سایر منابع:
سایر خبرها
اهمیت و ضرورت بزرگداشت فاطمیه
الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٌ . نور پیامبر در حضرت فاطمه تجلی پیداکرده است. حضرت فاطمه(س) عالم را به مدار خودش برگرداند و حجابی که بین امام و امت بود را برداشت. به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) در گفتگو با دوتن از کارشناسان دینی کشورمان به بررسی موضوع اهمیت و ضرورت بزرگداشت فاطمیه پرداختیم که در ادامه می خوانید؛ حجت الاسلام کاشانی در مورد اهمیت فاطمیه گفت: اگر ...
فاطمه سلام الله علیها اسوه حیات زیبا
فاطمه علیهاالسلام به نماز، علاقه فراوانی داشت و هرگاه حاجتی داشت، به نماز متوسّل می شد. سه روز بود که در خانه علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام غذا یافت نمی شد و آنان این مدت را بدون غذا سپری کردند. علی علیه السلام وارد منزل شد در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نشسته و فاطمه علیهاالسلام نماز می خواند و بین این دو نفر ظرفی سرپوشیده بود. وقتی فاطمه علیهاالسلام از نماز فارغ شد، سرپوش را ...
فارس گزارش می دهد دومین پاسخ دکتر محمدرضایی به دعاوی مجتهد شبستری
انسان ارائه دهند اما به دلیل غلبه تمایلات طبیعی انسان بر دستور عقل راه مناسبی را برای حل آن ارائه نمی دهند. حال خداوند با توجه به علم و قدرت خیرخواهی مطلقش از سر لطف و برای سعادت خود انسان ها نماز را به عنوان رحمت و موهبت و هدیه به بندگان خود ارزانی داشته است و عاملی برای غلبه بر تمایلات برای اخلاقی شدن است. حال چرا باید نماز را مورد غفلت قرار داد و انسان ها را محروم از آن کرد و از این محرومیت ...
همسر شهید: برای اینکه او را در لشکر فاطمیون راه دهند با لهجه افغانی صحبت می کرد/ حاج قاسم می گفت فکر می ...
...؛ چراکه اگر این شهیدان نبودند، اثری از حرم اهل بیت(ع) نبود. این سخنان نقل قولی از فرمایشات امام خامنه ای است در جمع خانواده های شهدای مدافع حرم که به تنهایی گویای منزلتی است که می توان برای این شهدا تصور کرد. شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده خود را افغانی جا می زند تا بتواند وارد سوریه شود و امروز همسر معزز این شهید گذری کوتاه از زندگی شان برای رجانیوز روایت کرده اند. مصطفی را در سوریه سید ابراهیم ...
منزلت حضرت زهرا(س) در فقه اسلامی
که این احکام در شمار باسابقه ترین احکام فقهی قرار داشته اند؛ برای نمونه چند مورد بیان می شود : الف. نماز حضرت زهرا(س) که در صدر اسلام شهرت داشت و اهل کوفه به این نام آن را می شناختند: امام صادق(ع) فرمود: هر کس چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعتی بعد از سوره حمد پنجاه مرتبه سوره قل هو اللَّه احد را بخواند، نماز حضرت فاطمه(س) را بجای آورده، و آن نماز اوّابین است .(1) اوّابین به معنای ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
) محقق خویی می گوید: احکام تکلیفی مانند وجوب و حرمت - چون به افعال اختیاری مکلفان تعلق می گیرد - تابع مصالح و مفاسدی است که در متعلق آنها وجود دارد؛ اما در احکام وضعی از قبیل ملکیت و زوجیت - بدان سبب که غالباً به اعیان خارجی تعلق می گیرد و قیام مصلحت به اعیان خارجی معنا ندارد - مصلحت در جعل اینهاست نه در متعلقشان (غروی تبریزی، [بی تا]، ص 45). به عنوان مثال، نوشیدن شراب و خواندن نماز، خود ...
هیئت محل مریدبازی نیست/ حضرت صدیقه طاهره(س) با همه اولیاء الهی متفاوت است
قبلا گوش می کردند گوش می کنند. نباید برای اینکه با صدای کسی حال کنند به روضه بروند . عبادت برای حال کردن نیست. نماز خواندن برای حال کردن نیست ولو اینکه نماز خواندن ممکن است حال خوبی بدهد که حتما هم میدهد ولی به شرط اینکه آن کسی که نماز می خواند جز مسبحین باشد. برای خدا و اهل بیت عصمت و طهارت به عزاداری بروید و از آنها بخواهید که حال خوب بدهند. امروز حسین بن علی(ع) احتیاج به مبارز و مدافع ...
تأملی در حجیت خبرموثق
که در روایات امام صادق فراوان به چشم می خورد، به گونه ای که سفیان بن عیینه از علمای اهل سنت نیز متوجه این مسئله شده است و در روایتی به حضرت می گوید: یا اباعبدالله متی هذه التقیة و قد بلغت هذا السن؟ حضرت فرمود: سوگند به آنکه محمد را به حق مبعوث کرد! اگر مردی تمامی عمرش را میان رکن و مقام نماز بخواند، ولی خداوند را بدون ولایت ما اهل بیت ملاقات کند، خداوند را با مرگ جاهلیت ملاقات کرده است ...
