سایر منابع:
سایر خبرها
چهره ها در شبکه های اجتماعی (256)
امروز هم همراه شما هستیم. افتخار آفرینانِ کَن به وطن بازگشتند و مورد استقبال جمعیت زیادی از مردم علاقه مند به سینما قرار گرفتند. استقبال از عزیزان کمی زیاد از حد خوب بود و ازدحامِ جمعیت استقبال کنندگان بعضا باعث بروز مشکلاتی می شد که نمونه اش قبلا فقط در ایستگاه متروی صادقیه ساعت 7 صبح دیده شده بود. بزرگان سینما هم برای استقبال خود را فرودگاه امام خمینی (ره) رسانده بودند که رخشان بنی ...
شخصیت های نمایش من قدیمی نمی شوند
به گزارش جام جم سیما ، پری صابری تحصیلات خود را در رشته سینما در پاریس گذراند. پس از بازگشت به ایران، با وجود آن که دانش آموخته رشته سینما بود، جذب تئاتر شد و در همان زمان به همراه حمید سمندریان گروه تئاتر پاسارگاد را بنا نهاد. پری صابری در این دوره آثار ادبی و نمایشی مهمی از کارهای دراماتیک جهان را روی صحنه برده است. از نمایش کوروش کبیر بگویید. نوشتن نمایش کوروش کبیر تمام شده و باید امکانات اجرای آن فراهم شود و بودجه بگیریم، زیرا در این نمایش باید حداقل 60 50 نفر روی صحنه بیایند.کوروش کبیر امکانات می خواهد و من به تنهایی نمی توانم آن برنامه را روی صحنه بیاورم. تلاش می کنیم برای اجرای این برنامه، امکانات فراهم شود. برای این که کوروش واقعا شخصیتی جهانشمول دارد. من کاری به این که کوروش پادشاه بوده یا نبوده، ندارم، به اعتقاد من او شخصیتی جهانگیر دارد. همان طور که استوانه کوروش را مانند ورق زردی نگه می دارند و اجازه نمی دهند کسی به آن نزدیک شود، چون این حیثیت یک مملکت است، ما هم تلاش می کنیم به این حیثیت احترام بگذاریم و به آن وفادار باشیم. چه دلیلی دارد شما سراغ نوشته های کلاسیک ایرانی می روید؟ من نمایشنامه هایی را که به صحنه می آورم، درست است که به آدم های روزگاران گذشته می پردازد، اما این آدم ها هیچ گاه قدیمی نمی شوند. سعدی همیشه مدرن است، برای این که سخنانی که می زند زمان ندارد یا مولانا حرف هایی که می زند، تاریخ انقضا ندارد. من با سبک و سیاق خود این نمایشنامه ها را روی صحنه می آورم و سبکی را هم که ساخته و آماده کرده ام، آمیزه ای از حرکت های مدرن جامعه بشری برای تئاتر است. یعنی ما تئاتری را روی صحنه می بریم که هم از لحاظ حرکت و موسیقی خیلی به آن اعتقاد داریم. می شود بیشتر توضیح دهید؟ نمایشنامه هایی که روی صحنه می آید، باید از لحاظ تصویری قوی باشد، شما باید در راه مدرن تئاتر امروز حرکت کنید. حرکت بدن، که حرکت بدن دیوانه می گویند امروز بابی است که اگر به آن توجه نکنید، نمایشنامه ای را نمی توانید به روی صحنه بیاورید و اثرگذار باشد یا موسیقی به همین ترتیب. موسیقی جزء لاینفک یک تئاتر است. از روزگاران گذشته، موسیقی در تئاتر نقش مهمی داشته است. یعنی این گونه نبوده که یکی این سمت بنشیند و دیگری آن سو و با هم حرف بزنند. این هم یک زمانی بوده است. شاید در حال حاضر نمایشنامه رادیویی تا حدودی همین باشد. یعنی مبنای این نمایش، تنها دیالوگ است. دیالوگ کار اصلی را به عهده دارد ولی شما باید به این دیالوگ قدرت اجرایی بدهید. اگر بتوانیم این قدرت اجرایی را به دیالوگ ها بدهیم خوب است، اگر نه این دیالوگ ها اثرگذار نیستند. به اعتقاد شما، این ویژگی ها در آثار نمایشی این روزهای ایران رعایت می شود؟ در حال حاضر افرادی که در ایران کار می کنند به این مسائل توجه می کنند. من تا به حال کاری از هنرمندان جوان را ندیده ام که در آن حرکت نباشد. در حال حاضر نشانه های مدرن بودن را به درستی در آثار هنرمندان جوان می بینم. چون خوشبختانه اینها به اینترنت دسترسی دارند و می بینند که در دنیای امروز، تئاتر چگونه حرکت می کند. یعنی شما مدرن گرایی در آثار این جوانان را می پسندید؟ بله! می پسندم. چون دنیای امروز مرتب دارد حرکت می کند و سرعتش هم به خاطر اینترنت خیلی سریع اتفاق می افتد. تئاتری که شما امروز روی صحنه می برید و خیلی مدرن است، سال بعد کهنه می شود. چون دنیا خیلی در جنب و جوش است و بسرعت دارد گام برمی دارد. به اعتقاد شما ضرورتی برای اجرای دوباره بعضی از کارها وجود دارد؟ این کار چه محاسن و معایبی دارد؟ اجراهای دوباره حتما ضرورت دارد. بگذارید برای روشن شدن این مساله از خودم مثال بزنم. من می آیم و نمایش رستم و اسفندیار را روی صحنه می آورم. برای آوردن این نمایش روی صحنه دو سال زحمت می کشیم تا این کار اجرا شود. نباید پرونده این کار فوری در عرض 30 روز بسته شود. همه دنیا هم همین طور است. رپرتوآر می گذارند و کارها مرتب تکرار می شود. این تکرار، تکرار کارهای بی ارزش نیست. شما وقتی دارید راجع به سعدی، حافظ، فردوسی و... حرف می زنید، باید مرتب این نمایش ها تکرار شود. من خودم پنج کار درباره فردوسی انجام دادم؛ داستان رستم و سهراب، بیژن و منیژه، سوگ سیاوش و... را به روی صحنه آوردم، اما دیگر کسی به خاطر نمی آورد که این کارها به روی صحنه آمده یا نه. این کارها باید دوباره به روی صحنه بیاید. دلیل این نیاز به تکرار را مصداقی تر بیان می کنید؟ فرض کنید زما ...
