سایر منابع:
سایر خبرها
اهل مزاح بودن حضرت علی (ع) دلیلی بر غصب خلافت او
علیه و آله و سلم) شکایت نمودند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بالفور از حضرت دفاع نموده و ضمن پذیرفتن اصل قاطعیت وی فرمود: ایها الناس لاتشکو علیّاً فوالله انه لأخشن فی ذات الله و فی سبیل الله. (2) حضرت علی (علیه السلام) کسانی را که در دوستی وی غلو نموده و به وی مرتبه الوهی بخشیده اند را بعد از درخواست توبه و عدم اجابت آن، اعدام نمود. (3) حضرت بر یکی از طرفداران خود به نام نجاشی- که ...
دکتر فاطمه طباطبایی: حاج آقا مصطفی، عصاره ی زندگی علمی امام خمینی(س) بود
که صاحب چنین ثروتی است. اما افرادی که از علم حقیقی برخوردار بودند، گفتند: وای بر شما، پاداش خداوند به اهل ایمان و عاملان عمل صالح بهتر است. و صبر پیشه گان از این نعمت برخوردارند. امام(س) ضمن طرح این داستان می نویسند؛ من این داستان را به دلیل احترامی که برای شارحان حدیث قائل هستم در این جا آوردم، لکن معتقدم که این آیه راجع به مقام زهد نیست، چرا که رغبت و میل اینان به خاطر پاداش است لکن ...
نبود نصبِ ائمه (ع) در روایات نبوی
و جانشین من در شما شود؟ همه قوم از آن امتناع ورزیدند. اما من گفتم: من ای پیامبر خدا حاضر هستم تا وزیر تو شوم. پیامبر از سر و گردنم گرفت و فرمود: همانا این برادر، وصی و خلیفه من در شما است، پس از او سخن شنوید و او را اطاعت نمایید. در سند حدیث جای بحث نیست، همه روایان بنابر مکتب اهل سنت نیز ثقه هستند، تنها ابومریم عبدالغفار را برخی از اهل سنت تضعیف نمودند که آن نیز به خاطر شیعه بودنش می ...
بخشی از علوم است که در دسترس عقل بشر نیست...
...، این علم می شود علم نافذ. به ما هم دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی یک چیز را بخواهیم و از چیز دیگر نجات پیدا کنیم؛ از خدا علم نافع طلب بکنیم: اللهم إنّا نسئلک علماً نافعاً ، علم نافع گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد ...
بیعت صحابه و مردم با کاندیدای سقیفه (ابوبکر)
پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) در حوزه دین را به عنوان وحی آسمانی پذیرا بودند، اما در قلمرو دنیا این اعتقاد را داشتند که خودشان در عمل به این نصوص آزاد و مختارند، از این رو با وجود علم به نصوص امامت و خلافت حضرت علی (علیه السلام) به همین علت از التزام به آن اجتناب و گزینه دیگری را انتخاب کردند. (45) ی. حذف علی (علیه السلام) به بهانه های واهی حضرت علی (علیه السلام) با وجود اینکه بعد از رحلت ...
بهترین عبادت چیست؟/ بصیر شدن دل مرده با تفکّر
سوی بندگی پروردگار عالم قدم برنمی دارد. لذا عرفای عظیم الشّأن، آن را به سیر درونی و باطنی و آفاق حرکتی روح تعبیر کردند که انسان را از مقاصد اوّلیّه و مِن الجمهولات الی المعلومات می برد. به تعبیر خودمانی، تفکّر اگر به حقیقت تفکّر شد، انسان از جهل بیرون می آید و به کسی تبدیل می شود که به دنبال کسب معلومات و علم است. علم بما هو علم هم انسان را اهل عمل می کند. اگر انسان علم به مطلبی پیدا کرد ...
حجت الاسلام عالی: "دجّال" فرهنگ استکباری آخرالزمان است+گزارش تصویری
مقابل مردم تا کمر خم می شوند و تعظیم می کنند که حرام است، منظور ما این تواضع نیست چون این رفتار را می تواند ظاهرسازی کند چه بسا درونش فرعونی و متکبر باشد و این تواضع ظاهری شاید پشتوانه نداشته باشد. تواضعی که ریشه همه خوبی هاست خضوع در مقابل حق است و زود حق را قبول می کند. امام صادق علیه السلام در روایت عنوان بصری فرمود: اگر علم ما را می خواهید اول ظرف وجودت را درست کن و درب خانه خدا افتاده باش و تواضع داشته باش و تسلیم خدا باش. شما عسل را در ظرف کثیف نمی ریزید خدا هم نور را در هر ظرفی نمی ریزد. پی نوشت: 1- سوره مبارکه القصص آیه 83. ...