فقه و ملاکات احکام
فقه امام خمینی (رحمة الله) 1-1. اجزا و نماز با تیمم امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: نمازی که با تیمم خوانده شده است هنگامی که آب پیدا شود دوباره خوانده نمی شود زیرا خدای آب همان خدای زمین است (حرعاملی، 1371، ج2، ص984). در این باره حضرت امام خمینی (رحمة الله) می فرمایند: از روایت ظاهر می شود که علت تامه ی عدم لزوم اعاده نماز، بجا آوردن یکی از دو طهور- تیمم و وضو- است بدون آنکه امر ...
به بدحجابان و جوانان لااوبالی حق می دهم/به طلبه های مدرسه علمیه تهران مشکوک بودم
شدن برای انقلابی گری آموخته نشده است. وی اضافه کرد: نمازمساجد در زمان حال شبیه نماز تراویح (نمازهایی اطلاق می شود که اهل سنت در شب های ماه رمضان به جماعت می خوانند) می باشد که از اساس باطل است. مسجدی که نماز جماعت داشته باشد اما به دنبال تقویت انقلاب اسلامی و نظام نباشد همان نماز تراویح است و حق دارد آن مسجد شلوغ و احیا کننده نباشد. استاد حوزه نماز جماعتی را احیا ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
. اما می گوییم: از آنجا که خداوند، حکیم، عادل، رحیم و لطیف است، مخلوق خود را به مسیر کمال هدایت می کند؛ بدین سان نبوت و نزول وحی ثابت می شود. بدکاران و نیک کاران را کیفر می کند و پاداش می دهد؛ پس معاد لازم است. انبیای الهی (علیه السلام) نیز احراز اصل الاصول دین را به عقل یا فطرت آدمیان ارجاع می دهند؛ منکران وجود خدا را مورد خطاب قرار می دهند که: أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. غوغای باطنیه هم بهانه ای بود که تمام فتنه های عصر ظاهراً به آنان و در واقع به تعلیم امام معصوم ارجاع داده شود. غزالی که به تداوم ولایت باطنی در جماعتی از معصومین واقف نبود بی آن که به جای عجله و شتاب زدگی به مغز تفکر امامیه راه یابد و گوهر دیرپای ولایت را که از ابراهیم (علیه السلام) به میراث رسیده بود (1) دریابد آن را اندیشه ای سطحی و سخیف می دانست. ای کاش انس با فلاسفه و خواندن آثار بوعلی وی را ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
نگاشته اند. (24) این امر، تغییری اساسی در نوع برداشت ها ایجاد می کند و هرج و مرجی در فهم نصوص به وجود می آورد که دیدگاه شخصی افراد، بدون وساطت فقها، معنا دار و معتبر می شود. پس فرد خود جهاد می کند و نیازی به حکم حاکم ندارد. در این حال، شخص برداشت خود را به قرآن می چسباند و طبیعی است که علاوه بر احساس تکلیف، به نوعی برای اجرای دین نیز تقویت روحی - روانی می شود. نوسلفیه، با تغییراتی که در ...
فدک بهانه بود
.... لااقل تهدید کردند به آتش زدن. مبنایشان هم این حدیث از پیامبر(ص) بود که هرکس 3 هفته متوالی در نمازجمعه حاضر نشود در خانه اش را آتش بزنید. البته تعبیر پیامبر(ص) نمازجمعه بود که اینها به نماز جماعت گرفتند. البته اینها بهانه هایی است که به نظرم دیگران بعدها برای توجیه این عمل تراشیدند. به هر حال در این هجوم بود که ضربه غلاف شمشیر قنفذ غلام خلیفه دوم سبب مضروب شدن حضرت زهرا(س) و شهادت فرزندشان ...
انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیسم است/ انقلاب؛ موج چهارم تمدن اسلامی
(علیهم السلام) حضور نداشته باشند، فرهنگ، عرفان، هنر و تمدن نباشد، نمی توانیم بپذیریم. در اسلامی که این ها ترویج می کنند هیچ چیزی نیست فقط پنج وعده نماز می خوانند. این چه نوعی از اسلام است؟ اصلا در اجرای احکام هم دقت لازم و ظرافت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را ندارند. حتی خیلی از جهان تسنن هم این ها را قبول ندارند چه برسد به ما که اهل تسنن هم نیستیم و خودمان را طرفدار اسلام واقعی اهل بیت ...
