سایر منابع:
سایر خبرها
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (1)
قبیل امور، هر آنچه می توانست انجام داد. مقادیر زیادی از این مطالب در مجموعه ی تکمیلی میشنا، معروف به تو سفتا (26) به جا مانده است. براساس این منابع و قطعات بازمانده ی دیگر است که می توانیم در مورد ویژگی این تأملات عرفانی نتایجی را به دست آوریم. اگر می توانستیم یقین پیدا کنیم که برخی آثار آپوکریفایی که در باب همین موضوعات نوشته شده اند، مانند کتاب حنوخ و مکاشفه ی ابراهیم (27) که از برجسته ترین ...
معرفی کتاب؛ زن در قرآن
، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، همسر حضرت نوح (علیه السلام)، همسر حضرت لوط (علیه السلام) و همسر ابولهب می پردازد. کتاب زنان در قرآن، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دفتر نشر معارف پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در سال 1394، در تیراژ 2000 نسخه منتشر شده است. خواندن این کتاب برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات زنان به عنوان منبعی غنی در حوزه جایگاه زنان در قرآن، می تواند بسیار مفید بوده و همان طور که از مطالب کتاب برمی آید، اطلاعات جامع و کاملی را در این حوزه در اختیار مخاطبان قرار می دهد. ...
وزارت ارشاد فقط در دوره اصلاحات مرجعیت داشت
...، توسعه فرهنگی اتفاق نیفتاده است. این نقد چقدر به سیاست گذاری فرهنگی در آن دوره بر می گردد؟ - ببینید، در دوره آقای هاشمی اتفاقی افتاد که از جنس فرهنگ بود؛ ولی ضرورتا در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود. یکی از مهم ترین این اتفاقات سرمایه گذاری شهرداری ها در بخش فرهنگ بود. روزنامه همشهری با رویکردی تازه و به عنوان اولین روزنامه رنگی کشور در این دوره منتشر شد. یا دم می آید وقتی این ...
نباید از آدم ها توقع داشت
شمسی فضل اللهی از بازیگران باسابقه تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیوست. نمایشنامه می نویسد و به حافظ خوانی و فردوسی خوانی هم معروف است. می گوید: دوست نداشته و ندارم، بپرم وسط آدم هایی که به یکباره موفق شده اند، چون این روش هزینه اخلاقی دارد و من حاضر نیستم چنین هزینه ای را بدهم . شمسی فضل اللهی صدای خوبی دارد؛ صدای دلنشینی که از شنیدنش خسته نمی شوی، هر کلامش پر از انرژی مثبت است و خوشبینی. با او هم صحبت شدیم تا برایمان از دیدگاه هایش درباره زندگی بگوید. شما به مهربانی شهرت دارید؛ آیا مهربانی خصلتی ذاتی است یا می توان آن را یاد گرفت؟ هر دو! مهربانی نوعی اخلاق و رفتار ذاتی است اما هر آدمی در طول زندگی اش به این نتیجه می رسد که مردم به او بدهکار نیستند و او از کسی طلبکار نیست. همین اصل باعث می شود آدم ها مهربان تر شوند. خداوند هرکسی را با انرژی و مختصات ویژه ای آفریده است. هر آدمی خلق شده تا در دنیا کاری انجام دهد. وقتی بدانی خدا چرا تو را آفریده، مهربان می شوی. البته این مهربانی تا زمانی ادامه پیدا می کند که نتیجه عکس از این رفتارت، نگیری و دلسرد نشوی. اما با همه اینها معتقدم بازتاب رفتار و گفتار ما به خودمان برمی گردد. دلخوری ها و طلبکاری ها و.. خودمان را بیشتر اذیت می کند. واقعیت این است که ما به دنیا آمده ایم تا درست زندگی کرده و از آن مراقبت کنیم. با این دیدگاه، زندگی کردن چقدر بستگی به محیطی دارد که افراد در آن متولد شده و رشد می کنند؟ کاملا بستگی به خانواده و نوع تربیتی دارد که در خانه به فرزندان داده می شود. اگر به بچه ها زیاده طلبی آموزش دهیم، آنها از همان کودکی خودشان را مهم تر از دیگران می پندارند و به خودشان اجازه می دهند حق دیگران را نادیده بگیرند. مهربانی کردن پدر و مادر و اعضای خانواده به هم در تربیت و شخصیت فرزندان خیلی تاثیر دارد و مهم تر از این احترام گذاشتن به یکدیگر است. بچه اگر در خانواده ای بزرگ شود که محبت و احترام اصل اول آن است، شخصیت قوی و محترمی پیدا می کند. البته آدم ها انتخاب کننده هم هستند. اگر در محیطی بی مهر بزرگ شده اند، می توانند وقتی بزرگ شدند، خودشان انتخاب کنند؛ مهربانی و احترام یا خشونت و بی احترامی. آدمیزاد مدام در حال تغییر است و باید از بدی ها به سمت خوبی حرکت کند. گفتید که نباید از دیگران توقع داشته باشیم؛ همان حرفی که این روزها به نام عشق بی قید و شرط مطرح می شود.آیا در دنیای واقعی و فراتر از دنیای معنوی و علم روان شناسی چنین چیزی امکان پذیر است؟ باید متوجه این نکته باشیم که از چه کسی توقع داریم که با ما خوب تا کند و مهربان باشد! مسلما از کارمندان یک اداره نمی توان توقع محبت داشت، آنها کار روزانه خود را انجام می دهند.در یک اداره باید رفتارها بر اساس ادب و احترام دو طرفه باشد. از کارمندان نمی توان توقع رابطه صمیمی داشت. هرچند در محیط خانواده، فامیل و دوستان هم نباید توقع داشت که آنها محبت و مهربانی را مستقیم جواب بدهند. نباید برای کسی کاری کنیم و توقع داشته باشیم که در ازای آن طرف مقابل هم برای ما کاری بکند. اگر چنین روحیه ای داریم، بهتر است اصلا برای کسی کاری نکنیم. چون این روش نامش مهربانی نیست؛ معامله است! بپذیریم که آدم ها عوض می شوند؛ قرار نیست اگر به کسی در شرایطی مهربانی و لطفی کردیم، آن آدم تا آخر عمر رابطه اش را با ما حفظ کند ! پذیرش این نوع نگاه کمی سخت است ! مگر چاره دیگری هم داریم! آدم ها کاری را می کنند که دوست دارند. نباید از آنها توقع داشت؛ حتی از فرزندان.آنها کارهای زیادی دارند و شاید نرسند هر روز به پدر و مادرشان سر بزنند، نباید آنها را مورد شماتت قرار داد. آنان جوان هستند و باید کار کنند و نمی توانند همه وقت خود را صرف ما کنند. در این شرایط بحرانی به نام تنهایی به وجود می آید که همه جوامع را تهدید می کند؛ این که هر کسی به فکر خودش باشد. هیچ آدمی تنها نمی ماند ! این که از تنهایی بترسیم و خودمان را با چیزهای بیهوده سرگرم کنیم، فاجعه است؛ پس کی کتاب بخوانیم؟ کی درون خودمان را غنی کنیم؟ بزرگانی مانند حافظ، مولوی، فردوسی و... اگر مدام در حال معاشرت و سرگرم کردن خودشان بودند که فرصتی برای نوشتن و تفکر پیدا نمی کردند. شما از ابتدا در زندگی هدف گذاری داشته اید و شاید برای همین است که حافظ خوانی و فردوسی خوانی شما را خوشحال می کند و احساس تنهایی نمی کنید؟ بله! دوست دارم همیشه در حال رشد و پیشرفت باشم. از صحبت ها و دورهم جمع شدن های معمولی بشدت دوری می کنم. چرا باید در میان جمعی بنشینم که مدام از ...
