سایر منابع:
سایر خبرها
عذاب های الهی در قیامت
آیات65و 66)، نابودی محصولات(کهف آیات32و 34و 42) ذلت و خواری(بقره، آیه90)، استیصال و استدراج و لعنت انجام می شود که انسان می بایست همواره هوشیار باشد تا گرفتار یکی از این ها نشود. راه رهایی نیز جز استغفار و توبه در هنگام گناه و خطا و عصیان و انجام واجبات و ترک محرمات در طول عمر نیست. سبب تنوع عذاب های الهی و اشکال مختلف آن در دنیا و آخرت از آن روست که براساس نظام مجازات الهی می بایست میان گناه ...
اصلاحات اجتماعی از دیدگاه قرآن
نازایی (انبیاء، آیه 90)، احسان به والدین (احقاف، 15)، توبه و جبران گذشته (انعام، آیه 54)، تقوا و انجام دادن عمل صالح (اعراف، آیه 35)، امر به معروف و نهی از منکر (هود، آیه 88) و قبولی اعمال. (احزاب، آیه 71) در نگاهی کلی، اصلاح در قرآن گاه به خداوند نسبت داده شده است: و اَصلَحَ بالَهُم (محمد، آیه 2)، اِنَّ اللّهَ لا یُصلِحُ عَمَلَ المُفسِدین (یونس، آیه 81)، یُصلِح لَکُم اَعمالَکُم (احزاب، آیه 71 ...
الگوهای مفهومی خطاب در قرآن
خاطر اینکه ادّعا می کردند مسیح (علیه السلام) پسر خداست، سرزنش می کند. یَاعِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ ءَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلهَیْنِ مِن دُونِ اللّهِ : (23) ای عیسی پسر مریم، آیا تو به مردم گفتی: من و مادرم را همچون دو خدا به جایِ خداوند بپرستید؟ توبیخ أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً : (24) آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن سفر کنید. 3. شرط ساختارهای ...
تهدیدهای الهی را جدی بگیریم
جنگ با خدا و رسول خداست. (آیه 279 سوره بقره) - خداوند، رباخوار و ربادهنده و نویسنده و شاهد آن را لعنت کرده است. (من لا یحضره الفقیه ج 4 صفحه 8 حدیث 4968) - امام صادق (ع) فرمود یک درهم ربا در نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زناکردن با محارم در خانه خدا! (بحارالانوار ج 100 ص 17 حدیث 13) - فریاد امام علی (ع) بر سر تاجران همیشه این بود که؛ اول احکام را ...
------ " روز پنجشنبه " ------
أَعْتَمِدُ عَلَیْکَ وبدی روزهای بعد آن خدایا جداً من باپیمان اسلامیتت توسل به سوی توجویم وبا حرمت قرآن کریم تکیه می کنم بر تو وَ بِمُحَمَّد الْمُصْطَفَی صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیْکَ فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِیَ الَّتِی وبه محمد برگزیده خدای تعالی درود خدا براو و بر آل او شفاعت کنم نزد تو پس بشناس خدایا پیمان مرا آنچنانی که رَجَوْتُ بِهَا ...
راه هایی برای بخشیده شدن گناهان !
مراقب باشد که به هیچ عنوان به آنها آلوده نشود. گناهانی که ارزش انسان را به کلی نابود کرده و او را راهی عذاب می کند. آیات قرآنی این معصیت ها را بیان کرده است. 1- کفر و شرک انسانی می تواند امیدوار به عفو و بخشش الهی باشد که اعتقاداتی صحیح داشته باشد. کسی که خدا را به یکتایی قبول نکرده، چگونه خدا او را ببخشد. همچنانکه خداوند متعال فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ ...
سرچشمه بسیاری از فضائل انسانی
می بینی؛ اگر تو او را نمی نگری، وی تو را می بیند و اگر گمان داری که خداوند تو را نمی بیند کافر شده ای و اگر بدانی که او تو را می نگرد و باز گناه نمائی، خدا را پست ترین نظر کنندگان به خودت قرار داده ای. ترس از خداوند، همانند خالی بر چهره بندگان مخلص خدا پدیدار است، به گونه ای که مردم از هیبت و وقار آنان می ترسند، پیامبر گرامی اسلام فرمود: مَنْ خافَ اللّه خافَهُ کلّ شی ءٍ وَ مَنْ خافَ غَیر اللّه ...
