سایر منابع:
سایر خبرها
فیلسوف پاپ زودرس/ نگاهی به فلسفه هیوم و واکنش های متفکران ایرانی به آن
...> هست و باید: فلسفه اخلاق هیوم در فلسفه اخلاق نیز ابداعات مهم و بحث برانگیزی دارد. او در اخلاق به جای عقل و خرد بر نقش عواطف و احساسات تاکید می کند و معتقد است که عقل نباید حاکم بر همه احساسات و عواطف باشد، چرا که حکومت عقل بر همه احساسات و عواطف نه ممکن است و نه مطلوب. از دید او گزاره های اخلاقی قابل توجیه (justification) نیست و در نتیجه امکان زیست اخلاقی با دلیل عقلی وجود ندارد. او در اخلاق ...
نگاهی به رویکرد هرمنوتیکی پروفسور فضل الرّحمان در تفسیر قرآن / علی رضا آزاد
کارگیری فرآیند حرکت از جزء به کل و بالعکس، در فرآیند فهم قرآن و به ویژه در روش تفسیر قرآن به قرآن- که مفسران معاصر توجه مضاعفی به آن کرده اند- به کار برده میشود.[21[ به نظر می آید فضل الرحمان در ارائه نظریه دو حرکتی خویش از تراث علمی علمای سلف نیز بهره گرفته است. بخش هایی از این نظریه، در ضمن مباحثی که قرآن پژوهان پیرامون تعریف تأویل و تفاوت سبب و شأن نزول و چگونگی جری و تطبیق آیات و شرح ...
مساله شر در سنت نوافلاطونی مسیحی
...: شر به دو گونه است از یک سو شر محض و از سوی دیگر شری که با خیر اختلاط یافته است، اولی به هیچ وجه موجود نیست... بلکه دیگری را در میان موجودات می یابیم (به نقل از:Perl,2007.p.55). بنابراین، در نظر وی هیچ چیزی نمی تواند مطلقا شر باشد و هر امری که شر تلقی می شود، به نحوی خیر است، همچنین بر این نظر بود که شر صفتی ثبوتی نیست، بلکه فقدان و نقصان است. بسیاری از مفسران دیونیسیوس در اینکه او در ...
سعید شریعتی: راه حل گسست نسلی ایجاد جامعه ای امن است علی اکبر نوایی: هر افتراق نسلی را نباید ناهنجار ...
کارگزار و اقدام کننده در حوزه فرهنگ باشد بلکه دولت باید شرایط و بستر قانونی و حقوقی را برای کارگزاران و فعالان حوزه فرهنگ فراهم کند. وی تصریح کرد: راه حل گسست نسلی ایجاد یک جامعه امن است، جامعه ای امن است که احساس امنیت، امنیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به خصوص برای جوانان در آن مورد توجه قرار گیرد. دکتر علی اکبر نوایی، مشاور و مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه ...
بررسی مسئله شرور و قدرت مطلق الهی با تکیه بر نظریه کمال گرایانه
...، ص 171). گریفین می گوید: خدا تنها برای این که برای او بهتر است از ترغیب استفاده کند از کنترل موجودات صرف نظر نمی کند، بلکه چون بنا به ضرورت نمی تواند موجودات را کاملا کنترل کند (8). برخلاف سنت مسیحی که خلق را عدم می داند و اداره خدا در آن را کامل. به نظر آنها، صرف آفرینش موجودات در مبارزه با آشوب نخستین محقق گشت، به طوری که غایت الهی تنها به گونه ای ناقص در طبیعت آن ها سرشته شده است (هیک ...
تفاوت بین مذاهب و اختلاف آن ها باعث پیشرفت تفکر اسلام است
حالی که معاویه بن ابی سفیان مرد سیاست بود. نظر شما چیست؟ استاد عقاد در کتاب عبقریه الإمام این گونه به سؤال شما پاسخ می دهد که آنچه مسلم است و جای بحث ندارد، این است که علی چنان بهره ای از زیرکی و تیزهوشی داشت که هیچ انسان منصفی آن را انکار نمی کند. در هنگام قضاوت های مشکل به بهترین وجه عمر و عثمان را نصیحت و راهنمایی می کرد و بیشتر از همه خلفا به بحث کنندگان و جویندگان و فرهیختگانِ مذاهب ...
