الإمامی، ص 40 – 45، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1424ق. [2]. همان، ص 45 و 46. [3]. بحرانی، محمد سند، بحوث فی مبانی علم ...
آیا کرهٔ زمین بر ماهی و ماهی بر شاخ گاو نر بنا شده است؟ سند و شرح حدیثی که در آن این مطلب بیان شده و به ...
من الکافی (گلستان آل محمّد)، ترجمه و شرح کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 167 – 172، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1382ق؛ ر.ک: مولی صالح مازندرانی، شرح أصول الکافی، تعلیقات: محقق شعرانی، تصحیح: غفاری، علی اکبر، ج 11، ص 440 و 441، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1388ق. [12]. فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج 26، ص 472، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی علیه السلام، اصفهان، چاپ اول، 1406ق. [13]. ر.ک: سلیمانی آشتیانی، مهدی، درایتی، محمد حسین، مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی، ج 2، ص 467 – 472، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1387ش T ...
آیا دعایی که به عنوان دعای سفره مشهور است، دارای سند معتبر است؟!
.... 1. البته در روایات دعای بعد از غذا با این تعابیر آمده است: ... قال أبو عبد الله ( علیه السلام ) اذکر اسم الله علی الطعام و الشراب فإذا فرغت فقل الحمد لله الذی یُطعِم و لا یُطعَم ؛[1] امام صادق( علیه السلام ) فرمود: خوردن و آشامیدن را با نام خدا شروع کنید و در پایان بگویید ستایش پروردگاری را که می خوراند، اما نیاز به خوردن ندارد. 2. و روی عن أبی حمزة الثمالی عن علی بن الحسین ( علیه ...
آیا روایان حدیث ابو بصیر از امام صادق( علیه السلام ) در مورد این که مؤمنان در روز قیامت پروردگار( عزّ و ...
شده است. و دیدن به دل چون دیدن به چشم نیست؛ خدا برتر است از آنچه فرقه مشبهه و ملحدان او را وصف می کنند . سند حدیث این حدیث از احادیث صحیح و مورد اعتماد علمای حدیث است و در کتاب های معتبری که در ابتدای کلام به آن اشاره گردیده، نقل شده است. طبق نظر علمای رجال، راویان این حدیث، ثقه هستند و خدشه ای بر سند حدیث وارد نیست.[3] [1]. ابن بابویه، محمد بن علی ، التوحید ...
تأثیر و نقش حدیث بر فقه را بیان کنید؟
بیت علیهم السلام، ج 3، ص 256، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1426ق. [14]. مرعشی نجفی، سید شهاب الدین ، السرقة علی ضوء القرآن و السنة، مقرّر: علوی، سید عادل، ص 60، انتشارات کتابخانه و چاپخانه آیة الله مرعشی نجفی، قم، چاپ اول، 1424ق. [15]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 107 - 133، مدرسه امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1427ق. T ...
رئیس انجمن اصول فقه حوزه مطرح کرد: پاسخ علمی به شبهه قم هراسی/مراد از فتنه در روایت جریانهای انحرافی ...
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، با اشاره به شبهه ای که در فضای مجازی در مورد قم هراسی نشر پیدا کرده گفت: این روزها شاهد این هستیم که در فضای مجازی شبهه ای در رابطه با شهر مقدس قم به وسیله مغرضان داخلی و خارجی مطرح شده است. رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: شبهه این است روایتی نقل شده به این عبارت إذا عمّت البلدان الفتن فعلیکم بقم وحوالیها ونواحیها ...
امام علی( علیه السلام ) می فرماید: اگر قطره ای شراب در چاهی بیفتد و از آب آن چاه سبزه زاری را آب دهند و ...
پاک شود.[6] [1]. سید ابن طاووس، علی بن موسی، سعد السعود للنفوس منضود، ص 128، دار الذخائر، قم، چاپ اول، بی تا؛ زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 260، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، 1407ق؛ سیوری حلّی، مقداد بن عبد اللّٰه، کنز العرفان فی فقه القرآن، تحقیق، قاضی، سید محمد، ج 2، ص 305، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول، 1419ق. [2]. سعد السعود للنفوس منضود ...
آیا حدیث یا روایتی در مورد خوردن سحری وجود دارد؟
...، آخوندی، محمد، ج 4، ص 95، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 135، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. ؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 143، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 136؛ وسائل الشیعة، ج 10، ص 144، [3]. وسائل الشیعة، ج 10، ص 145. ...
آیا دعای معراجی که در میان مردم معمول شده، دارای سند معتبر است؟
معراج می برد و مؤلف آن را ناشناخته اعلام می کند و آن را به نسخه های فهرست گوهرشاد مشهد آدرس داده است، اما ما چون متن آن نسخه را مشاهده نکردیم که آیا این همان دعای معراجی است که در سایت ها و برخی از کتاب های جیبی آمده است و یا دعای معراجی است که شیخ ابراهیم کفعمی نقل می کند، نظری نمی دهیم. [1]. کفعمی، ابراهیم بن علی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 370، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ ...
اهمیت رعایت اصول بهداشتی از منظر روایات
] * در مورد بعضی از عناوین ذیل، در منابع حدیثی ده ها حدیث وارد شده است. به عنوان مثال، نسبت به نظافت دهان و دندان مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه هشتاد و دو روایت را در سیزده باب نقل فرموده است که فقط در باب اول آن 40روایت با عنوان تاکید بر مسواک و تداوم آن ذکر شده است. [1] ... قَالَ لَا تَنْسَ صِحَّتَکَ . (امالی صدوق، ص228) [2] نعمتان مغبون فیهما کثیر من الناس ...
