سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی شود وابسته اند یا نادان
کشور که رئیس شورای امنیت کشور نیز هست، برای بررسی همه جانبه موضوع حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان و اعلام نتیجه، حداکثر دو هفته مهلت تعیین کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ، عبدالرضا رحمانی فضلی به حسین ذوالفقاری ، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، دستور داد تا با تشکیل کارگروهی متشکل از قوه قضائیه ، وزارت اطلاعات ، نیروی انتظامی و استانداری تهران ، ضمن شناسایی عاملان اصلی و مداخله گر و ...
شورش علیه حق الناس
بخواهیم تعریفی از حق الناس داشته باشیم، حقی متعلق به مردم است که مشیت الهی بر آن حکم داده است. تفکیکی که بین حق الناس و حق الله در مبانی شرعی و فقهی داریم، تصمیم گیری در برخی امور را برعهده ی مردم گذاشته است که شامل موارد فراوانی می شود. معروف است که خداوند نسبت به حق الله ممکن است گذشت کند، اما حق الناس به مردم ذی نفع مربوط می شود و امکان گذشت خداوند وجود ندارد. به نظر می رسد در همه ی دستگاه ها ...
سیاستگذاران فرهنگی فاقد ارتباط با نسل جوان هستند
و ظرفیت مفهوم پردازی را برای نامگذاری فرایندها و رخدادها را ندارند. این مقداری ناشی از دانش سطحی از علوم اجتماعی و یک مقداری هم ناشی از ایدئولوژیک شدن و آمیختگی بیش از حد آن به هنجار ها و ارزش هاست و بنابراین درکی که بتواند توصیفی واقع گرایانه تر از رخدادها به دست دهد وجود ندارد.البته چنین نیست که یک محقق علوم اجتماعی به صورت پوزیتیویستی و رئالیستی و صرف نظر از ایده ای که از جامعه دارد بتواند ...
واکاوی اندیشه های والش در جنبش تفکر نوین
تناقضات مستطردند. بینش اومانیستی تفکر نوین تا حدی در آموزه های والش آشکار است که شباهت ذاتی انسان با خدا را مطرح می کند خدا:از نظر ذات ما شبیه یکدیگر هستیم با تواناییها و خصوصیاتی ویژه از جمله برخورداری از قدرت خلقت [19] تو همچون من ، خالق و مخلوق هستی[20] هر تجربه ای که تو داری خداوند هم داراست [21]. خداوند ، در تو و در هر واحد انرژی عالم هستی خود را به عنوان بخشهایی از کل می شناسد و ...
می شود قهرمان شد ولی پهلوان ماند/ سلام تختی!
...> ” او یک انسان واقعی بود و احترام به بزرگان و پیشکسوتان را همیشه رعایت می کرد. یادم نمی رود شبی را که همراه وی به یکی از زورخانه های تهران رفتیم به او پیشنهاد دادند که تخته شنا را وسط گود بگذارد و میانداری کند ولی او قبول نکرد و گفت: جایی که وفادار هست من این کار را نخواهم کرد. در پایان مراسم که قرار شد جوایز گروهی از قهرمانان کشتی اهدا شود او باز هم قبول نکرد و این کار را به من واگذار کرد. او ...
فرهنگ در رسانه
گردشگری نباید به این زیرساخت ها و بهبود تصویر ایران در ذهن گردشگران خارجی پرداخت؟ مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، درحالی که ایران هراسی ظالمانه سال های اخیر علیه کشور ما را برای گردشگری بسیار زیانبار می خواند، بر تلاش هر چه بیشتر حاکمیت و دولت در معرفی چهره واقعی ایران تأکید می کند. به باور رئیس گروه مالی گردشگری، اولویت اول حضور ایران در فضای اقتصاد جهانی باید شعار ملی ...
