سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه لاعقلی نیست/ دقت در تعریف فلسفه
فلسفی خاص به حوزه ای یگانه در ساحت تاریخی خویش". و موضوع "تاریخ فلاسفه" عبارت است از: "تسلسل قانونی طبقات فلاسفۀ نظامی فلسفی خاص به حوزه ای یگانه در ساحت تاریخی خویش." (جلد اول، ص 45) هدف اصلی این اثر، کشف تسلسل قانونی طبقات فلاسفۀ اسلامی از ابن رشد تا ملاصدرا است. بنا بر این، موضوع اصلی کتاب حاضر قسمتی از تاریخ فلاسفۀ اسلامی است. سخن از تاریخ فلاسفۀ اسلامی متفرع بر وجود فلسفۀ اسلامی است ...
گزارش همایش روزجهانی داستان کوتاه و بزرگداشت قباد آذرآیین
داستان های کوتاه خودتان این دنیا را برای ما قابل تحمل تر کرده اید. سخنرانی کاوه فولادی نسب در روز جهانی داستان کوتاه درباره قباد آذرآیین آقای آذر آیین یکی خونگرم ترین و صمیمی ترین دوستان من در حوزه ادبیات داستانی است. آدمی که انقدر زلال و خالص است که وقتی با او مشورت می کنی و یا نظر می خواهی بدون آنکه ملاحظاتی را خارج از متن منظور بکند و بدون آنکه فکر کند به خاطر صراحتش آدم را ...
امام خمینی در گفت و گو با حسنین هیکل: ما با منطق اسلام پیش می رویم، از شکست ترس نداریم/ اختناق همگانی به ...
اینکه شما دربارۀ روابط با امریکا چه در نظر دارید. مثلاً، من باب مثال در روابط با امریکا و مثلاً دربارۀ مسائل و مشکلات دیگری که متوجه ملت ایران و انقلاب ایران خواهد شد، شما چه در نظر دارید و می خواهید چه عملی انجام بدهید؟ دیروز کارتر چیزی گفت که شبیه به تهدید جنگ بود که این تهدید اول ایشان نیست.] پشت سر هر انقلابی در عالم اینطور آشفتگیها هست. و من باید بگویم که انقلاب ما انقلاب بزرگی ...
تبیین وجودی و معرفتی حسّ مشترک در فلسفه اسلامی
وجودشناختی را توصیه می کند. وی مشاعر باطنی را اجمالاً به سه بخش تقسیم می کند: قوّه مدرکه، حافظه، و متصرّفه. قوّه مدرکه خود دو قسم است: مدرک صور و مدرک معانی. مدرک صور همان است که حسّ مشترک (بنطاسیا) نامیده شد. حسّ مشترک در لسان ملّاصدرا قوّه جزئیه ادراکی مجرّد از مادّه است.17 حسّ مشترک از منظر وجودشناختی قاطبه فلاسفه مسلمان به واسطه وجود یک سری کارکردهایی که از عهده عقل و سایر قوای ...
حرف های داوری اردکانی درباره افروغ
عالم است ارتباطش با حرکت همیشه وجود دارد، ملاصدرا این هستی را در یک حوزه ثبات و در حوزه دیگر حرکت می داند و بین این دو پیوند برقرار می کند. وی همچنین یادآور شد: معنا به لحاظ حقیقت خود ثبات دارد اما انسان مثل دریایی است که بخشی از معنا را به آغوش می کشد و بخش دیگر را متجلی می کند و آن تجلی در اجتماع تبدیل به فرهنگ می شود. آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است اما این بدین معنا نیست ...
من برخلاف دکتر افروغ خوشبین نیستم
سختی است. وی در شرح نگاه دیالکتیکی باسکار، آن را دارای چهار مقطع خواند که با دیالکتیک هگل تفاوت عمده ای دارد. بخشی از صحبت های افروغ به این اختلاف اختصاص یافت که در نهایت برخلاف هگل که منتهای دیالکتیکش دولت است، بسکار به انسان می رسد. بسکار این همانی هگل را نمی پذیرد و نهایت چرخش بسکار جایی است که سوژه و ابژه یکی می شود. افروغ در نقد نگاه آقایان داوری و دینانی پرسید چرا فلسفه باید محدوم ...
