در برخی از دعاها این عبارت عبری آمده است: أهیاً شرأهیاً . معنای آن چیست؟ ...
سایر منابع:
سایر خبرها
آیا امکان دارد سید بن طاووس و کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات وی را معرّفی کنید؟ و آیا دعای صحیفه از ...
.... افندی اصفهانی، میرزا عبد الله، تعلیقة أمل الآمل، ص 217، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1410ق. [14]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق و مصحح: کرمانی، ابوطالب، محرر، محمد حسن، ص 3، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411ق. [15]. این کتاب درباره ادعیه و اعمال مأثوره در هر هفته نوشته شده است. [16]. محتوای این کتاب، دارای ادعیه و اعمال سال و زیارات معصومین( علیه ...
منظور از عناوین حفاظ القرآن ، حَمَلَة القرآن و اصناف قراء القرآن چیست؟ آیا در روایات چنین چیزی هست؟
...، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، محقق و مصحح: شعرانی، ابو الحسن، ج 11، ص 60، المکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1382ق. [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 627، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [6]. همان، ص 606. [7]. بستانی، فؤاد افرام- مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی فارسی، ص 677، چاپ دوم، انتشارات اسلامی ، تهران، 1375 ش. [8]. الکافی، ج 2، ص 627. [9]. همان، ص 605. T ...
آیا در روایات از هر روز حمام رفتن نهی شده است، و آیا این کار موجب بیماری سِل می شود؟
روایی و لغوی می توان روایت را به گونه ای دیگر ترجمه و تبیین کرد. در این ترجمه هر روز حمام رفتن، فقط باعث لاغری و نحیف شدن بدن می شود، این معنا؛ با مطالب مطرح شده در طب جدید؛ سازگاری بیشتری دارد. پاسخ تفصیلی در روایتی چنین آمده است:[1] محمد بن یحیی، از أحمد بن محمد، از عبد اللَّه بن محمد حَجَّال از سلیمان جعفری نقل می کند که؛ مریض شده بودم به حدی که گوشتی بر تنم نمانده بود، پیش امام ...
تلقین میّت از چه زمانی مرسوم شده است و آنچه که به نام تلقین میّت در مفاتیح الجنان درج شده، به چه کسی ...
معنا و نصّ روایات انجام نداده است. [1]. طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 1، ص 442 – 443، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، 1409ق؛ ر.ک: شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 3، ص 175 - 201، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1490ق. [2]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 176. [3]. شیخ عباس قمی،مفاتیح، موسوی دامغانی، ص 928، چاپ نهم، الزهراء، قم، 1379 ش ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
...، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق. [3]. علامه حلی، خلاصة الاقوال فی معرفة أحوال الرجال، ص 94، دار الذخائر، قم، 1411ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 313؛ و ر.ک: شبیری زنجانی، سید موسی، کتاب نکاح، ج 8، ص 2549 – 2551، مؤسسه پژوهشی رای پرداز، قم، چاپ اول، 1419ق. [4]. نقد الرجال، ج 2، ص 160. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة، محقق و مصحح: شبیری ...
چگونه امکان دارد که راویان حدیث برخی از دعاها و زیارت نامه ها را از امام معصوم( علیه السلام ) شنیده و ...
خالد جرمیهنی رسید؛ تصمیم گرفت که تمام مطالبی را که در آن کتاب ها بود، دوباره از حفظ شروع به نسخه برداری و نوشتن نماید و این کار را انجام داد.[4] [1]. نصیری، علی، حدیث شناسی، ج 2، ص 95، انتشارات سنابل، قم، چاپ اول، 1383ش؛ و ر.ک: مامقانی، عبد الله، مقباس الهدایة، ج 2، ص 33 – 40، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، بیروت، 1411ق. [2]. عبد الرحمان، محمود، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة ...
آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) عذاب مسخ ...
، چاپ اول، 1414 ق. [9]. نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 14، ص 342، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408 ق؛ بروجردی، آقا حسین ، جامع أحادیث الشیعة، محقق، مصحح، جمعی از محققان ، ج 25، ص 758، فرهنگ سبز، تهران، چاپ اول، 1386 ش. [10]. شیخ حر عاملی، محمد، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة، محقق، مصحح، رسولی ...
کتاب الدرّ المنثور اثر کیست و چه جایگاهی در میان مفسّران دارد؟
( علیه السلام )، قم، 1418ق. [2]. معرفت، محمد هادی، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، ج 2، ص 333، الجامعة الرضویة للعلوم الاسلامیة، مشهد، چاپ اوّل، 1418ق؛ حفنی، عبد المنعم، موسوعة القرآن العظیم، ج 1، ص 394، مکتبة مدبولی، قاهرة، چاپ اوّل، 2004م. [3]. حمیری، محمد بن عبد المنعم، الروض المعطار فی خبر الاقطار، ص 58، مکتبة لبنان، بیروت، چاپ دوم، 1984م. [4]. حموده، طاهر سلیمان، جلال ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
...، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 8، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. حریری، محمد یوسف، فرهنگ اصطلاحات حدیث، ص 38، انتشارات هجرت، قم، 1381ش. [4]. الفضلی، عبدالهادی، اصول الحدیث، ص 72، مؤسسه ام القری، بیروت، 1420ق ...
