سایر منابع:
سایر خبرها
اسلام چه دامنه ای را برای روابط محرم و نامحرم قائل است؟
نبرد طعمه شیطان می گردد. در قرآن می خوانیم آن زن قصد یوسف نمود و یوسف نیز اگر برهان پروردگار را نمی دید قصد وی نمود [7] آیه می گوید ایمان حضرت یوسف سبب نجات او شد و در غیر این صورت به طور طبیعی او نیز در این راه به خطا می رفت پس برخورد میان زن مرد از لغزش گاه او می باشد و در داستان حضرت موسی و دختران شیب می خوانیم هنگامی که دختر از طرف پدرش شعیب موسی را دعوت نمود حضرت موسی علیه السّلام گفت: من ...
توکل جبریّون در بیان مثنوی
بندی شدند *** حبس خشم و حرص و خرسندی شدند ما عیال حضرتیم و شیر خواه *** گفت الخلقُ عیالٌ للإله آن که او از آسمان باران دهد *** هم تواند کو ز رحمت نان دهد دیده ی ما ، یعنی چشم ظاهر. علتی که در آن است این که فقط امور مادی و این جهانی را می بیند اما اگر انسان از علایق این جهانی بگذرد، هستی را به چشم حق می بیند و دید خود را در دید دوست فنا خواهد نمود. دید مرد حق، دید حق است و ...
ویژگی ها و کمالات حضرت زهرا(سلام ا... علیها )
...، آیه ی مباهله**، آیه ی مودّت***و سوره ی الکوثر به دست می آید. شخصیتی که بر طبق آیه ی تطهیر از هرگونه ناپاکی، منزّه هست و بر طبق سوره کوثر، منبع و مصداق خیر کثیر(ارزش فراوان) و بر طبق داستان مباهله، حضور درکنار پدر بزرگوارش پیامبر مکرّم حضرت محّمد مصطفی(ص)، شوهرش، حضرت علیّ مرتضی(علیه السلام) فرزندان ارجمندش، حَسَنین(علیهما السلام) اتمام حجت الهی به رهبر مسیحیان و مخالفان شد. از برکات و ...
قضا و قدر و مشیت الهی در مثنوی
. تعبیه یعنی لشکر آرایی و آماده سازی. چشم آدم چون به نور پاک دید *** جان و سرّ نام ها گشتش پدید چون ملک انوار حق از وی بیافت *** در سجود افتاد و در خدمت شتافت مدح این آدم که نامش می برم *** قاصرم گر تا قیامت بشمرم این همه دانست و چون آمد قضا *** دانش یک نهی شد بر وی خطا کای عجب نهی از پی تحریم بود *** یا به تأویلی بد و توهیم بود در دلش تأویل چون ترجیح یافت ...
حکم طلاق بین زن و شوهر مفقودش
، زن مستحق ارث از اموال همسرش خواهد بود. مراجع قرآن کریم. ابن ادریس حلی، محمد بن منصور (1411). السرائر، قم: مؤسسه نشر اسلامی، چاپ دوم. ابن ادریس، منصور بن یونس (بی تا). کشاف القناع عن متن الاقناع، بیروت: انتشارات عالم الکتب. ابن قدامة (بی تا). المغنی، بیروت: انتشارات دار الکتب العربی. اصبحی، مالک بن انس (1323). المدونة الکبری، بیروت ...
خُم خانه ی شراب وحدت و مستی باده ی عشق
الهی و اسرار غیب است. در ابیات بعد عقل ، عقل کمال طلب و معرفت یاب است که در برابر تجلی حقیقت آن هم از پا در می آید، نقل: همان اسرار غیب است که عقل را، اگر هم چون شمع نوری داشته باشد، بیچاره می کند. سلطان حق است یا تجلی حق، که در برابر آن عقل کمال طلب هم باید به کُنجی برود. عقل سایه ی حق بود حق آفتاب *** سایه را با آفتاب او چه تاب چون پری غالب شود بر آدمی *** گم شود از مرد وصف ...
وحدت و کثرت در مثنوی
*** پس چه پیوندندشان چون یک تن اند راسخان در تاب انوار خدا *** نی به هم پیوسته نی از هم جدا نور غالب ایمن از کسف و غسق *** در میان اصبعینِ نور حق حق فشاند آن نور را بر جان ها *** مقبلان برداشته دامان ها و ان نثار نور هر کو یافته *** روی از غیر خدا بر تافته هر که را دامان عشقی نابده *** زآن نثار نور بی بهره شده گاو را رنگ از برون و مرد را *** از درون جو رنگ سرخ و ...
چرا برخی جوانان به ازدواج تمایل ندارند؟
هنوز قدم جدی بر نداشتم به دلیل این است که دچار تناقضات فرهنگی با خودم و جامعه ای که در آن زندگی می کنم؛ شده ام. او ادامه می دهد: ما در جامعه ای زندگی می کنم؛ که به شدت فضای سنت و مدرنیته تلاقی پیدا کرده است و هنوز هم مرد ها تمایل به زندگی سنتی دارند که به تبع آن زن سنتی را می طلبد، اما زن ها تغییرات بنیادینی در سبک زندگی و نگرش داشته اند. این جوان 32 ساله اظهار می کند: در حال ...
دختران آفتاب به چاپ بیستم رسید
کتاب دختران آفتاب نوشته امیرحسین بانکی، محمد دانشگر و محمدرضا رضایتمندی توسط انتشارات سروش به چاپ بیستم رسید.
حجاب کف الزام دینی و عفاف اوج و سطح متعالی است
...> استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه پیش از انقلاب، زنان خانواده های مذهبی در جامعه حضور پیدا نمی کردند اما پس از انقلاب اسلامی الگوی جدیدی به عنوان حضور اجتماعی زن مسلمان با الزامات شرعی و اخلاقی ایجاد شد، تصریح کرد: ارتباط زن و مرد در محیط کاری با حفظ چارچوپ و حفظ توجه به نهاد خانواده توسط کارمندان و عدم غفلت از آن با وجود مشغله های زیاد و همچنین گسترش شبکه های اجتماعی بسیار مهم و حائز اهمیت است. ...
حکم غیبت منقطعه شوهر
که زنده بودن مرد برای ما مشخص باشد، همان گونه که روایت سماعه بر این مطلب دلالت دارد که در آن امام فرمود: اگر زن از مکان مرد خبر داشته باشد باید تا ابد منتظر باشد تا اینکه خبر مرگ یا طلاق او برسد (طوسی، 1365: 7/479). ب. استصحاب استصحاب حکم به بقای حکم شرعی یا موضوع حکمی است که بقای آن مشکوک است؛ و جریان استصحاب مشروط به یقین به حالت سابق و شک در بقای حالت سابق است؛ از این رو ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (1)
ترین گونه های شک نظام مند انجام گرفته است، محلی از اعراب ندارد این همان نقطه جدایی بین ما و خاورشناسان است که درباره تاریخ قرآن، مطلب نوشته اند. چه نولدکه، نویسنده کتاب تاریخ قرآن که در 1860 م. چاپ شده است و چه بعد از او، شوالی (23) و برگشتراسر (24) و پرتزل (25) و آرتور جفری (26) که روش او را کامل کردند و بالاخره چه خاورشناس رژی بلاشار که در کتاب درآمدی بر قرآن و ترجمه اش از قرآن برخی از آیات ساختگی ...