مدعیان اصلاح طلبی خواستار شلاق زدن به یک منتقد سینما شدند!(اخبار ادبی و هنری)
منطقه از فیلم فروشنده اصغر فرهادی گفت: من فیلم را ندیده ام که راجع به فیلم صحبت کنم ولی چنین حامیانی آدم را شکل خودشان می کنند. راجع به جایزه آن هم که باید گفت جایزه سوم چهارم جشنواره (کن) است و این همه هیاهو در مورد آن شده است. حمایت چنین کشوری از فیلم فروشنده اگر موجب سرافکندگی نباشد قطعا افتخار نیست. ...
قهر با گذشته رفاقت با فروشنده و استقبال از فقر و فحشا
آن را ندیده اند، نمی توان گفت فرانسوی ها بر اساس قابلیت های فرهادی در فیلمنامه نویسی و توانمندی شهاب حسینی در بازیگری به این فیلم جایزه داده اند، یا همان طور که بسیاری معتقدند جشنواره های خارجی در اهدای جوایز سیاست ورزی را مد نظر قرار می دهند. سرگذشت امیر نادری شاید هیچ وقت برای اصغر فرهادی تکرار نشود، اما فیلم های فرهادی بدون اینکه بخواهد از فقر در امریکا نیز چیزی بگویند، از رسیدن به نخل طلا نا موفق بوده اند. ...
نمره ضعیف کارشناسان به فیلم فرهادی به روایت بی بی سی
به گزارش ندای اصفهان ، “فروشنده” تازه ترین ساخته اصغر فرهادی، محصول مشترک ایران و فرانسه است که روز شنبه در جشنواره کن به نمایش عمومی درآمد. این فیلم که در بخش مسابقه به نمایش درآمد٬ جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را به دست آورد. “فروشنده” به رابطه زن و شوهری به نام رعنا و عماد (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) می پردازد که در ...
شهاب عزیز، اصغر نازنین و چند داستان دیگر
تأثیر عجیب جایزه کن به فروشنده روی افزایش دستمزد بازیگران ایرانی محمدرضالطفی(منتقد و کارگردان سینما) این روزها بازار صحبت و نظر درباره درخشش فیلم آخر فرهادی در جشنواره کن همه جا گرم است و بازیگران و فیلمسازان بسیاری در صفحات خود در فضای مجازی عکسی از شهاب حسینی و اصغر فرهادی می گذارند و با تبریک به شهاب عزیز و اصغر نازنین خود را موظف به بازگوی تبریک می کنند.این کاروان. کوچک ...
واسطه عربی پشت صحنه حمایت از اصغر فرهادی/دوئل فرهادی و دولتی ها
اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می شود. حسین نوش آبادی با بیان این که وزارت ارشاد از حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی، حمایت خواهد کرد، درباره حضور موفقیت آمیز فروشنده در جشنواره کن گفت ما از ورود برخی فیلم های ایرانی به جشنواره های خارجی از جمله کن خوشحالیم و استقبال می کنیم از اینکه محصولات ...
سفر ترانسفورمرها به کوبا
به گزارش جام جم آنلاین ، مایکل بی تهیه کننده و کارگردان ترانسفورمرها ی جدید اعلام کرد بخش مهمی از صحنه های فیلم در لوکیشن های مختلف کوبا فیلم برداری خواهد شد. بعد از قسمت هشتم مجموعه فیلم اکشن سریع و آتشی وین دیزل در کوبا، این دومین محصول پرسروصدای هالیوودی است که در این جزیره کوچک کمونیستی فیلم برداری می شود. مدتی قبل روابط سیاسی کوبا و آمریکا خوب شد و سفارت خانه های دو کشور، آغاز به کار کردند. صنعت سینمای آمریکا، کوبا را یک لوکیشن دست نخورده و بکر ارزیابی می کند. در عین حال، طرف کوبایی هم امیدوار است حضور گروه های فیلم سازی و چهره های سرشناس هالیوودی در این کشور، کمک زیادی به صنعت توریسم آن کند. به نوشته هالیوود ریپورتر، کسی اطلاعی از داستان قسمت تازه مجموعه فیلم ترانسفورمرها ندارد و مایکل بی گفته، تا زمان نمایش عمومی این داستان فاش نخواهد شد. قسمت تازه با نام تراسفورمرها: آخرین شوالیه جلوی دوربین رفته و مارک والبرگ برای دومین بار، نقش کاراکتر اصلی آن را بازی می کند. هفته قبل اعلام شد جاش دوهامل بازیگر سه قسمت سری اول فیلم هم به جمع بازیگران قسمت تازه آن پیوسته است. بقیه بازیگران فیلم، چهره های شناخته شده ای نیستند. خط اصلی داستان این مجموعه اکشن ماجراجویانه و علمی تخیلی در باره دو گروه از ربات های مثبت و منفی فضایی است، که نبردشان تا کره زمین ادامه پیدا می کند. مارک والبرگ در داستان فیلم، مرد جوانی است که با همراهی دوستانش به کمک رئبات های مثبت فضایی می آید، تا بتوانند بر روبات های منفی غلبه کنند. تازه ترین قسمت این مجموعه فیلم پرفروش، برای نمایش عمومی در تاریخ 22 ژوئن سال آینده میلادی آماده خواهد شد. ...
