سایر منابع:
سایر خبرها
بازخوانی عوامل موفقیت قیام مختار ثقفی
تاریخ یعقوبی چنین آمده است: إِنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ(علیه السلام) لَمْ یُرَ ضاحِکاً قَطُّ، مُنْذُ قُتِلَ أَبُوهُ إِلاَّ فِی ذلِکَ الْیَوْمِ ؛ امام سجّاد از روزی که پدر بزرگوارش به شهادت رسید، خندان دیده نشد تا آن روز که سر ابن زیاد را نزدش آوردند. (تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 259) (12). بحارالانوار، ج 45، ص 386. (13). ابوالشهداء، عبّاس محمود عقّاد، ترجمه محمد کاظم معزّی، ص 205 (با ...
ادله قرآنی وجوب حفظ نظام اسلامی
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله سید احمد خاتمی از اساتید حوزه علمیه قم در ادامه تبیین بحث فقه حکومتی به بررسی بخش دیگری از ادله وجوب حفظ نظام پرداخت. برش هایی از درس این استاد حوزه در ذیل می آید؛ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ، قَالَ: ذَکَرْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَجُلًا ...
زنان در عصر پیامبر اکرم(ص)؛ از فعالیت در میدان جهاد تا عطرفروشی و تجارت
. اسدالغابه، ج5، ص506. 4. بحارالانوار، ج19، ص24/ ابوبکر احمد بن حسین بیهقی، دلائل النبوه، ج2، ص140. 5. محمد حسون و امّ علی مشکور، اعلام النساء المؤمنات، ص264، 403 و 733. 6. وسائل الشیعه، ج20، ص211. 7. سیره ابن هشام، ج1، ص344 و 345/ الطبقات الکبری، ج1، ص203 و 204. 8. سیره ابن هشام، ج 2، ص 77 و 78. 9. حلیه الابرار، ج 1، ص 150. 10. واقدی، المغازی، ج3، ص755. 11 ...
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (1)
. چند مجلّد شرح بر تعداد زیادی از این اشعار توسط ابراهیم ابن عزرائیل بوهمی (41) که بیشتر به بررسی اندیشه های عرفانی می پردازد، نوشته شده که انتشار آن اخیراً آ غاز شده است. (42) این مطلب از آثار بسیاری از تلمودشناسان و توسفتاشناسان (43) که معمولاً به مکتب شارحان تلمودی در آلمان و شمال فرانسه در قرون دوازده و سیزده اطلاق می شد، نیز فهمیده می شود، گرچه بسیار اندک معلوم شده است. به هر حال این آثار در ...
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم تا جایی که به دیدگاه های رهبران حسیدی مربوط می شود، خود یهودای حسیدی اساساً مخالف با هر نوع تأملی درباره ی زمان آمدن مسیح موعود بود. او در نقل متن سفرنامه ی پِتَحْیا اهل رگنسبورگ، (1) که خدود سال 1175 به بغداد و ایران سفر کرد، حتی تا آنجا پیش می رود که پیشگویی ...
زیباترین و جدیدترین مجموعه استیکر اربعین 95
امام صادق (ع) درباره زیارت اربعین به من گفت: هنگامی که قسمت قابل توجهی از روز برآمده، بخوان: السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ ...
زن طعم حیات را می چشد، ولی مرد آن را درک می کند
جامی در کتاب نفحات الا نس... می گوید: هر آن چه از این اشخاص به نام مردها ذکر کردیم، بعضی از آنان زن هستند، ولی نام مردان در این موارد غلبه دارد. ...محی الدین ابن عربی نیز از چند نفر زنان عارفه نام برده است: مریم بنت محمد بن عبدون که با ابن عربی ازدواج کرده است، شمس ام الفقراء، ام الزهرا دراشبیلیه، گلبهار مشهور به سنت غزاله، روح القدس. باتوجه به معنای عرفان چه در قلمرو نظری و چه در قلمرو ...
ررسی چهار اندیشه انحرافی ابن تیمیه بنیانگذار سلفی گری
عقاید و مذاهب اسلامی، ج3، ص 20. 2 . وهابیت، مبانی فکری و کارنامه عملی، 1380، ص8. 3 . محمد بن علی الشوکانی، البدر الطالع، قاهره، دار الکتاب الاسلامی، ج1، ص67. 4 . تاریخ ابی الفداء، ج2، ص392. 5 . حدید: آیه 4. 6 . رسالة الحمویة الکبری، ص429. 7 . رحله ابن بطوطه، ص95، چاپ دار صادر، سال 1384. 8 . الفتاوی الحدیثیة، ص 203. منبع: آشنایی با عقاید وهابیان، آیت الله العظمی سبحانی. ...
