سایر منابع:
سایر خبرها
شلوغ و پر شور، اما فاقد هماهنگی
واضح و موفق فیلم های نخست در آثار دنباله ای هم بیاید و این اصل توسط پل فیگ در فیلم جدید Ghostbusters رعایت شده است اما مشکل این است که سه دهه بعد از دو فیلم اول این مجموعه شرایط و باورهای اجتماعی تغییر یافته است. وقتی در فیلم اول کاراکتر زول که یکی از اشباح ماجرا بود سیگورنی ویور را به اسارت گرفت، بنظر می رسید که زندگی پس از مرگ صحت دارد و جن ها و اشباح، اسیر کنندگان خود را به بازی گرفته اند و 32 ...
رسالت تمدن نوین اسلامی، زمینه سازی ظهور است/ دولت سازی اسلامی در ایران لازمه تمدن نوین آینده است
مردم بپرسید که تمدن چیست، در پاسخ خواهند گفت تمدن همان چیزی است که در آن صنعت و تکنولوژی رشد کرده باشد؛ چون تصاویری که در حیطه تمدن در ذهن مردم وجود دارد، تصویر کشورهای پیشرفته تکنولوژیک غربی است. این انصراف خارجی است، نه معنای اصطلاحی و حتی لغوی تمدن. اولاً باید توجه داشت که تمدن غرب حدود 400 سال و 500 سال است که به وجود آمده است؛ یعنی در ابتدا تمدن غربی وجود نداشته که بعداً اصطلاح شده باشد، بلکه ...
شکوه امام هشتم از نگاه یک محقق آلمانی
.... بعد از دو سال تحقیق و پژوهش در این زمینه حالا من آن هلندی که ریشه افغانی داشت و کنار من در هواپیما نشسته بود را بهتر می شناسم. این شناخت باعث شد تا من سفرهای بیشتری را به آنجا انجام دهم. دقیقا مانند آن فردی که هر سال به مشهد برای زیارت می رفت، من نیز این کار را انجام می دهم. برای شناخت بهتر از رفتارهای آن دانشجوهایی که خنده و گریه و دیگر احساساتشان را دیدم. یکی از دوستان به من گفت که فاصله بین سفر تحقیقاتی و زیارتی یک خط باریک است. حق با او بود. سفری که جسم آدم در آن به حرکت در می آید، باعث تحرک روح نیز می شود و این باعث شده تا حرم امام رضا (ع) به یک جای خاصی تبدیل شود. ...
اس ام اس تبریک روز پزشک
... طبیب را مظهر اسم محیی و احیاء گری نامیده و عیسوی مسلک می دانستند که با دم مسیحیائی خویش درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق امید را در کالبد جسم و روح زندگی آنان می دمیده است ............ تا همتت ای پزشک باقیست دستان تو نعمتی الهیست. روز پزشک مبارک ............. آنان که خاک را در نظر کیمیا کنند / آیا بود گوشه چشمی به ما کنند دردم ...
شکر و کفر باطنی - اگر نعمت شناس شویم اهل شکر خواهیم شد
حال سیلان هستند، درحال جریان هستند، هیچ آرامشی ندارند. هر موجود مادی از درون می جوشد و حرکت می کند، هیچ موجودی در عالم ماده آرام نیست. همه ی موجودات بی قرار هستند جز دلی که به خدا وصل است. در زمین آرامش نیست. هر که آرام است دل او آسمانی است. تا دل آسمانی نشود و روح پرواز به سوی جانان نداشته باشد، جان مادی نیست، جسم مادی است. جانی که متعلّق آن جسم است، فدای جسم است، این جان بی قرار است. امّا جسمی ...
از بغض روسیه یا حب داعش!/ 63 سال عبرت کافی نیست؟
توان تقریبا هیچ برجام را دید و سکوت کرد؟ چطور می شود زخم مکرر بر روح و جسم برجام از سوی آمریکا را دید و چیزی نگفت؟ مگر اینکه منافع سیاسی ویژه ای در میان باشد، آمریکایی ها بشدت علیه کسانی که منافع شان را زیر سوال می برند حساس می شوند، شاید برای همین است که برخی گوشت زیر دندان مانده هسته ای را بی خیال می شوند. هرچند این مقایسه عمل گروه های سیاسی دردناک و بی انصافی است وقتی یک طرف دست کشیدن از ...
ماجراهای علی غصه خور!
هموطنان و شهروندان و همسایگانم غصه می خورم، به گونه ای که صدای عیال را در می آورم که:” آخر به تو چه مربوط است مردحسابی؛ مگر تو وکیل وصی مردم هستی؟!...” خوب دست خودم که نیست؛ این خصلت پُررنگ دلسوزی و غصه خوری، در تار و پود جسم و روحم لانه کرده و مرا رها نمی کند. اصلا مثل این که در روزتولد، ناف مرا با غصه بریده اند. اما افسوس که بعضی ها گفتار و اعمالم را باور ندارند و با شک و تردید با من ...
