سایر منابع:
سایر خبرها
اندرزهای اخلاقی- عرفانی امام خمینی (ره) به خانم فاطمه طباطبایی
فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ (2) در این جا به فطرت انسانها بسنده کرده، گرچه این خاصّه خلقت است (وَ ان مِن شَیءٍ إلاّ یُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَ لکِن لا تَفقَهُونَ تَسبِیحَهُم) (3) همه گویند: ما سمیعیم و بصیریم و هَشیم***با شما نامحرمان ما خامُشیم (4) ما نیز اکنون به عرفان فطری انسانها نظر می اندازیم و گوییم: در فطرت و خلقت، انسان امکان ندارد به غیر کمال ...
اندرزهای اخلاقی- عرفانی به امام خمینی (ره) به فرزندشان
- علیهماالسلام- و بالاتر و والاتر چون نبی اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- و خلیفه ی برحقّش علی بن ابی طالب- علیه السلام- و چون حضرت مهدی- ارواحنا لمقدمه الفداء- در عصر حکومت جهانی اش. پس میزان عرفان و حرمان، انگیزه است. هر قدر انگیزه ها به نور فطرت نزدیکتر باشند و از حُجُب حتی حُجُب نور وارسته تر، به مبدأ نور وابسته ترند تا آنجا که سخن از وابستگی نیز کفر است. برای رسیدن به مقام معنوی و ...
وصیّت عرفانی- اخلاقی به آقای حاج سیداحمد خمینی
ورقه برخلاف آنچه گفتی درباره تو چیزی بگویم برای ادای تکلیف الهی است که یک نفر مسلمان یا بنده خدا برای من، مورد این تهمت و آزار باشد و من آنچه می دانم درباره او نگویم. من خدای قاهر حاضر منتقم را شاهد می گیرم که احمد از آن روزی که در کمک این جانب در بیرونی مشغول اداره امور من بوده تا الآن که این ورقه را می نویسم قدمی یا قلمی برخلاف گفتار و نوشتار من بر نداشته و با وسواس عجیب در کلیه گفتارهای ...
نامه ی عرفانی به آقای سیدابراهیم خویی (مقبره ای)
حمد و سپاس می گوییم در عینِ جمع وجود، بر آلای متجلی در غیب و شهود؛ ای آنکه ظاهری در عین باطن بودن، و باطنی در عین ظاهر بودن! پروردگارا! از تو یاری می جوییم و به تو پناه می بریم، از شرّ وسواسِ خناس؛ راهزن طریق انسانیت و راهبر یاران خود به جهنم پرتگاه طبیعت ظلمانی. پس ما را به صراط مستقیم، که همانا برزخیت کبرا و مقام احدیتِ جمع اسمای حُسناست، راهبر باش؛ و درود فرست بر مبدأ ظهور و غایت، و صورتِ ...
فلسفه و چرایی جواز تقلید در فروع دین
را در برابر سه راه می بیند. راه اول اینکه انسان بتواند احکام را با مراجعه به منابع دست اول آن به دست آورد؛ بدیهی است دستیابی به چنین کاری مستلزم سال ها تلاش و مصروف داشتن وقت، آن هم با عزمی استوار و اراده ای پولادین است؛ زیرا باید در این راه به اندازه ای تلاش کرد که به درجه استنباط که از آن به اجتهاد تعبیر می شود، رسید. در این صورت از دو راه بعدی بی نیاز می شود.(اگر چه تا رسیدن به اجتهاد ...
مناقشات امروز جهان ریشه در بی بهره گی سیاست از عرفان دارد
...، به عنوان ابزار پنهان سازی اهداف و سرپوش گذاری بر رفتار خود انتخاب کرده اند و با تمسک به این ارزش های شریف مدعی کشورهایی شده اند که خود بنیان گذار و مروج اخلاق گرایی اصیل و متعالی هستند. وی با بیان اینکه عرفان اسلامی قرنهاست محیط سیاسی ایران را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیر امروز بیش از پیش مشهود است، گفت: سیاستمدار ایرانی حتی اگر بخواهد نمی تواند فارغ از ارزش های اخلاقی گامی ...
مناقشات امروز جهان ریشه دربی بهره گی سیاست از عرفان دارد
عملی به این ترتیب برای حوزه سیاست خارجی و جامعه جهانی با محوریت دعوت الی الحق، پیامهای متعالی و ارزش محور دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نمی توان از شبستری نام برد اما از اثر جاودان او گلشن راز سخن نگفت: افزود: کتابی که بزرگان زیادی توصیه به خواندن آن کرده اند و آنرا مقدمه ای جامع و عمیق بر مبانی نظری 'عرفان جهانی' دانسته اند. وی با اشاره به اینکه گلشن راز به ...
گفت و شنود حدادعادل با رهبر انقلاب
آقای مطهری را برای دوستان این طور تعریف میکنم، میگویم آقای مطهری از دور به منطق شبیه بود - خیلی آهنین - از میانه ی راه به فلسفه و حکمت شبیه میشد، اما از نزدیک عین عرفان بود، بله، و واقعاً انسان برایش قابل توجه است که تصور بکند یک کسی که مثلاً آن ظرافتهای فلسفه ی هگل را با پتک منطق میکوبد و آن طور سخت، منبر هم میرود و بعد برای حضرت امام حسین علیه السّلام روضه میخواند و خودش سرِ منبر در حالی که حالا ...
شبستری، شاعری که یونسکو مفتخر به ثبت نامش شد
مسائل عرفانی خویش به او مراجعه می کردند و از وی به عنوان یکی از نوادر روزگار و مفاخر فلاسفه ایران یاد می شود. وی به خاطر جایگاه و اعتباری که در عرصه عرفان داشت، همواره مورد وثوق علما، شعرا و عرفا و فلاسفه جهان قرار داشت و در اکثر مجالس و محافل، پاسخگوی خیل سوالات و پرسش های دیگر عرفا بود. مشهورترین اثر شیخ محمود شبستری 'گلشن راز' نامیده شده است؛ گلشنی که با سلوک معنوی، تفکر همراه با عشق و ...