فهم نادرست وحدت و ایجاد تفرقه در جهان اسلام
نیز به این نظریه شباهت دارد. 5. تقریب بین مذاهب تقریب بین مذاهب رویکرد دیگری است که مرحوم شیخ محمود شلتوت، رئیس اسبق الأزهر مصر، و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجع تقلید وقت شیعیان برای رسیدن به وحدت اسلامی پیگیری کردند.طبق این نظریه فقه های متفاوت در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته می شود. به طور مثال در ایران پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت یعنی حنبلی، شافعی، حنفی و مالکی و در ...
تمدن نوین اسلامی با پیروزی انقلاب، شروع شده است
یگانه هستیم معتقدیم که چون او کار عبث نمی کند لذا نه وحی را بیهوده فرستاده و نه عقل را بیهوده آفریده و هر دو اینها از یک مبدا آمده اند پس اینها اساسا با یکدیگر تعارض ندارند، آنچه که موجب این تصور غلط می شود که میان عقل با وحی تعارض و ناسازگاری هست، فهم و برداشت غلط و کاربرد نادرست از عقل است. نه عقل جایگزین وحی می شود و نه وحی جایگزین عقل می شود. باید ببینیم که عقل برای رفع کدام نواقص ...
تزویج هگل با هگل
درونی فلسفه و دیگری تحولات بیرون از فلسفه (علم، جامعه موجود و فضای سیاسی). ولی آنچه سنت فلسفی را زنده نگه می دارد این است که مدام عوامل بیرون از خود را به درون خود جذب می کند و آنها را بسط می دهد. *آگاهی از دانمارک قرن نوزدهم چه کمکی به فهم فلسفه کیرکگور می کند؟ چون اطلاعات چندانی از دانمارک آن دوره نداریم. برای فهم فلسفه کیرکگور باید از همین جا شروع کرد. باید دید کیرکگور در ...
مساله شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
می کنند که به لحاظ اخلاقی بد یمن و شوم باشد. اما اهل فلسفه و کلام، با گسترده تر دانستن حیطه ی معنایی واژه شر، قرن ها همه بدی ها و مشکلات زندگی بشری را تحت این عنوان یاد می کردند. آنها شرور اخلاقی (3) مانند جنگ ها، جنایت ها، خودکشی ها و اثرات زیان بارشان بر حیات بشری را از شرور طبیعی (4) مانند بیماری ها و تخریب های حاصل از زمین لرزه ها و طوفان های شدید، متمایز می ساختند. گریزناپذیری مرگ نیز از نظر ...
وحدت ؛ راهبرد نظام اسلامی یا رویکردی تاکتیکی؟
کنار نهادن سایر مذاهب نیست. وحدت اسلامی به کارگیری ابزار تحقق امت واحد، به عنوان یک آرمان نهایی، در سطح جوامع و جهان اسلامی خواهد بود : وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَی وَنِعْمَ النَّصِیرُ. [4] بنابراین، از نظر مفهومی وحدت اسلامی، از جهت روش و ابزارمندی آن شامل تمامی تصمیم سازی ها، سیاست گذاری ها، اتخاذ روش های واحد، بهره گیری از امکانات مشترک و تدابیری می ...
شیعه و سنی کنار هم، شاد در میلاد پیامبر اعظم، ید واحده در برابر دشمنان جهان اسلام
شیعه و سنی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه های اختلاف نیز ضروری است، بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند تنگ نظریها ،احساسات آنی، تحریک پذیری، تعصبات قومی و پیروی از هواهای نفسانی، شناسایی و با آنها مبارزه گردد تا زمینه فرصت طلبی دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و ...
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاء از منظر مذاهب اسلامی
آنها را نیازمند تلاش برای نزدیک تر شدن به خُلقیات و آداب نبوی کرده است. از سوی دیگر، این رویکرد منصب افتاء را منصبی خطیر کرده است. لذا بسیاری از اصحاب پیامبر و فقیهان مسلمان، به نقل از برخی راویان و کتب تاریخ فقه، از پذیرش این منصب سرباز می زده اند. ابن ابی لیلی به نقل از برخی کتب روایی اهل سنت می گوید: أدرکت مائة و عشرین من الأنصار من أصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم، یسأل أحدهم عن المسألة ...
