سایر منابع:
سایر خبرها
رفتار امام صادق(ع) نقشه راه در مواجهه با افکار وارداتی و تحول علوم است
میان مسلمانان مطرح کردند از جمله به موضوعات علوم انسانی می توان اشاره کرد که بسیاری از آن ها در آن زمان ریشه نداشته یا علوم وارداتی بوده که فراموش شده بودند. می توان گفت امام صادق (ع) در آن عصر دانش پزشکی، فلسفه، کلام، اخلاق، تربیت، عرفان، حدیث، فقه، تفسیر، شیمی، روان شناسی، حیوان شناسی، علم لغت، ادبیات، سیاست و حکومت و ... را به مشتاقان آن روزگار عرضه و آنها را هدف دار و جهت دار کردند ...
دلالت منطقی معجزه بر صدق نبوت
نقد و بررسی دیدگاه ابن رشد هرچند هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی دیدگاه ابن رشد و علّامه طباطبائی درباره نوع دلالت معجزات است؛ اما مقدم بر این تطبیق، بیان برخی از نکات درباره دیدگاه ابن رشد لازم و ضروری است. 14. بررسی اشکال اول در پاسخ به نخستین ایراد ابن رشد درباره عدم سنخیت میان معجزات و ادعای نبوت می توان گفت که مقایسه ای که بر اساس مثال ها بیان شده است، مقایسه ...
شریعت حضرت محمد (ص) قبل و بعد از بعثت
کرده گفت: تو را به تنهائی به نام لات و عزی سوگند میدهم آنچه از تو می پرسم پاسخ بگو، پیامبر پیش از پرسش او به وی گفت: منفورترین چیزها نزد من همین دو بت است که تو به آن سوگند یاد کردی، در این موقع راهب شیوه سوگند را دگرگون کرد و گفت ترا به خدا سوگند می دهم، از آنچه می پرسم پاسخ بده پیامبر فرمود: هر چه که می خواهی بپرس.(2) 3- باز ابن سعد در طبقات خود می نویسد: روزگاری که محمد، اداره امور ...
امام صادق(ع)؛ احیاگر مکتب اسلام/این امام معارف به فراموشی سپرده شیعه را احیا کرد
سلطنت هشام بن عبدالملک، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملک و یزید بن ولید عبدالملک، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است. صادق، صابر، فاضل و طاهر بود از آنجا که وی در بیان و گفتار راست گو بود، او را صادق خواندند. کنیه مادر امام جعفر صادق(ع) را ام فروه گفته اند. برخی نیز کنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه ذکر کرده اند. کنیه آن حضرت ابوعبد الله بوده است و ...
برایند ناپذیرفتنی انحصار معجزات به پیامبران
انبیا و ظهور معجزات، پذیرفتنی است؛ چراکه این مقدمه، قضیه ای خبری است و ویژگی قضایای خبری پذیرش وجود موضوع و محمول به طور ضمنی است. برای نمونه قضیه خبری عالم حادث است مبتنی است بر دو قضیه عالم محدث است و محدث موجود است (همان، ص175). به نظر ابن رشد، هر دو مبنای یادشده، یعنی اعتراف به وجود انبیا و انحصار معجزات به پیامبران صادق از نظر عقل مورد تردید است. وی در پاسخ به پرسش مقدری ...
هفدهم ربیع الاول این آداب و اعمال را فراموش نکنید + صوت
در هفدهم ربیع الاول به این زیارت و تعلیم فرمود آن را به ثقه جلیل القدر محمد بن مسلم ثقفی رضی الله عنه و فرمود به او که چون بیایی به مشهد أمیر المؤمنین علیه السلام پس غسل زیارت کن و بپوش پاکیزه ترین جامه های خود را و به بوی خوش خود را معطر نما و برو به آرامی و وقار پس چون برسی به باب السلام یعنی بر در حرم مطهر رو به قبله بایست و سی مرتبه اللَّهُ أَکْبَرُ بگو و بگو ...
زیارتگاه عارفان درنزدیکی حرم سیدالشهدا+عکس
کتاب ریاض المسائل، بر زیارت قبر او مداومت داشته است. درباره شخصیت و جایگاه علمی و معرفتی ابن فهد حلی بزرگان سخن بسیار گفته اند . آیت الله خوانساری صاحب روضات الجنات در باره ابن فهد حلی می نویسد: عالم عارف پر از اسرار، کاشف اسرار فضائل، جمال الدین ابوالعباس احمد بن شمس الدین محمد بن فهد اسدی حلی، در اثر شهرت و اعتبار، بی نیاز از توصیف و تعریف است. وی جامع معقول و منقول، فروع و اصول ظاهری ...