اولین موفقیت بزرگ هنری بعد از برجام، شاید حرکت دومینووارِ پیروزی های بزرگ هنری و ورزشی دیگری را کلید ...
.../ جشنواره شصت ونهمِ فیلمِ کن، پایان دلچسبی برای سینمای ایران داشت. فیلم اصغر فرهادی که از فهرستِ اولیه فیلم های این جشنواره جا مانده بود و در آخرین فرصت ممکن، مورد بازبینی داورها قرار گرفته بود، سرانجام به بخش مسابقه این جشنواره معتبر سینمایی رسید و در همان نمایش های اول، نظر مثبت بیشتر منتقدها را با خودش همراه کرد. فروشنده با استقبال مخاطبان جشنواره و البته داورها روبرو شده و دو جایزه مهم کنِ ...
داوران ضعیف + فیلم های سفارشی + پول های امیر قطر = جشنواره کن 2016
سالن نمایش، به نحو تحقیر کننده ای هو شد، جایزه بهترین کارگردانی را گرفت! فیلم اینجا فقط ته دنیاست ساخته خاویر دولان که از سوی منتقدان بی ارزش ارزیابی شده بود، جایزه بزرگ هیئت داوران (که دومین جایزه مهم جشنواره کن پس از نخل طلا محسوب می شود) را برنده شد! و فیلم اینجانب، دانیل بلیک که تکرار مکررات کن لوچ بود، چندان هم مورد استقبال منتقدان و کارشناسان واقع نشد (ازهمین روی هم در پیش بینی کمتر ...
فرهنگ در رسانه
...> افخمی: جشنواره کن بخاطر فروشنده از ملاحظاتش گذشت بهروز افخمی که در این برنامه خبر از قطع پخش این برنامه در ایام ماه رمضان داد، در ابتدای هفت ضمن تبریک موفقیت شهاب حسینی و اصغر فرهادی برای کسب دو جایزه جشنواره فیلم کن گفت: با وجود آنکه هیئت داوران ظرافت های زبان فارسی در لحن و گفتار را نمی فهمند، اما بازی آنقدر خوب بوده که توجه آنها را جلب کرده است. سردبیر هفت درخصوص فیلم های ...
نگاه وزیر رفاه به درخشش ایران در کن
خوشحال شدم. به اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی تبریک می گویم. از نگاه من، رهاورد موفقیت کن ، تنها محدود به کسب دو جایزه یک جشنواره معتبر بین المللی نبود، بلکه کن را به عنوان نمادی از موفقیت ایرانی، آینده ایران و جوانان پرامید تلقی می کنم.
عکس هنری عکاس بلژیکی از ترانه علیدوستی
همزمان با درخشش فیلم “فروشنده” به کارگردانی “اصغر فرهادی” و با بازی “شهاب حسینی”، یک عکاس بلژیکی عکسی هنری را از ترانه علیدوستی بازیگر زن نقش اصلی آن فیلم گرفته است. به گزارش ؛ “استفن ونفلترن” عکاس بلژیکی و استاد چهره نگاری صحنه پردازی شده (استیج) این عکس را گرفته است. عکسی با چند تکنیک ساده و حالتی نگران و غرق در پرسش های بی پاسخ که به چهره اش سوژه داده است. برخی در شبکه های اجتماعی نوشته اند ایا جانمایه سینمای فرهادی چیزی جز همین پرسش هاست؟ ...
افخمی حسابی از خجالت فرهادی در آمد!
یک تریبون عمومی برای طرح افکار و منویات شخصی خود و گام برداشتن علیه سینما و بخشی از سینماگران متهم شده، جمعه شب جوری عمل کرد که این اتهامات ثابت شوند! جالب آنکه او اشاره ای کوتاه به مطالب و شوخیهای منتشر شده طی چند روز گذشته پس از مصاحبه اش با روزنامه وطن امروز هم داشت و با لحنی استهزا گونه تعدادی از آنها را خواند. این در حالی بود که علی معلم بدون توجه به کوشش افخمی برای خط دهی، به دفاع تمام قد از فرهادی پرداخت و از ساختار فیلم او تجلیل کرد. نحوه مواجهه هفت با جوایز فروشنده در کن را می توان دقیقاً همخوان با همان شیوه غیر منصفانه ای دانست که تلویزیون در روزهای گذشته پی گرفت. ...
شهاب حسینی ایستاده با وقار است، در غبار نیست!