آیا در روایات از هر روز حمام رفتن نهی شده است، و آیا این کار موجب بیماری سِل می شود؟
، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 418، دارالقلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [9]. السِّلّ: السُّلّ و السُّلال: قروح تحدث فی الرئة تسبب سعالا طویلا و تَلزمها حُمّی هادئة، و هو مرض یهزِل صاحبه و یضنیه و یقتله ؛ موسی، حسین یوسف، الافصاح، ج1، ص 501، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ چهارم. [10]. به معنای ارث رسیدن سل که همان مسلول شدن است. [11]. عَنِ الصَّادِقِ ( علیه السلام ...
آیا بیشتر دوزخیان را زنان تشکیل می دهند؟
...، اما این موضوع به صورت کلی قابل پذیرش نیست؛ چراکه روایات دیگری نیز در نقض آنها وجود دارد، به عنوان نمونه: فضیل می گوید: به امام صادق( علیه السلام ) عرض کردم: مردم سخنی را می گویند و آن این است که بیشتر اهل دوزخ در روز قیامت زنان هستند، حضرت فرمود: از کجا چنین باشد در حالی که مرد در آن روز با هزار تن از زنان دنیا تزویج خواهد کرد، در قصری که از دُرّ یک پارچه است.[1] عمّار ساباطی نقل ...
کبیر و عظیم در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا الله اکبر و الله اعظم با هم متفاوتند؟ یکی در امور ...
...> البته ذکر الله اکبر از نظر روایات اهل بیت( علیه السلام ) دارای جایگاه ویژه است؛ ذکر برجسته حضرت حق است و دارای ثواب های بسیاری زیادی است.[2] در مورد معنای الله اکبر، روایات تفسیرهای متعددی از آن بیان کرده اند؛[3] یکی از آن معانی این است که خدا بالاتر از آن است که توصیف شود: محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد بن عیسی عن مَروَک بن عبید عن جُمَیع بن عُمَیر قال: قالَ أَبُو عَبْدِ الله( علیه ...
چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه پیشینه ای است؟
) در گفتار و رفتار و تأیید دیگران می باشد.[7] اما سنت در اصطلاح علم حدیث شناسی بر گفتار و رفتار و تأیید معصوم( علیه السلام ) – پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام )- اطلاق می شود.[8] [1]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 246، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 1، ص 198 - 199، کتابفروشی ...
در نهج البلاغه امام علی( علیه السلام ) می فرماید: واحد لا بعدد ، اما در دعای 27 صحیفه سجادیه آمده است: ...
داده شده است که منظور از آن تعیّن وجودی است، نه واحد عددی که مستلزم محدودیت وجود تقابلی با موجودات دیگر باشد.[3] البته توضیحات دیگری نیز از سوی اندیشمندان اسلامی در مورد این جمله امام سجاد( علیه السلام ) بیان شده است.[4] [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صبحی صالح، خ 185، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. علی بن الحسین علیه السلام (امام چهارم)، الصحیفة السجادیة، دعای ...
آیا روایتی که می گوید سلمان فارسی و ابوذر از یاران امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) هنگام رجعت ...
السلام ) که در راه خدا آزار و اذیت فراوان دیده اند، تصریح شده است. همچنین در روایات تصریح شده است نخستین امامی که رجعت می کند، امام حسین ( علیه السلام ) است. [1]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 386، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [2]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، ص 32، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. T ...
تفاوت مکتب حدیثی قم و بغداد در حدیث نگاری چیست؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی به دلیل استقبال مردم قم از تشیع و روایات فراوانی که از اهل بیت( علیه السلام ) در مورد این شهر و مردم آن نقل شده است، همچنین به جهت حضور امام زاده گان متعدد، که در رأس آنان حضرت فاطمه معصومه( سلام الله علیها ) باشد، این شهر؛ محل تجمع راویان و محدثان علوم شیعی گردید و صاحب روش و مکتبی خاص در برابر دیگر مکاتب حدیثی گردید. مهم ترین محدّثان این حوزه حدیثی؛ علی ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
...، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )،چاپ اول، قم، 1418ق. [6]. الانساب، ج 6، ص 350. [7]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 11، ص 40 – 41 ، کتابخانه امیر المؤمنین( علیه السلام )، چاپ اول، اصفهان، 1406ق؛ حلی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 505، دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. [8]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524. [9]. برای ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
اشکال گرفتن به کلام دیگری به غرض تحقیر طرف مقابل و طعنه زدن او است؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 20، ص 183، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق. [5]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، منیة المرید، محقق و مصحح: مختاری، رضا، ص 171 – 172، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق. T ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود؛ هر کس دارای چهار پسر باشد و یکی را به نام من نام گذاری ...
( علیه السلام ) شنیدم که می فرمود: فقر داخل خانه ای که در آن نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله و یا فاطمه باشد نمی شود.[3] ،[4] از امام باقر( علیه السلام ) نقل شده است: شیطان وقتی صدای کسی را که به اسم محمد و یا علی صدا می زند بشنود مانند سرب ذوب می شود [5]. ثالثاً: وجود یک فرزند با نام محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت در هر خانواده، در حقیقت تبلوری ...
منظور روایتی که می فرماید؛ اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که ...
شیعه نیوز : پرسش روایت ذیل در اصول کافی (1194) ذکر شده است. می خواهم بپرسم که آیا این حدیث صحیح است؟ منظور این روایت چیست؟ آیا می توانید آن را شرح دهید؟ جابر بن یزید چنین روایت می کند: ابو جعفر(امام محمد باقر علیه السلام) به من چنین گفت: ای جابر اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که از نسل ایشان هستند، می باشند. آنها جلوی خداوند در اشکال از نور ...