سایر منابع:
سایر خبرها
اسلام؛ پیام آور امنیت و صلح
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان سمنان، در این آیه های شریفه می خوانیم: إِنّا أَرسَلناک بِالحَقِّ بَشیرًا وَنَذیرًا وَلا تُسأَلُ عَن أَصحابِ الجَحیمِ سوره مبارکه البقرة: آیه 119 ترجمه: ما تو را به حق برای بشارت و بیم دادن (مردم جهان) فرستادیم و تو مسؤول (گمراهی) دوزخیان (پس از ابلاغ رسالت) نیستی. اسلام بشارت دهنده زندگی آرام و همراه با عدالت ...
عینیت و ارزش گرایی در اندیشه علامه محمدتقی مدرسی
. با وجود اینکه ایشان با توانایی انسان در رسیدن به علم صحیح و اندیشه های صواب معتقدند؛ اما برخلاف نگاه پوزیتیویست ها که علم را فارغ از ارزش می دانستند و فعالیت علمی را فارغ از هرگونه امر؛ برای فعالیت علم رسالتی اخلاقی و ارزشی قائل اند که بدان خواهیم پرداخت. تا به اینجا به بخشی از دیدگاه های ایشان که در کتاب نگرش نو بر اندیشه اسلامی بازتاب یافته بود را مورد بازخوانی قرار دادیم. از اینجا ...
سروش محلاتی: شهید بهشتی هیچ اعتقادی به تعطیلی خرد در جامعه اسلامی نداشت/ نباید بر ویرانه های عقل، دین را ...
بهشتی هم سوال کردند نظر شما چیست؟ با توجه به عملکرد ضعیف برخی از نهادها مردم وارد میدان عمل شوند و اقدام کنند؟ چه باید کرد؟ او درباره نیروهای خود سر نظر داد که اگر نهادی ضعیف عمل می کند و نمی تواند به وظایف خود به درستی انجام دهد آن نهاد را باید اصلاح کرد و اگر شما دلسوزی دارید باید به کمک آن نهاد بشتابید تا در چارچوب وظایف او اقداماتی صورت بگیرد ولی حق ندارید خودسرانه اقدام کنید. او ادامه ...
علوم انسانی موجود می تواند دانشجویان را بی هویت کند
کنم تا توان و ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی خصوصا الگوی حکمی اجتهادی استاد خسروپناه را از نزدیک ببینند. در گفتگویی با دکتر خسروپناه به بررسی راهکارهای پیشنهادی وی برای تولید علوم انسانی اسلامی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پرداختیم که متن آن از نظر شما می گذرد. *آقای دکتر! در ابتدا بفرمائید که هدف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانی، مطالعه و پژوهش ابعاد گوناگون انسان، تبیین و ...
هدف فلسفه و علوم اجتماعی آزادی انسان است/گفتاری از قانعی راد
به گزارش خبرنگار مهر ، محمد امین قانعی راد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست نقد و بررسی کتاب شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه غرب و فلسفه متاخر اسلامی ابتدا با اشاره به انسجام کلی کتاب گفت: هدف فلسفه و علوم اجتماعی آزادی انسان است، علوم اجتماعی به این معناست که انسانها مسئولیت رفتار خودشان را بپذیرد. آیا نگاه علامه طباطبایی توانست این گونه کاری بکند که به نظر من نمی تواند به ...
حوزه های علمیه و تفکر فلسفی غرب
علم زمان (4) و مکان (5) نمی شناسد و کسب دانش حتی از مشرک هم جایز شمرده شده است. (6) لذا می بینیم آشنایی با اندیشه دیگران (در بحث ما فلسفه غرب) نه تنها منع دینی ندارد بلکه به نوعی عمل به سفارش معصومین علیهم السلام هم هست. واضح است که یادگیری و آشنایی با فلسفه غرب لزوما به معنای تایید همه مباحث این فلسفه نیست، بلکه هر اندیشه ای را ابتدا باید فرا گرفت، سپس آن را در بوته نقد نهاد تا غث و سمین آن ...
