سایر منابع:
سایر خبرها
مشارکت شهروندی در سبک زندگی اسلامی
بگو گوش بودن پیامبر به سود شماست (زیرا علت گوش بودن پیامبر دو چیز است) یکی اینکه به خدا باور دارد و (قهراً) بیشتر از آن چه خدا به او اختیار داده و تکلیف فرموده است، نمی طلبد و دیگر اینکه به مؤمنان نیز اعتماد دارد (و برای اندیشه آنان اعتبار قائل است) و او رحمتی است برای کسانی از شما که ایمان آوردند و آنان که پیامبر خدا را آزار می دهند، عذاب دردناکی در انتظارشان خواهد بود. (توبه 61) شورا ...
نکاتی چند از قرآن در باب آداب سخن گفتن
أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید تا خدا کارهای شما را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد و هر کس اطاعت خدا و رسولش کند ، به رستگاری ( و پیروزی ) عظیمی دست یافته است! آیات 70 و 71 ...
جلوگیری از تحریف راز اسم نبردن از ائمه(ع) در قرآن کریم است
...> وی همچنین در ادامه تفسیر سوره حجرات با اشاره به آیه دوم تاکید کرد: در این آیه خداوند تاکید فرموده است که ای مومنان، صدای خود را از صدای پیامبر(ص) بلندتر نکنید مبادا اعمال شما حبط شود در حالی که نمی دانید. هادوی تهرانی بیان کرد: فضای آن دوره و فرهنگ عربی در ظاهر این آیه متجلی است و آیه نشان می دهد که مومنان آن دوره عادت به بلند صحبت کردن داشته اند و این عادت را در نزد پیامبر(ص) هم ...
ارتقای عقل و ایجاد روح استغناء در بشر، کارویژه دولت کریمه است
عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف مومنان منتظر با تکیه بر ایثار و نثارهای مجاهدان گذشته و پایمردی در راه نورانی حق و بهره مندی از هدایت و رهبری معصومانه امامشان طومار حیات فرعونیان آن عصر را به هم پیچیده و حکومت حق و عدل را به دست حجت بالغه خداوند برقرار خواهند کرد؛ حکومتی که به بهای ریختن خون های بهترین بندگان خدا به ثمر می نشیند، تا شجره طیّب انسانی و عبودیت به بار نشسته و ثمر دهد. احادیث ...
جایگاه مؤمنان و وجود شب و روز در بهشت به تفسیر آیت الله مکارم شیرازی
های این جهان نیست که زائل شدنی باشد؛ زیرا چیزی که انسان را در رابطه با نعمت های بزرگ این جهان نگران می سازد، این است که: همه آنها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانی در مورد نعمت های بهشتی وجود ندارد. کلمه عِبادَهُ به معنی بندگان مؤمن خداوند است نه همه بندگان، و تعبیر بِالْغَیْب که بعد از آن گفته شده است، یعنی از دیده های آنها پنهان است و به آن ایمان دارند، در آیات 29 و 30 سوره فجر نیز ...
حذف طب اسلامی سلامت جامعه را تهدید می کند
...، چنان که امیرالمؤمنین(ع) فرموده اند: تجربه بالاتر از علم است. پس اگر نسخه ای به وسیله معصومان(ع) و حکما بیان شد یا قرآن سوره ای آورد که در درمان مؤثر است، دیگر نمی توان تأثیر آن را انکار کرد. شخصاً در کنگره بین المللی طب سنتی در دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتم و یکی از متخصصان خارجی در کتاب خود نوشته بود: بهترین طبیب خداست و با اعتقاد به خدا بسیاری از بیماری ها را درمان کرده بود ...
روزی حلال در قرآن
) در این باره فرموده است: بنده، آن زمان نزد خدا گرامی تر است که درصدد کسب درهمی حلال برآید و نتواند به آن دست یابد. نورانیت دل و جان: یکی از ثمرات روزی حلال در انسان، این است که اعمال صالحه او مورد قبول درگاه خداوند قرار می گیرد و همچنین سبب روشنایی و نورانیت دل و جان آدمی می شود. زیرا فردی که خود را موظف به کسب روزی حلال می داند و آن را یکی از واجبات می شمارد و در راه به دست ...
اهانت به مقدسات در فضای مجازی ممنوع
...: خیر به دست تو(خدا) است. برخی گمان می کنند که منظور آیه این است که فقط خداوند کار نیک انجام می دهند و انسان در انجام کارهای خود مجبور است و اختیار ندارد! درحالی که این عبارت اشاره به حضور خداوند و مانند آن است و استفاده قرآن از این گونه تغییرات، تنها برای آسان شدن صورت مسأله و برای تقریب به ذهن است.(تفسیر تسنیم). ترویج جمودگرایی و نفی مطلق نقش عقل در مسائل اعتقادی. 7) ترویج ...
