سایر منابع:
سایر خبرها
واکاوی رابطه میان نفاق و تکفیر
فعل و رفتار سبب کفر می شود، ندارد؛ اما این مطلب را تنها از راه نقل و به طور توقیفی درک می کنیم . (24) فهم چارچوب ها و معیارهای این امر خطیر از منابع نقلی، کارِ کارشناسیِ نظری و دشوار است. به همین ترتیب، باطن گرایی های افراطی و رویکرد شریعت ستیزی می تواند به طور واکنشی دست مایه ای برای شکل گیری رویکردها و جنبش های تکفیری و ظاهرگرا باشد. جوامع اسلامی باید حرمت شریعت و مقررات و مسلّمات دینی را ...
تقلید از دیدگاه سلفی های تکفیری
...، ادله فراوان وجود دارد که اصولیون در جای خود آن را بحث کرده اند. از جمله آیه (لا یکلف الله نفسا الا ما آتاها) و روایت کل شیء هو لک حلال حتی تعرف الحرام... و آیات و روایات دیگر و حکم عقل. حتی خود ابن تیمیه هم به این اصل پای بند است. (49) بنابراین تا وقتی که در امری نهی وارد نشده باشد حکم اولی اباحه است. ثانیاً: بر فرض که اصل اوّلی در امور حرمت هم باشد، تقلید از این اصل خارج می شود؛ زیرا ...
بدعت و سنت از دیدگاه فرق اسلامی و جریان های تکفیری
...، آن گاه با استفاده از آیات، روایات و گفتار علمای فریقین معانی آن ها روشن شده است. در ادامه مصادیقی از فتواهای وهابیت تکفیری دال بر تهمت بدعت بر مسلمانان را ذکر کرده و به نقد آن پرداخته است. مفهوم شناسی از آن جا که برای رفع شبهه و اشتباه در هر بحث حساس و اختلاف برانگیز، نیازمند شفاف سازی معنا و مفهوم لغوی و اصطلاحی موضوع هستیم، برای روشن شدن معانی این بحث نیز لازم است اقوال ...
اسلامِ سیاسی و تمایز آن با سلفی گری در دوره ی معاصر: زمینه ها، فرصت ها و چالش ها
عقل نقاد به سنجش می گیرد. این نقد، فضایی را ایجاد می کند که به مفهوم اسلام سیاسی کاربرد و اعتبار می بخشد؛ به عبارت دیگر، مفهوم اسلام سیاسی بیشتر برای توصیف آن دسته از گروه های سیاسی اسلامی به کار می رود که خواستار ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند. این جریان، همواره بر تفکیک ناپذیری دین و سیاست تأکید کرده و مدعی است اسلام، نظریه ای جامع درباره دولت و سیاست دارد و به دلیل تکیه بر وحی، از دیگر ...
اِشکال دشمنان اهل بیت(ع) به سرداب مقدّس سامرّا از کجا نشئت گرفته است؟
اختیار فرمودند و اکنون مزار ایشان و پسر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع) نیز آنجا است از سرداب مثل بقیّه مردم به عنوان یک شاخصه مرسوم در معماری آن دوره استفاده می شده است و حتّی امروزه هم از این مولّفه معماری در ساختمان ها استفاده می شود و چیزی متروک و دور از ذهن برای ما نیست . مجرّد وجود یک سرداب عقلا و شرعا برای شیعیان مقدّس نیست بلکه سرداب مقدّس سامرّا از آن جهت برای شیعه اهمیّت و فضیلت ...
آسیب شناسی جریان های تکفیری و راهکارهای مقابله با آن، از منظر مقام معظم رهبری
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا دانشیار چکیده: پژوهش حاضر، به آسیب شناسی جریان های تکفیری از منظر مقام معظم رهبری در سه عرصه: باورها، حوزه اخلاق و رفتار، پرداخته است (1) و به تناسب، راه کارهای برون رفت از آسیب های جریان های تکفیری از منظر رهبری مورد بررسی قرار گرفته است. در سطح باورها و اعتقادات، جریان های تکفیری، از ...
مراد از میزان عقل و فطرت است - داستان محاصره مدینه
قبائل می فرستاد. در یکی از این مأموریت ها، افراد بی ایمان، چهل نفر از مبلغین قرآن را سر بریدند. آیا رسول خدا (ص) همچنان باید دست روی دست می گذاشت و اقدامی نمی کرد. عقل حکم به عدم سکوت می کرد و اینجا جای لا اکراه فی الدین نبود. در آیه ی مورد بحث از سوره ی احزاب نیز ده هزار نفر را می بینیم که مدینه را محاصره کرده اند. اولین ضربه ای که به آنها وارد شد به قتل رساندن عمرو بن عبدودّ بوده است ...
گناه یعنی خروج از ولایت الله/ بکاء مطهِّر گناهان است
عنوان مثال، چرا انسان غیبت می کند؟ علتش این است که حسود است و تا حسد خود را تدارک نکند نمی تواند غیبت نکند. اگر هم استغفار کند دوباره در مجلس بعدی ریشه ی این گناه باقی است. بنابرین باید ریشه های گناه را از بین برد و ریشه های گناهان، صفات رذیله می باشند و بنیان صفات رذیله نیز بر خروج از ولایت الله است پس گناه خروج از ولایت الله است. تمام رذایل اخلاقی صفات شیطان اند. هنگامی که انسان از محیط ...