در جستجوی معنای هنر
کسی بگوید به انتهای هنر رسیده ام، این شخص در واقع گمان می کند به انتهای فهم و توان خودش رسیده است و نمی تواند بهتر از این ارائه دهد؛ اما او یقینا بهتر از این نیز می تواند کار کند. هر چه قدر هم هنر شما متعالی باشد، عالی تر از آن نیز هست و هر چه شما انسانی تر کار کنید، باز هم انسانی تر و تاثیرگذارتر از آن بر انسان وجود دارد. می توان بعد از آن هم اثری آورد که خیلی بهتر از کار قبلی، روان و جان آدمی را ...
چالش بزرگ انسان معاصر؛ فقدان تفکر فلسفی و عرفانی
ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات انسان معاصر، فقدان تفکر فلسفی اصیل و همچنین بریدگی از عالم معنی و ماوراء و ناآگاهی از ملکوت هستی است. به گزارش پرس شیعه ، حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یاداشتی به بررسی مسائل مبتلا به زندگی امروز ما پرداخته که در ادامه از نظر شما می گذرد. حیاء و ایمان حیاء عاملی مهم در جلوگیری از ...
تأثیر حج در تکامل انسان
هایشان جاری و دل هایشان ترسان و روان هایشان لطیف می شود. مقامات مقدس را نگریسته و با دل های شکسته به خدا نزدیک شوند و بر اثر تقدس آن مواقف؛ بین خدا و آن ها پرده ای حائل نباشد، آن جا گناهان خود را به یاد آورده و اشک ندامت و حزن از روی انابه و ترس از دیده ببارند. برای هریک از اعمال حج اثری در تکامل روان انسان و تساوی میان طبقه ثروتمند و فقیر است، در آن جا اعتبارات پوشالی حکومت نمی ...
اعلامیه حقوق بشر وامدار تلاش انبیا است
اند ، بلکه اینها حق طبیعی انسان ها است و هیچکس حق تحدید یا تقید آن را ندارد. حجت الاسلام حسینی گفت: در فلسفه حقوق بشر غربی با مبنای اومانیستی حقوق بشر را مطلق در نظر می گیرند ، به نحوی که تسلیم هیچ محدودیتی بیرون از حیطه بشری نمی گردد که این نگرش نیز بی پایه و اساس و سخنی نامعقول و فاقد پشتوانه منطقی است ، چرا که قوانین اسلامی خدامحور است و هرگز این حقوق استنباط شده از مبانی شریعت نمی تواند ...
نگاه ابزاری به دین منجر به افزایش ناهجاری های اجتماعی می شود
.... وی افزود: یکی از دلایل ناهنجاری های اجتماعی عدم ورود صحیح و عمیق دین به زندگی مردم و نگاه ابزاری به آن است و در حالی که همه افراد بشر نیازمند دین می باشند. تقطیع دین و ایمان به بعض آن و کفر به بعضی دیگر آن نیز از کارهای بسیار نازیبا در عرصه دین می باشد. معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه ادامه داد: عدم درک صحیح و عمیق دین و آشنا نبودن با فلسفه احکام و اعتقادات و اخلاق ...
هدف فلسفه و علوم اجتماعی آزادی انسان است/راه حل تحول اجتماعی
مفهومی بارور توانسته است چشم انداز شکل گیری یک سوژه را ایجاد کند. قانعی راد در ادامه گفت: هدف فلسفه و علوم اجتماعی آزادی انسان است، علوم اجتماعی به این معناست که انسانها مسئولیت رفتار خودشان را بپذیرد. آیا نگاه علامه طباطبایی توانست این گونه کاری بکند که به نظر من نمی تواند به این دلیل که اولا در کانت سه چیز یعنی شهود، مفهوم، تخیل که در هر نوع شناخت با هم همراه هستند. یعنی شما هرجا که ...
