سایر خبرها
برداشت پدیدار شناختی از تکنولوژی
کرد و گفت: نظریه فلوریدی هستی محور است و در آن تمام هستی از ارزش اخلاقی برخوردار است و نگاه اخلاقی به واحد هستی که واحد اطلاعات است. نظریه بعدی را اندرو فینبرگ مطرح کرد که به تفاوت میان امور طبیعی و مصنوع قایل است. اگرچه از نظر او گاهی عدم شفافیت وجود دارد. او معتقد است در امر مصنوع ساخته شدن خودبه خودی وجود دارد، در حالی که امر طبیعی خودش ساخته می شود. البته گاهی در این زمینه مثل دخالت انسان در ...
کربن؛ واسطه حکمتی که سرچشمه اش در اختیار ماست
...> فهم قرآن نیازمند منابع است آیت الله رشاد افزود: خود قرآن قرائت پذیر نیست و جامع است و تبیان لکلّ شیء و روشنگر است و نور مبین است، اما وقتی به ساحت انسانی و به مرتبه لدناسی که لدن نفسی است و نفس آدمی با معرفتش آمیخته است و در همین بستر و همین بسیط با آن مجاری و منابع مواجه می شویم نمی توانیم همه حقیقت را دریافت کنیم و حقیقت را کما هی نمی توان دریافت کرد، اینجاست که انسان محتاج همه ...
وجه سلبی و ایجابی کربن
دگرباره انسان غربی هستند؛ انسان خویشتن خویش گم کرده، انسانی که خویشتن را خدا انگاشته است و خویشتن انسانی الهی خویش را گم کرده است. به نحوی اینها نماد بازگشت خویشتن انسانی الهی آدمی در حیات بشر غربی قلمداد می شوند. ایشان در ادامه، زاویه دید خود نسبت به افکار سنت گرایان و هانری کربن را تغییر داد و گفت: از نگاه ایجابی، وجود امثال کربن و پیدایش هویت هایی از این دست، که هویت پیشین خودشان را ترک ...
اسفندقه: مخاطب باید ببیند دفتر عمر فروغ با چه شعرهایی بسته شده است/ یوسف نیا: خودشیفتگی وجه غالب مصاحبه ...
حتماً می دانید که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما ، آن مصاحبه ای هم که شما اشاره کردید را دیدم. آنها راجع به فروغ صحبت نکردند، راجع به خودشان صحبت کردند. حتی راجع به ابتدای سیر شاعرانه فروغ هم صحبت نشد. بنابراین به نظر می رسد آن مصاحبه در باره شناخت شعر فروغ اصلاً ارزش علمی ندارد. اما چیزی که اتفاق می افتد این است که ما متوجه متن هستیم. متن یک شاعر تا وقتی که در قید حیات ظاهری است و بعد از اینکه رفت و به سرای باقی کوچ کرد، باید متوجه متن باشیم که در ابتدا چه گفته، انتها چه گفته و سیر تحول فکری او چه بوده است. ...
سیاست در نگاه جزءنگر
جمعی را بر عهده دارد. گروه سوم، سیاست را به مثابه سازش و اجماع تعریف نموده و بر این باورند که سیاست، ابزاری خاص برای برطرف کردن درگیری یا سازش از طریق مذاکره و نه با زور و اعمال قدرت آشکار است و در نهایت، گروه چهارم، سیاست را به مثابه قدرت تلقی نموده و سیاست را در همه فعالیت های اجتماعی و گوشه و کنار زندگی انسان دخیل می دانند. در نگاه این گروه، سیاست، توانایی دست یافتن به نتیجه مطلوب ...
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات ویژه پاییز سال 1395 منتشر شد
دانند که با فرض وجود اصول سه گانه آن، یعنی وجود تکالیف الهی بر عهده بندگان ، وجود مشوٌق ها و لوازمی که غالب مکلفان را به طاعت نزدیک و از معصیت دور می کنند و نبودن بدیل و جایگزین مطمینی برای آن مشوق ها و لوازم می تواند مبنای استدلال در همه موضوعات کلامی و همه زمان ها باشد. بر پایه همین نگاه بنیادی، برخی از فقیهان و متکلمان معاصر ولایت انتصابی فقیهان جامع شرایط به حاکمیت سیاسی جامعه اسلامی در عصر غیبت ...
نهضت های معاصر از منازل علما شروع شده است
حداقل در دو مقطع در کشور ایجاد شده بود. اما به نحو اولی قرار بود این اتفاق در انقلاب اسلامی رخ دهد. بسیاری از کشورهای دیگر هم سعی کردند همین سیاست را در پیش بگیرند مثلا ژاپن، چین و... سیاست هایی از این دست را پیش گرفتند. انقلاب ما که نظام بین الملل را به مخاطره انداخته است و قدرت های بزرگ درصدد ضربه زدن به آن هستند باید سیاست مقاومت را در همه عرصه ها اعم از اقتصاد و فرهنگ و... عملی کند ...
