سایر منابع:
سایر خبرها
علل، عوامل و چرایی انقلاب اسلامی ایران
سیاسی ریشه دار و بینش ها، گرایش ها، حرکت ها و سازماندهی های سیاسی چشم گیری را فراهم آورد. این رخداد سیاسی یکبار دیگر اسلام را به عنوان یک قدرت تعیین کننده در جهان مطرح نمود و چشم انداز وحدت بزرگ جهان اسلام و حرکت عظیم بازیابی خویشتن خود و گریز از سلطه و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو و ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیم های وابسته و تحمیلی را در سرزمین های پرنعمت اسلامی در ...
تقسیم بندی دانش ها در تمدن اسلامی و اهمیت آن
. بخش نخست، همان دانش تقسیمات علوم است و بخش دوم، در هر علمی، چند نفری را همراه با کتاب شان که در آن علم شاخص هستند، معرفی کرده است. برای مثال، در بخش تاریخ، از طبری، ابن اثیر و ابن خلکان با سال وفاتشان یاد کرده است. در میان نام دهها متکلمان، از شیخ مفید و علامه حلی هم یاد کرده، و در واقع، در هر بخش متعهد بوده تا مشاهیر و موثرین آن دانش را نام ببرد. رساله باید از اواخر قرن نهم باشد، نویسنده از ...
خاستگاه فلسفی انقلاب مشروطه چه بود؟
گیرد و نیاز به ممارست و آموزش دارد. این در حالی است که تفکر سرشار از خودانگیختگی است، تفکر شرایط امکان یا امتناع نمی خواهد، فلسفه است که این شرایط را می جوید، فلسفه است که می کوشد نظامی از مفاهیم را طراحی کند که روابط منطقی با هم داشته باشند و تفکر از نظم می گریزد. ازاین رو، فلسفه در بنیان خود محافظه کار است و این تفکر است که انقلابی و شورشی است. علوم ازاین رو به فلسفه شبیه هستند، علم بدون ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
: از آنجایی که امیرالمؤمنین علی از همه فاضل تر و از همه استحقاق بیشتری به خلافت داشت و از وی به سوی کسی (خلیفه اول) روی برگرداندند که با او در فضل مساوی و در جهاد و علم، همانند و در شرف برابر نبود، حضرت این کلمات گلایه آمیز را مطرح کرده است. (58) فضل تقدم اهل بیت (علیهم السلام) در فقرات دیگر نیز تقریر شده و مورد قبول اندیشمندان منصف اهل سنت است: آن ها معیارند و رفتار دیگران با آن ...
توحید و شرک
...؛ از قبیل این که برخی از طوایف اسلامی اعتقاد به نوعی از تدبیر و تصرّف برای برخی از ائمّه و اولیای الهی و مانند این ها دارند؛ این مسأله بر فرض صحّتش نزد آن ها، یک جواب دارد که خلاصه اش این است: شایسته است که به وحدانیّت خداوند متعال در تدبیر، خلق و افعال دیگر او به نحو بالاصاله اقرار شود نه بالتَبَع، به این معنا که اشکالی ندارد اعتراف کنیم که خداوند متعال مدبّر این جهان هستی است ولی بطور هم زمان ...
قَلندری به روایت محقق، شایگان، دینانی، دامغانی و پورجوادی/ شب زنده یاد سیدجلال الدین آشتیانی
درباره جهان وسیع فلسفه اسلامی است. * خدمات ایشان در احیای سنت فکری اسلامی و نشر آثار فلاسفه کار بزرگی بود که به همت استاد آشتیانی انجام گرفت. امروز پژوهشگری نیست که در حوزه فلسفه اسلامی، به ویژه در یک قرن اخیر، در هر جای دنیا بخواهد تحقیق و مطالعه کند و از مراجعه به کتاب های استاد آشتیانی بی نیاز باشد. * ویژگی دیگر استاد که زبانزد خاص و عام است خصلت وارستگی و حقیقت جویی ایشان است ...
گفتاری در نسبت فلسفۀ تحلیلی با فلسفۀ اسلامی
. ارسطو برآن بود که فلسفه علم نخستین ( prime philosophy ) است و علوم دیگر در مرتبۀ ثانوی قرار دارند، اما فلسفۀ تحلیلی برخلاف آن، معتقد است در فلسفه می توان از اصول علوم طبیعی تبعیت کرد. درعین حال، هم فلسفۀ ارسطویی و هم فلسفۀ تحلیلی در پی نوعی قاعده مند کردن و ریاضی گون کردن فلسفه اند. ازهمین روی در هر دو نحله با تأکید بر نوعی منطق مواجه می شویم. فلسفۀ ارسطویی در پی معیارهای عام و جهان شمول و فلسفۀ ...