معرفی کتاب جادوگری از نظر اسلام
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بینش ها به ویژه در موضوعات متافیزیکی که خارج از دسترس علم و تجربه است، همچون جهان مادی، متنوع و گوناگون بوده و فقط دل آدمی است که می تواند باورمند یا منکر آن ها باشد.کتاب جادوگری از نظر اسلام ضمن ارائه و تبیین دیدگاه مکاتب و ادیان مختلف درباره مسئله جادو، این موضوع را با استناد به قرآن و احادیث معتبر بررسی قرار داده و مصادیق عالم غیب از نگاه قرآن و حدیث را بیان ...
بستر رشد مدیریت جهادی، فرهنگ جهادی است
مشکلات کمتری خواهیم داشت و در غیر این صورت مشکلات بسیاری پدید خواهد آمد که به طورمعمول در عواطف و رفتارهایمان تجلی کرده و نمود می یابد. پیش فرض های اساسی که بدون در نظر گرفتن آن ها نمی توان به مدیریت جهادی رسید عبارت اند از: واقعیتی ورای وجود انسان موجود است،این واقعیت ها قابل شناخت یقینی است. خدا وجود مطلق، خالق موجودات و پروردگار عالم وجود است. عالم وجود شامل عالم ...
مسخ شدگی انسان معاصر
گرفته است. بسیاری از برداشت های اخیر مالیخولیا را از منظر روانکاوی و فلسفه در نظر گرفته اند. مرتضی آتش زمزم با ارجاع به مفاهیم و موقعیت های مالیخولیا آن را نه صرفا به عنوان یک ویژگی در شخصیت پردازی زن قصه اش که در زوایه دید خود به مثابه فرم و ساختار روایی هم نگاه می کند که همین مساله نقطه قوت کار اوست. در واقع در همان ابتدا فیلم اطلاعاتی درباره این مرض نمی دهد و یا اسمی از آن نمی آورد تا عنصر غافلگیری ...
قلمرو دین و گستره شریعت روانه بازار نشر شد
...> درباره قلمرو فقه دیدگاه های مختلفی وجود دارد که می توان همه را به دو دیدگاه کلی (حداقلی و حداکثر) تقسیم کرد، از این رو نویسنده در صفحه 266 در خلاصه بخش سوم و جمع بندی کلی این بحث چنین آورده است: برخی معتقدند: شارع مقدس حوزه های وسیعی را به انسان ها واگذار کرده است تا خود آنچه را می پسندند و صلاح می دانند به عنوان قانون وضع کنند. از نظر این گروه، فقه موجود دارای اشکلاتی است ...
فراخوان دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
به گزارش جام نیوز ، دوفصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام به منظور انعکاس دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی و زمینه سازی تبادل نظر و تضارب آرای متفکران و محققان، اقدام به انتشار فراخوان مقاله برای این نشریه نموده است. هدف اصلی این دوفصلنامه، انتشار پژوهش های مسأله محور در گستره علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی، روان ...
عنبیه مصنوعی با عمل کردی مشابه چشم انسان
عنبیه بافتی است که با ایجاد تغییر در اندازه مردمک، مقدار نور ورودی به چشم را تنظیم کرده و کمک می کند که شبکیه، نور کافی برای تشکیل تصاویر دریافت کند. توانایی کنترل مقدار نور ورودی، در ابزارهای تصویربرداری نظیر دوربین ها هم اهمیت زیادی دارد. اما در این ابزارها برای تنظیم میزان نور دریافتی و تولید تصاویر با کیفیت بالا، نیاز به مدارهای کنترلی و روشهای پیچیده اندازه گیری نور است. Arri Priim gi مدیر این گروه تحقی ...
سرمایه ای عظیم و رایگان!