بررسی اندیشه ها و رفتارهای گروه تکفیری بوکوحرام
کاری به تعلیمات دینی هیچ آیینی ندارد. تعلیماتی که بوکوحرام تحریم کرده و به بهانه آن دختران مردم را دزدیده، علوم، تکنولوژی، ریاضیات، فیزیک و ... است. از همین جاست که مخالفت بوکوحرام با دموکراسی و مردم سالاری در اندیشه های عقل ستیزشان سر بر می آورد. اقدامات و تفکرات گروه بوکوحرام کاملاً در تعارض با آیین اسلام است. زیرا اگرچه در چند دهه گذشته در غرب حق تحصیل و آموزش جزء ابتدایی ترین و بدیهی ترین ...
آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت منادیان وحدت اسلامی
...، به زمان صفویه بر می گردد. اندیشه اتحاد و توجه به فقه اهل سنت تا همین اواخر در حوزه اصفهان ادامه داشت. از جمله حاج آقا رحیم ارباب بر این باور بود. گویا شریعت اصفهانی، استاد دیگر آیت الله بروجردی نیز همین طرز فکر را داشت، و دلیل می آورد که جامعه آن روزگار، جامعه ای با حکومت اسلامی و فتوای رایج مفتیان حکومتی مانند مالک، ابوحنیفه، اوزاعی و ابن ابی لیلی بوده است. اصحاب ائمه(ع) در همان ...
تبارشناسی سلفی های تکفیری در پاکستان و پیامدهای آن
تبری می جسته و فقط به قرآن و حدیث استدلال می کرده است؛ و چون در استناد به حدیث بسیار مبالغه می کرده، گروهی از بزرگان اسلام، مانند محمد بن جریر طبری و محمد بن اسحاق الندیم، او را از بزرگان حدیث- و نه از مجتهدان اسلام- شمرده اند. در واقع، ابن حنبل به عنوان محدثی برجسته و پیرو طریقه اصحاب حدیث با هرگونه روش تأویلی و تفسیر متون مخالف بود و با بزرگان اصحاب رأی، سر ناسازگاری داشت. وی مخالفت با سنت را ...
بررسی تاریخی جریان های تکفیری تروریستی
کنونی است. (48) احمد بن حنبل و پیروانش، اهل حدیث و ظاهرگرا هستند، در مقابل احناف، که در فقه مشرب عقل گرایی دارند. ابن تیمیه ظاهرگرایی سلفی ها را در قرن هفتم احیا کرد. از قرن هفتم تا قرن دوازدهم این تفکر بی رونق ماند تا اینکه در قرن دوازدهم محمد ابن عبدالوهّاب دوباره ا ین نحله مذهبی را احیا کرد. جریان دین شناسی سلفی گری برای عقل و تأملات عقلانی ارزشی قائل نیست، ولی میراث گذشته را بسیار ارزشمند ...
تبارشناسی مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی اسلام سلفی - تکفیری
...، به وسیله ابن تیمیه، متکلم حنبلی قرن هشتم، صورت گرفت. او بر مبنای این اعتقاد که عقل، فلسفه و تصوف، نوعی بدعت است، به زعم خود، خواهان زدودن این گونه بدعت ها و اصلاح دیانت اسلام و بازگشت به سلف صالح، کتاب و سنت مجرد از تاویل و تفسیرهای قرون بعدی بود. از نظر ابن تیمیه، بهترین راه بازگشت به متون دست نخورده، پیروی از بایدها و نبایدها، بدون دخالت عقل بشری در فهم، تأویل، تحلیل و تعلیل نص است. ...