مشکلات اقتصادی از سال آینده کاهش می یابد/ اوج بی انصافی علیه دولت
کشور جهان فریاد حق خواهی می زند، اظهار کرد: لازم است قدر انقلاب و خون شهدا را به بهترین نحو ارج نهیم. رئیس سازمان انرژی اتمی با طرح این مطلب که نباید همه مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها و ترفندهای دشمنان بدانیم، گفت: انقلاب اسلامی از آن جهت مهم است که در دوران حکومت مکاتب فکری التقاطی و مادی سر برافراشت. صالحی با بیان اینکه رویداد انقلاب برگرفته از یک برانگیختگی بوده است، گفت ...
تغییر قدرت دفاعی ما به روز است
دهد ما پیروز هستیم. گزینه اصلی که ما در تعقیب آن هستیم پیروزی نهایی است. سردار سلامی ادامه داد: با نگاهی که به صحنه دارم به شما امید می دهم که ایران ظرف سال های آینده مهد یک تمدن شکوهمند در علم و فناوری، فرهنگ و اندیشه و هم آزادی در ساخت یک هویت جدید در عصر نوین است به گونه ای که نقطه کانونی جذاب برای تمام کسانی است که می خواهند در یک جهان پاک با امنیت زندگی کنند. سردار سلامی ...
ظهور مدرنیتۀ عاریتی ؛ مسکن داریم امّا سُکنا نه،خانه داریم امّا خانمان نه
تغییر می کند.ساختمان اجباری را ایجاد می کند که الزاماً نوع نگاه ما به جهان را تغییر می دهد. امّا بنای اصیل در اصل برای سُکنا گزیدن است.سکنا گزیدن نیز در صلح و آرامش بودن است،جایی که نَحوی اصیل از هستی انسانی متحقق می شود.این نحوۀ اصیل از نظر هایدگر در سُکنا گزیدن به ظهور می رسد جایی که آدمیان – یا به تعبیر او فانیان – از چهار چیز مراقبت کنند:زمین و آسمان- خدایان و فانیان. زمین ...
آیا باور کنیم که بدل به چرخ دندۀ اتوماسیون تکنولوژی شده ایم؟
پرسش از رابطۀ میان علم و فلسفه پرسشی جدید است.تا چند قرن قبل از این که تمامی اشکال گوناگون دانش بشری در یک معرفت واحد به نام فلسفه تنیده شده بود،علی الاصول هیچ تفکیکی میان فلسفه و علم وجود نداشت.حتی ریاضیات نیز در بخش نظری فلسفه قرار داشت و بنا به قول مشهور کسانی که می خواستند وارد آکادمی افلاطون شوند بایستی پیشاپیش در هندسه دانی مراتبی را کشف می کردند،لذا ظاهراً فهم هندسه پیش درآمدی برای ورود به ...
از تحول تا تولید علوم انسانی اسلامی
پیشرفتهای ملی برای کشورها، عبارت است از: خطرپذیری و یکی هم کار سخت و پیگیر و پشتکار. گزاره هفتم: ... باید تلاش کرد برای اینکه علوم انسانی را بر پایه های اسلامی با تفکر اسلامی، با دید اسلامی و مبتنی بر جهان بینی اسلامی تدوین کنیم. اگر پول لازم دارد، صرف شود. اگر تربیت افرادی لازم است، این کار را انجام دهیم، یعنی زمانی که از اول انقلاب تاکنون گذراندیم، زمان کمی نیست و قاعده این است که در یک ...
چگونه تهران ژنو مشرق زمین می شود؟
گفته ی رسول خدا ، گام نهادن در مسیر علم ، قدم گذاشتن درراه بهشت است و این باور وجود دارد که در حقیقت علم و معرفت سرآمد همه ی خوبی ها و نادانی ریشه ی همه بدی هاست. بنابراین از ویژگی های تمدن نبوی، علم گرایی است. تولید دانش و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای ، جنبش نرم افزاری یک اصل بنیادی است . از سخنان پیامبر(ص) این نکته به دست می آید که کلید این جنبش ، پرسش ...
دوری ما از فلسفه و معرکه گیری سفسطه بازان
صحبت هایش به سابقه و دیرینگی حکمت و فلسفه در کشورمان پرداخت از همطرازی این قدمت حتی تا دوران یونان باستان در این حوزه و تلاش فلاسفه و حکمای ایران در توسعه و گسترش فلسفه ی اسلامی .... و نقش دانشمندان ایرانی در انتقال دانش و حکمت به سایر نقاط جهان بحث های فاخری را ارائه کردند. برنامه ی ارزشمند دیگر این فلیسوف ایجاد خانه ی حکمت و فلسفه و پشتیبانی از آن در زادگاه خود بود. پرداختن به موضوع اول ...
