سایر منابع:
سایر خبرها
آمریکا درک کاملا ناقصی از فرقه گرایی در سوریه و عراق دارد
عراق یا سوریه در قبال اهل تسنن نگرانی بیشتری دارند تا در قبال داعش. در حالی که تنها نگاه به وضعیت کنونی سامرا یا تکریت که از اشغال داعش آزاد شده اند به آنها نشان می دهد که از زمان آزادی ساکنین سنی مذهب آن آزار و اذیتی ندیده اند. تنش های طبیعی میان احزاب، اقوام و مذاهب در سرتاسر عراق وجود داشته و دارد اما این بدان معنا نیست که این اختلافات به جنگ و کشتار یکدیگر کشیده می شود. جریان صدر ...
حکمت نامگذاری 23 ذی القعده به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)
از طرف خدا و رسولش را پذیرفتند، امامت بقیۀ ائمه اثنی عشر (علیهم السلام) را نیز قبول کردند و در مسألۀ ولایت به اسلام راستین و خالص راه یافتند. یعنی بعد از امام رضا (علیه السلام) دیگر در بین شیعه گروه انحرافی وجود ندارد و فرقه ای را نداریم که راهش را از تشیع صحیح جدا کرده باشد. هر کس امامت امام رضا (علیه السلام) را پذیرفته، تا امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را پذیرفته است ...
از فروش فیلترشکن تا محتوای مجرمانه درباره انتخابات ریاست جمهوری
مواردی هستند که به عنوان جرم در نظر گرفته شده اند. محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی تشکیل جمعیت، دسته، گروه در فضای مجازی (سایبر) با هدف برهم زدن امنیت کشور، هر گونه تهدید به بمب گذاری، محتوایی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند، انتشار محتوا علیه اصول قانون اساسی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح ...
دامن زدن خونین به اختلافات شیعه و سنی، کینه های مذهبی را گسترش می دهد
خویش از آیت الله العظمی بروجردی در دروس حوزه های علمیه، گفت: مسلمانان شیعه و سنی که اشتراکات فراوانی دارند، نباید به اختلافات تاریخی دامن بزنند و به خاطر گستردگی وجود مذاهب در اسلام، باید بدون نزاع، به مراجع خویش رجوع کنند که بهترین دستاورد این تفکر، تأسیس دارالتقریب ایران و مصر است . وی با تأکید بر طبیعی بودن اختلاف نظر، حتی در میان پیروان یک مذهب، اقدام آیت الله بروجردی را یک انقلاب ...
چیستی و چرایی شکل گیری جریان های تکفیری و دلایل قدرت یابی آن ها در دهه اخیر
جریان های سلفی دانست، زیرا این فرقه هیچ گاه به برتر بودن فهم سلف بر فهم خلف معتقد نیست، اما از آن جهت که برخی از افکار تکفیری ابن تیمیه را قبول دارد، از روی تسامح از دیوبندیه به عنوان یکی از جریان های سلفی یاد می شود. در 1985 جریان تکفیری سپاه صحابه در پاکستان به وجود آمد که به تکفیر شیعه می پردازد و کاری به غیر شیعه ندارد، زیرا بزرگان دیوبندی قائل به تکفیر مسلمانان نبودند و شاه ولی الله دهلوی ...
علل شکل گیری جریان های تکفیری در افغانستان و شبه قاره هند
تکفیری شبه قاره و افغانستان، از جمله سپاه صحابه، لشکر جهنگوی و غیره، از سوی افراد وابسته به مکتب دیوبندیه شکل گرفته است که از این جهت می توان دیوبندیه را خاستگاه اصلی مهم ترین جریان های تکفیری منطقه دانست. سپاه صحابه (SSP)، (24) از گروه های افراطی و پرنفوذ فرقه گرای معاصر است که حق نواز جهنگوی (متولد 1952 م.)، از افراد وابسته به جمعیت علمای اسلام دیوبند، در ششم سپتامبر 1985 م. آن را در شهر جهنگ ...
جریان جهیمان العتیبی، اخوان سعودی و سلفیه جهادی
دوم افرادی هستند که سخن گروه اول را تکرار می کنند، اما گونه ای تعصب مذهبی کور نیز دارند؛ گروه سوم نیز به گفته جهیمان، داعیانی هستند که اهتمام خود را به پاسخ گویی به شیوعی ها و مارکسیست ها و اثبات وجود خدا قرار داده اند و نهایت تلاش خود را صرف به دست آوردن مناصب مهم حاکمیتی به جهت رسیدن به قدرت می کنند. گروه های دیگری نیز وجود دارند که جهیمان به دلیل این که آن ها جاهل اند، از ذکر آن ها صرف نظر می کند ...