حجاب غفلت ، علت تامه خسران ناشی از برجام
می نگرم .) أیُّهَا الغافِلُونَ غَیْرُ الْمَغْفُولِ عَنْهُمْ، وَ التّارِکُونَ الْمَأْخُوذُ مِنْهُمْ، ما لی أراکُمْ عَنِ اللَّهِ ذاهِبینَ، وَ إلی غَیْرِهِ راغِبینَ؟[4] ترجمه : ( ای مردمی که از حقایق غافل بوده و از شما غافل نیستند! ای کسانی که بر اثر فریب دنیا طاعت خدا و رسول را ترک کرده و به زودی آنچه را دارند از ایشان خواهند گرفت، چه شده شما را می بینم از خدا دوری جسته و به ...
دعای دل درد و دل پیچه و نفخ نوزادان و بزرگسالان
مِنْهُ سپس آن را به آب باران بشوید و در وقتی که ناشتاست و نیز به هنگام خواب بیاشامد، ان شاء اللّه مبارک و سودمند است. همچنین روایت شده: شخصی از دل درد برادرش، خدمت رسول خدا (ص) شکایت کرد، حضرت فرمود: برو و به او شربت عسل بده، و آن را هفت مرتبه سوره حمد تعویذ کن. دعای دل درد دعای دل درد از کتاب بحار نقل شده است که برای درد شکم و قولنج و نحو آن ...
سیره ی رفتاری اسلام مقابل محکومین جنگ نرم
رکاب حضرت بودند و دیگر مسلمانان به دلایل ذکر شده با سکوت کردند و دم بر نیاورده و ندای هل من ناصر ینصرنی امام بی پاسخ گذاشتن و یا وقیحانه در مقابل حضرت ایستادند و دست خود را به خون فرزندان رسول خدا آغشته کردند . کار تا جایی پیش رفت که پس از شهادت اهل بیت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و به اسارت رفتن گروهی دیگر از ایشان ، مردم کوفه و سپس شامیان با سنگ و کلوخ به استقبال اهل بیت ...
پیدایش کلام اسلامی
اختلاف واقع شده است؛ شیعه برخلاف اهل سنّت اجتهاد در مقابل نصّ را جایز نمی دانند و بر این عقیده اند که پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) جز از طریق وحی سخن نمی گفته است. (21) 2. وصیّت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم). آن حضرت در آخرین ساعات زندگی خود خطاب به اطرافیانش فرمود: إئتونی بقرطاس اکتب لکم کتاباً لا تَضِلّوا بعدی : (کاغذی بیاورید، برای شما نامه ای بنویسم، تا بعد از من گمراه نشوید). در ...
نگاهی به کلام قدیم
: من دوست ندارم سخن بگویم مگر در چیزی که مستلزم عمل باشد (لا اُحبّ الکلامَ اِلّا فیما لَه عَملٌ)، امّا درباره ی کلام خدا سکوت بهتر است. (5) مقصود از کلام در اینجا بحث درباره ی اموری است که مربوط به الهیّات است. همان طور که مصطفی عبدالرزاق به درستی فهمیده، پیش از آنکه علم کلام علمی مستقل به حساب آید و تدوین شود، این گونه بحث ها کلام نامیده شدند و کسانی که وارد این بحث ها می شدند متکلّمون ...
قدریان نخستین
اسعد یافعی ادعا کرده اند که قدریّه علم خدا را به اشیاء قبل از وجود و به افعال انسان پیش از وقوع منکرند و می گویند: الامرُاُنف (مستأنف). (35) شیخ ابراهیم باجوری (1198-1277ه) شیخ جامع الازهر نیز ادعای ایشان را تکرار کرده است. (36) البته یافعی توضیح داده است که این عقیده ی برخی از قدریّه بوده، نه همه ی آنها. (37) محمد شافعی (150-204ه) مؤسّس فقه شافعی، گفته است که قدریّه منکر علم خداوند به معاصی ...
جبر و اختیار در کلام قدیم
. به بیان دیگر، او موجب به اختیار است و وجوب به اختیار نه تنها منافی اختیار نیست بلکه محقَّق آن است. در عین حال، انسان مختار بالقوه است و نیازمند مرجّح و داعی است تا او را به فعل بکشاند و اختیارش را بالفعل سازد، امّا نه مختار بالفعل و حقیقی همچون خدا که اختیارش بالفعل و او مختار بالذات است و افعالش اقتضای ذات و خیریّت اوست و جز ذات و خیریّت انگیزه و داعی دیگری او را به فعل وادار نمی سازد. (63) ...
دیدگاه های فلسفی ابراهیم نظّام
بقای اجسام و خلق جدید، ایجاد بعد از اعدام نیست، بلکه استمرار وجود و ادامه ی خلق است، بدون افنا. بنابراین می توان گفت قول نظّام در این مقال، از فیلسوفان مسیحی شبیه قول دکارت است، که عمل آفرینش را مُدام و مستمرّ می داند و خدا را هم علت ایجاد عالم می شناسد و هم علت ابقای آن (47) و از حکیمان مسلمان به نظر ملاصدرا در حرکت جوهریه که لُبس بعد از لُبس (و یا لُبس فوق لبس است) بیشتر شباهت دارد تا قول عرفا ...