ناگفته هایی درباره ی حاتمی، بیضایی و مهرجویی
دارای ابزاری بوده است که آثاری متعلق به مردم ما را تولید می کرده و این سه تن با اندیشه های مشرق زمینی خود مانع از این شدند که آن نقد به مرحله واقعیت برسد. او ادامه داد: در دنیا سینماگری که مولف باشد زیاد نیست که بسیاری از نکات روان شناسی را در مورد نحوه استفاده از رنگ و نور و زاویه ها در فیلمبرداری به هدف نفوذ در انسان بداند که این ها همه جزو برجستگی های سینما به حساب می آید که اگر در جهت ...
پیرامون تغییر نام موسسه اعتباری عسکریه!
برند در ذهن مخاطبان، مشتریان و بازارهای مختلف دارد. بخصوص با توجه به اینکه تغییر نگرش های انسان دشوار است. برندسازی مجدد و تغییر نام های تجاری به تیمی متخصص از خبرگان امر و صاحبنظران و مشاوران بازرگانی، بازاریابی و برندسازی نیاز دارد. در عصر رقابتی و تجاری امروز، باور اینکه بانک یا موسسه اعتباری واحد بازاریابی و تبلیغات نداشته باشد، دشوار است. اما مهم ترین نکته ای که در مورد ...
گفتاری خواندنی از سعید جلیلی درباره فتنه 88
شهدای ایران : طی روزهای نخست دی ماه 94، دکتر سعید جلیلی دو سخنرانی جداگانه به مناسبت حماسه 9 دی در بین تعدادی از طلاب قم و همچنین جمعی از مردم مشهد ایراد کرد که متن هر دو سخنرانی با تلخیص، تکمیل و حذف اشتراکات به صورت متن واحد پیش رو در آمده است. به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر جلیلی، وی درباره مفهوم فتنه و بحران و تفاوت های مبنایی و همچنین مدیریت آنها به تفصیل بحث کرده و در نهایت نیز با ذکر خاطره ای خواندنی از مقام معظم ...
سیصدمین نشست کتابخوان در قم برگزار شد
گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی است را در پشت جبهه ها رقم زد. انسان 250 ساله/ تدوین شده توسط مرکز صهبا/ ارائه توسط فاطمه شجاع (کتابدار) این کتاب شامل هفده فصل است که بیانات مقام معظم رهبری از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام عسگری است و به سیر عملی و سیاسی ائمه اطهار (ع) پرداخته است. همه این بزرگواران یک هدف و یک مسیر را طی کرده اند. کتاب به شبهات بسیاری به طور جامع پاسخ داده است ...
برخی از مورخان ما دچار زمان پریشی هستند
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ تاریخ نگاران همواره کوشیده اند در مواجهه با پرسش های تاریخی بر اساس شواهد و اسناد، پاسخ مناسبی برای آنها ارایه دهند اما در این میان هیچگاه از لغزش مصون نبوده اند. با توجه به اهمیت این موضوع، گروه تاریخ خانه اندیشمندان علوم انسانی در آغاز راه خود و در نشستی با عنوان مولفه ها و شیوه های علمی نقد تاریخی بخشی از این مشکلات را مورد بررسی قرار داد. در این ...
نخبگان ما کوتاهی کردند
؛ بنابراین از قرن 19 به بعد بود که دانشمندان در حسرت این بودند که ارتباطات افقی بتواند رواج پیدا کند. وی در ادامه مطالب بالا یادآور شد: همیشه این درد و حسرت در پس ذهن دانشمندان علوم اجتماعی بوده که زیست جمعی انسان باید در درون جماعت ها و درون شبکه های افقی، روابط دوستی فامیلی، همسایگی، خانوادگی و... شکل بگیرد نه در درون مکانیزم های انتزاعی خیلی بزرگ و روایت های کلان انتزاعی؛ بنابراین اتفاقی که در غرب ...
تافته جدابافته توسعه
.... مفهوم پیشرفت که البته واژه آن برای ما دیرآشناست، طی چه فرآیندی می تواند جایگزین گفتمان توسعه در سپهر عمومی جامعه شود؟ هاشمی: هر دو مفهوم پیشرفت و توسعه مفاهیمی است جدید. پیشرفت در اصل بیشتر ناظر به درکی فلسفی از تاریخ است و توسعه ناظر به شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و از این جهت با علوم اقتصاد و جامعه شناسی و سیاست پیوند دارد. اما این دو تعبیر بیگانه از هم نیستند. آن درک فلسفی به ...
