سایر منابع:
سایر خبرها
معنای کلمه اختیال که در روایات مَنْ مَشَی فِی الْأَرْضِ اخْتِیالاً آمده، چیست؟
تَحْتَهَا وَ مَنْ فَوْقَهَا. عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَیلٌ لِمَنْ یخْتَالُ فِی الْأَرْضِ یعَانِدُ جَبَّارَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. پاسخ اجمالی در روایات مورد پرسش می خوانیم: امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر خدا( صلی الله علیه ...
قتیل العبرات به چه معنا است؟
بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومی، مهدی، سامرائی، ابراهیم، ج 2، ص 129، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق. [5]. شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حس ن، ج 6، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [6]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 108، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [7 ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
شیعه نیوز : پرسش آیا این حدیث معتبر است که شیخ صدوق، در کتاب علل الشرائع این روایت را از امام صادق( علیه السلام ) نقل کرده است: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ ...
آیا امکان دارد سید بن طاووس و کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات وی را معرّفی کنید؟ و آیا دعای صحیفه از ...
السلام ) است. [17]. ر.ک: اعتبار کتب دعا ، سؤال 1364؛ تشخیص و تمییز احادیث صحیح ، سؤال 1937. [18]. مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 79 – 84. [19]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 270، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [20]. احمدی میانجی، علی، مکاتیب الرسول صلّی الله علیه و آله و سلّم، ج 2، ص 201 – 202، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1419ق. ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
...، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )،چاپ اول، قم، 1418ق. [6]. الانساب، ج 6، ص 350. [7]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 11، ص 40 – 41 ، کتابخانه امیر المؤمنین( علیه السلام )، چاپ اول، اصفهان، 1406ق؛ حلی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 505، دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. [8]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524. [9]. برای ...
آیا روایات سکونی و نوفلی که از این دو نقل شده، پذیرفته می شود؟
.... [1]. سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 70، موسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، 1418ق. [2]. همان، ص 71. [3]. نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص 26، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1407ق. [4]. طوسی، محمد بن حسن، فهرست طوسی، ص 33، المکتبة المرتضویة، نجف، بی تا. [5]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، رجال برقی، ص 28، دانشگاه تهران، تهران، 1383ق. [6]. علامه حلی ...
ثواب گفتن ذکر سبحان الله چیست؟
، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 505، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 9 – 10، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 5، ص 269 – 270، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 11، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [5]. ذَکرَ اللَّهَ کثِیراً ؛ احزاب، 21. [6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 12. ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
آیا صحیح است که بعد از هر عطسه؛ اگر ذکر خاص آن گفته شود، خداوند موجودی می آفریند که تا روز قیامت برای ...
هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِی وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ خَرَجَ مِنْ مَنْخِرِهِ الْأَیسَرِ طَائِرٌ أَصْغَرُ مِنَ الْجَرَادِ وَ أَکْبَرُ مِنَ الذُّبَابِ حَتَّی یسِیرَ تَحْتَ الْعَرْشِ یسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَهُ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ ؛ الکافی، ج 2، ص 657. [3]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. ...
کدام سوره طبق روایات، شناسنامه خداوند است؟
فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 470، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 18، انتشارات رضی، قم، چاپ اول، 1375ش. آیات مرتبط سوره الإخلاص : کل سوره T ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. مراء ؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معنای سخن گفتن از روی خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این که، به واسطه ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
...، 1407ق. [6]. همان؛ و ر.ک: فاضل کاظمی، جواد بن سعد، مسالک الأفهام إلی آیات الأحکام، ج 1، ص 336 و 337، انتشارات مرتضوی، تهران، 1389ق؛ بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانی، محمد تقی، مقرم، سید عبد الرزاق، ج 13، ص 275 – 278، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1405ق. [7]. حدیث شناسی، ج 2، ص 70. [8]. همان، ص 70 – 71. [9]. ر. ک ...
آیا حقیقت دارد امام علی( علیه السلام ) زنی را برای باز پس گیری نامه محرمانه ای، به عریان و برهنه کردن، ...