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (4)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم قبل از حسیدها، خدای عرفای قدیم پادشاه مقدسی بود که از عرش خود در جبروت (1) به نیایش های شورانگیز مخلوقاتش گوش می داد. ارتباط عینی این عرفا با خدا مشروط به تجلیل از مراتب خاصی از الوهیت، یعنی جلال و عظمت او و فقدان هر چیز ناسوتی حتی در اوج عظمت و هیبت بود ...
زن و معرفت دینی در جهان اسلام
علیه السلام محاکمه شده اند. کتاب الطبقات الکبری اثر محمد بن سعد، معروف به کاتب واقدی و مشهور به ابن سعد (متوفای 230 هجری) نیز از منابع عمده تاریخ اسلام در باب زنان صحابی و تابعان صدر اسلام است که توسط آیینه وند مورد استناد قرار گرفته است. سایر کتاب های متقدم عبارتند از بلاغات النسا ، عیون الاخبار ، العقد الفرید ، امهات الخلفاء و... . منابع متقدم مورد استناد این مرحوم شامل پژوهش هایی چون در اسارت فی ...
بعضی فکرها انسان را به کفر می کشد
به آن جا رفت مأمورین مراقب بودند، یک وقت دیدند این زن هم مثل حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) به سجده افتاده أَسئَلُکَ الرَّاحَهَ عِندَ المَوت وَ المَغفِرَهَ بَعدَ المَوت وَ العَفوَ عِندَ العَذَاب . یک زن بدکاره، یک زن مشهوره، چه حالی پیدا کرده، چه سجده ای، چه نیایشی، چه مناجاتی. او را احضار کردند، گفتند: مگر تو را برای عبادت فرستاده بودیم؟ تو به آن جا رفته بودی، مأموریتی داشتی. گفت: خدا شما را ...
دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست ؟
است . باید افزود که نقلی دیگر، اربعین را بازگشت اسرا از شام را به کربلا تعیین کرده است . تا اینجا، از لحاظ منابع کهن ، باید گفت اعتبار سخن نخست بیش از سخن دوم است . با این حال ، علامه مجلسی پس از نقل هر دو این ها، اظهار می دارد: احتمال صحت هردوی این ها (به لحاظ زمانی ) بعید می نماید.[11] ایشان این تردید را در کتاب دعایی خود زاد المعاد هم عنوان کرده است . با این حال ، درمتون بالنسبه قدیمی ، مانند ...
ترجمه الاتقان فی علوم القرآن(دوجلدی) مهم ترین کتاب در تاریخ هزار ساله قرآن کریم
...، ایجاز و اطناب در قرآن و قواعد و گونه های آن، خبر و انشاء، بدایع قرآن، استدراک و استنثاء، سرآغاز و خواتم سوره ها، مناسبت آیات و سوره ها، اعجاز قرآن، امثال و سوگند در قرآن، آنچه از اسم ها و کنیه ها و القاب در قرآن آمده، مفردات، رسم الخط و آداب نگارش کلام الله مجید، شناخت تفسیر و تأویل قرآن، شروط مفسر و آداب تفسیر و طبقات مفسرین. چاپ یازدهم این اثر که مولفش جلاالدین عبد الرحمان سیوطی که توسط سید مهدی حائری قزوینی ترجمه شده است با جلد گالینگور و قطع وزیری توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. پایان پیام/ 37 ...
مروری بر کتاب عاشوراشناسی: پژوهشی درباره هدف امام حسین(ع)
... سه کتاب در بازخوانی واقعه عاشورا و نگرش معاصرین به آن: کتاب شناسی تاریخی حسین بن علی؛ به ضمیمه امام حسین(ع) در الذریعه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: 1379)، از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه (صحیفه خرد: 1384) که با همین عنوان توسط نشر خیمه تجدید چاپ شده، و عاشوراشناسی: پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع) (نی: 1393)؛ چهار کتاب درباره متفکرین دینی معاصر: کتاب شناسی توصیفی علی شریعتی (صحیفه ...
بررسی سوگواری اهل بیت (ع) در نخستین اربعین از نگاه علماء
بدنش بازگشت داده شد و در کربلا، مجاور پیکرش دفن گردید.[14] * شبلنجی نیز نوشته است: دیدگاه شیعیان این است که رأس امام حسین(علیه السلام) به بدنش بازگردانیده شده و در اربعین شهادت آن حضرت در کربلای معلی، به خاک سپرده شده است.[15] * ابن اعثم کوفی (مورخ، محدث و ادیب شیعی، متوفای 314ق) می نویسد: آنگاه [یزید] اسباب سفر علی بن حسین(علیهما السلام) و سایر اهل بیت را تدارک دیده، سرهای ...