نیازمند انقلاب اندیشه ای هستیم/ وحدت مستلزم آزادی اندیشه است
منبع باشد آیا همه علوم می توانند در چارچوب فقه قرار بگیرند؟ البته اهل شیعه استفاده از عقل را نسبت به سنی ها راحت تر پذیرفتند ولی نکته مهم این است که ما نباید بین قرآن و عقل تضاد ببینیم. مورد جالبی که من در ایران دیدم اینکه در ایران علاوه بر عقل ومتن، قلب و فهم دل هم دخیل است یعنی وقتی قرآن را می خوانند عالم را باقلب خودشان درک می کنند چنان که این بحث در صوفی گری هم وجود دارد که خیلی ها صوفیان را ...
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
این مقاله تنها بر پایه اندیشه صدرایی از منظری هستی شناسانه به بررسی نسبت اراده و معرفت می پردازیم . 1 تبیین مسئله نگاه غالب فیلسوفان در تبیین نسبت اراده ومعرفت ،نگاهی خطی می باشد بدین معنا که در شکل گیری افعال ارادی انسان ، فرایندی حاکم است که از تصور و تصدیق آغاز گردیده و سپس شوق و اراده و در آخر انجام فعل توسط قوای انسانی صورت می گیرد. بر اساساین نگاه اراده ...
نمی توان به مسائل حکومتی با تک گزاره های فقه فردی پاسخ داد/ ضرورت شکل گیری فقه های مضاف
در حوزه فقه حکومتی می توان به متفکر شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر اشاره نمود. این فقیه نابغه جهان تشیع به معنای دقیق کلمه دغدغه فقه حکومتی داشت و در عمل نیز کارهایی به ویژه در فقه الاقتصاد انجام داد. از دیگر شخصیت هایی که در عرصه فقه حکومتی دارای توفیقاتی بوده است و همواره از فقه حکومتی به عنوان دغدغه خود یادکرده است، آیت الله هاشمی شاهرودی است. در کنار این دو شخصیت می توان از آیت الله مهدوی کنی ...
فلسفه اخلاق و مسئله حجاب
امر الهی باشد که هر حکم اخلاقی اعم از خوب و بد یا باید و نباید را وابسته به امر و نهی الهی می داند، در آن صورت احکام اخلاقی و احکام فقهی همپوشانی خواهند داشت. اما اگر نظریه اخلاقی ما امکان حکم اخلاقی مستقل عقلی یا تجربی را بپذیرد که بسیاری از نظریات اخلاقی چنین اند در آن صورت فقه به مثابه دانش متن بنیاد با اخلاق به مثابه دانش مستقل عقلی یا تجربی ممکن است قلمروها و حتی احکام متفاوت داشته ...
انگیزش؛ شرط لازم عمل اختیاری است
، و در اصل مربوط به رفتارهای انسان هاست که اعم از مسایل اخلاقی و مسایل عملی خاص است، و به مجموعه اش ارزش ها یا بایدها می گوییم. اعتبار منبع موثق برای این که انسان به انجام کاری علاقه مند شود یا متقابلا کاری را ترک کند، بهترین اثر در صورتی به دست می آید که انسان خودش شخصا نفع یا ضرر آن کار را تجربه کند. این تأثیر در کودکان بسیار روشن است. یک وقت به بچه می گویید دست نزن! دستت می ...
بررسی آثار نظم پیشنهادی جریان توسعه برای بخش آموزش(بررسی آثار سوء نظام آموزشی بر 5 دوره مؤثر بر تربیت)
مقدس اهلِ ذکر است. آیه این نکته را دیروز خدمت شما عرض کردم؛ می فرماید: ص وَالْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ ؛ یعنی قرآن صاحب ذکر است. یکی از ویژگی های ذکر این است که زوایای مختلف را از عمق های مختلف به انسان ها نشان می دهد و این کار برای ایجاد حرکت و انحلال از وضعیت موجود به سمت یک جهت ثابت کمک زیادی می کند. بنده قصد داشتم بگویم عمق این بحث را در علم اصول بحث می کنیم. اصلاً در جدول اصطلاح اصول فقه ما ...
خیلی از دعا های ما مستجاب نمی شود برای اینکه ...
عدل و احسان سازگار کرد، این می شود أحسن تقویم .[6] آن وقت چه کسی اینها را آفرید؟ خدا. چه کسی اینها را کشف می کند؟ دو تا راه دارد: یا راه عقلی دارد، یا راه نقلی دارد. نمی شود گفت که ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ﴾؛ یعنی این حُسن و قبح شرعی را آیه می خواهد بگوید، در برابر حُسن و قبحی که عقل ادراک می کند! پرسش: وقتی می گویند عقل حکم می کند، آیا این تسامح است؟ پاسخ: بله، حکم می ...