سایر منابع:
سایر خبرها
، به نقل از: مجاهد، 1376: 73، مقدمه). او حتی خود را موحدتر از موسی می داند و در عقبه کوه طور برایش دلیل می آورد که تو از خدا خواستی که خود را بنماید و رو به کوه کردی، و حال آنکه اگر عاشق بودی، نظر به غیر نمی کردی و فی الحال خدا را می دیدی؛ نه اینکه مستحق لن ترانی شوی. پس من که به غیرش سجده نکردم، در توحید از تو صادق ترم (ابن جوزی، 1357: 9/260-262؛ ابن جوزی، 1986: 154؛ سبط بن جوزی، 1951 ...
. چنان که آورده اند موسی بن سیّار اسواری (م. 255 ه. ق.) قرآن را به فارسی تفسیر می کرد و شمس الائمه سرخسی نوشته است که سلمان پارسی بر اثر تقاضای برخی از ایرانیانِ مسلمان، فاتحة الکتاب را برای آنان به فارسی ترجمه کرد و آنان آن را در نماز می خواندند تا زبانشان به عربی روان شد. عمادالدین اسفراینی مشهور به شهفور در دیباچه خود بر تاج التراجم، نخستین ترجمه فارسی را به دست سلمان و اذن رسول (ص) می ...
مطالعه حجیت خبر ها آحاد در بین اهل سنت پرداخته، آن را در قالب چهار نظریه مطرح نموده هست. پس از آن با اظهار دیدگاه ابن تیمیه، نظریه پرداز تکفیری ها، و تطبیق آن با اهل سنت به این دستاورد می رسد که عموم سلفیان اهل حدیثی، من جمله ابن تیمیه، خبر ها آحاد را علمی ، یقینی، و اثبات پذیر در اصول دین و عقاید می دانند. این در حالی هست که قسمت اعظمی از اهل سنت، که نوعاً از ماتریدیان حنفی مذهب اند، خبر ها آحاد ...
... (1986). القصاص و المذکرین، تحقیق: مارلین سوارتز، بیروت: دار الکتب العلمیه. ابن حجر عسقلانی،شهاب الدین احمد بن علی (1331). لسان المیزان، چاپ اول، حیدرآباد دکن، بی نا. ابن عربی،محیی الدین (1418). الفتوحات المکیه فی معرفه الاسرار المالکیه و الملکیه، الطبعه الاولی، بیروت: دار احیاء التراث العربی. اصفهانی، حافظ ابونعیم احمد بن عبدالله (1407/1987). حلیه الاولیاء ...
ارائه معجزه توسط پیامبر اسلام برای اثبات نبوت خود و معرفی ائمه شیعه به عنوان وصی، ولی و امام بعد از خود در واقعه غدیر خم و مناسبت های دیگر بوده است. لذا استناد به تشابه با پیامبران گذشته ضرورتِ تعیینی نداشته است. زیرا پیامبر (ص)، حجیت و مرجعیت اسلام (ع) و ائمه شیعه را بدون بیان تشابهات مذکور به جامعه عصر بعثت ابلاغ کرده بود و صحابه بالأخص خواص، کاملاً امر وصایت و جانشینی را می شناختند. ...