سرنوشت حیرت انگیز قرآن نفیس بایسنقری در موزه های جهان
ناصر الدین شاه به خراسان در سال 1300 هجری قمری نیز چنین آمده؛ در اینجا قرآنی به خط بایسنقر که صفحات بزرگ دارد دیده شد، قدری تماشا کرده پایین آمدیم... . محمدتقی خان حکیم نیز در کتاب خود درباره این قرآن این چنین نوشته است: بعضی از اوراق قرآن کریم به خط شریف میرزا بایسنقر بن شاهرخ گورکانی در این امامزاده دیده می شود که از معظم عجایب و تحف و نفایس عالم است که اگر ابن مقله زنده شود، تراشه ...
پردازش نظریه و نظام سازماندهی در اسلام
متمایل به گناه نباشند، (مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند؛) خداوند، آمرزنده و مهربان است. (3) ما اگر5 درصد غذای حلال جهان را در دست بگیریم دیگر نیاز به صدور نفت نداریم، صنعت حلال سالی 2/5 میلیارد دلار گردش دارد. پس از این آیه و آیه قبل استفاده شد که مولی امیر المومنین (علیه السلام) امامت و امارت دارد [1] ابن عباس، عبدالله بن عباس، غریب القرآن فی شعر العرب، 1جلد ...
شهدای تیمی کربلا چه کسانی بودند؟
او جنگاوری بی پروا بود، ابتدا با سپاه ابن سعد و سپس با جمعی دیگر در زمره یاران امام حسین (علیه السلام) در آمد. به گفته سروی: وی در نخستین حمله به شهادت رسید. حباب بن عامر بن کعب بن تیم اللاة بن ثعلبه تیمی وی، از شیعیان کوفه و از جمله کسانی بود که با مسلم بیعت کرد و پس از آن که مردم دست از یاری مسلم برداشتند، رهسپار کوی حسین (علیه السلام) شد و در مسیر راه به آن بزرگوار برخورد و ملازم او شد تا این که در رکاب آن حضرت به درجه رفیع شهادت رسید. بنابه نقل سروی: وی در نخستین حمله، شربت شهادت نوشید. ...
خاستگاه و ضرورت امالی نویسی
که به بغداد آمده بود، اجازة تحدیث از همة کتب او را گرفته است. (نجاشی، 140(ع)، ص262) از برخی روایات نقل شده از امالی وی، که در کتاب المناقب ابن شهرآشوب آمده است، مشخص می شود که این امالی حاوی فضایل اهل بیت:، به ویژه امام صادق(ع) است. (رک. ابن شهر آشوب،1384، ص233و234) 13. امالی ابوالفتوح الحَفّار (م414ق) ابوالفتوح هلال بن محمّد بن جعفر بن سعدان الحفّار، متوفّای سال 414 ق ...
وضعیت رشد در فقه اسلامی
تاریخ چاپ، نهج الفقاهه ی، چاپ اول ،انتشارات 22 بهمن ، قم. - حلبی، حمزه ی بن علی حسینی، ابن زهره، ،1417 ه ق ، غنیه ی النزوع إلی علمی الأصول و الفروع،چاپ اول ،مؤسسه ی امام صادق علیه السلام. - حلّی، ابن ادریس، محمد بن منصور بن احمد، 1410 ه ق ،السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی ، چاپ دوم ،دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ،قم. - حلّی، جمال الدین، احمد ...
وضعیت نسب طفل متولّد از رحم جایگزین
شهید بهشتی، شماره19، ص157-194. - ناصری مقدم، حسین،(1387)، واکاوی احکام فقهی نسب در کودک متولد از رحم جانشین ، فصلنامه باروری و ناباروری، تهران، ص 29-14. منابع عربی - ابن ادریس، حلی،(1410ق)، السرائر، جلد سوم، چاپ دوم، قم، مؤسسه النشر الاسلامی. - حر عاملی، محمد بن حسن،(1414ق)، وسائل الشیعه، جلد چهاردهم، چاپ دوم، قم، مؤسسه آل بیت. - حسینی خامنه ...
چشم انداز حقوق یهودی (1)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: حسین سلیمانی گفتار یکم: کلیات الف) یهودیت و ادیان هم خانواده یهودیت، با بیش از سی سده حضور در تاریخ بشری، یکی از مهم ترین ادیان زنده ی جهان است. گرچه این دین در دنیای معاصر پیروان چندانی ندارد (کمتر از یک سیصدم جمعیت جهان)، هماره بر فرهنگ و تمدن بشری تأثیرگذار بوده است. بنیادگذار ...
