سایر منابع:
سایر خبرها
گذری بر مبانی و روشهای تربیتی رسول اعظم(ص) - اسوه انسان ساز
قرآن بود که قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا: و با همه مردم به نیکی سخن گوئید و مصداق این ندای سبحان که فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ پس به واسطه رحمتی از جانب خدا بر آنان نرم گشته ای و این پیام یزدان که وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ: و به راستی تو بر اخلاق سترگی هستی! (قلم/4) در این میان، آنان که بیشتر مورد ستم جامعه ظلم پیشه جاهلی بوده اند از جمله غلامان، کودکان، دختران ...
اسحاق لوریا و مکتب او (1)
مضمون و محتوی درونی آن را، تغییر داد، این موضوع همچنین تصور بازگشت به نقطه ی آغازین خلقت را به عنوان وسیله ی سرعت بخشیدن به فاجعه ی جهانی نهایی امکان پذیر ساخت، که زمانی به وقوع می پیوندد که افراد بسیاری که در یک خواسته برای پایان جهان متحد شده اند، به آن بازگشت دست یافته باشند. پس از وقوع آشوب عاطفی بزرگ، جذبه و شیفتگی فرد عارف، با یک نوع دیالکتیک عرفانی، می توانست به اشتیاق دینی کل جامعه مبدل شود ...
اسحاق لوریا و مکتب او (2)
در این موقعیت نمی توانم به آن بپردازم. می توان اندیشه های او را عمدتاً در کتابش لیمودِه اَصیلوت، (13) نظریات در باب صدور یافت. ماهیت تفسیر ساروگ از لوریا می توان به عنوان تلاشی جهت ارائه مبنایی شبه فلسفی برای تعلیم آشکارا غیر فلسفی لوریا وارد کردن یک نوع افلاطون گرایی در آن توصیف کرد، و موفقیت چشمگیری که تفسیر او به دست آورد تا حدودی به خاطر آن عناصری از تعلیم او بود که واقعاً لوریانی نبودند. ...
غرب ستیزان چگونه اصلاح طلب غرب گرا و عاشق گرین کارت شدند؟
دفتر تحکیم درباره این تغییر و تحول می نویسد: در سال های اوایل دهه 70، اندک اندک انجمن های اسلامی دانشجویان به ویژه انجمن پلی تکنیک به بازبینی در دیدگاه های خود پرداخت و با آغاز نقد از وضع موجود و پیشگیری از باورهای عمومی و فرهنگ مسلط، و به چالش کشیدن فضای مسموم و ایدئولوژیک جامعه، به موضع منتقد حاکمیت تغییر مکان دادند و از آن فاصله گرفتند. اولین اقدام برخاسته از این تغییر نگرش در ماجرای ...
برنامه ریزی زبانی؛ بایدها و نبایدها
می شود، می تواند واکنش هایی را در سطح جامعه در جهت مخالفت یا موافقت با آنها یا دست کم در جهت پذیرش و عدم پذیرش آنها در پی داشته باشد. بازاندیشی و تأمل در خصوص چرایی و چگونگی ظهور این واژه های نوساخته از منظر علم زبانشناسی و برنامه ریزی زبانی شاید بتواند در قضاوت افراد جامعه به طور عام و مخاطبان این کتاب ها (به طور خاص دبیران و دانش آموزان) تأثیر گذار باشد. در این گفتار کوتاه مباحث مربوط به معادل ...
تحلیل طبقاتی از منظری غیرآکادمیک
مرزبندی بین قشرهای اجتماعی علاوه بر متأثربودن از سبک زندگی، به میانجی قدرت نمادین، شکلی گفتمانی نیز به خود می گیرد که قابلیت بسیج و کنش جمعی دارد. در واقع پیش از هرگونه منازعه طبقاتی، اعضای طبقات، پاره طبقات یا پایگاه های اجتماعی باید خود را به مثابه عضو آن طبقه در خصومت یا همدستی با طبقه یا طبقات دیگر بپذیرند؛ ازطرف دیگر دولت نیز با ایجاد محدوده هایی از طریق قانون، تأیید مدارک و ایجاد تفاوت بین آنها، افتراق بین هویت های جمعی - مثل کارگران و متخصصان - را رسمیت می بخشد. ...
شریعتی و تفکر گذشته ما
، مقصود طرح ملاحظاتی درباره پاره ای از آرای مؤلف درباره شریعتی است. 1 به زعم مؤلف، همچنانکه از عنوان کتاب برمی آید، یکی از آموزگاران تفکر آینده در این مرز و بوم شریعتی است. پیش تر هم هاشم آقاجری کتابی با عنوان شریعتی، متفکر فردا ، با هدفی مشابه، درباره شریعتی نوشته و منتشر کرده است. به زعم عبدالکریمی شریعتی، چهره ای یگانه نه تنها در تاریخ تفکر معاصر ما، بلکه در کل سنت تاریخی ماست ,2 بی ...