، قم، چاپ اول، 1413ق؛ رسولی محلاتی، سید هاشم، ترجمه الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 1، ص 49 – 52، انتشارات اسلامیه، تهران، چاپ دوم، بی تا. [4]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق: موسوی جزایری، سید طیب، ج 2، ص 361 – 362، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش. [5]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 29، ص 515- 516، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق ...
خطبه بدون نقطه امام علی( علیه السلام ) کدام است؟ و چرا در نهج البلاغه سید رضی نیامده است؟
نسبت به امام علی( علیه السلام ) و کسب معارف الهی، به شگفت انگیز بودن الفاظ خطبه بسنده کرد. [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صالح، صبحی، مقدمه سید رضی، ص 34، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. مسعودی، ابو الحسن علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق: داغر، اسعد، ج 2، ص 419، دار الهجرة، قم، چاپ دوم، 1409ق. [3]. طبق نسخه دیگر. [4]. محمودی، محمد باقر، نهج ...
چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه پیشینه ای است؟
) در گفتار و رفتار و تأیید دیگران می باشد.[7] اما سنت در اصطلاح علم حدیث شناسی بر گفتار و رفتار و تأیید معصوم( علیه السلام ) – پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام )- اطلاق می شود.[8] [1]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 246، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 1، ص 198 - 199، کتابفروشی ...
آیا سند و متن روایت حب الوطن من الإیمان صحیح است؟
.... مائده، 33. [19]. ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج 6، ص 203. [20]. قصص، 85. [21]. عبد الجبار، قاضی، تثبیت دلائل النبوة، ج 2، ص 371 – 372، دار المصطفی ، شبرا، قاهره، بی تا؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 406، انتشارات رضی، قم، چاپ اول، 1375 ش؛ راوندی، قطب الدین سعید بن هبة الله، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 910، مؤسسه امام مهدی(عج)، قم، چاپ ...
آیا دعایی که به عنوان دعای سفره مشهور است، دارای سند معتبر است؟!
ستایش پروردگاری را که می خوراند و نمی خورانندش . [1]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 43، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 358، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. T ...
آیا دلیلی وجود دارد که زنان نباید سوره یوسف را بخوانند؟
، اشکالی متوجه آنان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد ج 5، ص 516، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. ابن بابویه، محمد بن علی ، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 374، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413 ق.
دلیل مکعبی بودن ساختمان کعبه چیست؟
ای است در آسمان، که محل زیارت ملائکه است و فرشتگان آن را به عبادت آباد دارند. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 6، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 4، ص 187، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، چاپ اول، 1377ش. [2]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 398، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش. [3]. مجلسی ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
...، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 8، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. حریری، محمد یوسف، فرهنگ اصطلاحات حدیث، ص 38، انتشارات هجرت، قم، 1381ش. [4]. الفضلی، عبدالهادی، اصول الحدیث، ص 72، مؤسسه ام القری، بیروت، 1420ق ...
در برخی از دعاها این عبارت عبری آمده است: أهیاً شرأهیاً . معنای آن چیست؟ آیا اشاره به همان تعبیر إنّنی ...
، حکمت، علی اصغر، ج 7، ص 223، امیر کبیر، تهران، چاپ پنجم، 1371 ش. [4]. أهیا شراهیا . [5]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق، مصحح، کرمانی، ابوطالب و محرر، محمد حسن ، ص 17 و 307، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411 ق. [6]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات، ترجمه، طبسی، محمد تقی، محقق، مصحح، سادات حیاتشاهی، محمد، ص 473، رایحه، تهران، چاپ اول ...
چرا شیعیان بعضی از روایات صحیح بخاری را که با عقیده آنها سازگاری دارد قبول می کنند و بعضی دیگر را به جهت ...
های حدیثی گفته می شود که به حوزه یا دسته ای خاص از روایات اختصاص نداشته و همه یا بخش عمده ای از ابواب حدیثی را در بر می گیرند. نصیری، علی، آشنایی با جوامع حدیثی شیعه و اهل سنت، ص 17، انتشارات جامعة المصطفی(صلی الله علیه و آله) العالمیة، قم، چاپ دوم، 1388ش. [2]. ابن کثیر دمشقی، أبو الفداء اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 11، ص 25، دار الفکر، بیروت، 1407ق؛ ابن جوزی، أبو الفرج عبد الرحمن بن ...
