فقه مقارن تهاجم است، نه تولید/ اجتناب از کاربست روش تاریخی در اجتهاد
سایر منابع:
سایر خبرها
ویژه نامه ابراهیم انقلاب؛ مدیر حوزه های علمیه فرزند چه کسی است؟
بهتری داشته باشد؛ اما به سبب عشق به مردم و علاقه مندی به مردم منطقه خودش، حوزه را رها کرد و به میان مردم خودش آمد و به هدایت و تربیت آنان مشغول گردید. این درسی عملی است از آیت الله اعرافی برای حوزویان که با دست مایه ای از علم و اندوخته ای از فقه و معارف الهی آمد تا مردم را هدایت کند و بار و بنه خود را در محل خودش ریخت و مسجد، منبر و موعظه، بصیرت-افزایی و روشنگری، هدایت و امر به معروف و نهی از منکر ...
گزارشی از کرسی آزاداندیشی واکاوی ادله جواز نماز عید غدیر به جماعت
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به همت مرکز علمی تربیتی آیت الله میرزا محمد حسن احمدی فقیه یزدی کرسی آزاد اندیشی ارائه تقریر واکاوی ادله جواز نماز عید غدیر به جماعت با حضور ناقدین و داوران در مؤسسه آموزش عالی اجتهاد برگزار شد. ارائه دهندگان این کرسی حجت الاسلام احمد جواد احمدی فقیه یزدی و حجت الاسلام رضا اکرمی شیرازی و ناقدین حجج اسلام جعفر طبسی، سید محمد واعظ موسوی ...
گزارشی از پروژه های فکری اندیشوران معاصر (بخش دوم)
به گزارش خبرگزاری حوزه ، یاسر عسگری، پژوهشگر و فعال فرهنگی در مطلبی به ارائه گزارشی از پروژه های فکری اندیشمندان و اندیشوران معاصر پرداخته است که بخش دوم این گزارش را تقدیم نگاه شما فرهیختگان خواهیم کرد: کلان پروژه فکری شهید آوینی شهید سید مرتضی آوینی یک سیاستگذار و نظریه پرداز فرهنگی و رسانه ای برای انقلاب اسلامی بود. ما شهدایی در این تراز نداشتیم یا واقعاً خیلی ...
ویژگی های حضرت امام(ره) از زبان آیت الله جعفر سبحانی
جلسه انس را مایه نوعی کمک به ورزیدگی ذهن و آمادگی آن می دانست. ایشان به قرآن و تلاوت آن و تدبّر در معانی دقیق آن علاقۀ فراوانی داشت. به خاطر دارم که از حضورشان درخواست کردم که: تفسیر بنویسد، فرمود: تفسیر را کسی باید بنویسد که در زندگی فقط یک همّ داشته باشد و یک مقصد. من الآن در وضع کثرت به سر می برم و اشتغالات مختلفی دارم. ایشان در تمام حرم های اهل بیت، مقید بود که زیارت جامعه را بخواند ...
ابعادی که انقلابی بودن حوزه را تهدید می کند، شناسایی و حذف شوند
انقلاب اسلامی در رابطه با نظام اسلامی بوده است، قابل مقایسه نیست؛ اما کارکردهای بسیاری وجود دارد که حوزه های علمیه باید برای رسیدن به آنها تلاش و کوشش کنند. آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری باشد و معنای انقلابی بودن سطحی اندیشیدن نیست و باید بُن مایه های اصلی علمی لازم را حوزویان و تربیت یافتگان حوزه ها دارا باشند تا بتوانند به ...
مردم داری و منش مثال زدنی آیت الله نورالله طبرسی
...، محضر آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی به مدت تقریباً ده سال اصول و فقه را سپری کرد همچنین قسمتی از اصول و فقه را خدمت آیت الله اراکی و آیت الله گلپایگانی (درس حج تا میقات و مشعر) گذراند. ایشان زمان کوتاهی هم از درس آیت الله داماد کسب فیض نمودند. دروس معقول و فلسفه را نزد قدوة المتألهین و ذوالشهادتین، مایه مباهات حوزه و استاد بلامنازع عرفان، شیخ الاشراق حاج شیخ یحیی انصاری، شروع کرد مدتی نیز از ...
جذب نسل جوان لازمه حوزه انقلابی است
سخگو باشیم. آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: حوزه انقلابی باید به مبانی فکری انقلاب آشنا باشد؛ یکی از این مبانی، ولایت فقیه است و اگر کسی این رابطه انقلاب با مبانی دینی را نداند و یا بداند ولی در عرصه عمل حضور به موقع نداشته باشد، نمی تواند عنصر یک حوزه انقلابی باشد. اهل اقدام و عمل بودن و حضور به موقع در صحنه های مختلف جزء لوازم یک روحانی انقلابی است. وی با بیان اینکه امروز ...
آیت الله موسوی خوئینی ها: اعتماد مردم نقطه اصلی و مرکزی قدرت امام بود و ما این را از دست داده ایم/ خوب ...
