سایر منابع:
سایر خبرها
اثر معروف خود التنبیه والاشراف آورده است: هرمز در روز نخست ماه فروردین به مظالم (دادگری) نشست، پس آن روز را نوروز نام کرد و سنت گشت ، با اینکه خاستگاه نوروز ایران باستان است هنوز هم بعد از هزاران سال مردم مناطق مختلف ایران نوروز را جشن می گیرند. زمان برگزاری نوروز در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن اعتدال و برابری بهاری می گویند. نوروز به عنوان یک جشن کهن و قدیمی در اقوام متعددی از فلات ایران به ...
به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در یک نشست مجازی در جشن گرامیداشت نوروز در بیانیه ای گفت: لحظاتی در زندگی انسان وجود دارند که تجسم ابعاد معنوی و فرهنگی آن بوده و در عین حال برای میلیون ها انسان در سراسر جهان ارزشمندند. نوروز با چند هزار سال پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات در خاطره جمعی نسل ها و جوامع است ...
خاصی در ایران برگزار می شده، اما در دوران صفویه این جشن کهن به عشق به اهل بیت و اسلام گره خورد و برگزاری اش به شکل و شمایل خاصی متحول شد. بنابر اسناد تاریخی، پس از اعلام مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور در زمان صفویان، مردم ایران آیین های کهن خود را با اسلام پیوند زدند که حضور در اماکن مقدس امامان معصوم در زمان سال تحویل، یکی از این رسوم بود. در مشهد هم این رسم بنیان گذاری ...
بردسکن به نوعی با سرنوشت زرتشت و دین وی در هم آمیخته است، گویند زرتشت پس از اینکه از نشر و اشاعه دینش در غرب کشور ناامید شد، به فکر ترویج این دین در شرق ایران افتاد؛ بنابراین در ورود به شرق کشور در روستایی در منطقه بردسکن به نام کشمر با کی گشتاسب پادشاه کیانیان ملاقات کرد. شهرستان بردسکن تاریخ کهن و چند هزار ساله ای را در بطن خود دارد. وجود ابنیه و آثار تاریخی از عصر سلجوقیان (چون برج ...
نگ ملی ایران سرچشمه گرفته است. نوروز در اهواز نیز همسو با دیگر نقاط ایران زمین با مراسم مختلفی همراه است و شور و شوق خاصی را در مردم ایجاد می کند. از اواسط اسفندماه سال گذشته، مردم به تکاپو افتادند و متناسب با فرهنگ خود، برای استقبال از بهار آماده شدند؛ سقف ها، میزبان وسایل خانه برای حمام آفتاب بود و دیوارها، تکیه گاهی برای نگه داشتن قالی های شسته شده بود. شهر به عنوان خانه عموم ...
... روزی که چنین فلسفه ای خلق شود و رسمیت خودش را به جهان اعلام کند، خواهیم دانست که پرسش از فلسفه خلقت نه تنها در جست وجوی پاسخ نیست بلکه خود پاسخ است؛ پاسخ جوشان و گدازانی که علامت زنده بودن شور زندگی و روح انسان محسوب می شود. بدین ترتیب، روزی که لب های زندگی از این پرسش بلاجواب بی نیاز از جواب خالی شود و به تکرار این سؤال عملاً بیهوده گشوده نشود، آن روز، آری درست همان روز، انسان در ...
به گزارش ایران اکونومیست، در بخشی از مقالات سعید نفیسی (در زمینه تاریخ تصوف، فرهنگ و ادب ایران) که به کوشش مسعود عرفانیان توسط انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شده، درخصوص تاریخ جشن نوروز آمده است: نام دوازده ماه تقویم اوستایی که همان تقویم امروزی باشد از نام های امشاسپندان گرفته شده است. در ضمن هر سی روز ماه نیز نام جداگانه ای داشته است که از نام های ایزدان گرفته بودند و نام دوازده ماه نیز جزو ...