بوده که کسی او را با فیلم های درجه ی چمندمیش به یاد نمی آورد. او همیشه دغدغه ی ایده آل بودن را داشته و در مصاحبه هایش دائم به این موضوع اقرار کدره: کم کم متوجه شدم ایده آل به معنای ملموسش به وجود می آید شهاب الدین حسینی تنکابنی حالا به ایده آل بازیگری اش رسیده. او در حال حاضر در موقعیتی قرار دارد که می تواند راحت تر نفس بکشد. می تواند بیش از قبل نسبت به مسیری که این سال ها طی کرده، مطمئن ...
آن قدر جیغ بزنید تا صدایتان به کن برسد!
صدایتان به کن برسد اتفاق اصلی پیش از اجرای قطعه سوم رخ داد. چند روز قبل گروه افتخارآفرین فیلم سینمایی فروشنده یعنی اصغر فرهادی ، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی یک اتفاق بزرگ سینمایی را در کشور فرانه رقم زدند. اصغر فرهادی و شهاب حسینی به ترتیب جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را از فستیوال کن کسب کردند و در دنیا خبرساز شدند. در ایران هم طیف گسترده ای از هنرمندان و خصوصاً اهالی موسیقی پیام های ...
برخورد مدعیان آزادی با ترانه علیدوستی در مقام یک مجرم!
...، برای ایرانی ها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ادوار برخوردار بود و در نهایت نیز فرهادی برای فیلمنامه و شهاب حسینی برای بهترین بازیگر مرد، دو جایزه از هفت جایزه اصلی را از آن خود کردند که با استقبال وسیعی در ایران همراه شد. علاوه بر شهاب حسینی و اصغر فرهادی، بابک کریمی و ترانه علیدوستی، دو بازیگر دیگر فیلم فروشنده نیز حضور پررنگی در فرش قرمز و فوتوکال این دوره از این جشنواره کن ...
36 چایزه سهم ایران شد
ایران در تاریخ جشنواره کن نصیب سینمای ایران شد و فیلم سینمایی طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی نخل طلای جشنواره را به طور مشترک با فیلم مار ماهی ساخته شوهی ایمامورا از ژاپن دریافت داشت . سمیرا مخملباف در سال 79 با فیلم سینمایی تخته سیاه موفق به دریافت جایزه داوران بخش مسابقه شد و در همان سال، حسن یکتاپناه با فیلم جمعه که در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمده بود جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را ...
ایران کشوری بزرگ در سینمای جهان است
رئیس سازمان سینمایی در کارگروه سینمایی جشنواره امام رضا (ع): رئیس سازمان سینمایی گفت: اتفاقی که در جشنواره فیلم کن برای سینمای ایران افتاد باعث افتخار ماست. این که از هفت جایزه اصلی این جشنواره دو جایزه اش به سینمای ایران تعلق بگیرد، نه فقط موفقیتی برای فیلم فروشنده بلکه موفقیتی برای سینمای ایران است. به گزارش ایسنا،حجت ا... ایوبی که در جلسه کارگروه سینمایی جشنواره امام رضا (ع ...
خود فرهادی هم از جایزه گرفتنش جا خورد!
بابک کریمی: بازیگر فیلم فروشنده گفت: شهاب حسینی و ترانه علیدوستی یکی از بهترین زوج های سینمایی ای هستند که تاکنون داشته ایم و به نوعی یادآور زوج مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن هستند. بابک کریمی در گفت و گویی با ایسنا با اشاره به دوربین ها و تلفن های همراه زیادی که همه چیز را در این جشنواره به سرعت انتشار می دادند، به لحظات جالب توجه جشنواره کن برای تیم فروشنده اشاره و اظهار کرد ...
چی بپوشیم بریم فرنگ؟!
، فوتبالیست ها، خواننده ها و... این روزها تبدیل به یک شغل شده است و طراحان زیادی صرفا برای این گروه های مشهور طراحی می کنند. هنرمندان برای حضور در عرصه های اجتماعی برای پوشش و ظاهر خود اهمیت ویژه ای قائل می شوند و وقتی قرار است در فستیوال های بین المللی حاضر شوند این حساسیت ها بیشتر می شود. با توجه به حضور موفق ایرانیان در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن و درخشش اصغر فرهادی و شهاب حسینی در این ...
قفلی بر معاملات مسکن
به گزارش جام جم سیما به نقل از شبکه رادیویی ایران، این موضوع مهمی است که امیدواریم مجلس دهم به بازنگری این قانون بپردازد. حسام عقبایی گفت: پیش فروش مسکن قفل محکمی به معاملات مسکن زده است و تهدیدی برای معاملات مسکن ایجاد کرده است. وی افزود ما باید تلاش کنیم ضریب امنیت را در معاملات بالا ببریم. رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: خیلی ها تصور می کردند پس از برجام رونقی در بازار مسکن به وجود می آید در صورتی که باید گفت بازار مسکن یک بازار داخلی است و ارتباطی به برجام ندارد ولی امیدواریم با بازنگری در قوانین فروش مسکن در 6 ماهه اول سال 1395 رونق داشته باشد. ...