واکنش "حاج منصور ارضی" به حادثه پلاسکو
اهل بیت ایشان بودن شما را از شیطان می تواند دور سازد،و به خداوند نزدیک کند حتی بدون آنکه با ذکر و یا صلواتی همراه باشد. توسل به اهل بیت و پیامبر یعنی تقرب به پروردگار با دوری از گناه آنها که اهل مداومت و متوصل به ذکر صلوات هستند،تبعیت میکنند از درود و صلوات پیوسته خداوند و ملائکه بر رسول خدا و اهل بیت ایشان – ذکر صلوات جمعیت – بعد از این فراز می فرماید"لا انْقِطَاعَ لَهَا وَ ...
مؤلفه های قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم (2)
دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ (11): و به کسانی که ستم کرده اند، متمایل مشوید که آتش (دوزخ) به شما می رسد و در برابر خدا برای شما دوستانی نخواهد بود و سرانجام یاری نخواهید شد. همچنین تأکید می شود از اهل کتاب و مشرکان پیروی نکنند (12) و ارتباط دوستانه با مشرکان برقرار نکنند. (13) نهی از تمایل به ستمگران، به معنای نهی از اعتماد به آنان است در باطلشان؛ خواه این اعتماد در اصل دین ...
گام اول در امر به معروف و نهی از منکر پیشگیری است/ آمر به معروف باید عامل به معروف باشد
عمل نمی کنید. باقریان خاطرنشان کرد: اگر کسی اهل نماز و حجاب نباشد، نباید دیگران را موعظه کند چون خداوند متعال می فرماید مورد عذاب قرار می گیرد. وی ادامه داد: باید دقت کرد کسی که وارد این مکان مقدس (آستان امامزاده ابراهیم (ع)) می شود یک زائر است و احترامش واجب، بنا بر این آمرین به معروف و خادمین باید بدانند با کودکان چگونه در این مکان مقدس رفتار شود، همچنین با افراد بزرگ سال و ...
خطابات عام و خاص در قرآن
الذُّبَابُ شَیْئاً لاَّ یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ : (3) ای مردم (مشرک کافر) مثلی زده شده بدان گوش فرا دارید (تا حقیقت حال خود بدانید): آن بت های جماد که به جای خدا (معبود خود) می خوانید هرگز بر خلقت مگسی هرچند همه اجتماع کننده قادر نیستند، و اگر مگس (ناتوان) چیزی از آنها بگیرد قدرت بر بازگرفتن آن ندارند، (بدانید که) طالب و مطلوب (یعنی بت و بت پرست یا عابد و معبود یا مگس و ...
گنجی که در وجود هر مؤمنی نهفته است/ مرگ مطلوب از منظر قرآن
هم یک بشارت تکمیلی است و معنایش آن است که عمل مفسدان را اصلاح می کند. انسانی که در گذشته، کجی ها و اعوجاج هایی داشته، اگر به توبه ی مقبوله برسد، خدا سیئات او را به حسنات تبدیل می کند. این بشارتی است که در قران آمده است: إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ؛[18] مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند، پس خداوند بدی ...
قرآن در جایگاه یک کلام خطابی
، صالح (علیه السلام)؛ آیات 56-141، لوط (علیه السلام) آیات 9-160، و شعیب (علیه السلام)؛ آیات 88-176. 2. دیگر نمونه رایج گفتگوهای قرآنی گفتگوهایی است که میان خدا و پیامبران حادث می شود. در اینجا... پیامبر درخواستی را مطرح می کند و خداوند پاسخ می دهد، و یا اینکه پیامبر نسبت به افعال الهی بصیرت می یابد. مثال هایی که میر ارائه می دهد عبارتند از: آیه ی 260 سوره ی بقره که در ضمن آن ابراهیم می ...
قدرت سیاسی و مفهوم های مرتبط با آن
اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) از خداوند، سلطنتی همراه با یاری خداوند را درخواست می کند؛ قدرت و هیبتی که با آنها بر شاهان زمین و قدرت مشرکین برتری یابد. (18) این معنا با قدرت ارتباط دارد. 7-1. قدرت و قهر قهر به معنای غلبه و گرفتن کسی از بالاست. (19) راغب علاوه بر غلبه، ذلیل سازی و خوارکردن را نیز از معناهای قهر می داند. (20) اصل در این لغت، اعمال غلبه و برتری است؛ در مقام اجرا، عمل و غلبه ...
مؤلفه های قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم (1)
مقابله جدّی با پیامبر و دین اسلام رو آوردند و از هیچ تلاشی برای نابودی آن دریغ نکردند. هر چند این جابه جایی از ذهن ها و اندیشه ها آغاز شد، اما به سرعت از حوزه ی فکری به حوزه ی اجتماعی و سیاسی کشانده شد. این امر از سویی نوعی آمادگی دفاعی مسلمانان در برابر دشمنان درون قلمرو اسلامی را مطرح می کرد و از سوی دیگر پیام جهانی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)، دعوت امپراتوری های زمان و تلاش برای برداشتن ...