نقش ابن قیم جوزیه در پیدایش اندیشه های تکفیری، تبدیعی، تشریکی
و ایراد دارد که به آنها اشاره می شود. سند حدیث از ابی الاهیاج در صحاح شش گانه اهل سنت، فقط یک روایت نقل شده است که آن هم همین حدیث است که خود شک برانگیز است. علاوه بر آن، این حدیث از نظر سند اشکال دارد. زیرا، دانشمندان حدیث شناسی بر وثوق اشخاصی که این حدیث را روایت کرده اند، اتفاق ندارند. چرا که در سند آن افرادی به نام های وکیع، سفیان الثوری، حبیب بن ابی ثابت، ابی وائل الاسدی و غیره به چشم ...
صنعانی؛ سلفی تکفیری یا سلفی میانه رو
اسلامی از جانب یکدیگر و به دنبال آن ریختن خون برادران مسلمان خود، تفسیق، بدعت، خارج شدن از انصاف و دادن نسبت های ناروا به یکدیگر را از پیامدهای فرقه گرایی دانسته، (15) همگان را به پیروی از کتاب، سنت و سلف صالح فرا خوانده است. او معتقد است ظهور علم کلام و تفکر در ذات خداوند فرقه گرایی را به دنبال داشته، منجر به اختلاف نظر در اعتقادات شده است. (16) انتقاد ابن الامیر صنعانی به فرقه گرایی در حالی است که او ...
چیستی نسبت پدیده تکفیر با آموزه کرامت انسانی اسلام
؛ یعنی فقط ظاهر پدیده ها را می بیند و فهم و بینشی سطحی دارد. جهل به این معنا در قرآن، درباره ناتوانی انسان در فهم اراده خداوند فراسوی حجاب پدیده ها به کار رفته است؛ یعنی ناتوانی در دیدن پدیده ها در قالب نشانه های (آیات) الاهی. از آن سوی، حلم پایه عقل است؛ یعنی انسان حلیم شایستگی دارد که آرام و استوار خوب را از بد باز شناسد. از همین روی، حلم گاهی در معنای عقل به کار رفته است: (أَمْ تَأْمُرُهُمْ ...
وحدت اسلامی راه نجات امت و عبور از فرقه های انحرافی است
...، ج 5 ، ص 663-662 ، 328 به نقل از بیش از 30 نفر از اصحاب،مستدرک حاکم، فصل فضیلت اصحاب ، ج 3 ، ص 109 ، 110 ، 148 ، 533 ، حاکم نوشته که این حدیث صحیح می باشد بر اساس نظر شیخین (بخاری و مسلم)، سنن ابن ماجه، ج 2 ، ص 432 ،مسند احمد بن حنبل، ج 3 ، ص 14 ، 17 ، 26 ، 59 ، ج 4 ، ص 366 ، 372-370 ،فضایل صحابه، احمد بن حنبل، ج 2 ، ص 585 ، حدیث 990 ،خصایص نسایی، ص 21 ، 30 ،صواعق المحرقه، ابن حجر هیثمی، فصل ...
تعریف دین از نگاه متفکران غربی و اسلامی/ حقیقت تجربه دینی چیست؟
عقلی و منطقی فرایند روش منطقی بدین گونه است که قواعد منطقی و بدیهیات، وجود خداوند حکیم و جامع جمبع کمالاترا اثبات می کند، بر اساس عدالت و حکمت الهی به لزوم حیات پس از مرگ می پردازد و نشان می دهد که بینش ها، منش ها و کنش های دنیوی با جهان آخرت پیوند دارد. آن گاه ثابت می کند که ابزار و منابع عادی بشر مانند: عقل و تجربه و شهود، توان کشف ترابط این دو ساحت هستی؛ یعنی دنیا و آخرت یا ظاهر و ...
سلفی گری اخوان المسلمین و تقریب
بررسی شده است. کلید واژه : سلفیه، تقریب، وحدت اسلامی، اخوان المسلمین، اهل سنت، تشیع، تکفیر. مقدمه یکی از جریان هایی که در سال های اخیر نقش بسزایی در سیاست های منطقه ای ایفا کرده و هر روز بر دامنه گسترش نفوذ آن افزوده می شود، جریان سلفی است. هرچند این اصطلاح با اهل حدیث از اهل سنت گره خورده است، ولی با ظهور ابن تیمیه در قرن هفتم و اظهار این مطلب که در عقل صریح و نقل صحیح چیزی که مخالف ...