نقدی بر کارنامه یک منتقد
در پایان فهرست محبوبیت اگر قرار باشد میزان محبوبیت فعالان صنعت سینما را براساس نقش و جایگاهشان پیش بینی کنیم، همان طور که بدون شک بازیگران در درجه اول محبوبیت قرار می گیرند، احتمالا منتقدان در پایان این فهرست قرار خواهند داشت؛ اما اهمیت وجودی منتقد و شیوه تاثیرگذاری و نقشش در صنعت سینما فراتر و والاتر از آن است که مساله ای تحت عنوان محبوبیت و دوست داشته شدن در این باره معنا و مفهومی داشته باشد و این جایگاه والا از آن منتقدی است که قلم و بیانش در جهت رشد و تعالی سینما و آثار سینمایی بوده و کارکردی موثر داشته باشد! با این تعریف، منتقدی که همواره آثار مورد توجه مخاطبان و دیگر منتقدان را احتمالا برای متفاوت به نظر رسیدن، با اظهاراتی کم و بیش پرخاشگرانه فاقد ارزش های هنری می داند و ارزشگذاری بدون تحلیل را بر بسط و تشریح ویژگی های هنری یک اثر ترجیح می دهد، نه تنها به عنوان منتقد بلکه به عنوان یک شخصیت حقیقی نیز نمی تواند محبوب باشد و در نتیجه نظرات و دیدگاه هایش کمترین تاثیرگذاری را خواهد داشت. مسعود فراستی نمونه بارز یک منتقد بی تاثیر است؛ به این سبب که همواره با بیشترین اعتراض ها و کمترین میزان پذیرش از سوی فیلمسازان رو به رو شده است. تقریبا اکثر فیلمسازانی که آثارشان توسط مسعود فراستی تحلیل و بررسی شده، از او گلایه کرده اند؛ فرزاد موتمن بعد از نقدهای تند فراستی درباره پوپک و مش ماشالله ، برآشفت، حسن فتحی از شیوه نقد فیلم کیفر اظهار نارضایتی کرد، محسن تنابنده از توصیه های فراستی در هنگام بررسی فیلمنامه هفت دقیقه تا پاییز دلخور شد، بابک حمیدیان شیوه برخورد فراستی با فیلم بادیگارد و عوامل فیلم را بی احترامی دانست و بسیاری از اهالی سینما وقتی او کارگردانی فیلم جرم را زیر سوال برد و این فیلم را پرت و پلا توصیف کرد، از او گلایه کردند. بی تردید هیچ منتقدی به اندازه فراستی با واکنش فیلمسازان مواجه نبوده و این مساله ارتباط چندانی به انتقادهای او ندارد بلکه بیشتر به نحوه مواجهه فراستی با آثار سینمایی برمی گردد؛ نگاه سلیقه ای به علاوه اظهارات تند و ناهماهنگ با فرهنگ ایرانی، ریشه اصلی محبوب نبودن این منتقد است. به عنوان نمونه در حالی که بسیاری از منتقدان ضمن تشریح و تحلیل فیلم ابد و یک روز به نقاط قوت و ضعفش پرداخته اند، مسعود فراستی در یک جمله این فیلم را بدترین فیلم سال توصیف می کند و سبب می شود که صدای سایر فیلمسازان نیز بلند شود! به نقدها و گلایه هایی که به این منتقد و شیوه عملکردش وارد است، می توان اظهارات سایر منتقدان و همکارانش را هم اضافه کرد؛ از نگاه بسیاری از منتقدان سینمایی اظهارات فراستی کلی و فاقد مفهوم روشن و قابل درک است. به عنوان نمونه عبارت فیلم در نیامده که تقریبا حکم تکیه کلام را دارد به اعتقاد بسیاری از منتقدان، گنگ و نامفهوم و حتی بی معناست! لذت جویی با نقد مهم ترین و گویاترین تعریفی که از نقد ارائه شده، تشریح ویژگی ها و جنبه های مختلف یک اثر هنری برای درک و ارتباط بهتر با آن اثر است. با این تعریف به سختی می توان مسعود فراستی را یک منتقد خوب دانست چرا که سلیقه و میل این منتقد بر آنچه درباره اثر تبیین و تشریح می کند نقش دارد یا دست کم هر تحلیل و تشریحی را در جهت رسیدن به نتیجه دلخواه طرح می کند. اظهاراتی مانند من سالوادور نیستم فیلم عقب افتاده ای است، بازی خرس از بازی لئوناردو دی کاپریو بهتر بود و برنامه دورهمی هیچی نیست! و بسیاری از این قبیل اظهارات که از مسعود فراستی شنیده ایم نه تنها با تعریف استاندارد از نقد همخوانی ندارد، بلکه با تعریف خود فراستی از نقد و انتقاد هم همخوانی ندارد. فراستی در میز نقد برنامه هفت، تصریح کرده است که نقد از دوست داشتن می آید و هیچ کس مطلقا نمی تواند درباره چیزی که دوستش ندارد اظهارنظر کند. وی در این باره گفته است: وقتی در یک مهمانی از غذایی خوشتان نیاید نمی توانید درباره اش حرفی بزنید که مثلا باید نمکش چقدر باشد یا باید فلفل می زدید. گام اول نقد کردن، دوست داشتن است چرا که قصد ما از نقد بهتر شدن است. او در پایان اظهاراتش درباره نقد، تاکید کرده که خیلی از فیلم ها به منتقد انگیزه نقد نمی دهند چون آنها به مرتبه نقد کردن نرسیده اند و البته این را متذکر شده که: ما منتقدان دوست داریم فیلم های خوب ساخته ...