نیم نگاهی به بی زمانگی مسلمان
صدای ایران- دکتر محسن سلگی: اینکه پارمنیدسی باشیم و ثبات را مرجح بدانیم و یا هراکلیتوسی باشیم و تغییر را اصل بدانیم، داستان کهنی است. در جهان اسلام نیز مبحث مشابهی طرح گشته است؛ مانند آنچه فیلسوف بزرگی چون میرداماد در تفکیک سرمد، دهر و زمان می گوید و مباحث ابن سینا و افلاطون را تتمیم و تکمیل می کند. عالم سرمد، عالم باقی و مصون از تغییر یا عالم نسبت موجودات ثابت با امور ثابت است؛ عالم ...
راز پنهان ؛ شرح بیتی از حافظ در گفتگو با مصطفی ملکیان
می گویند راز ( mystery ). اینکه در مسیحیت گفته می شود که تثلیث راز است، به این معنا نیست که تا الآن کسی نتوانسته ولی در آینده ممکن است فیلسوف و الهی دانی پیدا شود و بتواند به آن علم پیدا کند. خیر! تثلیث راز است، یعنی نادانسته و نادانستی است. تا الآن نادانسته است ولی اساساً هم نمی شود این نادانسته را تبدیل به دانسته کرد. مثلاً کاتولیک های مسیحی معتقدند که 7 راز در عالم هست. یا مثلاً، با ...
دین به اشکال متفاوت در شکل گیری علم مدرن نقش داشته است
توانیم علمی مبنی بر مشاهدات عقل سلیمی داشته باشیم. از نظر ارسطو شناخت انسان مشکلی ندارد، بنابراین دست یابی به علم نیز کار آسانی است. کالوین بر این باور است که حتی شناخت ما فاسد است و اگر قرار است علمی داشته باشیم نباید بر مبنای مشاهدات عقل سلیمی باشد. لوتر نیز تاکید می کند پس از هبوط، طبیعت را نمی توان با عقل انسان دریافت. از این رو، گونه ساده علم که توسط ارسطو ارائه شد دیگر کارآمد نیست ...
سرمقاله های روزنامه های 16 دی
شود یک سیاستمدار و نماینده مجلس درباره انواع و اقسام مسائل ریز و درشت اظهارنظر کند، ولی درباره این موضوع به این مهمی موضع گیری تندی نکند؟ وقتی یکی از فرماندهان سپاه مدعی می شود که حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران کار بسیار غلط و اشتباهی بود و به هیچ روی نمی شود این کار زشت را توجیه کرد؛ اطمینان داریم که این کار توسط نیروهای مومن و حزب اللهی صورت نگرفته و این اقدام کاملا ...
فهم مشترک جامعه نسبت به دولت در کلیپی چند دقیقه ای +فیلم
همان جامعه که نسبت به دولت مستقر اتفاق می افتد و پس زمینه ذهن جامعه نسبت به دولت را نشانه می رود. آنچه می توان درباره این کلیپ و تحلیل جامعه شناختی از آن ارائه کرد این است که جامعه در حال شکلدهی یک نظم گفتمانی دربرابر دولت است که محصول مشترک این تفکر؛ گزاره هایی است که در آن چند دقیقه می بیند و به همین دلیل تلاش می کند این فهم خود از دولت را با دیگران به اشتراک گذاشته و به یک مفاهمه جمعی در جامعه برسد که نتیجه این مفاهمه جمعی ناکارآمدی دولت و شعارهایش و عبور از آن خواهد بود. دانلود *دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران ...