بررسی و نقد اندیشه سپاه صحابه در تکفیر و اباحه خون شیعیان
بین شیعه و سنی به راه انداختند. دلیل عمده سپاه صحابه برای تکفیر و کشتار شیعیان، متهم کردن آن ها به تکفیر صحابه، تحریف قرآن و مسئله ی خاتمیت است. به زعم آن ها، به این جهت که شیعیان صحابه را کافر می دانند و قائل به تحریف قرآن شده اند و راجع به امامان خود به گونه ای غلو می کنند که ملازم با عدم ختم نبوت است و نیز کفر بودن چنین عقایدی نزد علمای اسلام مسلم است، پس شیعیان با داشتن چنین عقایدی کافر هستند ...
سلفی گری در تونس و آینده پیش رو
این گروه تجدید نظر کند. بدین ترتیب، النهضه مجبور به تغییر راهبرد شد و سخت شدن رویکرد حزب به صورت جدی با اعلان انصارالشریعه به عنوان سازمان تروریستی در 2013 م. آغاز شد. (34) به نظر می رسد النهضه، در ابتدا، با سیاست باز گذاشتن دست سلفی ها در تونس، و در ادامه، با فشار بر آن ها و دست گیری برخی از عناصر سلفی، اهداف زیرا را دنبال می کرد: الف. اینکه نشان دهد سلفی ها نماینده اسلام واقعی در تونس ...
اصول روش شناسی سلفیه
روش شناسی سلفی گری بر جواز خشونت بر اساس اصل عملی جهاد از سوی این جریان تأثیر مستقیمی داشته، آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در جهان به وجود آورده است. کشورهای غربی نیز با اهداف سیاسی خود از ظرفیت این جریان ها استفاده می کنند و هدف اسلام هراسی را با توجه به عملکرد خشونت بار این گروه ها دنبال می کنند تا مسلمانان را خشن، قاتل، و ویرانگر نشان دهند. این در صورتی است که علمای شیعه و سنی، روش و بینش ...
اهتمام به نهضت اسلامگرایی در مقابل افراط گرایی و تکفیر
علی محمد سرلک اندیشه تکفیر مسلمانان و تحرکات گروه های تروریستی تکفیری که اکنون با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربی در سرزمین های اسلامی مشغول به خاک و خون کشیدن مردم هستند و در آتش تفرقه می دمند، از مهم ترین و حساسترین مسائل و مشکلات کنونی جهان اسلام است. هم اندیشی و تحقیق پیرامون راهکارهای برون رفت از چنین بحرانی یک ضرورت اساسی است. نوشتار حاضر با دقت در فرمایشات رهبر معظم انقلاب دو ...
اهداف آل سعود از کوچاندن ساکنان جنوب عربستان چیست؟
، توسط عبدالعزیز استوار شده بود: 1-عدم مداخله در مذهب اسماعیلی، عدم ایجاد محدودیت برای پیروان این مذهب، تعامل و برخورد با اسماعیلیان همانند دیگر شهروندان سعودی 2-عدم آزار و اذیت شیعیان اسماعیلی و محدود نکردن مساجد و مراکز آموزشی این مذهب 3-عدم طرد شیعیان از نجران و مهیای تمهیداتی برای اٍبقای اسماعیلیان در این منطقه(6) با وجود تعهد عبدالعزیز در معاهده اشاره شده، رهبران آل سعود ...
راهبرد نفوذ دشمن در شیعه
.... به عنوان مثال در تاریخ دشمنان اسلام برای اینکه بتوانند در مقابل حکومت عثمانی بایستند به شاهان شیعه کمک می کردند. مراجع ما می گفتند اگر عثمانی ها در مقابل انگلیسی ها ایستاده اند باید به عثمانی ها کمک کرد. اهل جماعت(تسنن) حب اهل بیت دارند. چند وقت پیش علمای سنی هند به مشهد آمده بودند و در مورد فضائل امیرالمومنین سخن می گفتند و گریه می کردند. شیخ شلتوت با آیت الله بروجردی مبنای اتحاد ...
پنجمین شماره مجله علمی پژوهشی فقه مقارن منتشر شد
رأی نامربوط، سخیف، ناپسند و ضعیف دیده می شود. نخستین مقاله با عنوان نقش مصلحت در اجرای مجازات های حدی از عابدین مؤمنی و حامد رستمی نجف آبادی است. در چکیده این مقاله می خوانیم: مصلحت از دید اسلام عبارت است از هر کاری که به سود و صلاح مادی یا معنوی فرد و جامعه باشد. از دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی، مصلحت نقشی اساسی در تشریع احکام دارد؛ اگرچه در وسعت این نقش توافقی وجود ندارد. دیدگاه غالب و نظر اکثر ...
از علاقه راننده تاکسی تاجیکستانی به لباس روحانیت تا کمبود مبلغ بین المللی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام حسین خان، در جمع طلاب حوزه علمیه خوزستان، به تحلیل مسائل روز و مرتبط با جهان اسلام پرداخت و با بیان این که همه جای عالم قانون مربوط به خود را دارد، اظهارداشت: باید بتوانید از قانون های روز جهان، در جهت اهداف متعالیه اسلام استفاده کرد؛ به نحوی که اگر می خواهید اسلام را در جامعه ای نشر دهید، باید از دریچه و راه فرهنگ مردم وارد شوید و سپس شروع به بیان مطالب ...
