سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام صادقی واعظ: شرط پذیرش ایمان ولایت علی بن ابی طالب(ع) است
مردم برای یاد گرفتن تمام جزئیات حج در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماینده ای به حج فرستاده بودند . سپس امام فرمودند که ما آیات فراوانی درباره ولایت داریم. أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم 6 ؛ که جابر بن عبالله انصاری از پیامبر اکرم صل الله علیه وسلم پرسید: "اولولامر" چه کسانی هستند که اطاعت آنها واجب است؟حضرت پاسخ داد یا جاب هم خلفائی، ...
بیان دقیق آیت الله جوادی ازمفهوم عرفان نزدشیعه
امام رضا(سَلامُ الله عَلَیْه) این است که لَیْسَ مِنَّا [10] از ما نیست که کسی باور نکند که بهشت و جهنم هم اکنون موجود است. بنابراین این علم به وسیله آن معلوم شناخته می شود و تعریف می شود. حضرت فرمود؛ متّقیان کسانی اند که عارفانه به سر می برند نه حکیمانه و متکلّمانه و اگر جناب مولوی گفته است: خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[11] این از مکتب ...
عرفان علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن
، سخن از عرفان شیعی است که گویا متّقیان به جایی رسیده اند که بهشت را می بینند، بهشت هم اکنون موجود است، دوزخ هم اکنون موجود است، از بیانات نورانی امام رضا(سَلامُ الله عَلَیْه) این است که لَیْسَ مِنَّا [10] از ما نیست که کسی باور نکند که بهشت و جهنم هم اکنون موجود است. بنابراین این علم به وسیله آن معلوم شناخته می شود و تعریف می شود. حضرت فرمود؛ متّقیان کسانی اند که عارفانه به سر می برند ...
شیعه و سنی کنار هم، شاد در میلاد پیامبر اعظم، ید واحده در برابر دشمنان جهان اسلام
به اذن تو فلق و شفق نور ِ حمد و واقعه و عَلَق،وَ نثار ِ روی تو صد طبق گل باغ خالق ِ سرمدی،به فدای نور محمدی بلغ العلی بکماله... امام خمینی (ره) و مسئله وحدت شیعه و سنی در اسلام بین شیعه و سنّی ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنّی نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را ...
نگاهی به رویکرد هرمنوتیکی پروفسور فضل الرّحمان در تفسیر قرآن / علی رضا آزاد
اسلامی اختصاص می دهد زیرا به اعتقاد او با روش های سنتی نمی توان اندیشه اسلامی را با چارچوب فکری عصر جدید انطباق داد. او تلاش خود را به بسط و بازاندیشی روش شناسانه در حوزه نقد تاریخی میراث علوم اسلامی و شناخت شرایط حاکم بر انسان کنونی و بیش و پیش از هر چیز، به باز اندیشی در روش های تفسیر قرآن معطوف ساخت. او در این باره می نویسد: شاید تعجب کنید اما به نظر من بحث درباره ی حیات ...
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش اهل بیت و عرفان شیعی ؛ عرفان علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن
گویا متّقیان به جایی رسیده اند که بهشت را می بینند، بهشت هم اکنون موجود است، دوزخ هم اکنون موجود است، از بیانات نورانی امام رضا(سَلامُ الله عَلَیْه) این است که لَیْسَ مِنَّا [10] از ما نیست که کسی باور نکند که بهشت و جهنم هم اکنون موجود است. بنابراین این علم به وسیله آن معلوم شناخته می شود و تعریف می شود. حضرت فرمود؛ متّقیان کسانی اند که عارفانه به سر می برند نه حکیمانه و متکلّمانه و اگر ...
متن کامل گفتگوی مفصل هادی خامنه ای با حسین دهباشی
شروع شد؟ انقلاب؟، انقلاب امام منظورتان هست؟ یعنی این که با حضرت امام شروع شد! بله دیگر. یعنی از 42٫ از اول با امام شروع شد و با امام هم ادامه پیدا کرد بله. علتش هم این بود که امام را ما خب قبلاً می شناختیم یعنی پدر ما با امام آشنایی داشتند. از کجا؟ یک سفرهایی مشهد ظاهراً آمده بودند مرحوم امام، و دوستی ای داشتند با مرحوم ...