چرا مسئلۀ دور هرمنوتیک یک مسئلۀ هستی شناختی و منطقی نیست؟
هرمنوتیک یک مسئلۀ منطقی بود، آن گاه این بدان معنا خواهد بود که بنیادهای علوم انسانی بی اعتبار بوده و خصوصیت علمی آن ها با خطر مواجه است. به نظر می رسد که هر دو مورد مطرح است. در بقیۀ مقاله مایلم نشان بدهم که مسئلۀ دور هرمنوتیک نه اصالتاً مسئلۀ هستی شناختی است و نه مسئلۀ منطقی؛ بنابراین، نه هستی شناسی و نه روش شناسی علوم انسانی با خطری مواجه نیستند که بسیاری از فلاسفه و دانش پژوهان علوم اجتماعی و ...
مشکل روادید نویسندگان برگزیده آمریکایی برای سفر به ایران حل نشد
انتخاب نکنیم منتها همه آثار منتخب باید استانداردها و معیارهای لازم را داشته باشند و امتیازات موردنظر را کسب کنند. اطمینان می دهم تمام داوری ها فارغ از قضاوت غیرمنصفانه صورت می گیرد. مساله این است که در برخی حوزه ها و موضوعات که اتفاقا مهم و موردنیاز هم هستند و باید در آنها تولید علم و حرف داشته باشیم، تولید نداریم به عنوان مثال به شدت در بحث تولید آثار حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی از قبیل فلسفه ...
فهم تاریخی انضمامی است/ نسبت تاریخ و نظریه علوم اجتماعی و انسانی
موضوعیت نبود. اما در دوران مدرن، این رابطه تغییر کرده و این موضوع که نسبت به فرد و جزئیت، آگاهی ممکن نیست، نقد شد. به عبارت بهتر از دایره ی بحث خارج شد. این تصویر تثبیت شد که افراد نیز می توانند موضوع علم واقع شوند. تمام این تلاش در راستای این بود که تاریخ را وارد عرصه ی دانش نمایند. مثلا در تاریخ چون وقایع جزئی است، نمی توان علت یابی کرد. زیرا تکرار وجود ندارد. حادثه ی تاریخی یک بار ...
توپخانه "حسن عباسی" به سمت اصولگرایان چرخید!
کنونی حقایق را درباه اقتصاد اروپا مطرح نمی کند و در کشور چنین وانمود می کنند که در صورت ارتباط با غرب مشکلات موجود حل می شود حال آنکه چنین نیست. او اخیرا و پس از روی کار آمدن ترامپ به تحلیل وضعیت اقتصادی جهان پرداخته است. به اعتقاد حسن عباسی "آمریکا یک تنه یک سوم بدهی اقتصادی دنیا را عهده دار است، براساس گزارش کاخ سفید بدهی آمریکا اکنون 19.8 تریلیون دلار است که تا زمان استقرار ترامپ و ...
موضوع اصلی فلسفه وجود است/فلسفه برای زندگی بهتر لازم است
توانم منکر شوم که فلسفه او متحقق شده و او فیلسوف جهان متجدد است. فلسفه کانت در اروپا و آمریکا، اندیشه متحقق است. علم با پیمودن راهش قوام پیدا می کند ما از پیش نمی توانیم تعیین بکنیم که علم چگونه باشد و چه احکامی را بیان بکند این را درصورتی می دانیم که علم حاصل شده باشد فیلسوف فقط در کتاب نیست که آراء او را رد کنیم و خیالمان راحت شود. کانت سرآغاز تجدد و ره آموز اروپای متجدد بود. او به ...
فلسفه شغل نیست، درد است
توان فکر کرد. درباره این گزاره کمی بیشتر توضیح دهید. آیا فلسفه تلاش برای تفکر آزاد و بی قید و بند نیست؟ آیا اینکه ما صرفا در تعلق با عالمی که داریم می توانیم بیندیشیم؟ اگر این گونه باشد چگونه می توان از قواعد زمانه فراتر رفت و اندیشه چگونه می تواند باعث تحول شود؟ فهم اینکه مردم همواره در یک عالم زندگی می کنند و فکر و عملشان در جهان خاص و در هماهنگی با آن جهان صورت می گیرد، مشکل است. تصور ...