محفل یادواره شهید ورزشکاری که هیچ کارت زردی دریافت نکرد
تر آنکه هیچ کدام از هم بازی های او خاطره ای از دلخوری نسبت به عبدالرضا یا بداخلاقی او ندارند، قهرمانان واقعی کسانی چون شهید عبدالرضا هستند که امشب همه به احترام یاد او دور هم جمع شده ایم. وی ادامه داد : کتاب شهدای ورزشکار استان ایلام توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تهیه و تدوین گردیده است که در این کتاب آثار و زندگینامه شهدا جمع آوری و ثبت شده است . در ابتدای کار تدوین کتاب تنها آمار ...
نسبیت امور در نظام هستی از نگاه مثنوی مولوی
او سبب شد که آن عاشق به محبوبش برسد. پس نتیجه می گیریم که در این دنیا، شرّ مطلق وجود ندارد، بلکه شرّ نسبی است. مولانا می گوید: هر پدیده ای در این دنیا به یک اعتبار خیر است و به اعتبار دیگر شرّ محسوب می شود. ممکن است یک پدیده و یا حادثه برای کسی چون قند، شیرین و گوارا باشد و سبب حرکت و پویایی او گردد، اما همان چیز نسبت به دیگری، مانعی بازدارنده و پریشان کننده باشد. مر یکی را پا دگر را ...
شب تفاسیر قرآن مجید با حضور محقق داماد و پورجوادی برگزار شد
پیغمبر و غایت رسول الله نسبت به قرآن، تلاوت کنندۀ قرآن است که در سورۀ مبارکۀ آل عمران و همچنین در سورۀ جمعه آمده است که این دو آیه در بخش آغازین با هم متفاوت هستند. دکتر محقق داماد در ادامه چنین می افزاید: خیلی ها از طریق قرآن گمراه می شوند و با این طناب عده ای به درون چاه رفتند. چون اگر کسی خود قرآن را درست متوجه نشده و تفسیر آن را به خوبی درک نکند و تربیت نشود، نقش خطرناکش را ...
مولانا و نهفتگی اضداد در دل یک دیگر
......). موجودی در عدم پنهان شده است؛ یعنی در قالب صوری انسان که نیست هست نماست، حقیقتی پنهان شده است. آهن و سنگ ظاهراً وجودی تیره و منکدر دارند، اما بر حسب باطن در وجود آنها نور و روشنی وجو.د دارد و شمع جهان اند. مثال دیگر: خداوند در دل هر ترسی هزاران ایمنی تعبیه کرده است و در درون سیاهی چشم، روشنی بسیاری نهاده است. تا خر پیری مانند ابلیس تنها جسم انسان را نظاره کند و از حقیقت باطنی بس گران قدرِ انسان برمد و روح لطیف شاهوار انسان را نبیند. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی، قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، چاپ اول ...
سایه های بهشتی
در بحث معاد جسمانی این حقیقت به خوبی روشن می شود که از نظر قرآن مجید معاد هم جنبه ی جسمانی دارد و هم جنبه ی روحانی، چرا که انسان در آن صحنه با جسم و روح حاضر می شود، و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد. آنها که نعمتهای بهشتی را همه معنوی و روحانی می پندارند، و آیاتی که دلالت بر نعمتهای جسمانی می کند همه را به زبان کنایه فرض می کنند، در حقیقت از این نکته غافلند که انحصار نعمتهای بهشتی به نعمتهای روحانی مفهومش نفی معاد جسمانی است که بر خلاف صریح آیات قرآن است ...
عجیب تر از علم؛ فراتر از واقعیت (14)
...> داستان یک روح در سال 1935 در لیزارد در منطقه مایو قلعه ای متروک و عجیب وجود داشت. در همان زمان دختری به آن قلعه متروک وارد شد ولی وقتی می خواست آنجا را ترک کند متوجه می شود نمی تواند از در آنجا عبور کند و نیرویی مانع او می شود. وحشت زده سعی می کند تا آنجا را ترک کند اما دیواری نامرئی مانع عبور او می شد و فضای خصمانه ای را در اطراف او به وجود آورده بود. هوا تاریک شده بود. او افرادی فانوس ...
یاری هوشمندانه پدیده های جهان به پیامبران
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: محمدرضا افضلی هین بیا بلقیس ورنه بد شود *** لشکرت خصمت شود مرتد شود پرده دار تو درت را بر کند *** جان تو با تو به جان خصمی کند جمله ذرات زمین و آسمان *** لشکر حق اند گاه امتحان باد را دیدی که با عادان چه کرد *** آب را دیدی که در طوفان چه کرد آن چه بر فرعون زد آن بحر کین *** و آن چه با قارون نمود ...