آیا می توان متن قرآن را در دعاها و مناجات ها تغییر داده و یا ضمایمی بدان افزود؟
.... ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 392 - 393، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ دوم، 1413 ق. [2]. آل عمران، 173، خدا ما را کافی است و او بهترین حامی ماست . [3]. آل عمران، 174، به همین جهت، آنها (از این میدان) با نعمت و فضل پروردگارشان، بازگشتند در حالی که هیچ ناراحتی به آنان نرسید و از رضای خدا، پیروی کردند و خداوند دارای فضل و بخشش ...
آیا راویان حدیث رفع موثق هستند؟
...> [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 156 – 157، المکتبة الرضویة، نجف اشرف، چاپ اول، بی تا. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی)، محقق و مصحح: شبیری زنجانی، سید موسی، ص 389، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407ق. [6]. سبحانی تبریزی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 95، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
، سید علی، ص 228، نشر باقیات، انتشارات وفا، قم، چاپ اول، 1388ش. [2]. کشی، محمد بن عمر، إختیار معرفة الرجال ، محقق و مصحح: طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن ، ص 563، مؤسسة نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمه ج 7، ص 96، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1408ق؛ البته علامه حلی(ره) در کتاب رجالی خود توقف در این روایت می کند ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود؛ هر کس دارای چهار پسر باشد و یکی را به نام من نام گذاری ...
، درعین حال حق وضو را به نحو تمام و کمال ادا نکرده است. [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 147- 148، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 4، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا. [2]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 2، ص 92، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1360ش. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی ...
چه دعاها و آیاتی برای در امان ماندن خانه، جان، ناموس و مال و... از دزد و متجاوز مفید است؟
تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمان ها پیچیده در دست او خداوند منزّه و بلند مقام است از شریک هایی که برای او می پندارند. [1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 83، ص 127، مؤسسة الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، 1410ق. [2].کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 624، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. اعراف، 196. [4]. زمر، 67. ...
آیا کرهٔ زمین بر ماهی و ماهی بر شاخ گاو نر بنا شده است؟ سند و شرح حدیثی که در آن این مطلب بیان شده و به ...
من الکافی (گلستان آل محمّد)، ترجمه و شرح کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 167 – 172، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1382ق؛ ر.ک: مولی صالح مازندرانی، شرح أصول الکافی، تعلیقات: محقق شعرانی، تصحیح: غفاری، علی اکبر، ج 11، ص 440 و 441، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1388ق. [12]. فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج 26، ص 472، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی علیه السلام، اصفهان، چاپ اول، 1406ق. [13]. ر.ک: سلیمانی آشتیانی، مهدی، درایتی، محمد حسین، مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی، ج 2، ص 467 – 472، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1387ش T ...
تأثیر و نقش حدیث بر فقه را بیان کنید؟
، قم، چاپ دوم، 1413 ق؛ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 28، ص 47، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، قم ، چاپ اول، 1409ق . [13]. درء در لغت به معنای دفع کردن است؛ و مفاد قاعده ی درء این است که؛ حدود با پیدایی شبهه، مانند جهل به حکم یا موضوع، ساقط می شود. ر.ک: جمعی از پژوهشگران، زیر نظر هاشمی شاهرودی، سید محمود، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل ...
امام علی( علیه السلام ) می فرماید: اگر قطره ای شراب در چاهی بیفتد و از آب آن چاه سبزه زاری را آب دهند و ...
رستگار شوید . [6]. علامه حلّی، حسن بن یوسف، تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، محقق و مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی، ص 24، مؤسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، 1411ق. آیات مرتبط سوره البقرة (219) : یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ...
جمله و سمل جلباب الدین ، درخطبه ی فدکیه به چه معنا است؟
پس از رحلت حضرت می باشد. البته بدیهی است؛ به دلیل آن که تفکرات جاهلی و مشکلات قبل از اسلام کاملاً از بین نرفته بود و به تعبیر روایات، امت اسلامی قریبو عهد بالجاهلیة ؛[5] نزدیک به زمان جاهلیت بودند، بعد از ارتحال پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) برخی معضلاتی که چون آتشی زیر خاکستر پنهان مانده بودند، مجدداً شعله برافروخت. [1]. صاحب بن عباد، المحیط فی اللغة، محقق و مصحح، آل یاسین، محمد ...
منظور روایتی که می فرماید؛ اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که ...
