سایر منابع:
سایر خبرها
شوخی های پیامبر اکرم(ص) با اطرافیان
...> شوخی پر دردسر ابن عبدالّبر در استیعاب آورده است که نُعَیمان بن عمرو انصاری که از قدمای صحابه (46) و از جمله ی انصار و اهل بدر است صفت مزاح و مطایبه بر او غالب بوده و از او اخبار ظریفه درین باب مروی ست و از آن جمله یکی این است که با سُوَیبِط بن حرملة عَبدری که او نیز از اهل بدر است (47) به سفر بصره رفته بودند به تجارت و سویبط اجیر یکی از کبار (48) بود که مال او را نگاه می داشت و سویبط مردی سیاه چرده ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
زیرا این ایمان سلب می گردد.(14) بنابراین هر کس که در عالم ذر ایمان نیاورده است در این دنیا مجبور به کفر خواهد بود؛ زیرا ایمانش سودی ندارد و از او سلب خواهد شد. 8-امام باقر(علیه السلام)فرمودند:اگر مردم بدانند آغاز آفرینش انسان چگونه بوده است، دو نفر با یکدیگر (درباره پذیرش دین)اختلاف نمی کردند. همانا خدای عزوجل پیش از آفرینش فرمود: آبی گوارا پدید آی تا بهشت و اهل طاعت خود را بیافرینم و ...
در لطایف و مواعظ مشایخ طریقت و علما و ...
: عمر. زمخشری گفت: انصَرف - یعنی برگرد. نسفی گفت: عُمَرُ لایَنصَرِفُ. زمخشری گفت: اِذا نُکِرَ صُرِف - یعنی کلمه ی غیرمنصرف چون نکره واقع شود منصرف گردد به قاعده ی نحویان. ای کاش خاک بودم روزی خواجه نصیر طوسی در راهی سواره می رفت و مولانا قطب الدّین علّامه که شاگرد او بود در رکاب او می رفت و به غایت صاحب جمال و مزلّف (25) بود و غبار راه بر سر زلف اش نشسته بود، خواجه از روی ...
زندگی نامه ی فخرالدّین علی صفی
از خلاص و نجات از حبس یک ساله ی هرات و تحمل انواع ریاضات و اصناف بلیات به حدود هرات مرور و به جبال غرجستان عبور افتاد و در آن دیار جمعیت آثار شرفی ملازمت سلطان عالی شأن حامی حوزه ی اسلام و ایمان... شاه محمد سلطان دست داد. صفی در ادامه، در شرح این دشواری ها چنین گفته است: منم رسیده بدین ملکِ چون بهشت مخلّد *** خلاص یافته از دوزخ و عقوبت بی حد هزار شکر خدا را که از عنایت سلطان *** گذشت ...
خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی
ربوبی که گاه خود را به صورت شفاعت شافعان نشان می دهد، سرانجام همه موجودات به ویژه انسان ها را عفو و بخشش و امان می داند. از این نظر وی یک گام از ابن عربی و پیروان وی پیش تر است؛ چه آنکه آنان به خلود در دوزخ قائل اند و بنابر مبانی خداشناسی خود، عذاب سرمدی را نفی می کنند؛ اما مولانا خلود در دوزخ را براساس نظریه رحمت و شفاعت نفی می کند. نتیجه ملاصدرا و مولانا – با وجود چهار قرن ...
سوره ای که نامش در تورات آمده است + متن سوره
...، ح 2708) امام صادق(ع) نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود یا پیش از آنکه بخواند قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود تا وارد بهشت شود.(ثواب الاعمال، ص119) رسول خدا(ص) در خصوص امنیت بخشی سوره ملک فرمودند: هر کس سوره ملک را قرائت کند، نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند کسی که شب قدر را احیا داشته است اعطا می شود و هر کس این سوره ...
ادله قائلان به رؤیت خدا و نقد آن
در زندانی حبس کردند (ابوالفداء، بی تا: 132، حوادث سنه 705 ه). ادله قائلان به رؤیت و نقد آن از سلفی های معاصر نیز کسانی همچون بن باز، قائل به رؤیت هستند اما مانند سلف خویش قیودی چون بلاتکییف، بلاتحریف، بلاتعطیل و ... را می افزایند، اما هرگز نکته یا نظر دیگری درباره چگونگی رؤیت، به دست نمی دهند (الاحمد السلفی، 1424: 2/34). در نهایت کسانی که معتقد به رؤیت خداوند با دیدگان هستند ...
پاکی روح به انسان قدرت شهود می بخشد
...، آموزش اخلاقی برای مومنان است که به یاد خدا باشند .این شیوه عملی حضرت در همه کارها و حالات بود و در انتخاب کارهایی که برابر بود، آن را که بر نفس سخت تر بود و موجب ریاضت می شود، بر می گزیند. برای اهل مراقبه، حمام یاد آور آتش است. کسی که در حمام به یاد آن نیافتد، از غافلان نیست . زیرا مومن پیوسته باید از آتش دوزخ و عبور از پل صراط واهمه داشته باشد و از هر چه شباهتی با آن موضوع هولناک دارد، به ...