زنان در شعر نیما یوشیج؛ از زن معشوق تا فتنه گر
در این پژوهش کوشش بر آن بوده است تا با تکیه بر اشعار صمیمی و صادقانه نیما و از رهگذر گفته ها و سروده های این انسان گراترین شاعر معاصر، جوهر تفکر او در مورد زنان ارزیابی شود و باز از همین رهگذر به رگه های عمیق ذهنیت مردانه که در بن فرهنگ ما و در لایه های تودرتوی آن نهفته شده است، دست یافت. به گزارش مهرخانه ، هنر و اندیشه معاصر در ارزیابی ویژه خود از سنت ها و رسوم کهن، رفتارهای گوناگونی داشته است. هنرمند نوگرا غالباً کسی دانسته می شود که بینش خاصی مطابق با وضع فرهنگی و عرصه تاریخی خود، از جهان ارایه دهد. گاه این رویه حفظ ارزش به ظاهر در ...
اندیشه ی وایت بیش از آنکه مدلل باشد، معلل است
؟ آیا جهان نو را می توان بر بنیاد واقعیت ها و حقایقی که در جهان هست بنیاد کرد، یا باید بر بنیادهایی خودبنیادی بشر و آفرینشگری، ابداع و اختراع دست به آفرینشی تازه زد؟ بشر در موقعیتی قرار دارد که هیچ چاره ای جز ابداع ندارد، چیزی برای کشف در عالم خارج وجود ندارد، واقعیت بی معنا، بی بنیاد و بی ارزش است، اما چه باید کرد؟ تعهداتی که نسبت به انسان، تعهدات نسبت به اخلاق و نظام اخلاقی، به حقوق بشر و آزادی و ...
این دیوارهای مهربان
وسط نگران تبعات بهداشتی دیوار مهربانی بودند و می گفتند که این کار ممکن است مخاطرات بهداشتی بالایی داشته باشد. بعضی ها هم البته مشفقانه تر به موضوع نگاه می کردند و حتی می خواستند این ایده ها در سطحی وسیع تر و به گونه ای خلاقانه تر دنبال شود: اگر جوانان بیکار هر استان یارانه هر ماه شان را یک جا جمع کنند و دو نفر آدم شیر پاک خورده مسئولیتش را در دست بگیرد، مثلا در هر استان 20 هزار نفر شرکت ...
ادله عدم جواز تصدی گری زنان
نشر آثار امام خمینی(ره)، 1379ش. 13. بحرالعلوم، محمد، بلغه الفقیه، تحقیق سیدمحمدتقی آل بحرالعلوم، تهران: منشورات مکتبه الصادق7، چ4 ، 1403ق. 14. حرانی، ابن شعبه، تحف العقول، تحقیق علی اکبر الغفاری، قم: مؤسسه النشر الإسلامی، الطبعه الثانیه، 1404ق. 15. حسینی شیرازی، سیدمحمد، تبیین القرآن، بیروت: دارالعلم، 1423ق. 16. خوانساری، سیداحمد، جامع المدارک، تهران ...
تفاوت فطرت و طبیعت
کاربرد واژه فطری معمولاً این گونه را دربر نمی گیرد. بنابراین می توان گفت امر طبیعی به لحاظ معنا اعمّ از فطری است اما در کاربرد، بیشتر بر غیر از امور فطری اطلاق می شود. 6. مراد از فطری در نظریه فطرت از میان معانی مختلف فطرت و فطری آنچه بیشتر موردنظر حامیان و مخالفان نظریه فطرت، و موضوع بحث این مقاله است و از این پس بررسی می شود، معنای اخص فطرت است. فطری به این معنا را در فارسی ...
سبک شناسی ادعیه صحیفه رضویه
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسندگان: محمدرضا الاسلامی(1)/ علی خالقی (2)/ مهدی شادمان (3) مقدمه اصل واژه به زبان لاتین باز می گردد؛ یعنی چوبی که برای نوشتن بر پارافین به کار می رفت. منظور ابزار نوشتن مثل قلم مو یا قلم است. آنگاه این کلمه از طریق مجاز به مفهوم های دیگری راه یافت که همگی به روش نوشتن مربوط می شوند؛ یعنی ابتدا به روش نوشتن دستی ...