توجه به افکار عمومی سرلوحه کار سیما
به گزارش جام جم سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، این مراسم دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما با قدردانی از آقای پورمحمدی به خاطر زحماتی که در مدت تصدی معاونت سیما بر عهده داشت به شرایط امروز رسانه ملی در فضای رقابت جهانی میان رسانه های مختلف اشاره کرد و گفت: دکتر میرباقری در این شرایط فردی موثر و گزینه ای مناسب برای به دست گرفتن زمام امور سیما است و امیدواریم که توفیق بدست آورند. رئیس رسانه ملی افزود: اگر در این فضای رقابتی در دنیای رسانه ها به شکلی حرفه ای عمل نکنیم قطعا از رقبای خود عقب خواهیم ماند .وی نقش رسانه ملی را در ایجاد روحیه نشاط در افکار عمومی مهم ارزیابی کرد و گفت: امروزه باید با مدیریت پیام به لایه های مختلف جامعه وارد شویم و با برنامه ریزی، مردم را با خود همراه کنیم. رئیس رسانه ملی به دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و افزود: ما قطعا به دنبال تعامل با دولت و حمایت از این نهاد که مقام معظم رهبری هم آن را تایید می کنند، هستیم و باید تلاش کنیم میان دولت و صدا و سیما صمیمیت ایجاد شود تا کار ها رو به جلو ادامه یابد. دکتر علی عسکری با تاکید بر دستور العمل های مقام معظم رهبری مبنی بر تولید آثار فاخر گفت: همه ما سرباز جبهه نبرد جنگ نرم هستیم و باید در مسیر ارائه آثار فاخر فرهنگی و تولیداتی که به توسعه کشور کمک می کند، حرکت کنیم. وی با تاکید بر به کار گیری نیروهای خلاق، انقلابی و جوان کشور در بخش های مختلف سازمان صدا و سیما افزود: با گزینش نخبگان جوان، با اخلاق ، مومن و انقلابی و آموزش آنان می توانیم به آینده این رسانه امیدوار باشیم. برای مدیریت افکار عمومی برنامه داریم مرتضی میرباقری معاون سیما نیز در این جلسه ضمن تشکر از اعتماد رئیس رسانه ملی در واگذاری مسئولیت خطیر معاونت سیما به وی، در سخنانی با اشاره به موارد مطرح شده در حکم خود گفت : دکتر علی عسکری در حکم انتصاب اینجانب به نکته ای اشاره کردند که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است و آن مدیریت افکار عمومی است که این نیز با مدیریت دقیق و درست پیام امکان پذیر است. معاون سیما با اشاره به شرایط جامعه و نیازهای مخاطبان افزود: باید بدانیم که جامعه ایرانی در چه مقطعی و با چه ویژگی هایی است و با توجه به این ویژگی ها، ضمن شناخت مولفه های اصلی پیام برای انتقال درست آن، برنامه ریزی کنیم. میر باقری با اشاره به رقبای جدی رسانه ملی و ظهور رسانه های نوین در عرصه رسانه ای جهان خاطر نشان کرد: صداوسیما نیازمند نقشه راه مناسب برای مقابله با تهدیدات رسانه ای غرب است و در این راه باید طرحی جامع تدوین و اجرا شود. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به سران قوای سه گانه در خصوص رسیدگی به وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور تصریح کرد: رسانه ملی باید نسبتی درست با طرح های پیش بینی شده دراین خصوص ایجاد کند و برای عملیاتی شدن آن ضمن همراهی با قوای سه گانه به آن توجه جدی نشان دهد. معاون سیما با بیان برخی اولویت های این حوزه در دوره جدید فعالیت های صداوسیما تاکید کرد: در کوتاه مدت باید به برنامه ریزی در خصوص ویژه برنامه های ماه رمضان و فصل تابستان توجه داشته باشیم. میرباقری در ادامه با اشاره به سوابق کاری خود در شورای عالی جوانان گفت: کار در این حوزه سبب شد تا با بسیاری از مشکلات موجود کشور آشنا شوم و تجربیات بسیار خوبی را برای انجام ماموریت جدید کسب کنم. معاون سیما به سابقه همکاری خود با پورمحمدی اشاره کرد و افزود: دکتر پورمحمدی انسانی پرتلاش ، پرکار، خدوم، انقلابی و جزء معدود مدیران موفق در حوزه رسانه است و شبکه سه سیما در دوره مدیریت ایشان موفق ترین شبکه تلویزیونی بوده است. وی تصریح کرد: باید از ظرفیت های آقای پورمحمدی استفاده کرد و من در هر موقعیتی از ایشان استفاده خواهم کرد. انتخاب میرباقری به نفع سیماست علی اصغر پورمحمدی مشاور رئیس سازمان صداوسیما، در این جلسه با تشکر از دکتر میرباقری به دلیل قبول مسئولیت معاونت سیما گفت: در مقطع کنونی حضور ایشان در رسانه ملی با توجه و سوابق و تجربیات گرانبها ...