نگاهی به مقالات پنجمین شماره دوفصلنامه فقه مقارن
نقش توافقی وجود ندارد. دیدگاه غالب و نظر اکثر فقها در مورد احکام الهی این است که این احکام شامل احکام متغیر و ثابت است. بر اساس این تفکر احکام الهی بالاخص حدود تحت هیچ شرایطی تغییر نمی یابند و در هر زمان و هر مکان لازم الاجرا هستند. در مقابلِ دیدگاه سابق، عده دیگری از فقها شرایط مصلحت را در احکام اسلامی مؤثر می دانند. این دسته از فقها قائل اند که احکام بر اساس مصالح و مفاسد پایه ریزی شده اند و هدف ...
راهبرد سیاست بی دخالت در اجرا، هنر آیت الله سیستانی است
تقریبی بودن را در دست خود نگرفتند، اما در عمل تقریبی عمل کردند. این صحبتی که اکنون به عنوان تقریب وجود دارد از زمان مرحوم آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت در ایران، مصر و دانشگاه الازهر وجود داشت و مدتی متوقف شد، اما بعدها در دوران جمهوری اسلامی توسط حضرت آیت الله خامنه ای دوباره احیا شد و مجمع تقریب تشکیل شد. من معتقدم فعالیت های تقریب مذاهب که در ایران به صورت رسمی و با اسم و سر و صدا و بودجه انجام می ...
چرا امام رضا(ع) را عالم آل محمد(ص) می نامند؟
به یک صورت می بود؟ گروه های مخالف متعددی در عصر امام(ع) وجود داشت که نوع برخورد با آنان متفاوت بود ؛ واقفیه ، غلات، صوفیه و خوارج جریان مخالف آن عصرند. واقفیه مهم ترین انحراف بعد از شهادت امام هفتم(ع) بود که به بهانه باور نداشتن درگذشت امام کاظم(ع)، بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت شکل گرفت و کسانی بدون امام و درواقع، سردرگم رها شدند. یکی از نمونه های این انحراف پیدایش شخصی از ...
بررسی و نقد تکفیر مسلمانان از جانب وهابیان
، مؤسس مذهب اشعری، می نویسد: "بعد از پیامبر اسلام، میان مسلمانان در بسیاری از امور اختلاف پدید آمد، به طوری که برخی از آنان، بعضی دیگر را گمراه شمردند و از آنان تبرا جستند، و با این که به فرقه های مختلف و گروه های پراکنده تقسیم شدند، ولی اسلام همه را فرا می گیرد و همه را شامل می شود؛ همه مسلمان هستند. (16)" 4. تفتازانی می گوید: "مخالف حق از اهل قبله، کافر شمرده نمی شود، مگر این که ...
عربستان درباره ایران چه می داند؟
جایگاه مذهبی در جهان اسلام و ادعای آن کشور در خصوص رهبری جهان عرب و همچنین پیوندهای راهبردی با نظام سلطه، به صورت طبیعی به عنوان رقیب منطقه ای عمده برای ایران محسوب می شود. در واقع همواره تلاش سعودی برای توازن ژئوپلیتیک و رقابت ایدئولوژیک با ایران شیعی، عمدتاً به شکل نیابتی و غیرمستقیم صورت گرفته است که البته به نظر می رسد در سال های اخیر این رقابت راهبردی با ایران به یک تخاصم راهبردی ...
گرانت واتسون: بابی ها اسیران را از تیر چوبی آویزان و کباب می کردند
السنه حیه دنیا را می دانست . این مرد بدوأ شیعی مذهب بود و بعد درویش شد و آنگاه مسیحی گردید و سپس هر نوع خدایی را انکار کرد و آنگاه مذهب یهودی را اختیار نمود و بالأخره خود او مذهبی را اختراع کرد و اسمش را اسلام مسیحی یا (مسیحیت اسلامی ) گذاشت و برای این که کتابی جهت مذهب اختراعی خود بنویسد رساله ای به زبان انگلیسی و فارسی نثر و نظم ، به رشته تحریر درآورد و تمام اوقات و دارایی و هنر و استعداد او صرف آن شد. ...
برنامه ریزی رسانه طراز انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟/ مخاطبان و انبوهی از پیام های متناقض در رسانه ملی
جزء تقوا، آیات الهی، حیاء، غیرت، ایثار، شجاعت و ... سایر عناصر فرهنگ زندگی اسلامی ایرانی. در مثالی دیگر از برای شناخت ضعف برنامه ریزی و عدم وجود شاخص های قابل اندازه گیری در مدیریت دانشگاه عمومی می توان یکی از مطالبات رهبری انقلاب را پس از ربع قرن یادآور شد: در همه ی برنامه ها جهت کلی ، مقابله با تهاجم تبلیغاتی و فرهنگی و خبری استکبار باشد، این اصل مهم نه تنها در خبر، که در ...