پیامدهای عظیم خلقت جسمانی پیامبر(ص) در جهان
از آن را می دانستند، ولی حضرت پیامبر 72 حرف از آن را آموخت و تنها یک حرف مختص ذات مقدس خداوند است. وی در پایان گفت: حضت محمد و امامان، کشاف حقایق بودند و امام صادق(ع) فرمود: که قسم به خدا اول تا آخر علم خداوند، با اذن خدا در دستان ماست. قدر این روزهای با عظمت را بدانیم و دعا کنیم که خداوند با ظهور منجی عالم، عدالت و تمام نعمات پنهان را در جهان بگستراند. انتهای پیام/ ...
موقعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف
، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون قبله یابی، شب و روز، زمین شناسی و ...) و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدّس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. مراجع قرآن کریم. احمدی، حبیب الله. (1381). پژوهشی درعلوم قرآن. چاپ چهارم. قم: فاطیما. احمدیان، محمّدعلی ...
دو پیمان اساسی روحانیت با خدا
اینکه علم نوری است که خداوند در دل هر کسی که بخواهد قرار می دهد و حقیقت علم در عبودیت نهفته است، ابراز کرد: عالم ترین انسان ها، عابدترین آن هاست و حقیقت عبودیت در این است که همه عالم را ملک خداوند و تمام ذرات آن را لشگریان او بدانیم. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این مطلب که حقیقت بندگی، انسان را به مقام والا می رساند، گفت: انسان با حفظ فرمول ها عالِم نمی شود؛ عالِم ربانی کسی است ...
آیت الله جوادی آملی: راهی که زن به حد صاحب جواهر یا شیخ انصاری برسد باز است
آملی دیدار و گفتگو کردند. آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه روح انسان، مجرّد و ملکوتی است و مذکر و مؤنث ندارد و انسان باید به تزکیه روح بپردازد بیان داشت: رسالت انبیاء که تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه نفوس است برای جان انسان است و جان انسان نه مذکّر است نه مؤنث، نه مرد است نه زن; زیرا روح مجرّد است. تعبیرات قرآن کریم هم تزکیه نفوس است ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها ...
حفظ وحدت آری یا نه؟/ لزوم ایجاد وحدت بین شیعه و سنی
کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟ ، وجود ذات اقدس الهی، وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) و قرآن کریم، به عنوان عناصر سه گانه وحدت اسلامی مطرح شده است. (نهج البلاغه، خطبه 18) جالب است که بدانیم که خود پیامبر عظیم الشان اسلام در کنار عوامل فوق، وجود مبارک اهل بیت(ع) را نیز محور وحدت در جامعه اسلامی می داند و می فرماید؛ ... فأنتم اهل البیت أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت ...
انسان به تنهایی توان مبارزه با نفس ندارد/ ویژگی خلیل و رفیق صالح
عِلماً تنوین تفخیم است، نه تنوین وحدت- وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً این همه ی علم او است، این علم الهی است. چگونگی رسیدن به خط کلیم الله هم رحمت او رحمت عندی است، هم علم او علم لدی الله است، لدنی است. خدای متعال به امّت مرحومه خط می دهد. اگر بخواهید خط موسی را، خط کلیم اللّهی را طی کنید یا بالاتر از کلیم اللّهی که خدا در مورد حضرت موسی دارد وَ قَرَّبْناهُ نَجِیًّا [15 ...
کاربست روش در مطالعۀ نهج البلاغه
آنها در ارتباط کلامی سخنگویان پرداخته و در ادامه زبان قرآن را در مقایسه با زبان انسان و کتابهای آسمانی دیگر ارزیابی نموده و به این نتیجه رسیده است که زبان قرآن همانند زبان انسان از عناصر مشابهی برای بیان مفاهیم استفاده کرده است و آیات قرآن را می شود بر اساس نوع کنش کلامی، کنشهای غیرکلامی و فرا کلامی آنها را مشخص نمود و از این طریق بعضی از مفاهیم نو و زنده قرآن را با توجه به پیشرفت علم در زمینه ...
پاداش 1400 برابری عمل نیک(خوان حکمت)
جامد و راکد؛ چقدر این روایت لطیف است. سبقت گرفتن فیض خدا در وصول به بنده فرمود شما اگر یک قدم به طرف این پایان راه در مسابقه بروید آن مقصد و هدف، ده قدم به طرف شما می آید، شما اگر آرام آرام دارید می روید او با هروله می آید، هروله را که شما در سعی بین صفا و مروه تجربه کرده اید، فرمود فیض ما دوان دوان به طرف تو می آید، نه ذات اقدس اله، این طور نیست که فیض خدا یک خط کشی باشد انسان باید ...