گفتمان فلسفه ی فقه
اصرار می ورزد، جامعه را دینی می کند. آیا صدف خواندن و بی اهمیت و قصد جدی ندانستن شارع درباره احکام فقهی، شرعیت حکومت را تضمین می کند؟ البته فقه، شرط کافی برای جامعه دینی کمال یافته نیست و به اخلاق و عقاید و سایر ابعاد دین نیازمند است؛ ولی شرط لازم برای دینداری دینداران و جامعه دینی است؛ زیرا توجه فقه به ظواهر، از اصولی چون اصل طهارت، حلّیت، برائت و مانند این ها برگرفته شده است که جملگی از آیات و ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
شود یا نه، معتقد است: شخصی که از اول سفیه باشد، طبق ادله ی گوناگون از کتاب و سنت، محجورالمال می شود؛ اما اگر بعد از رشد، سفاهت بر او عارض شود، در این جا، محجورالمال شدن او مبنی بر حکم حاکم، به ادله ی گوناگون از جمله شریعت سهله سمحه است (همان، ج 9، ص 219). 2. امام خمینی قدس سره بررسی نظریات امام خمینی درباره ی موضوع مورد بحث، از میان فقیهان عصر حاضر، به علت قداست خاص وی و در عین حال روشنفکری ...
بررسی ساختار فقه
اهل سنت در متون فقه شافعی، مباحث فقهی به چهار دسته تقسیم شده که عبارت است از: 1. عبادات، شامل مباحث طهارت، نماز، روزه، زکات، حج و عمره؛ 2. معاملات، مثل بیع، رهن، شفعه، حجر، حواله، ضمان، ودیعه، عاریه، وکالت، قراض، شرکت، اجاره، مساقات، مزارعه، غصب، هبه، لقطه، جعاله، وصیت، وقف، اقرار، فرایض؛ 3. مناکحات، همچون ازدواج، طلاق و ...؛ 4. جنایات از قبیل دیات، قصاص و ... . این ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
، خیر و صلاح حیات دنیایی انسان نیز مورد توجه و اهتمام آنان بوده، و آن را مقدمه و شرط لازم برای رسیدن به سعادت و رستگاری آخرتی و دنیایی می دانستند. قرآن کریم، درباره ی حضرت شعیب یادآور می شود که وی، قوم خود را به عبادت خداوند و یکتاپرستی دعوت کرد و از آنان خواست که در معاملات خویش اصل قسط را رعایت کرده، از تبهکاری در زمین دوری گزینند. سرکشان و گمراهان قوم او گفتند: آیا برنامه ی نماز و عبادت تو ما را ...
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته ی نقد
های باطل باشد؟! بنابراین، آنچه از مذاق شارع به دست می آید این است که شارع مقدس حتی به امام جماعت شدن چنین کسانی هم راضی نیست... با این حال، درباره ی رهبری مذهبی مسلمانان که بعد از مقام ولایت از بزرگ ترین جایگاه های اجتماعی است، چه باید گفت؟ پس عقل، امامی بودن و عدالت، هم در آغاز احراز مقام مرجعیت و هم در امتداد آن شرط است. شاید منظور شیخ انصاری نیز - که مدعی اجماع بر اشتراط این سه وصف در ...
سنّت پیامبر و تکفیر مسلمانان
امیرمؤمنان (علیه السلام) در مورد وضع حال اهل جمل سؤال شد که آیا آن ها مشرک هستند؟ حضرت فرمودند: از شرک دور شدند؛ سؤال شد: آیا آن ها منافق هستند؟ امام فرمودند: منافقان خداوند را جز موارد اندک یاد نمی کنند... آن ها برادران ما هستند که بر ما سرکشی کردند. (13) 10. طبرانی (م. 360) روایتی را از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که اگر کسی گوینده لا اله الا الله را تکفیر کند ...
ضوابط و احکام بدعت از نگاه مذاهب فقهی
...: تشریع، یعنی وارد کردن به دین، چیزی را که از دین نیست، این مساوی است با بدعت . (80) اما به نظر عده ای از فقها و اصولیان، بدعت و تشریع با هم متفاوت است؛ مثلاً محقق نائینی تفاوت تشریع و بدعت را در این می داند که شارع در بدعت، عدم موضوع آن را اراده کرده است؛ بنابراین موضوع بدعت با قطع نظر از بدعت، حرمت ذاتی دارد؛ مثلاً خواندن نماز مستحبی با جماعت، حرام است. حال اگر کسی با اعتقاد به مشروعیت ...
مصحف فاطمه، الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است
حضرت آمده باشد با صدیقه الشهیده همراه شده و این نشان از مقام بالای ایشان و شهادت ایشان است، مگر اینکه آقایان مدعی در مذهب تشیع منکر بسیاری از ادعیه ها شوند که این طور نیست . دفاع فاطمه(س) از فدک جنبه مالی نداشته است این کارشناس برجسته مذهبی در اصفهان در پاسخ به این سوال که ماجرای غصب قباله فدک به چه صورت بوده است و چرا ایشان اصرار بر بازگرداندن باغ فدک داشتند بیان داشت:در مورد مسئله ی ...
بازخوانی ماهیت حکومت اسلامی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
تشکیل حکومت اسلامی هر کس قرآن مجید و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام، و همچنین تاریخ اسلام را مورد توجه قرار دهد؛ این مسأله را به وضوح در می یابد که جدا کردن حکومت و سیاست از اسلام امری غیر ممکن است؛ و به منزله این است که بخواهند اسلام را از اسلام جدا کنند!.[7] زیرا اهدافی که پیامبران الهی علیهم السلام داشتند و مأمور اجرای آن بودند، بدون تشکیل حکومت ...