در آمدی بر تلاش های فرهنگی امام صادق (ع)
فرزانگانی همچون: زرارة بن اعین ، هشام بن حکم ، جابربن حیان ، ابان بن تغلب ، مفضّل بن عمر ، مؤمن الطالق ، هشام بن سالم ، معلّی بن خنیس و... از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند که هر کدام استاد برجسته و پایه گذار علوم و صاحب کرسی تدریس در فنون گوناگون علوم شدند و کتاب های مختلفی برای آگاهی بخشی به نسل های آینده تألیف نمودند و منشأ آثار و برکات و تحولات عظیمی در تاریخ اسلام و تشیّع شدند. حضور در ...
پرتوی از رخدادهای عصر امام صادق علیه السلام
...: 1- ششمین اخترتابناک آسمان امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) درروز جمعه 17 ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه و در زمان عبدالملک بن مروان بن حکم دیده به جهان گشود. مادر آن حضرت ام فروه دختر قاسم (1) بن محمد بن ابوبکر می باشد. ایشان درسال 148 هجری به دستور منصور عباسی به وسیله انگور زهرآلودمسموم و به شهادت رسید. مدفن مطهر آن حضرت در قبرستان بقیع ودر جوار ائمه بقیع (2) قرار دارد. (3) ...
شمه ای از کرامات امام صادق (ع)
تعظیم فرود آورده اند. چنان که ابوحنیفه (مؤسس مذهب حنفی از مذاهب چهارگانه اهل سنت) می گوید: ما رایت افقه من جعفر بن محمد (2) ; من کسی را فقیه تر [و دانشمندتر] از جعفر بن محمد ندیده ام. این امور سبب شد که شاگردان فراوانی در حوزه درس ایشان پرورش یابند که عدد آنان بالغ بر چهار هزار نفر است. (3) شیخ طوسی در رجال خود بیش از سه هزار نفر از آنان را نام برده که از برجسته ترین آنان می توان به: هشام ...
شبهه بهاییان با استناد به نظریه ضرورت تجدید دین
. بخاری، محمدبن اسماعیل، 1401 ق، صحیح البخاری، استانبول، چاپ محمد ذهنی افندی. برقی، احمد بن محمد، 1371، المحاسن، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلامیه. بغدادی، ابن سعد، 1968م، الطبقات الکبری، بیروت، دار صادر. داودی، علیمراد، 1996م، الوهیت و مظهریت، دانداس، کانادا، مؤسسه معارف بهائی. سبحانی، جعفر، 1412ق، الإلهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، چ سوم، قم ...
اسلام چه نگاهی به علم آموزی زنان دارد؟/ زنان دانشمند در تاریخ اسلام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از مهرخانه، اسماء جیران پور هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لایَعْلَمُونَ. آیا آنان که می دانند با کسانی که نمی دانند، برابرند؟ (1) سنت نادانی و در جهل به سر بردن دوران جاهلیت، با طلوع خورشید اسلام، از میان رفت و جای خود را به علم آموزی و دانش طلبی داد. قرآن، معجزه پیامبر، کتابی است مکتوب؛ تا غیرمستقیم مسلمانان طالب حق و حقیقت را به فراگیری خواندن و نوشتن دعوت کند. در جای جای این کتاب آسمانی بر دانش و معرفت و آگاه ...
اهمیّت اسباب نزول در فهم و تفسیر قرآن
ای کهن، که به نظر می رسد کتاب اسباب نزول القرآن علی بن محمد واحد نیشابوری (م 648 ق) اولین اثرِ در دسترس در این موضوع است. وی برای 599 آیه، روایت اسباب نزول آورده است. دانشمندان کتابهایی با عنوانهای النزول و التنزیل به نویسندگانی که از دوره های پیش از وی نسبت داده اند، اما آنچه اکنون در میان قدیمترین آثار، پیش روی ماست و می توان متن آن را واکاوی کرد، کتاب واحدی است گرچه بسیاری از روایاتی که او در ...