برپایی گفتمان دینی، نماز و اربعین حسینی
همه آزادگان دنیا در هر عصر و دوران. وی عنوان کرد: سنت زیارت اربعین توسط جابر بن عبد الله انصاری و دوستش عطیه بن سعد بن جناده عوفی کوفی بنیان گذاشته شد و حرم حضرت ابا عبدالله علیه السلام به میعادگاه نماز و پناهگاه ستم دیدگان بدل گشت. این کارشناس مذهبی افزود: مثل حبیب ابن مظاهر باشیم که خود را از بازار دنیا و سود آن خلاص کرد،پیاده روی اربعین سفر عشق است و فرصتی برای رساندن پیام نماز است،لبیک به اذان، لبیک به خداست لبیک به پیام ظهر عاشورا ست، نماز در این اجتماع عظیم معنوی واین همایش بزرگ که مائده عظیم الهی است ،باید در معرض دید عموم قرار گیرد. ...
چشم انداز حقوق یهودی (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: حسین سلیمانی ب) منابع قانونی حقوق یهودی منظور از منابع قانونی در یک نظام حقوقی منابعی است که خود آن نظام آنها را به عنوان منابع معتبری که قواعد حقوقی قدرت الزام آورشان را از آنها می گیرند به رسمیت شناخته است. منبع قانونی منبع مستقیمِ وضع قاعده است. برای مثال، ممکن است قاعده ای به یک رویه ی قضایی ...
ساختار حقوق یهود
به چاپ رسیدند. چنین بودند بسیاری از آثار دیگر که چندان زیادند که نمی توان آنها را شمرد؛ نمونه ی آن کتاب بیت شموئل (123) اثر ربی سموئیل بن اوری (124) در شرحِ بخش اِوِن هاعِزِر است [...]. نتیجه این بود که قانون نامه ی قارو، پس از تلمود، [قانون نامه ی] ابن میمون و طور دژی جدید شد که شرح ها و حاشیه ها برگرد آن حلقه زدند. ایلیای بی همتا (125) گائونِ ویلنا (126) در سده ی هجدهم، برای اینکه شاهکارش را در ...
داستان های ایران قبل و بعد از شاهنامه
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: مجتبی مینوی نظم شاهنامه موجب گردید که ادبیّات ماقبل اسلامی و داستان های پهلوانی و حماسی ایران در میان ایرانیانی که مسلمان شده بودند بار دیگر متداول شود و مردم با آن ها آشنا شوند. در مدّت دویست سالی که بین کشته شدن یزدگرد و طلوع یعقوب بن لیث بر ایرانیان گذشت در ایران از ادبیّات چیزی دیده نمی شد. آن عدّه از مردم این سرزمین ...
صاحب الأمر
آثار او را [که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده است] آشکار گرداند. (15) محمد بن عیسی برای دادخواهی به قطب عالم امکان حضرت حجت (علیه السلام) متوسل می شود. ناگاه در دل شب آقایی رشته ی افکار او را پاره می کند و به او می فرماید: ای محمد بن عیسی! چه پیش آمدی سبب شده که تو را در این حالت می بینم؟ و برای چه مشکلی به این بیابان [سراسر از ظلمت و تاریکی] پناه آورده ای؟ پاسخ داد: مرا به حال خود ...
تطبیق های احتمالی و بدون دلیل
2٫ تهران از نشانه های ظهور ایشان روایتی را در مورد تهران نقل کرده و آن را به علامه مجلسی نسبت می دهد و می گوید: قال العلامه المجلسی ره قال المفضل بن عمر قال لی جعفر بن محمد یا مفضل اتدری اینما وقعت دار الزوراء قلت الله وحجته اعلم. فقال اعلم یا مفضل ان فی حوالی الری جبلا اسود تبنی فی ذیله بلده تسمی طهران وهی دار الزوراء التی تکون قصورها کقصور الجنه ونسوانها کالحور العین واعلم یا مفضل ...
سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام
از منکر کردی، و بر اساس حکمت و موعظه حسنه به راه خدا دعوت نمودی 2 ! سلام بر تو ای ابا عبداللّه! ای حجّت خدا در روی زمین و شاهد و گواه حقّ بر خلق! درود خداوند بر امام شهید و کشته ستم و پیشوای اهل زهد و عبادت. سلام بر امام نیکوکار، امام راضی به قضای حقّ، امام پاکیزه و باتقوا، هادی و مهدی، اسیر رنج و مصائب. گریه بر حضرت حسین علیه السلام امام صادق علیه ...
حکم ترک غسل برای زیارت امام حسین چیست؟
...: بسیار شنیده می شود که برای زیارت امام حسین(علیه السلام) نباید غسل کرد و بهتر است با همان گرد و غبار مسیر ایشان زیارت شوند. هرچند این گفتار از شهرت بسیاری در میان مردم برخوردار است لکن توجه به نکاتی چند در این باره بسیار ضرورت دارد. در روایات وارده از زیارت اربعین جابر بن عبدالله انصاری آمده است که جابر ابتدا وارد فرات شد و غسل زیارت نمود، سپس نزد قبر مبارک آمد و برای زیارت امام ...