چگونه یک عابد، حاصل هشتاد سال عبادت خود را در مقابل یک گناه جنسی از دست داده، و از آن طرف، با اندک عمل ...
. [6]. آل عمران، 193. [7]. امام علی( علیه السلام ): الرُّشْدُ فِی خِلَافِ الشَّهْوَة ؛ ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 214، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [8]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: رجائی، سید مهدی، ص 365، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم، 1410ق. ...
چگونه امکان دارد که راویان حدیث برخی از دعاها و زیارت نامه ها را از امام معصوم( علیه السلام ) شنیده و ...
خالد جرمیهنی رسید؛ تصمیم گرفت که تمام مطالبی را که در آن کتاب ها بود، دوباره از حفظ شروع به نسخه برداری و نوشتن نماید و این کار را انجام داد.[4] [1]. نصیری، علی، حدیث شناسی، ج 2، ص 95، انتشارات سنابل، قم، چاپ اول، 1383ش؛ و ر.ک: مامقانی، عبد الله، مقباس الهدایة، ج 2، ص 33 – 40، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، بیروت، 1411ق. [2]. عبد الرحمان، محمود، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة ...
شخصیت و زندگی محمد بن مسلم ثقفی را بیان کنید و او چه نقشی در زمان امام باقر( علیه السلام ) ایفا کرد؟
.... سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 521، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق. [3]. کشّی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال ، محقق و مصحح: مصطفوی، حسن، ص 161، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، مشهد، 1490ق. [4]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2،ص 522. [5]. اختیار معرفة الرجال ، ص 136 - 137؛ محدث نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 17، ص 314 ...
حواریون ائمه اطهار( علیه السلام ) چه کسانی بودند؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی راوی از امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) در مورد حواریون ائمه( علیه السلام ) چنین نقل می کند: امام موسای کاظم( علیه السلام ) فرمود: روز رستاخیز منادی ندا می دهد حواریون رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) کجایند، آنانی که پیمان خود را نشکستند و با همان پیمان از دنیا رفتند؟ سلمان، مقداد و ابوذر برمی خیزند. سپس منادی ندا می دهد، حواریون علی بن ابی طالب( علیه ...
تلقین میّت از چه زمانی مرسوم شده است و آنچه که به نام تلقین میّت در مفاتیح الجنان درج شده، به چه کسی ...
معنا و نصّ روایات انجام نداده است. [1]. طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 1، ص 442 – 443، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، 1409ق؛ ر.ک: شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 3، ص 175 - 201، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1490ق. [2]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 176. [3]. شیخ عباس قمی،مفاتیح، موسوی دامغانی، ص 928، چاپ نهم، الزهراء، قم، 1379 ش ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومی، مهدی، سامرائی، ابراهیم، ج 8، ص 58، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 254، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [3]. برگرفته از نمایه مختصری از تاریخ علوم اجتهاد، رجال، درایه و اصول ، سؤال 5582. [4]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 310، انتشارات مدرسه ...
در نهج البلاغه امام علی( علیه السلام ) می فرماید: واحد لا بعدد ، اما در دعای 27 صحیفه سجادیه آمده است: ...
داده شده است که منظور از آن تعیّن وجودی است، نه واحد عددی که مستلزم محدودیت وجود تقابلی با موجودات دیگر باشد.[3] البته توضیحات دیگری نیز از سوی اندیشمندان اسلامی در مورد این جمله امام سجاد( علیه السلام ) بیان شده است.[4] [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صبحی صالح، خ 185، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. علی بن الحسین علیه السلام (امام چهارم)، الصحیفة السجادیة، دعای ...
استمرار نسل بشر چگونه بوده و فرزندان حضرت آدم( علیه السلام ) با چه کسانی ازدواج کردند؟
، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. ر.ک: عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 215، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. [4]. بحارالأنوار، ج 11، ص 226. [5]. شیخ صدوق، علل الشرائع، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش. [6]. طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح: خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 314 - 315، نشر مرتضی ...