معنای لغوی و اصطلاحی نزول در قرآن
البرهان فی علوم القرآن، ج1، صص 151- 155، نصرحامد ابوزید، معنای متن، ترجمه ی مرتضی کریمی نیا، صص 92-99. منبع مقاله : پیروزفر، سهیلا؛ (1391)، اسباب نزول و نقش آن در تفسیر قرآن، تهران: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی- به نشر، چاپ اول
معنای لغوی و اصطلاحی سبب (اسباب) در قرآن
التأویل فی معانی التنزیل، معروف به تفسیر خازن، ج1، ص 104. 41. میرسیدشریف جرجانی، التعریفات، ص 87. منبع مقاله : پیروزفر، سهیلا؛ (1391)، اسباب نزول و نقش آن در تفسیر قرآن، تهران: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی- به نشر، چاپ اول
کار کردن استعدادها و ظرفیت های وجودیان را شکوفا می کند
داده است. آیات قرآن درباره کار و کوشش در قلمرو حیات به قدری فراوان و متنوع است که با کمال صراحت می توان گفت: اسلام دین کار و کوشش است. در کلام الله مجید گروهی از آیات به رابطه کار و کوشش با مراحل رشد و درجات آن می پردازند. از آن جمله: و لکل درجات مما عملو؛ و برای هرکس با عملی که انجام می دهد، درجاتی است (انعام:132). این گروه از آیات هم عظمت کار و کوشش را بالا می برد و هم ملاک رشد آدمی را ...
برخی دیدگاه ها درباره ی نزول وحی
.... (10) ه) درباره ی دیدگاه دیگر که از همان روزها اول نزول وحی مطرح بوده است به اجمال می گذریم. مطابق این دیدگاه محتوا و لفظ قرآن از آن فرد دیگری است که محمد از او اقتباس کرده است، آن فرد دیگر جنیّان هستند. (11) یا اهل کتاب یا سلمان فارسی یا آهنگر رومی یا فردی دیگر... . (12) پی نوشت ها: 1. جلال الدین عبدالرحمن السیوطی، الإتقان فی علوم القرآن، ج1، صص 157-158. 2 ...
نگاهی بر زندگی پیامبر مهربانی و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص)
. 3. رسالت الهی در بیست و هفتم رجب که با روز نوروز مطابق بود حضرت محمد بن عبداللّه صلی الله علیه و آله و سلم در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و نزول آیات قرآن که معجزه جاوید آن حضرت است آغاز گردید. حضرت محمد قبل از رسالت نیز یکتا پرست بودند. 4. دوران پیامبری در مکه الف) ابلاغ رسالت: پیامبر اکرم در سه مرحله به ابلاغ رسالت پرداخت ...
انحراف مفهوم بازگشت به خویشتن در اندیشه سلفی
.... مانند آنکه در تفکر ابن تیمیه اساس بحث به عقل ستیزی و مخالفت با استدلال عقلی تبدیل می شود. این در حالی است که مثلا غزالی از منطق حمایت می کند و برای اثبات آراء خود از آن بهره می برد. بازگشت به خویشتن در این معنا صورت سلفی به خودش می گیرد و داعیه دار مخالفت با منطق است. معنای سوم از بازگشت به خویشتن، که با محمد بن عبد الوهاب شناخته می شود، بیش از آنکه دغدغه سلفی گری داشته باشد، خواهان زدودن ...
نقد ردیه بهاییان بر فهم مسلمانان از خاتمیت
...، استانبول، چاپ محمد ذهنی افندی. برقی، احمد بن محمد، 1371، المحاسن، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلامیه. بغدادی، ابن سعد، 1968م، الطبقات الکبری، بیروت، دار صادر. داودی، علیمراد، 1996م، الوهیت و مظهریت، دانداس، کانادا، مؤسسه معارف بهائی. سبحانی، جعفر، 1412ق، الإلهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، چ سوم، قم، المرکز العالمی للدراسات الإسلامیه. ...
حجیت ظواهر آیات و نفی اخباری گری در اندیشه فقهی محقق اردبیلی
الطوسی (متوفای 460 ه )، مشهور به شیخ طوسی است. پس از شیخ طوسی، فقیهان بزرگی ظهور کردند که هر کدام به نوبه خود در سیر جریان تفقه تأثیر گذاشته اند. طلایه داران حرکت اجتهادیِ پس از ایشان عبارتند از (2): 1. محمد بن احمد الحلّی (متوفای 598 ه ) معروف به ابن ادریس؛ 2. جعفر بن الحسن الحلّی (متوفای 676 ه ) معروف به محقق حلّی؛ 3. حسین بن یوسف حلّی (متوفای 726 ه ) معروف به علامه حلّی؛ 4 ...