؛ در حقیقت خداوند با بیان حروف مقطعه به عنوان آیات از کلام وحی، این نکته را به ما انسان ها می رساند که ببینید این حرف هایی که در اختیار تو هستند، سرمایه های کمی نیستند و ما قرآن کریم، این کتاب ارزشمند را با همین حرف ها بیان کرده ایم ... تار و پود آیات قرآن کریم با همین حرف ها بافته شده، آیاتی که دل ها را روشن می کند، دل ها را گرم می کند، آیاتی که انسان ها را هدایت می کند ... ما با این حرف ها چنین ...
آثار و برکات طرح قرآنی سفیران نور / سازمان دارالقرآن نسبت به تداوم طرح اهتمام ورزد
آیاتی که از سوی قاریان و یا حافظ قرآنی تلاوت می شد، بیان می کردم که امیدواریم ان شاءالله خداوند توفیق عمل را به ویژه در مسائل اعتقادی و اخلاقی و تفکر اسلامی به همه ما عنایت کند. مهکام در ادامه بیان کرد: اعزام کاروان سفیران نور حرکت بسیار مثبت و تأثیرگذاری بود و هر قدر در اجرای این نوع برنامه ها هزینه و زحمت کشیده شود، بسیار ارزشمند خواهد بود و بنده نیز همواره با کمال افتخار و میل برای این ...
عقلانیت فعال یا منفعل؟/ 9 عاملی که عقل منفعل را در اختیار می گیرد
...! برای روشن شدن مطلب باید به نکته ظریفی توجه داشت و آن اینکه عقلانیت بر دو قسم است؛ فعال و منفعل! متفکران ما توجه ندارند که عقلانیت آنان از نوع عقلانیت منفعل است، در نتیجه دارای تأثیر لازم نیست. اینک این دو قسم عقلانیت را کمی توضیح می دهیم: الف – عقلانیت فعال: در چنین عقلانیتی، انسان خرد خود را به کار انداخته، با عقل و اندیشه خود به نتیجه ای می رسد. این عقلانیت ...
جهان بینی حسی نمی تواند شناخت دقیقی از جهان ارائه کند
معرفت و شناختی نرسد عملی، نخواهد داشت. گفت: عمل بدون معرفت مقبول درگاه الهی نیست و معرفت بدون عمل کردن به وجود نمی آید هر کس آگاهی داشت آن علم شخص را به سوی عمل می کشاند و هرکس عمل نکرد مشخص می شود که معرفت نداشته است. وی با بیان اینکه معارف الهی به سه شاخه قابل تقسیم است گفت: بخش اول آن مربوط به هست ها و نیست ها است و به آن جهان بینی اطلاق می شود. بخش دوم بایدها و نبایدها اخلاقی و فطری ...
مصطفی چمران به زندگی مرفه در آمریکا پشت پا زد
هفته نامه کرگدن - امید توشه: مصطفی چمران زندگی متعارفی نداشت از نبوغش در تحصیل بگیرید تا پشت پا زدن به زندگی مرفه در آمریکا. شمع در زندگی مصطفی چمران نشانه ای گویاست. انگار مفهومی که چمران برای انسان در نظر داشت با کارکرد این شیء برابری می کرد؛ سوختن و روشنایی بخشی. در یکی از مشهورترین نقاشی های او، شمعی در میانه تصویر می سوزد و در دل آن تاریکی، امواج نور شمع موجب انفجار شده است. موج ...
علامه طباطبایی را نمی توان کانتی خواند/ شرایط امکان علم اجتماعی
دانستن انسان، تاریخ وجامعه را به عنوان برخاست بشری که قوانین کلی درون ماندگار و شناخت پذیر برای انسان دارد مطرح و از این طریق شرایط امکان علوم اجتماعی جدید را فراهم کرد؟ به عبارت دیگر، پرسش اصلی مولف این است که آیا علامه شرایط امکان علم اجتماعی را در سنت حکمی فراهم کرده است یا نه؟ میری در ادامه گفت: البته این پرسش بسیار مهم است ولی این سوال جای تأمل دارد! چراکه آیا مرشدی به دنبال این است که ...