چیستی نسبت پدیده تکفیر با آموزه کرامت انسانی اسلام
...، اما این دو واژه، به ویژه در آیات پایانی نازل شده بر پیامبر، و بعدها در سنت کلام اسلامی، مسیر دیگری پیمودند و در میدان معناشناختی ایمان جای گرفتند و با الله مرتبط شدند و پس از این، کفر در معنای ناسپاسی در برابر خداوند و حق پوشی به کار می رفت؛ زیرا ایمان چیزی جز توجه به وابستگی و نیازمندی انسان به خداوند و بخشش های او و توجه به نمودهای طبیعی در قالب آیات (نشانه ها) نبود. پس آرام آرام کفر به جای ...
آرزو داشت که اولین شهید روستایش باشد که شد/ همسر شهید: منتظر بودم لااقل با پیکرش وداع کنم، اما چیزی از ...
...؛ چراکه اگر این شهیدان نبودند، اثری از حرم اهل بیت(ع) نبود. این سخنان نقل قولی است از فرمایشات امام خامنه ای است در جمع خانواده های شهدای مدافع حرم که به تنهایی گویای منزلتی است که می توان برای این شهدا تصور کرد. شهید مدافع حرم مهندس هادی جعفری از تازه عروس و زندگی نوپای اش می گذرد و برای دفاع از حریم اهل البیت (علیه السلام ) به عراق می رود و در همان جا آسمانی می شود. گذری کوتاه از ...
تبیین نقش مردم در اقتصاد مقاومتی توسط یک استاد دانشگاه
مردم در هر فعل و انفعال اقتصادی می باشد پس باید به این وظیفه مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی بهای بیشتری داده و با همتی مضاعف و حالتی جهادگونه به ایفای این نقش بپردازیم. بخش اول: عناصر کلیدی در نقش مردم 1) باور و ایمان مردم باید بدانند تجربه جهانی و تجربه چندین دهه بعد از انقلاب ما نشان می دهد اقتصاد دولتی کار به جایی نمی برد و به این باور برسند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی ...
امام رضا (علیه السلام) و تشیع در ایران
از قرائت، قنوت می خواند و چون سلام می گفت، در مصلای خود نشسته و إلی ما شاء الله تسبیح و تحمید و تکبیر و تهلیل خدا می کرد. پس از آن، سجده شکر را به جا می آورد و با کسی سخن نمی گفت تا این که بر می خاست و چهار رکعت نافله نماز مغرب می گزارد به دو سلام و در هر رکعت در رکعت دوم قبل از رکوع و بعد از قرائت، قنوت می خواند و در رکعت اول از این چهار رکعت، سوره حمد و (قُل یا أَیها الکافرون) بر می خواند و در ...
عیسی(ع) در قرآن؛ کلید تفاهم اسلامی مسیحی
سخن بگوید. گویا جبرئیل عیب می گیرد که زکریا به وعده بچه دار شدنش تردید پیدا می کند و لذا لال شدن به مثابه تنبیه است. در قرآن جبرئیل پیام آور است و در جایگاهی نمی آید که اجازه مجازات کردن داشته باشد. ویژگی های حضرت عیسی(ع) پس از تمام این مقدمات و پس از گذشت 42 آیه، حالا مورد حاملگی حضرت مریم بیان می شود. در سوره آل عمران، آیه 43 پیام باردار شدن حضرت مریم را ملائکه می آورند و ...
فلسفه هنر با نگاه به اندیشه های آیت الله جوادی آملی
هنر و تبلیغ) جریان هنر در هنرمند آیت الله جوادی در جریان هنر و نحوه بروز و ظهور آن می فرماید انسان باید معارف را بفهمد و بعد باور کند و بعد متخلق بشود و بعد منتشر کند. صحبت از بازی و بازیگری نیست، سخن از لهو و لعب و سرگرمی نیست، هنرمند نمی خواهد خود و جامعه را سرگرم کند. مردم حرفی را گوش می دهند که از دل برخیزد (در دیدار جمعی از اعضای انجمن های ادبی و هنری حوزه، دفتر تبلیغات ...