برای علاج وسوسه، تمامی راه های نفوذ وساوس را ببندید
: إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِتَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون . ملّا محسن فیض کاشانی، آن عارف بالله می گوید:اگر می خواهید یاد خدا در دلتان قوام پیدا کند، این آیه را زیاد بخوانید، چون اینآیه، شما را دعوت به ذکر خدا می کند. ذکر و یاد خدا و آقا جان، دلالت بر وجودتقوا در درون شماست إِنَّ الَّذینَاتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ ...
پیام صلح و همدلی شاعر ایرانی برای مردم جهان
شاخه ایرانی آن را به سمت اعتدال و میانه روی، اصلاح امور و قرارگرفتن در کانون مسایل اجتماعی و اقتصادی سوق داد و صوفیان و درویشان را از گوشه خانقاه ها و صومعه ها به درون مردم و اجتماع کشاند. دامن پاک جامی با تأکید بر گسترش طریقت نقشبندی به عنوان کانون اصلی این جریان در اواخر قرن هشتم و سراسر قرن نهم هجری در مناطق شرقی ایران و ماوراءالنهر تا شبه قاره هند و حتی مصر و شامات، گفت: رواج ...
تجانس و همگنی روحی و باطنی از نگاه مولانا
ضعیف است و حرکت جسم را می بینی و روح را نمی بینی، بدان که همه ی آثار و احوال جسم از روح است. زین سبب آمد سوی اصحاب کلب *** هست صورت ها حبوب و مور قلب زان شود عیسی سوی پاکان چرخ *** بُد قفس ها مختلف یک جنس فرخ این قفس پیدا و آن فرخش نهان *** بی قفس کش کی قفس باشد روان ای خنک چشمی که عقل استش امیر *** عاقبت بین باشد و حبر و قریر فرق زشت و نغز از عقل آورید *** نی ز ...
پیروزی در سایه وحدت ارتش و سپاه
.... *پیچیدگی وضعیت برای طرفین پایگاه محاصره شده عراقی در زالوآب تا روز دهم نبرد همچنان به مقاومت خود ادامه می داد. در این مدت نه نیروهای ایرانی توانسته بودند به دلیل وجود میادین مین و استحکامات پیچیده و تو در توی دشمن خود را به ارتفاعات کانی سخت برسانند و نه نیروهای عراقی مستقر در بلندی ها موفق به شکستن خط محاصره و نجات خود شده بودند. ارتش عراق نیز انبوهی از نیروهای پیاده و ...
توصیف عالم غیب و راه ارتباط با آن در مثنوی
صوفیان چون شدی تو پاک پرده بر کند *** جان پاکان خویش بر تو می زند سخن از عرصه ی لایتناهی عالم غیب است؛ مرتبه ای که روح انسان آگاه در آن اسباب و علل مادی را از هم می درد و ادراک او نیازی بدین عوامل ندارد و آن مرتبه ادراک عالم غیب یا سرزمین خداست. آن عالم کهنه و دلگیر نمی شود و همواره نو و نوتر است و هر لحظه در آن، جهان تازه ای با چشم باطن دیده می شود و آن دیدن هم ادارک بی واسطه و بی ...
حکمت آفرینش در مثنوی معنوی
کار *** وز صورهای عمل ها صد هزار تو نشانی ده که من دانم تمام *** ماه را بر من نمی پوشد غمام گفت پس از گفت من مقصود چیست *** چون می دانی که آن چه بود چیست شاه به غلام نیک خو می گوید: اگر قبول کنیم که مراد و مقصود همان است که تو می گویی، که اعراض قابل نقل باشد و حتی از اعراض جوهر پدید آید، پس چرا این عرض های تو یک جوهر پدید نیاورد؟ یعنی این همه ستایش تو از نیکی های عرضی و ...
امام جمعه کرج: بعضی از مسئولین حرفهای دشمن شادکن می زنند
السلام) توجه دادن به اوقات نماز است و اثر نماز همراه با توبه، در روح انسان را از بین برنده ی گناهان به مانند ریزش برگ های پاییزی درختان دانسته اند. ایشان افزودند: نماز دورکننده ی انسان از فحشا و منکرات است و اگر شخصی اهل این مسائل باشد نیز از نماز دور خواهد شد؛ اگر نماز می خوانیم و جامعه ی ما دچار مشکلات و مفاسد است، نشان دهنده ی این است که انس ما با این چشمه ی تطهیر کننده ی جسم و جان ...
روح مجرّد قدسی در بیان مولوی
عالم غیب مانند حاشیه ای است که به طرف درون لباس می دوزند. روح مجرد چون که از امر پروردگار است به قدری از دایره حواس و انظار پوشیده است که هر مثالی درباره او بگویم، فایده ای ندارد. معمای روح ناگشوده است در زمین حق را و در چرخ سمی *** نیست پنهان تر ز روح آدمی باز کرد از رطب و یابس حق نورد *** روح را من امر ربی مهر کرد پس چون دید آن روح را چشم عزیز *** پس برو پنهان ...