شیعه نیوز : پرسش روایت ذیل در اصول کافی (1194) ذکر شده است. می خواهم بپرسم که آیا این حدیث صحیح است؟ منظور این روایت چیست؟ آیا می توانید آن را شرح دهید؟ جابر بن یزید چنین روایت می کند: ابو جعفر(امام محمد باقر علیه السلام) به من چنین گفت: ای جابر اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که از نسل ایشان هستند، می باشند. آنها جلوی خداوند در اشکال از نور ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
، ج 3، ص 135 و 136، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم، چاپ اول، 1418ق. [12]. الرجال، ص 38. [13]. کلینی، محمد بن یعقوب ، الکافی، محقق و مصحح: غفاری علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص620، ح 3 و ص 622، ح10، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1407 ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، باب ثواب قرائة سور القرآن، ص 117و 118، دار الشریف الرضی للنشر، قم، 1406 ق. [14 ...
آیا امکان دارد سند زیارت مفجعه و زمان و مکان وارده برای زیارت را بیان کنید؟
می شود که برخی از موارد اشاره شده در این کتاب یافت می شود. نویسنده مفتاح الجنان قبل از زیارت امین الله، زیارتی به عنوان زیارت مفجعه امام حسین( علیه السلام ) نقل می کند که با عبارت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ ...
چرا در پایان خطبه ی فدکیه، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) گفتار خود را خطاب به انصار ایراد می فرمایند؟
...، دمشق بیروت، چاپ اول، 1412ق؛ لسان العرب، ج 3، ص 292. [4]. ابن طاووس، علی بن موسی ، طرف من الأنباء و المناقب، ص 144، تاسوعا، مشهد، چاپ اول، 1420ق. [5]. در نسخه طبرسی اصطلاح النقیبة آمده است. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 102، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق. [6]. لسان العرب، ج 13، ص 449. [7]. المفردات فی غریب القرآن، ص 872. T ...
چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه پیشینه ای است؟
) در گفتار و رفتار و تأیید دیگران می باشد.[7] اما سنت در اصطلاح علم حدیث شناسی بر گفتار و رفتار و تأیید معصوم( علیه السلام ) – پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام )- اطلاق می شود.[8] [1]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 246، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 1، ص 198 - 199، کتابفروشی ...
در بخشی از خطبه ی فدکیه آمده است: تخافون ان یتخطفکم الناس ، این عبارت به توصیف چه دوره ای از زندگی اعراب ...
، 1412 ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 9، ص 75، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق [2]. انفال، 26. [3]. آل عمران، 103. [4]. البته حضرت علی( علیه السلام ) را به دنبال این فراز ذکر می کند. آیات مرتبط سوره الأنفال (26) : وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ...
معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفتگو با خبرگزاری حوزه: دعا و ارتباط با خدا، ارتقا بخش روحیه فردی و اجتماعی ...
دوری از خدا گردد. وی گفت: در میان کتب ادعیه، کتاب هایی چون "صحیفه سجادیه"، "مفاتیح الجنان" و نیز کتاب "الباقیات الصالحات" که در حاشیه مفاتیح نیز منتشر شده، از بهترین منابع است. همچنین از دیگر کتاب های معتبر و ارزشمند در این باره می توان به "مهج الدعوات" و "الاقبال" اشاره کرد که هر دوی این ها از سوی سید بن طاووس نوشته شده اما مردم عادی کمتر آن ها را می شناسند. با "در خانه ماندن ...
ماده از نظر روایات به چه معنا است؟
که حامل استعداد هوا است، یا از آن حیث که فعلیت دارد. همین آب در روایات نیز ماده خوانده می شود، امّا از آن جهت که منشأ و ریشۀ بسیاری از چیزها است.[4] [1]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 8، ص 101، صدرا، تهران. [2]. همان، ج 5، ص 546. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 14؛ ج 6، ص 382، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. در این باره پاسخ 272، ماده ی اوّلیه جهان را مطالعه کنید. ...
پیامبران اولوالعزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت ...
حضرت آدم، شیث و ادریس(ع) هم دارای کتاب بودند، ولی اولو العزم نبودند. [15] در روایات، به صراحت اسامی پیامبران اولو العزم بیان شده است. از امام علی بن الحسین(ع) نقل شده است: اولو العزم پنج نفرند: حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی(ع) و حضرت محمد(ص). [16] هم چنین این معنا از امام صادق [17] و امام رضا(ع) [18] نیز رسیده است. در روایات، از کتب نوح و ابراهیم(ع) به نام صحف یاد شده است، اگر چه در ...
قتیل العبرات به چه معنا است؟
بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومی، مهدی، سامرائی، ابراهیم، ج 2، ص 129، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق. [5]. شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حس ن، ج 6، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [6]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 108، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [7 ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. مراء ؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معنای سخن گفتن از روی خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این که، به واسطه ...
مزایا و ویژگی های کتاب من لایحضره الفقیه چیست؟
سند کامل و به اصطلاح مسانید است و تعداد 2055 حدیث آن مرسل است که یعنی سند کامل ندارد. شیخ صدوق مجموع این احادیث 5998 را از 510 راوی نقل می کند.[6] [1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، مقدمۀ صدوق، ج 1، ص 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [2]. شیخ صدوق، المقنع، مقدمۀ صدوق، ص 5، مؤسسه امام هادی علیه السلام، قم، چاپ اول ، 1415 ق. ...