درخواست دیدار با حضرت مهدی (ع) با عافیت و ایمان
غیر از آن عذاب بزرگتر [قیامت] . و آیات و روایات در این باره بسیار است ، و چون در آخر الزمان محنتها و بلیّات بسیار زیاد است و مردم در معرض و لغزشگاه آنها قرار دارند ، امامان علیهم السلام به شیعیانشان امر فرموده اند که عافیت و سلامتی از آنها را از خدای عز و جل درخواست دارند ، و در حال عافیت و سلامتی و تسلیم بودن؛ به دیدار امام منتظَر خود نایل گردند ، تا به لقای آن جناب متنعم و خرسند شوند ، و در سایه ...
فضیلت خواندن سوره انفال و تفسیر آیات 24 تا 26
... آیا مردم قبل از طلوع اسلام و دعوت قرآن ، مرده بودند! که قرآن آنها را دعوت به حیات می کند؟! پاسخ این سؤ ال این است که آری آنها فاقد حیات به معنی قرآنیش بودند، زیرا می دانیم حیات و زندگی مراحل مختلفی دارد که قرآن به همه آنها اشاره کرده است . گاهی به معنای حیات گیاهی آمده آن چنانکه می گوید: اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها ((بدانید خدا زمین را پس از مرگ زنده می کند ...
کدام زنان به لواط کننده حرام می شوند؟
یاد گرفتند و پس از آن در میان ایشان رایج شد تا آنجا که زنان خود را ترک کردند و به جوانان زیبارو بسنده می کردند و هر میهمانی هم که به شهر وارد می شد با او چنین می کردند تا اینکه خداوند توسط ملائکه عذاب، شهرشان را واژگون کرد. اکنون نیز دنباله روهای قوم لوط در انگلستان و آمریکا و بعضی کشورهای دیگر عمل شنیع لواط را در کشورشان قانونی کرده اند و به جای ازدواج با زنان، ازدواج مردان با مردان و ...
بت درونی به نام هوای نفس
ممن اتبع هواه بغیر هدی من الله: چه کسی گمراه تر است از آن کس که از خواسته نفس خویش پیروی می کند و هدایت الهی نیافت است. (قصص، آیه 50) 4- باطل گرایی و گمراه کردن دیگران: هواپرستی نقطه مقابل حق طلبی است و انسان را از راه خدا بیرون می برد، چنانکه در قرآن می خوانیم: فاحکم بین الناس بالحق و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله: در میان مردم به حق داوری کن و پیرو خواسته های دل مباش که تو را از راه ...
استاد اخوان: خداوند به اندازه عقل انسان به او مقام می دهد
مرتع می چراندم خوب بود. در این هنگام خداوند به آن ملک وحی می کند که من به این بنده خودم به اندازه عقل و شعورش مقام داده ام او هنوز خدا را محتاج یک حیوان چهارپا می داند و پاداش این عبادت همین مقدار است . لزوم تفکر اما راجع به جناب لقمان ببینید در روایت دارد بیشترین عبادت لقمان فکر کردن است. راوی می گوید: خدمت امام سجاد علیه السلام بودم حضرت می خواستند وضو بگیرند دیدم حضرت سر ...
پاسخ به سؤالاتی درباره حشر آسمان ها و زمین با کمک تفسیر آیات قرآن
” انعام” و” انتقام” را جزای دو وصف” احسان” و” ظلم” دانسته، و چون این دو وصف در بین حیوانات وجود دارد، و اجمالا افرادی از حیوانات را می بینیم که در عمل خود ظلم می کنند و افراد دیگری را مشاهده می کنیم که رعایت احسان را می نمایند از این رو به دلیل این آیات باید بگوییم که حیوانات نیز حشر دارند. مؤید این معنا ظاهر آیه” وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ ...
بررسی ماهیت قدرت
، لا یَنبَغِی لِأَحَدٍ مِن بَعدِی". أن یقول أنَّه مأخوذ بالغلبه و الجور و إجبار النّاس، فسخّرالله له ما سَخَّر، فعَلم النّاس فی وقته و بعده؛ أنّ مُلکه لا یشبه ملک الملوک الجبّارین من النّاس (15): ملک بر دو نوع است، ملکی که با زور و ستم و اجبار مردم همراه است و ملک و پادشاهی که از سوی خداوند به دست می آید؛ بنابراین سلیمان از خداوند ملکی را خواستار شد تا کسی پس از وی نگوید سلطنت خویش را با غلبه، ستم و ...