وقتی کریشنامورتی از انسان و دین سخن به میان می آورد
درباره ی انسان و جایگاه فردی و اجتماعی او به بررسی آراء و نظرات او در سه ساحت فلسفه ی آموزش و پرورش، فلسفه ی ذهن و فلسفه ی دین می پردازیم. فلسفه ی آموزش و پرورش انسان از دیدگاه کریشنامورتی انسان به یک دلیل وجود دارد و آن درک حقیقت و خدا است (مورتی، 1375: 275). انسان هایی که در جست وجوی حقیقت و خداوند هستند، فقط آنها می توانند یک تمدن جدید و فرهنگ نو به وجود آورند (همان: 127 ...
تجدد، عقب مادگی و مفهوم تمدن در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی
آثار کتاب ادعانامه علیه تمدن غرب و دورنمای رسالت اسلام بود که سال 1349 ش توسط آیت الله خامنه ای ترجمه شد و مقدمه ای هم توسط ایشان بر آن در باب این که صنعت خوب است اما تمدن غرب معنویت ندارد و اینجا هم همه چیز تقلیدی و تصنعی شده، نوشته شد. نمونه دیگر کتاب اسلام و تمدن غرب از ابوالاعلی مودودی بود که آقای آیت الله ابراهیم امینی آن را ترجمه کرد. بحث های سید قطب، بحث فلسفی بحت نبود، و بیشتر از زاویه ...
آیت الله رشاد: هانری کربن پیام آور سرزندگی و پویایی حکمت اسلامی بود
تواند واسطه و مجرای عبور معارف از عالم بالا به سوی بشریت شود، دارای عصمت هستند، زیرا خود متصل به منبع الهی هستند؛ هرچند مواردی مثل عقل و فطرت اگر آلوده به حجاب ها شوند، نمی توانند واسطه معرفت الهی باشند اما در مرتبه اول که دارای پاکی و زلالی هستند، این واسطه بودن معنا پیدا می کند. رشاد با بیان اینکه با توجه به این استدلال امام معصوم(ع) و رسول دارای عصمت هستند، افزود: اگر واسطه مطهر نباشد ...
ما در یک نقطه عطف قرار داریم. اکنون شاهد یک گسست جدی در تجربیات انسان ها هستیم
نگاه کمّی به طبیعت، تفسیر جدیدی از عالم و موجودات آن ارائه کردند، تفسیر کمی و ذره ای که معرفت کامل را ریاضی معرفی کرد (برت، 1374، 59) و گالیله زبان عالم طبیعت را ریاضی دانست (بیزونسکی، 1388، 21). فلوکسیون نیوتن و دیفرانس لایب نیتس، همراه هندسه تحلیلی دکارت عامل اصلی به وجود آمدن علوم عملی چون دیفرانسیل و انتگرال شد (دانتزیگ، 1387، 10). انسان مدرن به وسیله علومی، چون ریاضی، فیزیک و شیمی، بیوشیمی ...
حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی مبارزه سیاسی زن امروز
سنّت های جاهلی و احقاق حقوق الهی و شرعی و تکیه بر هویّت اسلامی، با حفظ حجاب به عنوان نماد استقامت و پایداری، مسیر فاطمی را ادامه دهند. بی سبب نیست که یوسف زهرا علیهاالسلام الگوی تمام عیار خویش را در زمان ظهور این گونه معرفی می کند: فی ابنة رسول اللّه لی اسوةٌ حسنه ؛ در دختر رسول خدا، فاطمه زهرا علیهاالسلام برای من، اسوه ای نیکو و شایسته است. ...
علم کلام، مبانی تولید علوم انسانی اسلامی است
...، اشعری در کتاب اللمع چند برهان عقلی برای اثبات وجود خدا می آورد که یکی برهان ارسطو است. دیگرانی مثل فخر رازی، تفتازانی، ایجی و ... که به وفور از عقل نظری استفاده کرده اند. پس اختلاف در عقل عملی بوده است. اشاعره عقل عملی را قبول نداشتند و اگر به کتاب های منطقی نگاه کنید، حسن و قبح را جزو مشهوراتی که ماده جدل است قرار می دهند. لذا به متکلمان می گفتند شما جدلی هستید. ببینید چگونه تاریخ تحریف می ...
گزارش خبرنگار آنا از جلسه استیضاح وزیری که 6 بار از پارلمان رأی اعتماد گرفت/ آخوندی وزیر باقی ماند + ...
باکری جنگیده ام.همچنین در کنار این قطار حضور داشتم و زمانی که هموطنان ما در آتش این حادثه می سوختند همان گونه می سوختم که برای بچه های شما در خرمشهر و در عملیات فتح المبین و بیت المقدس می سوختم اما چه دلیلی دارد که موضوع قطار را با موضوع دیگری همچون حادثه منا مقایسه کنیم و در اذهان مردم اینگونه تشویش ایجاد کنیم که تفاوتی میان این دو حادثه وجود ندارد؛در حالی که بینی و بین الله در حادثه قطار تک تک ...