کسی عاشق “غساله” نمی شود!
اندیمشک جوان : آفتاب تیز و برنده بر سر عزاداران فرود می آید. دهان های خشک شده فریاد سر می دهند و چشم ها تلخ می گریند: زهرا، زهراااا امشب عروسیت بود، اینجا جای تو نیست. مادر داغدیده بر خود می پیچد و زن های سیاه پوش او را نگه داشته اند. آن طرف تر پدر و برادران زهرا دست های شان را بر صورت گذاشته اند و اشک می ریزند. صدای زهرا زهرا گفتن شان میان جمعیت لااله الالله گویان از همه بلندتر است. در باز ...
قانون تنازع بقا یا آکل و مأکول در مثنوی
براندازد و جای او گیرد. پس تنازع بقا و قانون آکل و مأکول فقط به جهان برون منحصر نمی شود، بلکه در جهان درون نیز این حکم جاری است. اگر می خواهی بقای جاودانه یابی، خود را در پناه حضرت باقی قرار ده! معنای بیت این گونه می شود: پرنده ای کوچک در صد شکار کرمی بود که گربه فرصت را غنیمت شمرد و آن پرنده را ربود و بُرد. هم چنین همه ی موجودات به جز ذات الهی، قانون تنازع بقا و قانون آکل و مأکول بر آنها حاکم است ...
عالم غیب در مثنوی معنوی
...، نفس و هواست *** عقل و جان عین بهار است و بقاست پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اغتموا برد الربیع ؛ از سرما و باد بهاری بهره ببرید و آن را مغتنم شمارید. مولانا می گوید: راویان حدیث از این سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) معنای ظاهر الفاظ را گرفته اند؛ اما این درست نیست. اینها از روح و عقل بی خبر بوده و پنداشته اند که زندگی همین جسم خاکی است و عقل و جان را که ...
مثنوی و حقائق الهی در هستی
گور او هرگز چو گور او مدان *** خود چه گویم حال فرق آن جهان بر محک زن کار خود ای مرد کار *** تا نسازد مسجد اهل ضرار پس در آن مسجد کنان تسخر زدی *** چون نظر کردی تو خود زیشان بدی مولانا در مثنوی، بارها سنگ ها و موجودات بی جان را متأثر از حقایق الهی شمرده است. مسجد قبا به ظاهر جماد بود و روح و ادراک نداشت، اما مسجد منافقان را در برابر خود نپذیرفت. کفو به معنیا نظیر و قرین ...
مولانا و مسئله تأثیر و تأثر و نسبیت امور در جهان
مانده بود. خواست قالب تهی کند که از خواب بیدار شد. پس از بیدار شدن چنان شادی و فرحی در خود احساس کرد که در آن عمرش چنین شادمانی ندیده بود. این بار نزدیک بود که از شدت شادی بمیرد، زیرا روح و جسم بسیار وابسته به یک دیگرند و بر هم اثر می گذارند، به طوری که آلام جسمانی، روح را متأذی می کند و ناراحتی های روح نیز جسم را تحلیل و نقصان می برد. شگفت این که چراغ جان انسان هم با پُف اندوه می میرد و هم از پُف ...
بگذارید یک دل سیر گریه کند محمد/ بنا را محبوبه اش کشت
.... تنها ریسمانش. تنها منجی اش. رفیق جینگش. این کشتی بود که همچون مادری در آغوشش گرفت و به ساحلش آورد. این تنها و تنها کشتی بود. کشتی و کشتی و کشتی. محبوبه ی محبوبه ها و پتیاره ی پتیاره ها. 2- چمدانش را برداشت و خرت و پرت هایش را تویش ریخت و به خانه کشتی اسباب کشید و ماه ها از آنجا بیرون نرفت. این تنها و تنها کشتی بود که او آنقدر در آن، عرق ریزان جسم و تعریق روح می کرد و سرگرم می شد و ...
احاطه امام بر امت مثل تسلط جان بر بدن است
فاخر را که امام جان جانان است می توان از تعبیر النبی اولی بالمومنین من انفسهم استفاده کرد، زیرا اگر انسان کامل معصوم مانند حضرت رسول اعظم صل الله علیه واله از جان سزاوارتر است حتما به مناسبت تفوق وجودی نسبت به ارواح است به طوری که ارواح امت به منزله بدن برای روح نبوی اند و چون حقیقت امامت جز خلافت خدا و رسول نیست قال الرضا علیه السلام: ان الامامة هی منزلة الانبیاء وارث الانبیاء، ان الامامة خلافة الله ...