سایر خبرها
چون شیخ فضل الله نوری، سید حسن مدرس و ... را در تربیت شیعیان و زمینه سازی برای حکومت اسلامی نادیده گرفت. نوع اندیشه این عالمان و برخورد قاطع آن ها با تفکر سکولار و مبارزه با تفکر جدایی دین از سیاست را باید زمینه سازی برای تشکیل حکومت اسلامی دانست. مردم عصر ناصری نیز با همه محرومیت ها و محدودیت هایی که داشتند با تبعیت از امر مرجعیت بزرگ شیعه میرزای شیرازی توانستند سیاست استعماری انگلیس را ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرویس تاریخ انتخاب ؛ امروز باید برویم سلطانیه. دیشب از عصر که وارد شدیم و طولوزان روزنامه می خواند هوا ابر شد و نم نم بارید، هی زیاد شد، زیاد شد تا صبح تا اذان همین طور بارید، گاهی کم می شد گاهی شدت می کرد، الی صبح همین طور می بارید. صبح که برخاستم هوا صاف و آفتاب بود، اما چنان سرد بود که مثل زمهریر از زمهریر هم سردتر بود. هیچ زمستانی این طور سرد نیست، محال بود از زور سرما بشود حمام رفت. رخت پوشید ...
گسترده ای زدند. در تهران شیخ فضل الله نوری، در اصفهان آقانجفی اصفهانی، در شیراز سید علی اکبر فال اسیری و در تبریز میرزا جواد از رهبران این جریان بودند. حکم تاریخی او در معاهده انحصار تنباکو در زمان ناصرالدین شاه چنان مردم را به صحنه کشاند که شاه قاجار، مجبور به فسخ قرارداد تنباکو گردید. با صدور این حکم، مردم مبارزه سیاسی علیه قرارداد استعماری مذکور را یک وظیفه شرعی دانسته و به مخالفت شدید پرداختند ...
به واقع بزرگتر از اهداف اولیه آن بود. در این پدیده برای اولین بار در تاریخ سلطنتی ایران در اتوریته سلطنت و اتوریته شاه یک شکاف و گسست پدیدار می شود که این مسئله نقش شایانی در مشروط کردن اختیارات شاه در مسئله نهضت مشروطه به عنوان یک مابه ازای عینی ایفا می کند. لذا اولین بار در مشروطه نیرویی به نام اراده مردم شکل می گیرد که از این ظرفیت در عمل استفاده می شود. همچنین پدیدارهای ...
که دکتر صدیقی مرد آزاده و درستی است و امیدواریم در کارش دچار اشتباه نشود. برخی منابع گفته اند این نامه از صدیقی پنهان می شود، مبادا ارتباطی میان این دو شکل بگیرد که البته در نهایت شاه هم با او بر سر اعطای پست نخست وزیری به توافق نمی رسد. بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت توسط مهدی بازرگان، او از غلامحسین صدیقی درخواست که در این دولت حضور داشته باشد که او نیز از پذیرش این درخواست ...
. 7- فایده این نوع نگاه این است که مسلمانان و نیز معتقدان به ادیان دیگر خود را تافتة جدا بافته از دیگران نمی بینند و این طور نیست که برای خود تقدس قائل و مغرور شوند و اینکه علم در انحصار آنان است. علم و علم آموزی برای همه مردم جهان از مؤمن و کافر است و خدا عالمان را دوست دارد و مقام خشیت را از آنِ آنان می داند (فاطر، 28). اگر عالم واقعی در جهان باشد به شرط اینکه متدینان آنها را گمراه نکنند ...