کرت راسل، جوینده طلای تلویزیونی
این دو همزمان با هم به جمع بازیگران مجموعه پیوسته اند. راسل با اعلام خبر حضورش در خلیج بارباری، بازی در آن را جذابیت فیلمنامه و میزان بالای قدرت آن دانسته است. او اظهار امیدواری کرد، این فیلمنامه جذاب و پرتنش، به شکلی زیبا به یک کار در خور توجه تلویزیونی تبدیل شود. داستان مجموعه در دورانی از تاریخ کشور آمریکا اتفاق می افتد که برای دو صنعت سینما و تلویزیون از جذابیت خاص و ویژه ای برخوردار است: دوران جستجوی مشتاقان طلا برای پیدا کردن معادن طلا در سال 1849. فیلمنامه درام تاریخی و اجتماعی خلیج بارباری، براساس داستان کتاب هربرت آستبری به همین نام نوشته می شود. گروهی از جویندگان طلا از نقاط مختلف کشور، شخصیت های محوری داستان مجموعه هستند و این داستان، سفر مکاشفه وار آنان برای پیدا کردن طلا را دنبال می کند. این گروه از جویندگان طلا، طبقات مختلف اجتماعی را نمایندگی می کنند. به همین دلیل، طیف وسیع و متنوعی از آدم ها در قالب این کاراکترها به دیدار تماشاگران می آیند. از سیاستمداران و دزدان سرگردنه گرفته تا گدایان و زنان تیره بخت، مسافران بخت برگشته تلاش دارند خودشان را به زمین های طلاخیز برسانند. داستان مجموعه به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول که حال و هوای یک کار جاده ای را دارد، سفر طولانی جویندگان طلا را به نمایش می گذارد. در بخش دوم، نگرانی و درگیری های این آدم ها در خلیج غربی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مارک گوردون، تهیه کننده مجموعه می گوید: بیشتر مردم و تماشاگران تلویزیون چیزی درباره رسوایی ها و جاه طلبی های پشت پرده تاریخ سانفرانسیسکو در آن دوران نمی دانند. به همین دلیل، خلیج بارباری می خواهد تصویری روشن و صادقانه از دوره ای را به دست بدهد که موفقیت معمولا همراه با خشونت، بی رحمی و نقض قانون همراه و میسر می شد. مل گیبسون، بازیگر و فیلمساز استرالیایی تبار سینما، یکی از تهیه کنندگان اصلی مجموعه است. او که در کار نگارش فیلمنامه هم همکاری دارد، حداقل دو اپیزود آن را کارگردانی خواهد کرد. این در حالی است که وی در یکی از نقش های مهم خلیج بارباری هم بازی خواهد داشت. این درام اکشن اجتماعی در 13 قسمت جلوی دوربین می رود و قرار است کلید فیلمبرداری آن، اوایل فصل پاییز سال جاری میلادی زده شود. مترجم: کیکاووس زیاری منبع: هالیوود ریپورتر ...
صدا و سیمایت را قورت بده
فرهاد باغشمال راستش از روزی که اصغر فرهادی و شهاب حسینی در جشنواره کن صاحب افتخار شده اند، در حال تحقیق روی این موضوع هستم که از چه این موضوع مهم فرهنگی و هنری به مذاق برخی از برادران و ایضا خواهران خوش نیامده است. چرا دوستان شهاب و اصغرخان را خائن نامیده اند و حتی در روزنامه جات و رسانه جات خود، هو کرده اند و زرشک نثارش کرده اند؟! اول از همه گفتم شاید چون به فرنگ رفته و از دست اناث و ...
از کنار هتاکی ها می گذرم
چقدر در روز برای حضور در فضای مجازی وقت می گذارید؟ خیلی کم. شاید روزی 20 دقیقه، چون فقط یک صفحه اینستاگرام دارم و فیسبوک و... ندارم. حضور در شبکه های اجتماعی برای شما چه جذابیتی دارد؟ جذابیتش برای من ارتباط با مخاطب است. از طریق همین اینستاگرام توانستم درباره آخرین اثرم یعنی سریال دوردست ها برای کسانی که کارهایم را دنبال می کنند اطلاع رسانی کنم و تبلیغات خودم را داشته باشم. در واقع این صفحات یک جور جنبه اطلاع رسانی فردی دارد و من هر لحظه که اراده کنم می توانم نظرات را بخوانم و بی واسطه با مخاطبانم در تماس باشم. بسیاری از هنرمندان در شبکه های اجتماعی مجازی حضوری پررنگ دارند، اما وقتی با آنها صحبت می کنی چندان از فضای موجود در شبکه های اجتماعی دلخوش نیستند. شما چه احساسی دارید؟ کسی که با مخاطب روبه رو می شود باید خودش را برای انواع و اقسام نظرات آماده کند. بسیاری تو را دوست دارند و تشویقت می کنند و خیلی ها هم تو را به هزار و یک علت دوست ندارند و با کامنت هایشان تخریبت می کنند. در نتیجه کسی که وارد این میدان می شود باید پذیرای هر دو طیف باشد. به نظرم کسی که این فضا آزارش می دهد باید صفحه اش را ببندد. من اگر خودم هم از کامنت ها خیلی ناراحت بشوم صفحه ام را می بندم. این که به خاطر حضور در فضای مجازی اذیت بشوم و حرص بخورم، فایده ای ندارد. به شخصه با خشونت کلامی که می گویند در شبکه های اجتماعی وجود دارد روبه رو شده اید؟ خدا را شکر خیلی کم بوده و شاید هنوز برای من اتفاق نیفتاده است. هر شب بعد از پخش سریال، نظرات را چک می کردم و مثلا از مجموع کامنت ها شاید یک نظر منفی بود که آن هم بی احترامی و توهین نبود، بلکه گفته بود از بازی من یا قیافه ام در فلان عکس خوشش نیامده است، اما می دانم به خیلی از دوستان حتی فحش های رکیک می دهند. راه مقابله با این گونه کامنت ها و بازخوردها از نظر شما چیست؟ سلیقه ها متفاوت است. دوستان در این گونه موارد بلاک می کنند. به نظر من می توان گذشت. ما همان قدر که از تعریف لذت می بریم باید از تخریب هم آزرده نشویم. پیش آمده است به نوع بازی از یکی از همکارانم انتقاد کرده اند و او منتقدان را بلاک کرده است و آن افراد در صفحه من می نویسند که فلانی چقدر بی ظرفیت است! به من و نوع بازی ام هم انتقاد می کنند، اما من پاک و بلاک نمی کنم و از کنارش می گذرم. معتقدم هر کس نظر خودش را دارد. لابد مخاطبان با بیان نظراتشان در این فضا ارضا می شوند و از این که می توانند ایده خود را بگویند لذت می برند. دلیل نمی شود همه دنیا، ما را دوست داشته باشند. من هم سلیقه خودم را دارم و مثلا عاشق بازی خانم پانته آ بهرام هستم و از بازی یکی دیگر از خانم ها خوشم نمی آید. البته ناگفته نماند برخی مغرضانه نظر می دهند و دست روی مسائل خاص می گذارند. این دسته از افراد حتما باید بلاک بشوند تا از شرشان برای همیشه خلاص بشوی. حریم خصوصی برای همه بخصوص ما ایرانیان اهمیت خاصی دارد. در فضای مجازی به دلیل غیرقابل کنترل بودن محتوا و نظرات، گاهی حدود این حریم تغییر می کند. شما با این اتفاق مواجه شده اید؟ من معتقدم می توانیم یک صفحه شخصی داشته باشیم و عکس های خصوصی تر را با دوستان صمیمی و اقوام نزدیک به اشتراک بگذاریم. این صفحات قفل هستند و هر کسی نمی تواند عکس های آن را ببیند. یک صفحه دیگر مخصوص کار است که مردم آزادند در آن صفحه بروند. عکس هایی که در صفحات عمومی گذاشته می شوند خیلی مهم هستند. من و دیگران ممکن است در زندگی شخصی و محیط خارج از کار به گونه ای دیگر باشیم، اما با هرعقیده ای باید بدانیم در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم. به نظرم افراد اگر مواظب خط قرمزهای مردم باشند و چیزهایی را که مردم دوست ندارند ببینند در این صفحات نگذارند، شاید کمتر فحش بخورند. بیشتر مواردی که می دانم مورد توهین و تحقیر قرار گرفته اند کسانی بوده اند که حجابشان مورد پسند عامه نبوده است. در واقع زندگی خصوصیشان را وارد حیطه عام کردند که غلط است. پس خود گردانندگان صفحه ها را در نظراتی که می گیرند، موثر می دانید؟ صددرصد. باید بدانی چه چیزی را جلوی چشم مخاطب می گذاری. من پا روی خط قرمزهای مردم و چیزهایی که برایشان مهم است، نمی گذارم. می گویند: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. اینجا اروپا نیست که عکس های فشن خود را به اشتراک بگذارم. لااقل من نمی پسندم. اگر کسی می خواهد کمتر فحش بخورد این کارها را نکند. با توجه به برخوردهایی که در فضای مجازی ...
این شهاب قبل از کن هم شهاب بود،پر نور و پر سرعت!
به گزارش بلاغ ، حالا دیگر می توان بدون لکنت از جایگاه یگانه ی شهاب حسینی در مختصات بازیگری سینمای ایران گفت: بازیگری خوش سیما و دوست داشتنی که در روزهای درخشش در شبکه ی نمایش خانگی با بازی در مجموعه ی تحسین شده ی شهرزاد توانست معتبرترین جایزه ی جهانی بازیگری تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کند. شکار نخل طلای کن موقعیت شهاب حسینی را ممتازتر از قبل کرده و او نیز تبدیل به یکی از چهره های جهانی ...
شهاب حسینی چگونه رقبایش در کن را کنار زد؟!
وجود ندارد. مشکل اصلی عماد جدا شدن و کناره گیری احساسی همسرش پس از حادثه و کنار آمدن با آن است. این است که او را خشمگین می کند، این انگیزه ی انتقام عماد است. عماد به گونه ای که خودش هم آگاه نیست از رعنا انتقام می گیرد. شهاب حسینی در فروشنده بازی زیبایی ارائه می دهد و ترانه علیدوستی هم نمونه اندوهناک ایرانی ماریون کوتیارد را ارائه می کند اما علاوه بر شهاب که بازی اش به این شکل مورد تأیید و ...
اخبار را از فضای مجازی پیگیری نکنیم
؛ بهتر است نشریات و کتاب های معتبر را منبع اطلاعاتی خود قرار دهیم. شاعر و طنز پرداز ایرانی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم بجای بهره گیری از نشریات و کتاب های معتبر، از فضای مجازی استفاده می کنند، گفت: پاسخ این پرسش را باید در مراکز تعلیم و تربیت جستجو کرد، متاسفانه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان مجالی برای آشنایی دانش آموزان با کتاب و مطالعه وجود ندارد. دغدغه دانش آموزان در این دوره بیشتر کنکور و مباحث مرتبط با آن است. ...