تأملاتی در باب مناسبات فلسفه و علوم انسانی
. پیش فرض های فلسفی این رویکرد عمدتاً ناظر به شکل گیری علوم مدرن در قرن هفدهم و هجدهم و دو سنت فلسفی عقل گرایی (دکارت و پیروانش) و تجربه گرایی (لاک، بارکلی و هیوم) و پوزیتویسم است. در واقع این مطالعات در حال و هوای عصری هستند که علوم تجربی دارای مرجعیت مطلق بود و طبیعی است که فلسفه علوم انسانی – اجتماعی در چنین فضایی، به دنبال علمی کردن این علوم بر مبنا و با الگوی علوم طبیعی به لحاظ روش ...
سلفی گری و نظام بین المللی؛ چالش ها و راهکارها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا نائیج (1) چکیده در تاریخ تحولات جهان اسلام، اهل سنت و شیعیان، سلفی گری را به عنوان جریانی ضد عقل و تعقل و متکی به ظواهر می شناسند. شکل گیری این جریان فکری از سده چهارم ه.ق، آغاز شد و بعدها ابن تیمیه و شاگردانش آن را مدون کردند و نهایتاً با محمد بن عبدالوهاب و از طریق حاکمان آل سعود در دوران معاصر ...
بررسی گفتمان سید قطب و تأثیر آن بر شکل گیری جریان های تکفیری مصر
اسلام و تمدن اسلامی می پردازد، به هیچ روی پیش درآمدانه نیست؛ تقریباً چهل صفحه از آن به متهم کردن فرهنگ ها و تمدن ها و سنت های دینی موجود در دیگر نقاط جهان در قرن پنجم و ششم میلادی مانند یهودیت، مسیحیت، زرتشت باوری، بودا باوری و هندوئیسم می گذرد. سنت امپراتوری های کسری و قیصر که در جزیره العرب آن روزگار حاکم بوده نیز طعن و تقبیح شده است. بخش ویژه تمدن اسلامی با بررسی روش پیامبران در اصلاح و تغییر ...
محدثی: دین باید پاسخگو باشد - قائمی نیا: دین درمقام تعریف یا تحقق؟
... عقل خود بنیاد پیدا شد و در دنیای غرب دین به محاق رفت و دچار یک نوع غیاب شد. همان تفسیری که از حرف نیچه یعنی مرگ خدا شد یعنی او می خواهد سرشت دنیای مدرن را تفسیر کند. شما می بینید که در قرن بیستم همزمان با اوج مدرنیسم انقلاب اسلامی ظهور می کند و افرادی مانند شریعتی و غیره می آیند و بر نقشی که دین در جامعه بشری دارد، تأکید می کنند. نمی توان این نقش را حذف کرد اما باید گذشته دین و آینده دین ...
امام رضا (علیه السلام) و تشیع در ایران
طور مستقل و جداگانه چاپ شده است. این رساله مختصر، در میان محدثان اهل سنت نیز بسیار مشهور است. سمعانی در التحبیر و رافعی قزوینی در التدوین، چند طریق برای صحیفه نقل کرده اند. میرحامد حسین هندی نیز صحیفه ای را در اختیار داشت که از طریق ابوالقاسم قشیری و محمّدبن حمویه جوینی روایت شده و هم چنین عبدالواسع یمانی، آن را از طریق حافظ بن عساکر نقل کرده و در پایان مسند زیدبن علی آورده است. 5. مسند ...
علوم انسانی اسلامی خلق شده است - باید به معارف جدید برسیم
متفکران مسلمان است نه علم اسلامی، که موصوف هستند به مکتب تفکیک، به صورت نابش اینطور می گویند که بطور کلی علوم غربی را باید کنار گذاشت، چرا؟ چون این ها مطابق آموزه های دینی نوشته نشده، پس غیر دینی و غیر اسلامی است. ما باید به سراغ کتاب و سنت برویم و بر اساس آن ها علوم انسانی جدیدی را پایه گذاری کنیم. ما این دیدگاه را نداریم، بلکه می گوییم تمام متفکرین بهر حال در سخنشان شأنی از حقیقت وجود دارد و چون ...