نگاهی گذرا بە تاریخ ادبیات "ایل کرد استان ایلام" / مصطفی بیگی
شعر اجتماعی، بە زبان گفتار یا محاورە، گویش کردی مناطق جنوبی لهجەی کرماشانی شعر سرودە است. اگر بە تاریخ شعر کردی مناطق جنوبی مکتوب شدە، رجوع بکنیم، بدون شک شامی، از دو جهت گویش بە کار بردە در سرایش شعر مضامین غیرعرفانی و وارد کردن مسایل اجتماعی، تاریخ ساز می باشد. در آخرین پژوهش بە عمل آمدە توسط اینجانب در "صفحەی کرد"، و بە ویژە شهرستان آبدانان، بە عنوان مرکز صفحەی کرد، با نام چندین شاعر ...
سرانه شادی کردستانی ها از بسیاری مناطق، بیشتر است
ورای واژه ها و بیان احساس شعری و روایت ها و عناصر داستانی موج می زند؛ برای مثال، یکی از شاعران سنندجی حدود دو سال پیش، مجموعه شعری با عنوان عه کسیکی ته واو قه د له مردنم (ترجمه: عکسی تمام قد از مردنم) منتشر کرد، این مرگ باوری که بر صفحه ناخودآگاه شاعر نقش می بندد؛ ناشی از چیست؟ آیا معتقد به فراوانی میزان افسردگی ادبی در بین آثار کوردزبان هستید؟ بله متأسفانه چنین روحیه ناشادمندی بر فضای میدان ...
نامه درخواست تشکیل انجمن صنفی نشریات دانشجویی
آقای دکتر فرهادی – وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی – ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، جناب آقای دکتر میرزاده با عرض سلام و ادب احتراما همانگونه که جنابعالی مستحضر هستید، هر جامعه ای به واسطه نهادهای واسط آن جامعه پویایی و مانایی خود را حفظ می کند. این نهادهای واسط از سویی جلوی هرج و مرج و توده گرایی را گرفته و از سوی دیگر نمی ...
روایت داستان های کوتاه نویسندگان لبنانی در رادیو تهران
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی تهران، برنامه کتاب شب آثار داخلی و کتاب های نویسندگان ایرانی نه لزوما رمان و داستان هر شب با صدای بهروز رضوی روایت می کند. رویکرد برنامه از داستان و قصه خوانی به کتاب و کتابخوانی تغییر یافته است. در برنامه این هفته داستان های کوتاه از نویسندگان لبنانی انتخاب شده است که هر شب با گشت و گذار در این کتاب ها زیباترین حکایت های درج شده و اغلب دیده نشده در لابه لای هزاران سطر صفحاتشان را بهروز رضوی می خواند تا شنوندگان علاقه مند به برنامه کتاب شب هفت بسته صوتی به یادماندنی را برای همیشه در اختیار داشته باشند. کتاب پرنده سبز اثر املی نصرالله، ترجمه صبا رستگار از جمله آثاری است که در برنامه کتاب شب به تنظیم رادیویی مجتبی گلستانی خوانده شد. این گزیده ها اصل حکایت ها از منابع اصلی است که هر شب از ساعت 23 و 30 دقیقه از رادیو تهران پخش می شود. برنامه کتاب شب کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که رضا قربانی و محمود احمدی تهیه کنندگی، بهروز رضویی گویندگی، محمدباقر رضایی و محسن حکیم معانی نویسندگی و کارشناسی این برنامه را بر عهده دارند. مخاطبان با ارسال پیام کوتاه به شماره 3000094 می توانند کتاب های مورد علاقه خود را معرفی کنند تا در این برنامه خوانده می شود. بنا براین گزارش؛ برنامه کتاب شب حدود 20 سال است که معمولا رمان ها و مجموعه داستان های ایرانی و خارجی را بازخوانی کرده است. داستان ها به مدت یک هفته خوانده و شب هفتم نیز نقد و بررسی می شد، در این مدت این برنامه به همین روال تهیه و پخش شده است. ...