فرهنگ در رسانه
روزنامه ها و رسانه های مختلف دیگری که وجود دارد، می توان به همه آن ها پرداخت و مطالب شان را از نظر گذراند؟ جواب معلوم است ... * * * آرمان/ادای احترام روحانی به استاد همه نسل ها شهرداد روحانی در سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر، چوب رهبری اش را در دست گرفت و ارکستر زهی را در برج میلاد به صدا درآورد. به گزارش ایسنا، در ششمین روز از جشنواره موسیقی فجر شهرداد روحانی با ...
افروغ: بین نظر و عمل ما فاصله است/ فلسفه باید خادم باشد نه مخدوم
مارکسیست بودند و نگاه ماتریالیستی داشتند ولی به نتایجی رسیدند مبنی براینکه امروز باید بازگشت به خدا داشته باشیم و خدا به آکادمی برگشته است. بسکار معتقد است گناه دوام نمی آورد و باطل نمی ماند. در بخشی از اثر او آمده است: خدا شرط بلا شرط و ریشه غایی انسان است. نویسنده هویت ایرانی تاکید کرد: متاسفانه امروز بین نظر و عمل ما فاصله است، چرا فلسفه نباید به کمک ما در دنیا بیاید و منبع رهایی بخش ما ...
عماد افروغ: 24 سال است منتظر این روزم
آئین رونمایی از دو اثر جدید عماد افروغ با عنوان دیالکتیک و تفاوت و دیالکتیک روی بسکار با حضور نویسنده آثار، رضا داوری اردکان، رئیس فرهنگستان علوم، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام زائری محمدرضا زائری مدیر مجموعه سرچشمه عصر روز گذشته (سه شنبه 27 بهمن) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. افروغ در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این آثار ثمره عمرش را ...
آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است
همیشه وجود دارد، ملاصدرا این هستی را در یک حوزه ثبات و در حوزه دیگر حرکت می داند و بین این دو پیوند برقرار می کند . این محقق و نویسنده کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: معنا به لحاظ حقیقت خود ثبات دارد اما انسان مثل دریایی است که بخشی از معنا را به آغوش می کشد و بخش دیگر را متجلی می کند و آن تجلی در اجتماع تبدیل به فرهنگ می شود. آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است اما این بدین معنا نیست که همه هویت معنا دست انسان است بلکه انسان هم در گرو این معنا قرار دارد . پایان پیام/ 309 ...
علم رهایی بخش
متن زیر بخش دوم مصاحبه مفصَل دکتر علی پایا با ماهنامه سوره اندیشه است. امروزه کم تر کسی که با علم شناسی آشنا باشد، شجاعتی چون دکتر پایا دارد که علم را کاشف از واقع و مطابق با خارج بداند بنابراین خواندن این مطلب جلب توجه می کند. نقدِ علم به مثابه نقد قدرت کانت صیانت از آزادی و حفظ موجودیت سوژه را با نقد خود دنبال می کرد. نقد کانت به علم و تمدن انجامید و علم پایه ی تاسیسات و ...
فلسفة تطبیقی و مبانی روش شناختی آن از دیدگاه هانری کربن
اصل بنیادی را بپذیریم که هر فلسفه ای نظر به ذات و ماهیتش، وجود فرازمانی و فراتاریخی دارد. شکی نیست که هر فلسفه ای در زمینه و زمانة تاریخی خاص و در اوضاع و شرایط اجتماعی معینی پدید می آید و به همین دلیل، خالی از دغدغه های اجتماعی و تاریخی خاص خود نیست. ولی این سخن بدان معنا نیست که هر فلسفه ای فقط محصول شرایط تاریخی خاص بوده، هیچ گونه حقیقت و هویتی جز حقیقت و هویت مرآتی ندارد و صرفاً مولود و محصول ...
مقصود هایدگر از اومانیته در نامه ای در باب اومانیسم
شکل واژه های بنیادین خود را به ظهور می رساند. این واژه ها همان واژه هایی هستند که اندیشمندان ذات اندیش و شاعران با آن ها به وجود می اندیشند. به عنوان مثلا هایدگر در کتاب زمان و وجود واژه هایی همچون واحد، لاگاس، ایده،جوهر بودن،سوبژکتیویته نزد کانت، موقعیت و اراده و امثال این ها نزد اندیشمندان بعدی را همان مفاهیمبنیادی ن در نظر می گیرد که اندیشمندان ذات اندیش از طریق آن ها با وجود روبه رو می شوند ...