حق عمومی مردم در منابع ثروت
، وظیفه گرایی اخلاقی کانت، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1392. 4. حاجی حیدر، حمید، خواجه نصیرالدین طوسی و نظریه عدالت ، فصلنامه حکومت اسلامی، سال شانزدهم، ش61، پاییز1390. 5. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج9، قم: مؤسسه آل البیت:، 1409ق. 6. صدر، سیدمحمدباقر، اقتصادنا، مشهد مقدس: مکتب الاعلام الاسلامی، 1375. 7. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر ...
نقد نظریه عدالت عرفی
، احمد، قاعده عدالت و نفی ظلم، قم: انتشارات فقه الثقلین، 1390. 59. قبولی درافشان، سیدمحمدمهدی و محسنی، سعید، جایگاه عدالت در قواعد فقهی و حقوقی ، همایش ملی عدالت و سیاست، دانشگاه فردوسی، 1389. 60. کاتوزیان، ناصر، عدالت و حقوق بشر ، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران: سال سوم، ش37، 1386. 61. ----------، فلسفه حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1381. 62. کاشف ...
جایگاه برجسته مصلحت عمومی در نظام ولایت فقیه
تبیین نظری کارآمدی سیاسی در نظام ولایت فقیه، بررسی پاسخ نظریه ولایت فقیه به مسأله مصلحت عمومی از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود. اهل لغت، واژه مصلحت را از ماده صلح ، مشتق دانسته و آن را به معنای خیر و ضد فساد تعریف کرده اند (مقری، 1929م، ص417؛ ابن منظور، بی تا، ج7، ص384؛ طریحی، 1365، ص389). مصلحت در اصطلاح نیز معنای لغوی خود را حفظ کرده است. ازاین رو، در فرهنگ علوم سیاسی، تعریف مصلحت ...
شئون وجود نوری امامان علیهم السلام نسبت به دیگر آفریده ها
، 1363، المبدأ و المعاد، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی. ، 1404ق، الشفاء (الالهیات)، تصحیح سعید زاید، قم، مکتبه آیت الله مرعشی نجفی. ابن شاذان قمی، محمدبن احمد، 1407ق، مأه منقبه، قم، مدرسه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه. ابن قولویه، جعفربن محمد، 1356ق، کامل الزیارات، نجف اشرف، مرتضویه. ابن مغازلی شافعی، علی بن محمد، 1424ق، مناقب امام علی بن ابیطالب علیهم ...
جمع بندی عملیات والفجر 8؛ مصاحبه راویان با سرلشکر محسن رضایی
وی فرصت را غنیمت شمرد و با جلب موافقت ایشان چند تن از راویان مرکز مطالعات در قرارگاه مرکزی سپاه، همراه وی شدند و در گفت و گوی طولانی در مسیر تهران به اهواز با طرح سئوالات متعدد، دیدگاه های فرمانده کل سپاه را جویا شدند. متن زیر بخشی از این گفت و گو است. برادر محسن رضایی: ( عملیات والفجر8) آثار بسیار خوبی در داخل و بیرون داشت، امام هم خیلی خوشحال بود و شاید بشود گفت عملیاتی که امام را این قدر خوشحال کرده بود قبل از فاو نداشتیم که این قدر تأثیر مثبت روی امام گذاشته ب ...
فرهنگ در رسانه
موثرتر است؟ هر حرکت درست فرهنگی که باعث روشن شدن ذهن جامعه ای بشود قابل تقدیر است و اینکه یک شرکت معتبر صنعتی برای یک اقدام فرهنگی اینچنین پیش قدم شده است، ارزش آن را افزون می کند. آزادی بیان بهترین قسمت هنر است ولی پیشنهاد موضوع یا مواد خاص هم همیشه می تواند بهانه خوبی برای کار باشد. موسسات اقتصادی هم اخیرا به حمایت از هنر علاقه مند شده اند، همان طور که ورسوس هم با ایده یک ...