تفاوت های میان تروریسم و نئوتروریسم
....4. تحول در ساختار سازمانی تروریسم ساختار سازمان های رسمی به صورت هرمی است؛ بدین معنی که اعضای آن، در قاعده هرم و گروه مدیریتی یا رئیس در رأس هرم قرار گرفته اند. این شکل از ساختار سازمانی، در گروه های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و نظامی دیده می شود. جایگزین ساختار هرمی، سیستم سلولی یا شبکه ای است. در این نوع از ساختار سازمانی، هیچ گونه کنترل مرکزی بر اعضا و یا سلول ها وجود ندارد و همه سلول ...
صفارت بارز مدیر از منظر قران و نهج البلاغه
اغواگری نماید. عدالت بر مدیران در همه سطوح فرض است که در اموری که مربوط به حوزه مدیریّت آنان می شود، عدالت را به اجرا درآورند و تا دستیابی به نتیجه مطلوب از آن مواظبت نمایند. هر فردی برای برپاداشتن عدل که اگر بتواند از عهده آن برآید، عادل نامیده می شود، باید ابزار و اسبابی را در اختیار گیرد تا از عهده شناسایی عدل و شقوق مختلف آن در زمان ها، مکان ها و فرهنگ های متفاوت برآید، به ...
نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی/ خروج ندارها
ادیان رسما درمی آویزد و می ستیزد و وجود اجتماعی آنان را تحمل نمی کند (سروش، دانشگاه پاریس، مرداد 86) و رفته رفته سکولاریسم وارد دوره میلیتانت (نظامی گرانه) و ستیزه جو می شود چون هاضمه قبلی را از دست داده است. سکولاریسم هاضمه اش برای بلعیدن ادیان ضعیف، قوی بود اما دین قوی و فربه را نمی تواند ببلعد لذا ستیزه گر می شود. (اسفند 88، دلفت هلند) 3- این جاذبه با وجود همه تخریب ها و ترور شخصیت ها- و حتی ...
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
الهی نیز به صورت دو مینوی هرمزد و اهرمن تجسم یافته اند. (14) بنابرین، قائل شدن به دو بن و دو همزاد، به اصل وحدت خداوند (اهورامزدا) خدشه ای وارد نمی کند و می توان گفت که مدار مسلک باطنی زردتشتی (15) بر دیالکتیک جلال و جمال است و همین خط خاص تعلیم را در عرفان وحدت شهودی ایرانی در دوره ی اسلامی نیز می توان پیدا کرد (عالیخانی:1382، ص 116). صفات جلال و جمال درد ین اسلام با الهیات زرتشتی از جنبه ...
ترامپ بمب بدون باروت /رجزخوانی های ترامپ و سخنان بی منطق او واکنش های متفاوتی را در میان سیاستمداران ...
شاخه به آن شاخه پریده و حرف های بسیار متفاوت و ضد و نقیض مطرح کرده به گونه ای که مردم ایالات مختلف را به عصیان و اعتراض واداشته و به استناد اخبار و تصاویر منتشر شده از سوی اکثر رسانه های کشورهای مختلف که به تعبیر و تفسیر کارشناسان هم رسیده است، بیشترین شعارهای انتخاباتی اش و حتی توپ هایی که قرار بوده است در زمان قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری اش به زمین بزند. اقشار مختلفی از شهروندان آمریکایی ...
از انتحار داعش در سراشیبی سقوط تا بحران مدیریت در کشور
زیادی به عملیات چند ماه گذشته کراده عراق داشت که آثار تخریبی و ویرانگر بسیاری بر جای گذاشت و نشان داد که حادثه حله اولین نوع از این دست اقدامات تروریستی نیست. اما این عملیات از چند منظر قابل توجه است؛ حادثه تروریستی حله، نه یک عملیات نظامی پیچیده بلکه یک عملیات تروریستی انتحاری بود که طی آن یک تانکر نفتی به یک منطقه فاقد امنیت و حفاظت و در یک تجمع مردمی بی دفاع وارد شده و خسارات انسانی بسیاری بر ...
جامعه قدرتمند (شبکه ای) و دولت ضعیف اخوان المسلمین
می کوشد از منظر جامعه شناسی سیاسی و با بهره گیری از نظریه جول.اس.میگدال (جامعه شبکه ای، دولت ضعیف)، ضمن قراردادن دولت در بطن جامعه و درنظرگرفتن رابطه بازتابی و همکنشی دولت و جامعه، سیاست ها و عملکرد دولت مرسی و همچنین، دلایل سقوط وی را بررسی کند. روش پژوهش، کیفی از نوع تبیین علیّ و روش اجرای آن نیز، کتابخانه ای– اسنادی است. واژگان کلیدی: انقلاب مصر، ناکامی دولت، دولت ضعیف، راهکار (استراتژی ...
مسیر مسلحانه بهشت
گروه اندیشه علیرضا صدقی: در ششم آذر ماه سال 1334 خلیل طهماسبی برای بار دوم و پس از اینکه طی یک ماده واحد در سال 1331 از زندان آزاد شده بود، به زندان افتاد تا در 27 دی ماه همان سال (1334) همراه با سیدمجتبی نواب صفوی، محمد واحدی و مظفر ذوالقدر اعدام شد. سالگرد دستگیری او که نوع خاصی از دین سیاسی در جامعه معاصر شیعی ایران را نمایندگی می کرد، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و ارزیابی است. چه اتفاق ...