ارتباط تنگاتنگ دین و آزادی
نمی تواند برای ما راهگشا باشد. دلایل مورد اشاره شاید همین اختلاف جوهری باشد که بنده به آن اشاره کردم و البته این به معنای نادیده گرفتن و ناشنیدن نوشته ها و گفته های متفکران حقیقت جو، بطور کلی، نیست. مقصود این است که مراد و قبله ما و به تعبیر زیبای رهبری پیامبر، ما آنان نباشند و در حالیکه دین خدا را پذیرفته ایم به دستورات و نسخه های منکران خدا عمل نکنیم. آنچه گفته شد در مورد ...
سوره واقعه و هر آنچه درباره این سوره باید بدانید
واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می آمرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود. محتوای سوره واقعه سوره واقعه از جمله سوره هایی است که اخبار و احوال قیامت در آن آمده است. سوره واقعه نخست برخی از حوادث روز قیامت مانند تغییر وضعیت ...
سرانجام دنیاپرستی
کارهای زشتی که احیانا دامنگیر بعضی مؤمنان می شود،و در آیه ی زیر همین معنی منظور است: و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحونای مردان با ایمان همگی بسوی خدا برگردید(توبه کنید )شاید رستگار شوید چنانچه ملاحظه می نمائید،توبه در اینجا به معنی توجه به خدا و بازگشت بسوی او با داشتن ایمان است (پاره ای از بحث های فلسفی و علمی درباره توبه در تفسیر آیه ی 118 از همین سوره از نظر خوانندگان گرامی ...
امیرالمؤمنین(ع)، قهرمان مبارزه با ژن خوب بود
خیانت می کنی؟ من به او گفتم: به خدا پناه می برم از اینکه به مسلمین خیانت کنم. فرمود: چگونه بدون اذن من و رضایت مسلمین به دخترامیرالمومنین عاریه داده ای؟ عرض کردم: یا امیرالمومنین! اودختر توست و او از من خواست که عاریه ای به او بدهم و من هم به صورت عاریه مضمونه مردوده به او داده ام، من آن را از اموال خودم ضمانت کردم و بر من واجب است که سالم آن را به بیت المال برگردانم. حضرت فرمود: همین ...
مهریه ی حضرت زهرا(س) چه مقدار بوده است؟
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، مهریة حضرت زهرا سلام الله علیها پانصد درهم یا 400 مثقال نقرة خالص بود که به فرموده رسول خدا چنین مهریه ای را خداوند تعیین فرموده تا برای امت اسلام، سنت باشد و مسلمانان در امر ازدواج از آن پیروی نمایند. 400 مثقال نقره در آن زمان معادل با 5/2 مثقال طلای ناب بوده است(مهرالسنه همین است) افراد زیادی از بزرگان قریش، از جمله ابی بکر و ...
تحیت شان روزی که به دیدار او رسند، سلام است
تواند یکی از اسماء الله باشد (یعنی با اسمی از اسماء الله به آنها تهنیت می گویند) یا معنای وصفی اش (سلامتی) مد نظر باشد یا صرفاً همان مفاد تهنیت گفتن و خوشامدگویی و استقبال باشد که به طور متعارف به کار می بریم. 3️⃣ این تعبیر به زیبایی دو مضمون را با هم تلفیق کرده است: تحیت، تهنیت گفتن (= خوشامدگویی و شادباش) است با تعبیر حیّاک الله ، که ترجمه تحت اللفظی این تعبیر خدا تو را زنده بدارد می ...
ضرورت حکومت، وجه مشترک فقه شیعه و اهل سنت
...> 3. ای داوود ما تو را خلیفه و نماینده خود در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم بحق داوری کن و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد. (ص/26) علمای اهل سنت، از مجموع این آیات و آیات مشابه چنین استدلال می کنند که نبوت تنها شأن از شئون پیامبر نیست، بلکه تشکیل حکومت و اداره و داوری میان مردم نیز جزو وظایفی است که خداوند به انبیا واگذار نموده است؛ و البته پس از پیامبر این شأن نیز ...