جامعه نسبت به خطرات حوادث آگاه شود
"نسبی گرایی و عام گرایی در... حکم رئیس دانشگاه یزد برای عضو هیئت علمی دانشگاه علامه رئیس دانشگاه یزد در احکامی جداگانه، اعضای هیأت تحریریه نشریه نقد ادب معاصر عربی را... حضور دکتر حداد عادل در دانشگاه علامه طباطبائی دکتر غلامعلی حداد عادل، مشاور مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی... ...
امام حسین (ع) منادی کرامت انسان
که رعیت حق حکومت را اداء کند و حکومت نیز حق رعایا را مراعات نماید حق در میانشان قوی و نیرومند خواهد شد و جاده های دین صاف و بی دست انداز می گردد نشانه و علامتهای عدالت اعتدال می پذیرد و راه و رسمها درست در مجرای خویش به کار می افتد بدین ترتیب زمان صالح می شود به بقاء دولت امیدوار باید بود و دشمنان مایوس خواهند شد . اما آنگاه که رعیت بر والی خویش چیره گردد و یا رئیس حکومت بر رعایا اجحاف نماید نظام ...
متن کامل نشست روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات
رسانه ای تصمیم های آگاهانه اتخاذ کنند. در جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته یونسکو در حوزه سواد رسانه ای فعالیت داشته است. در روزهای 23 و 24 می سال 2015 با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، مرکز پژوهش های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون ملی یونسکو ایران کارگاهی را در حوزه سواد رسانه ای برای معلمان برگزار کردیم. این کارگاه مقدمه ای بر سواد رسانه ای در جوامع دانش ...
به سمت رسانه شناسی می رویم یا رسانه هراسی؟
خانیکی با اشاره به حضور دکتر امانی مدیرکل تألیف کتاب های درسی بیان کرد: دکتر امانی مدیرکل تألیف کتاب های درسی هستند و خودشان خوشبختانه در مقاطع علمی دیگر هم فعالیت دارند و عضو انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی ایران هستند. امیدواریم خود این انجمن جزو مجموعه ای باشد که در ادامه درس ها به ما بپیوندند و نهادهای بیشتری دست اندرکار این مجموعه باشند. او همچنین با اشاره به حضور دکتر افخمی در نشست نقد ...
سرخط ...
پیدا کنیم تا فرهنگ نظری ما، به فرهنگ عملی مطلوب تبدیل شود اگر خودمان اعتراض داریم و مدعی عرضه هنر هستیم وارد گود شویم تا دیگران هنر متعالی ما را ببینند و درس تازه بگیرند. بیرون گود ایستادن و داد سخن دادن که فضیلت نیست. اهل نظر می دانند که فرهنگ، مجموعه ای از معارف، دانش ها و هنر های یک قوم است. بدیهی است که این مجموعه، هرکدام از این ارکان و بایسته ها را از دست بدهد، ادامه راه ممکن نیست. مگر ...
نمونه ای از نقد به شیوه استفهام در آیات قرآن
آنها سلام می گویند (و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند)﴾(الفرقان/63). هدف از نقد، اصلاح و پیشرفت فرد و جامعه است و یک منتقد زمانی می تواند به این هدف دست یابد که با کلام شایسته و از روی ادب و لطف با مخاطب برخورد نماید و از این طریق، خیرخواهی خود را نشان دهد تا کلام و رفتارش در دل و جان مخاطب نفوذ کند و تأثیر مطلوب ایجاد نماید، حال آنکه دشنام گویی مانع از نفوذ و سدّ راه همدلی است. اگر ...
مأمون و اندیشه شیعی
حدیثی شیعه در کوفه، قم، دار الحدیث، 1389. 48. شهرستانی، الملل و النحل، تحقیق عبدالعزیز الوکیل، قاهره، مؤسسه الحلبی، 1986م. 49. شهیدی، سیدجعفر، چهره ناشناخته تشیع، در مجموعه: آرام نامه، تهران، انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی، 1361. 50. شون، مک لولین، دین، مراسم مذهبی و فرهنگ، ترجمه افسانه نجاریان، نشر پرسش، 1383. 51. الشیبی، کامل مصطفی، الصلهبین التصوف ...