عظیم غیر قابل باور را باورمند کرد و بعد هم انجام شد. ولی به قیمت خیلی تلاش ها، هزینه ها، رنج ها و سختی های امام و کسانی که قبول داشتند و دنبال امام بودند. دبیرکل مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: برای اولین بار بود که ایران یک رأس حکومتی پیدا می کرد که یک آدم دانشمند بود. یعنی واقعا در تاریخ ایران هرچه ما یادمان هست سلاطین آدم های حداقل دانشمند نبودند؛ حالا هرچه بودند. بعد از جهت انسانی ...
بازخوانی کارنامه مبارزاتی بهزاد نبوی
سردبیرش حسن حبیبی بوده، استفاده می کنند. چندین نامه از سوی مصدق برای آنها ارسال می شود که فحوای آن نامه ها این بود: امید من، تنها به شما جوان هاست. مگر اینکه شما بتوانید کاری بکنید، وگرنه هیچ کاری از دست سران جبهه ملی برنمی آید. انتشار نامه ها اختلافات داخلی در جبهه ملی را بیشتر کرد و حتی برخی اعضای آن در جلسه شورای ماهانه خود به مصدق حمله کرده و می گفتند: مصدق پیر شده و دیگر مغزش کار نمی کند ...
استاد حوزه علمیه قم: فقه تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان ها/ ظرفیت های فقه مقارن در تقریب مذاهب و ...
به فواید فقه مقارن یا اصول مقارن، تصریح کرد: شخصیت علمی که وارد این بحث می شود باید بر فقه مذاهب مختلفه در جهان اسلام احاطه داشته باشد؛ یعنی اگر یک فقیه شیعه مانند شیخ مفید وارد شد باید بر فقه امامیه و مذاهب چهارگانه اهل تسنن احاطه داشته باشد و بدون این جهت معنا ندارد که بگوییم این شخص وارد فقه مقارن شده و دارد فقه مقارن را تألیف یا تدریس می کند. وی مقارن را به معنای تطبیق دادن و تطبیق ...
تفکیکیان به اخباریون نزدیک ترند یا به وهابیت؟/ گرایش به اخباری گری و عقل گریزی در فقه
شاید خواننده ای که مطالب شما را می خواند چنین تصور کند که تفکر مکتب تفکیک به نوعی شبیه به تفکرات جریان وهابیت در اهل سنت است. آیا این تلقی درست است و شباهتی میان دو جریان وجود دارد؟ من در صحبت هایم مکتب تفکیک را به اخباریون تشبیه کردم. ما در حوزه فقه و اصول فقهایی داریم که معتقد به اجتهاد و عقل هستند، ولی اخباریون می گویند نباید به عقل اهمیت بدهیم و فقط ظاهر روایات حجت هستند. تفکیکیان هم ...
آیت الله صافی برای پرکردن حفره های تئوریک نظام شخصاً وارد می شود و دیگران را هم دعوت می کند/ ایشان نظام ...
وقتی آیت الله صافی گلپایگانی از اراک رأی می آورند، پیشنهاد می شود که علما پیشنهاداتی برای قانون اساسی ارائه دهند. ایشان در یک مقدمه ای طولانی، 13 فصل و 191 اصل، قانون اساسی موردنظر خود را پیشنهاد می دهد و با آن قاعده ذهنی وارد مجلس خبرگان می شود و از آن استفاده می کند. ایشان نه تنها خود وارد پرکردن حفره های تئوریک نظام می شود بلکه دیگران را هم دعوت می کند و آنجا می گوید: کسانی که امروز سخن نمی گویند و پیشنهاد نمی دهند، فردا حق نخواهند داشت از نواقص چیزی بگویند . ...
ملاعبدالله بهابادی و تاثیرش در تثبیت حکومت شیعی/اهل گفت وگو بود
تا آن زمان, پا نگرفته بود و به حقیقت نپیوسته بود. از سوی دیگر, تشیّع به صفویان مشروعیت و اقتدار بخشید. همین اقتدار بود که توانستند خود را از اهل سنت و سلطه روحی و معنوی عثمانیان جدا سازند (الاسلام الدولة والمجتمع، سامی زبیدة 66/ دارالمدی, سوریا.) شاه اسماعیل صفوی که خود را از سلاله امام کاظم (ع) می دانست در برپایی مملکتی اسلامی کوشید و همه توان خود را به کار برد تا همه نژادهای مردم بر ...
تأسیس حوزه علمیه قم، پاسخی به بحران بزرگ
وقایع مشروطه بود. تضعیف حوزه های علمیه عراق و صرف رمق باقی مانده آن برای مقابله با حضور انگلستان در این کشور؛ بیش ازپیش عرصه را برای سیاست های سکولاریستی بازگشود. تجربه ها و مشاهدات: بی تردید زیست بوم فکری اندیشمند و نوع تجربیاتی که از محیط پیرامونی داشته است بر تلقی او از متن و گشودگی یا بسته بودن اجتهاد وی مؤثر است. باوجود متن محوری فقه شیعه و التزام فقهای عظام به روش اجتهاد، پاسخ گویی ...