اعتقاد به قدرت مستقل ائمه(ع) از خداوند شرک است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله مهدی هادوی تهرانی امروز 21 شهریور در تفسیر سوره زمر گفت: در سوره زمر قرآن خطاب به پیامبر(ص) فرمود که خدا را خالصانه بندگی کن که اشاره کردیم بندگی خدا دارای مراتب است؛ مرتبه مخلصین درجه ای است که هیچ شائبه شرکی در آن نیست و نقطه مقابل آن نیز شرک جلی است و میان دو مراتبی از عبادت وجود دارد. وی اظهار کرد: در آیه سوم این سوره خداوند فرموده است ...
واقفین به پوشاندن رخنه های فقر در جامعه کمک کردند
، بیان کرد: خداوند در آیه 10 سوره صف، مومنان را به تجارتی راهنمایی می کند که آن ها را از عذاب دردناک رهایی می بخشد و در خصوص آن می گوید: به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید. وی با اشاره به اینکه جای جای قرآن کریم لبریز از این اشارات و نکات در خصوص اهمیت انفاق است، اضافه کرد: در این کتاب که برای راهنمایی و هدایت بشریت نازل شده است در هر دو یا سه صفحه از ...
مجالی برای تفسیر روشن مفهوم رجل سیاسی
همین نکته اعتراض برخی از علما را برانگیخت؛ چراکه آن ها عقیده داشتند که در قانون باید تصریح شود که رییس جمهور مرد باشد. امام خمینی(ره) در آن زمان این افراد را به نظرات علما و فقها ارجاع دادند و فرمودند: با آقایان علما صحبت کنید... ، و در جریان مذاکرات مشخص شد که افرادی همچون آیت الله صافی گلپایگانی نسبت به عدم تعیین جنسیت در نص صریح قانون انتقاد دارند و آن را برخلاف مسلمات اسلامی می ...
توسعه معنایی هجرت در قرآن/ گسست از باطل به سوی حق با شناخت امام
: انسان ها نمی توانند بگویند ما تمام بدی ها را مرتکب می شویم و به طور کامل در جبهه باطل قرار می گیریم، چون سخن حجت خدا به گوش ما نرسیده است؛ زیرا حداقل درون هر کس وجدانی است که بدی و خوبی را می داند. استادیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: بر اساس سخن امیر مومنان علی(ع)، مهاجر فقط زمانی و مکانی نیست که از یک شهر در زمان خاصی به جای دیگر برود، بلکه فراتر از آن، به معنای خارج شدن از ...
انفال چیست؟
...: اموالی که مالک شخصی ندارد و در همه نظام ها در اختیار دولتها قرار دارد در فقه اسلامی انفال تلقی می شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران مقصود از اموال عمومی و دولتی دارایی های متعلق به عموم مردم و دولت است، دارایی های عمومی مسلمانان است مانند: اراضی مفتوح العنوه و ثروتهای بدون عنوان مالکیت که قابلیت بهره برداری همه مردم را دارد مانند: آب روخانه ها، حیوانات صحرا، پرندگان هوا، ماهیان دریا ...
تبیین مفهوم صدق لسان و حسن نیت در قرآن کریم
تر از چیزی است که در ذهن ما وجود دارد به همین دلیل در ادعیه می خوانیم که اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و توفیق عبادت و دوری از گناه به عنوان بزرگترین رزق برای انسان محسوب شده است. این محقق و پژوهشگر حوزه و از شاگردان آیت الله هادوی تهرانی اظهار کرد: نشستن در مجالسی که ذکر قرآن و معارف اهل بیت است و انسان در حضور علما از آنان بهره مند شود از مصادیق بارز رزق و روزی معنوی و از ...
تلاوت قرآن، مسیر هدایت و تکامل معنوی را هموار می سازد
: اگر ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستی در زندگی انتخاب کنیم، آیاتش را بخوانیم و در معانی آسمانی اش تفکر کنیم، پس از مدتی زندگی مان سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد. وی با استناد به آیه 82 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و ما آن چه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است، از قرآن نازل می کنیم. مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان، یادآور شد: کسی که ...
حق همچون آب زلال مایه حیات و زندگی است
دیدگاه دین ثابت و صحیح و ماندگاری یا انجام آن واجب باشد و مقصود از باطل هم نقیض حق در معنا یاد شده است، یعنی باور یا عملی که به لحاظ دینی فاقد سند و ارزش بوده، از ویژگی حقانیت بی بهره است و ترک و از میان برداشتن آن لازم است و بر این اساس معنای حق دستورات خدا و معنای باطل نواهی او خواهد بود. این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) یادآور شد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: هرگز دل به ...