آیا روشنفکران ما کاریکاتوری از روشنفکران غربی هستند؟
...، فهم و حوزه ادراکی ما ترجمه گردد، روشنفکران در واقع کارکردشان همین است. روشنفکران آنانی بودند که این قلمروهای بدیع را به زبان آوردند. تصور من این است که این وضعیت، کم و بیش در همه کشورهای پیرامونی اتفاق افتاده است. بنابراین خیلی مقصود شما را نمی فهمم از این که می گویید، آنها نمونه و مثالی در تمدن های دیگر ندارند یا مقصودتان را از مفهوم تبعیدی ها نمی فهمم. آنها بخشی از واکنش طبیعی ...
بزرگداشت آیت االله سید رضی شیرازی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد
، ملاک تکریم و عظمت را دو چیز قرار داده، یکی ایمان و دیگری علم. آیت االله سید رضی شیرازی حاصل شجره پاک و عظیمی است که در رأس آن مرحوم سید حسن شیرازی قرار دارد. در ادامه این مراسم آیت االله سید مصطفی محقق داماد عضو فرهنگستان علوم گفت: تاریخ اجتهاد شیعی نشان می دهد که در مقاطعی از تاریخ، همواره با تحولات مختلفی مواجه بوده است.که من در کتابچه تحولات اجتهاد شیعی،مکتب ها،حوزه ها و روش ها نوشته ام.آنچه که ...
سرانجام مصاحفی که عثمان به نقاط مختلف فرستاد
...> البته فقدان نسخه های اصلی زمان عثمان زیانی در بر ندارد. زیرا نسخه های قرآن از همان روزهای اول، هزاران هزار نوشته شده و سینه به سینه و دست بدست گشته است تا امروز که به ما رسیده است. در اینجا از نظر ذکر نسخه های قدیمی نمی توان یادی از کتابخانه ی آستان قدس رضوی مشهد نکرد. گنجینه ی ناشناخته ی این کتابخانه با آنچه در سال های اخیر یافته شد و بر آن افزوده گشت، یکی از غنی ترین مخازن مصاحف را در ...
نگهبان سنت و دغدغه تحدید قدرت
... آقای صافی با تألیف بیش از صد جلد کتاب که بیش تر آن ها در حوزه مسائل کلامی و اعتقادی شیعه است، به عنوان یک نویسنده پرکار شیعی شناخته می شود. دو کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر و شهید آگاه تألیفات اثرگذار وی بوده که اولی را به توصیه آیت الله بروجردی درباره امام دوازدهم و دومی را در نقد شهید جاوید و درباره امام سوم شیعیان نوشته است. التعزیر؛ احکامه و حدوده و بیان الاصول نیز دو اثر مهم فقهی ...
معنیِ پیامبر امّی
می پرداختند توده ی مردم باور داشتند. آنها تورات را از راه گفتار علمایشان می شناختند و ظاهراً بیشتر یهود همچون امروز عبری را نمی دانستند و به زبان های محلی خود آشنا بودند والا نمی توان گفت مردم جاهلیت با این همه آثار کتبی که تا هم اکنون بجا مانده و با این همه اخبار و روایاتی که از خواندن و نوشتن در میان قریش حکایت کرده اند و آنچه از صحیفه ی لقیط و حنفائی که واجد علم اولین بوده اند گفته شده، با وجود ...
اصول نقد در قرآن و نهج البلاغه
اشاره دارد و هم به قواعد و ابزارهای رسیدن به آن. در زبان عربی روش را منهج ، و روش شناسی را منهجیّه می نامند. روش عبارت است از فرایند عقلانی یا غیرعقلانی ذهن برای دستیابی به شناخت و یا توصیف واقعیّت. در معنای کلّی تر، روش هر گونه ابزار مناسب برای رسیدن به مقصود است. روش ممکن است به مجموعه راه هایی که انسان را به کشف مجهولات هدایت می کند، مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش به کار می روند ...
