از مضراب تا محراب؛ نغمه تاری که به بانگ توحیدی مبدل شد
سایر منابع:
سایر خبرها
مرمت سرای ملا حسین قم با اعتبار 50 میلیارد ریال در حال انجام است
دوره قاجار است که در یکم آذر سال 1388 هجری خورشیدی با شماره 27802 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره 73، در نزدیکی میدان کهنه و بازار کهنه (از دیگر آثار تاریخی قم) قرار دارد. سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری قم محسوب می شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه ...
معنویت در جهان بی معنا؛ مصاحبه با بیژن عبدالکریمی
موجود این عالم آلوده است. سپس می پرسد چگونه ما چنین کردیم؟ چگونه خورشید را از آسمان حذف کردیم؟ این خورشید همان خورشیدی است که در صدر تاریخ متافیزیک هم افلاطون از آن مثال می زند و از آفتاب حقیقت صحبت می کند؟ آنجا که از زندانیان غار صحبت می کند و تمام تاش فلسفه افلاطونی و تفکر سقراطی نوعی ترنینگ و سرگردانی است. نگاه از سایه ها یعنی موجودات به سوی آفتاب حقیقت کشش دارند و باز نیچه از زبان آن دیوانه ...
ستارگان حوزه علمیه تهران در نیم قرن گذشته
جایگاه مرجع و ریاست عامه مسلمانان ایفای وظیفه می کردند. حوزه تهران در گذشته ، حلقهٔ واسط میان دیگر حوزه ها مانند نجف و کربلا و اصفهان و حوزه های دیگر شهرستان های ایران بوده است. آیات محمد حسن آشتیانی ، ملًا علی کنی ، شیخ فضل الله نوری ،محمد تقی آملی ، محمد علی شاه آبادی ، سید احمد خوانساری ، مهدی الهی قمشه ای ، و ابو الحسن شعرانی ، دیگر علمای مشهور حوزه علمیه تهران بوده اند. مطالعه زندگی ...
آثار زیارت عاشورا + فضائل و اثرات مداومت بر خواندن زیارت عاشورا
به سر می برد و او را همسایه ای بود که از کودکی با هم بزرگ شده بودند و برای درس پیش یک معلّم می رفتند، تا آنکه بزرگ شد و شغل عشّاری [ده یک گرفتن به زور و به ناحق- مأمور مالیات] در پیش گرفت تا اینکه از دنیا رفت و در همان مقبره نزدیک محلّی که آن مرد صالح بیتوته می کرد او را دفن کردند، پس از گذشتن کمتر از ماهی او را در خواب دید که در هیئت نیکویی است. به نزد او رفت و گفت: من آغاز و انجام و ...
چرا جامعه های برابر کارآمدتر هستند؟
کار گرفته می شود. 2. پوزیتویست ها: آنها به دنبال حذف زبان اخلاقی از تمام علوم اجتماعی اند و می خواهند مسائل اجتماعی را از منظر علمی محض تحلیل کنند نه از دیدگاه اخلاقی. مثلاً ای جی آیر می گفت: مفاهیمی مانند قرارداد اجتماعی و اراده عمومی حتی یک دقیقه تاب تحلیل منطقی را ندارند و او هم جایگزینی برای آنها نمی شناسد. پوزیتویست ها، مسائل فلسفه سیاسی را یا به اختلافات درباره واقعیت تقلیل می ...
عضو دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی خبر داد: برگزاری کنگره علامه ملاعبدالله ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، دکتر محمدرضا خادمی بهابادی امروز در نشستی با بانوان طلبه مدرسه علمیه خواهران حضرت خدیجه سلام الله علیها بهاباد از برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملا عبدالله بهابادی با رویکرد بین المللی در بهمن ماه به میزبانی نجف اشرف و سپس در پاییز سال آینده در شهر یزد و دو سال آینده در قم خبر داد و افزود: تمام تلاش مسئولین بر این است که در این فاصله همایش علامه ملا عبدالله ...
حکیمِ قشقاییِ حوزه اصفهان
حکیمانه به راه راستش آورده. جهانگیرخان نه تنها در مسائل سیاسی و اجتماعی وارد نشد بلکه حتی امامت یک مسجد را هم قبول نکرد. البته نقل است که در اواخر عمر به اصرار و الحاح جمعی از خواص علما، امامت جماعت مدرسه صدر را پذیرفت. او در حوزه علمیه زندگی می کرد و از بعد آن تحول عظیم، تمام عمرش را شبانه روز وقف علم کرد. شاید راز این که او لباس روحانیت نپوشید هم این باشد که چنین لباسی نوعی ...
چگونه برای خود هدف مشخص کنم؟ / عواقب نداشتن هدف
استادی را به صورت شخصی می گرفتند. نزد استاد می رفتند و می گفتند: آقای استاد فلانی! می شود وقت بگذارید و به من فلسفه درس بدهید؟ بعد استاد بازخورد می داد که نه، برای شما فلسفه مناسب نیست؛ یا بله، برای شما وقت می گذاریم و برای شما و 5 شاگرد دیگر فلسفه می گوییم. یعنی مسائل پیرامونی و اتفاقاتی که سیستم برای آن ها پاسخ ندارد و طبیعی است که سیستم پاسخ نداشته باشد و فقط حوزه به این نحو نیست و ...
تحول در ادبیات با انقلاب
با مفاهیمی مانند: لاادری گری، بی خدایی، تکامل انواع زیستی، نسبیت فلسفی و تحویل گرایی همراه است که نوع علم فلسفه یا تفکر بنیادین و علم صنایع در ممالک غربی از این شکل و نوع الحاد ناشی می شود. پنجم، سیاست اباحه گری و خود فروباختگی در فرهنگ؛ اباحه نگری و خودفروباختگی به سبک آنارشیسم و عصیان گری آلبرکامو و اگزیستانسیالیسم که در اندیشه های صادق هدایت و حتی دولتمردانی همچون وثوق ...
من همین جا می میرم... برای گلپا که جاودانه ماند تا ابد/ تنگ غروب آن روز وقتی که می رفتی، ما گریه می ...
از زندگی اقدام به پذیرش شاگرد کردند اما تربیتی که آن ها با آن بار آمده بودند، مورد پذیرش نسل جدید نبود و به همین دلیل هیچ کس به شیوه خودش شجریان یا گلپایگانی خواننده نشد. می دانید این شیوه چه بود؟ اکبر گلپایگانی از 15 سالگی نزد استاد نورعلی خان برومند رفت تا ردیف های آوازی را در محضر او بیاموزد. او در همین سال یعنی 1327 توانایی و استعدادش را در گروه کر مدرسه کشف کرده بود. از این زمان ...