سایر منابع:
سایر خبرها
واکاوی رابطه میان نفاق و تکفیر
فعل و رفتار سبب کفر می شود، ندارد؛ اما این مطلب را تنها از راه نقل و به طور توقیفی درک می کنیم . (24) فهم چارچوب ها و معیارهای این امر خطیر از منابع نقلی، کارِ کارشناسیِ نظری و دشوار است. به همین ترتیب، باطن گرایی های افراطی و رویکرد شریعت ستیزی می تواند به طور واکنشی دست مایه ای برای شکل گیری رویکردها و جنبش های تکفیری و ظاهرگرا باشد. جوامع اسلامی باید حرمت شریعت و مقررات و مسلّمات دینی را ...
تقلید از دیدگاه سلفی های تکفیری
الفَلادَةَ را گردن بند برگردن او آویختن معنا کرده اند و یا قلده العَمَلَ که به معنای اختیار کار را به او واگذار کردن است. (6) پس تقلید در فقه یعنی مقلِّد عمل خود را به گردن کسی که از او تقلید می کند، می اندازد. و در عقاید هم یعنی آراء و عقاید خود را به گردن کسی می اندازد که از او در این آراء و عقاید تبعیت می کند. (7) اما تقلید در اصطلاح، مشهور این تعریف را برای تقلید آورده اند: تقلید ...
بدعت و سنت از دیدگاه فرق اسلامی و جریان های تکفیری
...، آن گاه با استفاده از آیات، روایات و گفتار علمای فریقین معانی آن ها روشن شده است. در ادامه مصادیقی از فتواهای وهابیت تکفیری دال بر تهمت بدعت بر مسلمانان را ذکر کرده و به نقد آن پرداخته است. مفهوم شناسی از آن جا که برای رفع شبهه و اشتباه در هر بحث حساس و اختلاف برانگیز، نیازمند شفاف سازی معنا و مفهوم لغوی و اصطلاحی موضوع هستیم، برای روشن شدن معانی این بحث نیز لازم است اقوال ...
اسلامِ سیاسی و تمایز آن با سلفی گری در دوره ی معاصر: زمینه ها، فرصت ها و چالش ها
عقل نقاد به سنجش می گیرد. این نقد، فضایی را ایجاد می کند که به مفهوم اسلام سیاسی کاربرد و اعتبار می بخشد؛ به عبارت دیگر، مفهوم اسلام سیاسی بیشتر برای توصیف آن دسته از گروه های سیاسی اسلامی به کار می رود که خواستار ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند. این جریان، همواره بر تفکیک ناپذیری دین و سیاست تأکید کرده و مدعی است اسلام، نظریه ای جامع درباره دولت و سیاست دارد و به دلیل تکیه بر وحی، از دیگر ...
اِشکال دشمنان اهل بیت(ع) به سرداب مقدّس سامرّا از کجا نشئت گرفته است؟
اختیار فرمودند و اکنون مزار ایشان و پسر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع) نیز آنجا است از سرداب مثل بقیّه مردم به عنوان یک شاخصه مرسوم در معماری آن دوره استفاده می شده است و حتّی امروزه هم از این مولّفه معماری در ساختمان ها استفاده می شود و چیزی متروک و دور از ذهن برای ما نیست . مجرّد وجود یک سرداب عقلا و شرعا برای شیعیان مقدّس نیست بلکه سرداب مقدّس سامرّا از آن جهت برای شیعه اهمیّت و فضیلت ...
آسیب شناسی جریان های تکفیری و راهکارهای مقابله با آن، از منظر مقام معظم رهبری
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا دانشیار چکیده: پژوهش حاضر، به آسیب شناسی جریان های تکفیری از منظر مقام معظم رهبری در سه عرصه: باورها، حوزه اخلاق و رفتار، پرداخته است (1) و به تناسب، راه کارهای برون رفت از آسیب های جریان های تکفیری از منظر رهبری مورد بررسی قرار گرفته است. در سطح باورها و اعتقادات، جریان های تکفیری، از ...
مراد از میزان عقل و فطرت است - داستان محاصره مدینه
قبائل می فرستاد. در یکی از این مأموریت ها، افراد بی ایمان، چهل نفر از مبلغین قرآن را سر بریدند. آیا رسول خدا (ص) همچنان باید دست روی دست می گذاشت و اقدامی نمی کرد. عقل حکم به عدم سکوت می کرد و اینجا جای لا اکراه فی الدین نبود. در آیه ی مورد بحث از سوره ی احزاب نیز ده هزار نفر را می بینیم که مدینه را محاصره کرده اند. اولین ضربه ای که به آنها وارد شد به قتل رساندن عمرو بن عبدودّ بوده است ...