نخستین نقطه گذاری های قرآن
تربیت فرزند سرزنش کرد. زیاد به فکر آموزش فرزند افتاد. ابوالاسود را خواست و تباهی و فسادی را که در زبان عرب راه یافته بود با وی در میان نهاد و از او خواست که کتاب خدا را اعراب گذارد تا مردم کمتر دچار اشتباه گردند. لیکن ابوالاسود از این کار سرپیچید و امتناع نمود. زیاد نیز دست از مقصود برنداشته مردی را فرمود که در سر راه او بنشیند و چون ابوالاسود نزدیک می شود صدای خود را به قرائت قرآن بلند کند، ولی چنین ...
شکل گیری عقل شیعی در گذر تاریخ
، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، چاپ چهارم، نشر و پژوهش فرزان روز، 1385. 47. شفیعی، سعید، مکتب حدیثی شیعه در کوفه، قم، دار الحدیث، 1389. 48. شهرستانی، الملل و النحل، تحقیق عبدالعزیز الوکیل، قاهره، مؤسسه الحلبی، 1986م. 49. شهیدی، سیدجعفر، چهره ناشناخته تشیع، در مجموعه: آرام نامه، تهران، انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی، 1361. 50. شون ...
چالش های موجود در انتقال و توسعه فناوری
فناوری ماساچوست در آمریکا در سال 1861 میلادی آموزش و پژوهش در حوزه های فنی بود. در برخی موارد نیز از واژه فن و فناوری در جایگاه مناسب خود استفاده نمی شد. به عنوان مثال، تأسیس دارالفنون در سال 1230شمسی (1268 هجری قمری یا 1851 میلادی) در تهران اساساً به منظور آموزش و پژوهش مسائل فنی و انتقال فناوری نبود.[19] تا اواخر قرن نوزدهم مخترعان و مبتکران بزرگ صنعتی در کارگاه های صنعتی خود به ...
نقد و بررسی ادله نقلیِ قادیانیه
ای از نگارنده با عنوان نقد و بررسی باورهای غلام احمد قادیانی ، در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و نیز پایان نامه ای با عنوان تاریخ قادیانیه در شبه قاره هند از پیدایش تا عصر حاضر ، در جامعه المصطفی العالمیه. گردآوری اطلاعات این مقاله، بر اساس اسناد نوشتاری، سامانه های رایانه ای و نرم افزارهای علوم اسلامی و روش پژوهش، توصیفی و به شیوه تحلیلی انتقادی است. پیدایش قادیانیه میرزا غلام ...
عزیز نسین، روشنفکر سکولار
! گویی زندگی اش با آتش عجین شده بود. هیچ کس از عارف و عامی، حاکم و محکوم، و ظالم و مظلوم از تیغ نقد او در امان نبود. در بیان آن چه درستش می پنداشت. هم چنان که گفتیم، این نویسنده پرآوازه، از راه طنز و فکاهه به شهرت رسید. اما نکته ای که او را از سایر هم کسوتانش متمایز می کند، بهره ای است که او از این اشتهار و اعتبار برد. نسین، موقعیتی را که در پرتو ادبیات به دست آورده بود، خرج کار روشن ...
حرف های جنجالی اکبر عبدی درباره شریفی نیا و فراستی
دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما در حالی رونمایی شد که مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما از بسته شدن سایت های آپارات و تی وی پلاس در آینده نزدیک خبر داد و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم درباره ضرورت توجه موسیقی در جامعه و داشتن تولیدات موسیقی تاثیرگذار و سالم سخن گفت. فیلم سینمایی زنده باد زاپاتا روز پنجشنبه از شبکه نمایش پخش می شود. فیلم های سینمایی راز دریاچه ، مناظره و تکیه بر خورشید روزهای ...