ویژگی های جامعه اخلاق مدار
خواه در حوزه مسایل اجتماعی. در فلسفه غرب چون به نفس به عنوان یک حقیقت ماورایی توجه نمی شود و اعتقاد و باوری وجود ندارد اخلاق را در حد عادت و یک رفتار اجتماعی فروکاسته اند و این باعث شده است که بگویند در مسایل شخصی ممکن است انسان اخلاقی عمل کند ولکن در مسایل اجتماعی اینطور نباشد و یا بالعکس. اما اگر کسی اخلاق را در حوزه مسایل انسانی و الهی ببیند اخلاق ناظر به مباحث نفس است و کسی که در حوزه نفس این ...
خدامحوری یا انسان محوری در عرفان های نوظهور
چه شاخصه ها و ویژگی هایی دارد؟ در این خصوص می توان به چند ویژگی اشاره کرد: نخست؛ فراگیر بودن. نظام ارزشی و اخلاقی خدامحور، نظامی فراگیر و عام است. در این مکتب علاوه بر ارتباط با خداوند، به تمامی ارتباطات مناسب و مفید توجه شده است. انسان در مکتب خدامحور، در این عالم در تعامل با چهار موجود زندگی می کند و هر چهار موجود در زندگی او تأثیر می گذارند و بسته به نوع عملکرد انسان با ...
ایمان در برنامه ریزی ها و اقدام ها
این عنصر اساسی در زندگی انسان است، که عبارت است از ایمان. این یک مطلب اساسی با استفاده از قرآن کریم است که در جمهوری اسلامی، من و شما، همه آحادمان، همه جوان هایمان، همه نسل های رو به جلو که می خواهند فردای سعادتمندی را برای کشورشان و برای خودشان و برای فرزندانشان تأمین کنند، باید به این توجه داشته باشند. اساس کار در نظام اسلامی ایمان است که باید این ایمان را تأمین کرد؛ نه فقط در دل، بلکه در عمل، در برنامه ریزی ها و در همه اقدام ها. انتهای پیام/2568/م 40/ ...
مسئولیت،طعمه یا امانت
به قلم سر دبیر مسئولیت چیست؟ فرصت یا تهدی؟ از مواردی که نشان از نوع نگاه انسان به کار و مسئولیت است و از امور مهم اخلاق مطلوب اداری محسوب می شوداین است که مسئولیت را چگونه ببینی؟ یک وقت به مسئولیت به چشم امانت می نگری، این بهترین و درست ترین نگاه است زیرا کسی که کار ومسئولیت راامانت ببیند وآن را وسیله عزتمندی وسرمایه شکوفایی خویش بداند،ازکار کردن احساس رضایت و خشنودی و خودشکوفائی میکند ...
دغدغه های فلسفی کریم مجتهدی کتاب شد
تعظیم فرود آورد تا از نفس طبیعت قوانین حاکم بر آن را بیاموزد. علم جدید به نظر او کلاً علم به علل و قوانین است. دکارت بعد از موضع جالب تری دارد و روش علم جدید را در قالب ریاضی و براساس هندسه تحلیلی که خود آن را به معنایی کشف کرده است، بنیاد می نهد. او بعداً به نوعی فلسفه اولی متوسل می شود که جنبه کلامی دارد و زیربنای یقین عقل انسان را در تجسس علمی تضمین می کند. دکارت از این رهگذر، روش عقلی ...
قوی ترین چشم های دنیا
نکته را هم در نظر داشته باشید که گربه سانان در عمل آرایش شبکیه خودشان را تغییر داده اند. اجازه دهید که مساله را اینطور توضیح دهیم، دو نوع از سلول های حساس به نور در شبکیه چشم گربه سانان وجود دارد: اول سلول های مخروطی که به رنگ حساس هستند اما تنها در نور روشن روز کار می کنند، درحالی که سلول های استوانه شکلی هم هستند که تنها رنگ های سایه و سفید را می شناسند و برعکس سلول های مخروطی تنها در نور ضعیف ...