زیارتی بلیغ از امام هادی(ع)/ شرح زیارت جامعه کبیره
: اَشهَدُاَن لا اِلهَ اِلَّا اللّه وَحدَهُ لا شَریکَ لهُ ، وَ اَشهَدُاَنَّ مُحَمَّدًا عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ گواهی میدهم که معبودی جز خدا نیست، یگانه و شریکی ندارد، و گواهی که محمد بنده و فرستاده اوست. در این هنگام باید با حالت غسل باشی، چون داخل حرم شوی، و قبر را ببینی بایست و سی مرتبه اللّه اکبر بگو، سپس اندکی با آرامش و وقار راه برو، و در این راه رفتن، گامها را ...
ای کاش همه مانند آتش نشانان بودیم
محکم کنید. و لا تجتمع عزیمهًْ و ولیمهًْ. و عزم و اراده مجاهدت با سورچرانی و رفاه طلبی یک جا جمع نمی شود (خطبه 241). وقتی قبیله گرایی و اشرافیت و رفاه اطرافیان و خاصان اولویت شد، همواره بودجه برای خدمت به مردم کم می آید حال آن که برای حقوق و پاداش های نجومی، محدودیت مشابهی نزد مدیران مذکور دیده نمی شود. اگر پیامبر اعظم(س) فرمودند جدوا و اجتهدوا... بکوشید و سخت بکوشید و نافرمانی نکنید که همانا هر ...
اذکار و اعمال گشایش بخت دختران
گریه کند(هرچند کم) و همین که چشمش را اشک گرفت حاجت خود را از خدا بخواهد. این کار را تا زمانی که حاجتش روا شود انجام دهد. شمارۀ9دعای بخت گشایی جهت بخت گشایی و آمدن خواستگارمناسب 1- دعای مقنعه را روزها گوشه روسری و یا مقنعه و شبها زیر بالش قرار دهد. 2- روزی 110 مرتبه آیه 9 سوره آل عمران را تا (( لایخلف المیعاد)) بخواند و سپس بگوید اجمع بینی و بین زوج المومن) ) 3 ...
یادداشت آیت الله مکارم برای آتش نشانان فداکار
... اینچنین است که مقام محسنین از مجاهدین فراتر است چرا که آنها علاوه بر جهاد و تلاش در راه نجات خود، دارای مقام ایثار و احسانند و برای دیگران نیز تلاش می کند.[40] زیرا تنها بهایی که برای ایثار جان طلب می کنند، همان خشنودی خدا است.[41] به همین دلیل شهیدان راه الله که باید برترین پاداش ها را در برابر آن ایثار بزرگشان دریافت دارند به گواهی قرآن پاداش قرب الهی را می یابند، و تعبیر عند ...
یادی دوباره از طریقی و شعرش
فته وآن دیگری ز حادثه با رنج توأم است هر چند بررسی کنی اندر کتاب دهر بابش شگفت، فصل نهان، درس مبهم است مبهوت و مات مانده ز اوضاع این جهان آن کو ز علم و فضل و کمالات اعلم است پشتم ز بار منّت دونان خمیده شد منت گذار غافل از این رنج موُُلم است از وضع روزگار طریقی سخن مگوی چون روزگار دایره ای نا منظّم است غزل (نقض عهد) آن را که قول ...
اخلاص؛ اولین منزل سلوک است/ تفاوت ریای حرام و ریای مستحب!
که ساعت معینی از خواب برمی خیزد و مهیای عبادت می شود به این قصد که او هم یاد بگیرد و تشویق شود لذا عمداً عبادت خود را به شیوه های مختلف اظهار می کند. در این صورت این ریا اشکال ندارد. آن اولی همان طور که از خدا توقع اجر و پاداش دارد دوست دارد از دیگری هم بارک الله بشنود و همین احسنت مزد اوست. این ریا، حرام است و مرتبه ای از شرک است که به آن شرک خفی می گویند اما دومی در همین عمل ریایی هم می خواهد بر ...
دلائل مخالفین و موافقین تشکیل حکومت در عصر غیبت
تقیه تا ظهور حضرت بقیه الله(عج) ادامه دارد؛ پس اقدام به تشکیل حکومت جایز نیست چون با تقیه واجب منافات دارد. پاسخ: اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم. اگر گفته شود: بالاخره ...
سلامت روانی از دیدگاه قرآن
روانی برخوردار نبوده و دچار بیماری روانی هستند: فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا (بقره/ 10) روان رنجوری تنها در رفتار نیست بلکه در عقیده و ایمان نیز راه می یابد. از آنجا که تعادل شخصیت یعنی تعادل فرد در ایمان به خدا و عمل صالح است پس عدم تعادل در هر یک از آن دو موجب روان رنجوری فرد بوده و فرد از سلامت روانی برخوردار نخواهد بود. نشانه های سلامت روان سلامت روان تنها سلامت در رفتار نیست، بلکه ...