نگرش قرآن به صدق
...: در این آیه می خوانیم: جز الله معبودی نیست. حتما شما را در روزی که شکی در آن نیست گرد می آورد و چه کسی از خدا راست گو تراست. حجت الاسلام منیب راد، ادامه داد: صداقت و راستگویی کلید طلایی گنج مقصود است که در دارالملک ایمان نهفته است و کسی بی آن، نه ره به سوی سرای ایمان می برد و نه به گنج پربهای دیانت و شریعت دست می یابد. وی با اشاره به فرموده امیر مومنان علی(ع) افزود: مولی الموحدین ...
برنامه اسلام برای شادی و نشاط چیست؟
اسلام به دلیل توجه به این نیازها و متناسب بودنش با فطرت آدمی است فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة اللَّه التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق که توانست از محدودیت جزیرة العرب خارج گشته، جهان اسلام را در اقصی نقاط دنیا شکل دهد. به گفته علامه طباطبایی، اسلام، نه انسان را از نیروها غرایز و خواسته هایش محروم می کند و نه همه توجه را به تقویت جنبه های مادی معطوف می دارد؛ نه او را از جهانی که در آن ...
بررسی فقهی و حقوقی رجل سیاسی / چرا باید رییس جمهور مرد باشد
انقلاب امروز یا در دوران امام راحل با مردم بر سر پایبندی به مفاد اصول قانون اساسی بیعت کرده اند که طبعا از مردم و از رهبر انتظار می رود که به اصول 177 گانه آن معتقد باشند، چراکه بیعت یک عقد لازم است نه جایز و از این رو ما اگر بحث را از زاویه حقوقی نیز بررسی کنیم مشمول عنوان فقه سیاسی نیز می شود. دو دیدگاه اصلی در مورد واژه رجال در اصل 115 وی با بیان این که در مورد واژه رجال در ...
آیت الله هادوی تهرانی: نباید محدودیتها را زیاد کرد همانطور که نباید آزادی ها را زیاد کرد
آزرده نشوید؛ بدانید که این سنت زمانه است البته شما معجزه ای ندارید جز آیات قرآن کریم که بر پیامبر اکرم نازل شده است. او همچنین در جلسه تفسیر سوره حجرات نیز ابراز داشت: خداوند در آیه ابتدایی سوره حجرات، مومنان را خطاب قرار می دهد و می فرماید جلوی خداوند و پیامبر مقدم نشوید. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نظر علامه طباطبایی در مورد این آیه گفت: این آیه ناظر به مقام ولایت الهی و ...
عقل و تعقل در آموزه های امام کاظم
روایات اسلامی به عنوان پیامبر درون از آن یاد شده، چنان که در حدیث معروف امام کاظم (علیه السلام) می خوانیم که فرمود: انّ للّه علی النّاس حجّتین حجّة ظاهرة و حجّة باطنة فامّا الظّاهر فالرّسل و الانبیاء و الائمة علیهم السّلام و امّا الباطنة فالعقول؛برای خداوند دو حجّت بر مردم است، حجّتی آشکار و حجّتی پنهان. امّا حجّت آشکار، پیامبران و رسولان و ائمه(علیهم السلام) هستند و امّا حجّت باطن، عقلها و خردها ...
سطحی نگری و تئوریزه کردن نافرمانی از ولایت، غدیر را به غیبت ختم کرد
کرد آن هم کم فروغ شد و به جای آن گرایش ها و رقابت های قبیله ای جایگزین شد. و بر اساس همین رقابت ها به این نتیجه رسیدند که امیرالمومنین علیه السلام جانشین پیامبر(ص) نباشد چرا که رسالت در میان بنی هاشم بود و حالا لازم نبود که جانشینی و ولایت نیز از آن ِ بنی هاشم باشد. وی تاکید کرد: به عبارت دیگر آنچه که برای آنها به عنوان یک اصل مطرح بود رقابت های قبیلگی بود و این که خدا و رسول خدا صل ...
چگونه امام کاظم(ع) باب الحوائج شد
.... در منابع اهل سنت نیز به شهرت امام کاظم به باب الحوائج اشاره شده است. برای مثال ابن حجر هیتمی (متوفای 974ق) می نویسد: وی به سبب گذشت و بردباری بسیارش، کاظم نامیده شد و در نزد عراقیان به باب قضاء الحوائج عندالله [یعنی درِ برآوردنِ نیازها نزد خدا] معروف بود . شبلنجی از علمای شافعی نیز درباره شهرت این صفت در میان مردم عراقمی گوید: کاظم [ع] امام بزرگواری بود... و او در نزد مردم عراق به باب الحوائج ...