بررسی روش تفسیری ابن سینا در دوفصلنامه حکمت سینوی
سایر منابع:
سایر خبرها
مروری بر گرایش های الهیاتی جدید
....) با این توضیحات مختصر که گفته شد می توان به نسبت علم کلام سنتی و کلام شیعی با نظام های الهیات معاصر پی برد که هم به لحاظ روش و هم به لحاظ تنوع مباحث و نیز ننوع و روش استدلال ها تفاوت های چشمگیری دارند و تفصیل این بحث را باید در مجال دیگری پی گرفت. در این باره چند نکته وجود دارد. یکی از شاخصه های نظام های الهیاتی جدید تلاش برای وضوح بخشیدن (Clarification) به مفاهیم دینی ...
علوم انسانی ، زادۀ طبقه بندی دین گریزانه علوم نیست
، موقوف بر حرکاتِ ارادیِ انسان نباشد، و دیگری آنچه که وجودِ آن، منوط به تصرّف و تدبیرِ انسان باشد. پس علمِ به موجودات نیز، دو قِسم است: یکی علم به قِسمِ اوّل که آن را حکمتِ نظری خوانند، و دیگری علم به قِسمِ دوّم که آن را حکمتِ عملی خوانند (خواجه نصیرالدین طوسی، اخلاقِ ناصری، ص 38). پس علومِ انسانی، محصولِ رهیافتِ موضوع محور در طبقه بندیِ علوم است و علومِ انسانی، مجموعه علومی هستند که به ...
سلوک مراجع/ رضا مختاری: آیت الله شبیری زنجانی در اصول نظریات نو و ابتکاری دارند/ تقریبا همه مصادر، منابع ...
پرسیدم و این منشا آشنایی بیشتر بنده با ایشان شد. سال 63 بنده کتاب سیمای فرزانگان را که درباره زندگانی علماست نوشتم و قبل از چاپ، به ایشان دادم و ایشان ملاحظه و تشویق کردند و گفتند شرح حال ابن ادریس را نگاه کردم و آن را خوب نوشته ای. وی ادامه داد: تالیف کتاب سیمای فرزانگان را از حدود سال 60 شروع کردم؛ این کتاب، دو بخش دارد. در یک بخش که شامل جلد اول و دوم می شد، به زندگانی علما به ترتیب ...
اصل تحقیق پذیری در علم
غرضش ، جهانی آفریده است .) لذا، این افراد هم مانند ویتگنشتاین در رساله منطقی – فلسفی، بر آن شدند که اغلب عبارات موجود در فلسفه سنتی نه باطل که یاوه اند و این عقیده مقبولیت یافت که اصل تحقیق پذیری، ناشدنی بودن مابعد الطبیعه را مبرهن می سازد و از این مقدمه، این نتیجه به دست آمد که تنها راه معرفت به جهان خارج، علم تجربی است و بس. به لحاظ تاریخی، اصل تحقیق پذیری از تبار تجربه گرایی هیوم ، میل ...
کرونا آغاز یک ذهن فرهنگی جدید است/ ما جسم زیبای مان را می خواهیم!
ین (اگزیستانس) بوده و این وضع را به سختی تاکنون گذرانده و مرتفع کرده پاندمی کرونا به جهان و تفکر مدرن بیشتر نشان داد که در مقابل تفکر غیر مدرن و زیست های طبیعت گرایانه و پاتریالکال و منطق اندیشهٔ پست مدرن دربارهٔ فرهنگ باید ایستادگی جدی تری از خود نشان دهد. اصالت و ضرورت با علم مدرن است، علمی که از عقل سابژکتیو کانت منتج گشته. عقلی که در وجود به ماهو وجود قائل به معنی و زیبایی نیست و با تسلط بر و ...
چهار نقد اساسی به علوم اجتماعی مدرن
) الهی است. آنان معتقد بودند زبان، مطابق نظم موجود در واقعیّت است و ذات اشیاء در کلمات جای گرفته اند. والتر بنیامین نیز باوری مشابه درباره ی قدرت زبان و کلمات دارد(بنیامین، 1385 : 51). در سده های بعد، انقلاب صنعتی اخلاقیات را تغییر شکل داد ولی ماهیت بشر را عوض نکرد، به غرایز قدیمی که برای زندگی بَدوی مفید و برای زندگی اجتماعی پر دردسرند نیروها و فرصت های تازه ای داد. این انقلاب انگیزة ...
ابهام در بازتعریف دین در داستان ایرانی| داستان دینی وجود دارد؟
.... وقتی نگاه معرفت شناسانه قرآن را وارد اثر کنیم بدون این که حتی اشاره ای به کلام الله کنیم، بدون این که اشاره ای به پیغمبر کنیم یا اشاره ای به دین اسلام کنیم و این نگاهی جهانی هم است. طاووسی: در نمونه اول داستان راستان شهید مطهری را ببینید که واقعیت و داستان است در نمونه های دوم به نظرم زیاد است. مخصوصاً در ادبیات کودک چون نویسنده واقف است که نمی تواند به بچه بگوید حسد و شرک و ...
آیت الله وحید قائل به استقلال حوزه هستند
، از منبع اصلی می آوردند. گاهی اوقات حتی صاحب وسائل هم نقلش با نقل آن مصدر، مثل کافی یا من لایحضر، تفاوت داشت؛ اما آیت الله وحید مقید بودند که برای فهم روایت به اصل رجوع کنند و در استظهار از اخبار هم ید طولانی داشتند. تسلط بر علم رجال آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه هنر دیگر ایشان در علم رجال بود، گفت: به این صورت که درباره تک تک افرادی که ناقل و راوی روایت بودند مفصل بحث ...
متن کامل جوابیه رائفی پور به فرهیختگان
شماست یا خدای ناکرده، اقدامی عمدی و کینه توزانه. کافی بود جلسه پنجم سخنرانی با موضوع کرونا را که در شب نیمه شعبان انجام شد و در واقع حکم جمع بندی 4 جلسه گذشته را داشت، برای مخاطب خود منتشر می کردید تا صحت ادعایتان درباره تناقض گویی اینجانب روشن شود. در واقع اینجانب طی چهار جلسه نظرات مختلفی را که پیرامون شیوع این ویروس وجود دارد بیان کرده و در جلسه پنجم، موضوع را جمع بندی نموده ام. بحث ...