گناه یعنی خروج از ولایت الله/ بکاء مطهِّر گناهان است
متن زیر گزارشی تفصیلی از جلسه دهم سخنرانی آیت الله میرباقری در دهه اول محرم 95 است که در حسینیه حضرت زهراء سلام الله علیها برگزار شده است. وی در این جلسه که در باب بکاء بر اهل بیت بوده است بیان می کند ریشه گناهان صفات رذیله و ریشه صفات رذیله استکبار علی الله است که این استکبار جوشش شیطنت شیطان و دشمنان اهل بیت در عالم است. همانگونه که ریشه تواضع در برابر خداوند متعال و تمام عبادات، جوشش و ظهور ...
نیازمند انقلاب اندیشه ای هستیم/ وحدت مستلزم آزادی اندیشه است
منبع باشد آیا همه علوم می توانند در چارچوب فقه قرار بگیرند؟ البته اهل شیعه استفاده از عقل را نسبت به سنی ها راحت تر پذیرفتند ولی نکته مهم این است که ما نباید بین قرآن و عقل تضاد ببینیم. مورد جالبی که من در ایران دیدم اینکه در ایران علاوه بر عقل ومتن، قلب و فهم دل هم دخیل است یعنی وقتی قرآن را می خوانند عالم را باقلب خودشان درک می کنند چنان که این بحث در صوفی گری هم وجود دارد که خیلی ها صوفیان را ...
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
این مقاله تنها بر پایه اندیشه صدرایی از منظری هستی شناسانه به بررسی نسبت اراده و معرفت می پردازیم . 1 تبیین مسئله نگاه غالب فیلسوفان در تبیین نسبت اراده ومعرفت ،نگاهی خطی می باشد بدین معنا که در شکل گیری افعال ارادی انسان ، فرایندی حاکم است که از تصور و تصدیق آغاز گردیده و سپس شوق و اراده و در آخر انجام فعل توسط قوای انسانی صورت می گیرد. بر اساساین نگاه اراده ...
نمی توان به مسائل حکومتی با تک گزاره های فقه فردی پاسخ داد/ ضرورت شکل گیری فقه های مضاف
.... به منظور تبیین چیستی و چرایی و نقش حوزه و دانشگاه در تبیین و گسترش فقه حکومتی تسنیم گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی سعدی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام انجام داده است. حجت الاسلام سعدی با متفاوت دانستن فقه حکومتی از فقه سیاسی، فقه حکومتی را مکلف به بیان حکم افعال حکومت دانسته است. به گفته دکتر سعدی فقه حکومتی تحول عظیمی را در ...
فلسفه اخلاق و مسئله حجاب
علی الاصول نباید بین آنچه متون دینی درباره اصل حجاب و حدود آن می گویند با آنچه عقل در این باره به صورت مستقل بیان می کند تعارضی باشد. اما کاملاً قابل قبول است که در متن دینی در باره حجاب جزئیات و تفاصیلی باشد که عقلِ مستقل از وحیِ آدمی هنوز قادر به شناخت وجه حسن و قبح آن نباشد. از اینجا به پرسش بعدی منتقل می شوم که در واقع تلاش عقل برای درک وجه حسن حجاب آنگونه که در شرع آمده است، به شمار می رود. ...
انگیزش؛ شرط لازم عمل اختیاری است
انبیا برای دعوت به عقاید اصلی انتخاب می کنند (و هیچ راه دیگری هم وجود ندارد)، این است که با عقل مردم سخن بگویند و عقل آن ها را قانع کنند؛ ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ.[2] روشن است که کمتر انسانی موفق می شود همه مجهولات را با برهان اثبات کند و قریحه عقلایی که خداوند برای انسان قرار داده است او را به این راه کار رهنمون می سازد که پس از پذیرفتن مسایل اصلی و سرنوشت ساز که بود و ...
بررسی آثار نظم پیشنهادی جریان توسعه برای بخش آموزش(بررسی آثار سوء نظام آموزشی بر 5 دوره مؤثر بر تربیت)
فاصله دارد. همان طور که در جلسه گذشته عرض کردم مسأله ذکر، یک مفهوم ذوابعاد است. این کلمه به معنای تکرار است، منتهی نه تکرار از یک زاویه ثابت و یک عمق مشخص، بلکه تکرار از زوایا و عمق های مختلف. همان طور که دیروز مثال زدم در قرآن نسبت به این بحث که ربوبیّتی در جریان است دائماً تذکر داده می شود. به عنوان مثال سؤالی می کند که أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ؛ یعنی بحث را از ...
خیلی از دعا های ما مستجاب نمی شود برای اینکه ...
عدل و احسان سازگار کرد، این می شود أحسن تقویم .[6] آن وقت چه کسی اینها را آفرید؟ خدا. چه کسی اینها را کشف می کند؟ دو تا راه دارد: یا راه عقلی دارد، یا راه نقلی دارد. نمی شود گفت که ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ﴾؛ یعنی این حُسن و قبح شرعی را آیه می خواهد بگوید، در برابر حُسن و قبحی که عقل ادراک می کند! پرسش: وقتی می گویند عقل حکم می کند، آیا این تسامح است؟ پاسخ: بله، حکم می ...