سایر منابع:
سایر خبرها
مسئله سوگ/ نگاهی به جهان- زبان حسین پناهی
مفهوم ایمان در اختیارمان می گذارد. نظر به این که فهم ایمان به مثابه نوعی بازاندیشی در فهم امکان در اندیشیدن به امکانِ دوستی همچنان راه گشاست. به بیان ساده تر، ما معمولاً وقتی از ایمان به چیزی حرف می زنیم که امکان آن پیشاپیش مسئله دار باشد، مثلا ما نمی گوییم که من ایمان دارم این سیب در دست من است، بلکه ایمان داشتن همواره معطوف به چیزی است که از زاویه ای خاص ناممکن به نظر می رسد. بنابراین، به شکل ...
محمدامین قانعی راد: انفعال جنبش دانشجویی نشانه خوبی نیست
شاهدیم و چنین نیست که دانشجویان بر مبنای الگوی ثابتی عمل کنند. مبنای این انعطاف پذیری نیز تحولاتی است که در جامعه رخ می دهد، یعنی جنبش دانشجویی نسبت به تحولات جامعه گشوده است و متناسب با تحولاتی که در آن رخ می دهد، نحوه کنش خود را انتخاب می کند. به همین خاطر است که در مقاطعی با کنش رادیکال جنبش دانشجویی مواجه هستیم و در مواردی نیز شکلی از کنش ارتباطی را شاهدیم. به عبارت دیگر جنبش دانشجویی ایران ...
سیدجواد میری: جنبش دانشجویی اخته شده است؛ یعنی هم هست و هم نیست
حاکمیت این پیام را از جامعه دریافت کرده است یا خیر؟ به دنبال تغییر رویه براساس فهم امر اجتماعی هست یا خیر؟ * ارزیابی شما از آینده جنبش دانشجویی چیست؟ دانشگاهی که از جامعه منفک باشد دانشگاه نیست، برج عاج است میری: این چیزی که ما به عنوان دانشجویی داریم، برای مثال در یک روزی جشن در دانشگاه برگزار کنیم آینده روشنی نیست اما اگر دانشگاه ها و نیروهای آکادمیک ما بتوانند شبکه ...
حکم حکومتی به طور کلان، بخش عمده فقه اجتماعی است
جامعه شناسان باید بحث کنند و نه معرفت شناسان. اصلاً معرفت شناسان وارد جامعه شناسی معرفت نمی شوند و اتفاقاً شاخه جدیدی است که جامعه شناسان ایجاد کرده اند. پس دو رشته نیست و بینارشته ای نیست. موضوع ما نیز از این قبیل است. فقه حکومت فعلاً بخشی از فقه است. در این گونه تعابیر در واقع بین علم مضاف و مطالعات بینارشته ای خلط می شود. مگر درست است که بگوییم فلسفه مضاف دو رشته است؟ مثلاً ...
آقای لاریجانی! چوپان دروغگو آبروی مجلس را می برد/آزار جنسی، اتهام جدید رضا ضراب/ روایت همکار سابق نشریات ...
اجازه می دهید با این روش با شما صحبت کند. چرا به او نمی گویید که ما با تو مقابله خواهیم کرد و توهین به ما به عنوان همپیمانان تو به شمار می رود و چرا نمی گویید که این اقدام منطقه را شعله ور خواهد کرد. البته من امیدوارم با این اقدام منطقه شعله ور شود. اما خیانت کردند و درباره این مسئله با او بحث نکردند. ترامپ شیر آنها و پول آنها را می خواهد و تنها می خواهد با او قرارداد ببندند و تا آخرین دلار خزانه ...
حکمت تکرار قصّه ها در قرآن
آشکار بر تغییرناپذیری سنّت های الهی، چنان چه خداوند در آیۀ 53 سورۀ احزاب می فرماید: خدا را از اظهار حقّ به شما هیچ خجلتی نیست . ارائۀ مدل تربیتی با استفاده از قیاس نهفته در داستان ها شکل گیری الگوی تربیتی برگرفته از قصص و حوادث تاریخی قرآنی با استفاده از قیاس موجود در این داستان ها و وقایع ممکن است؛ یعنی پس از آزمودن شخص و عبور وی از سختی ها و پیروزی در عرصۀ عمل، با استفاده ...
شرایط فسخ معامله در اسلام
.... در روایات نیز پاداش قرض، بیش از پاداش صدقه دانسته شده است (ر.ک؛ کلینی، 1369، ج 4: 10 و مجلسی، 1403ق.، ج 100: 139138). از سوی دیگر، در روایات مطالبه حقوق مالی از برادران مؤمن که درآمد اندکی دارند، نوعی اسائه و بی ادبی به آنان و نقطه مقابل احسان جای می گیرد و سخت نکوهش می شود. امام صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمود: چرا فلانی از تو شکایت دارد؟ گفت: به این دلیل که حقّ خود را تا آخر از او ...
نظریّۀ اثبات صفات خبری با قید بدون کیفیّت
الرَّحْمَنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی مسالک مختلفی دارند. اکثر پیشینیان (از عامه) بر آنند که بحث در این گونه آیات روا نیست و این آیات از متشابهاتی است که باید علم آنها را به خدا واگذار کرد. این گروه بحث از حقایق دینی و تعمّق در ماورای ظواهر الفاظ کتاب و سنّت را ناروا و بدعت می شمارند، امّا عقل برخلاف نظر آنها حکم می کند و کتاب و سنّت نیز آنان را تأیید نمی نماید. آیات قرآن به شدّت به تدبّر، تعمّق و ...
روح شبیه سازی شده از منظر روان شناسی
. اما موضوع بسیار مهم تر، بحث در مورد وجود روح در انسان شبیه سازی شده است: آیا انسان شبیه سازی شده دارای روح و شخصیتی مستقل از فرد اهداکننده سلول است یا خیر؟ بررسی حقوق و تکالیف انسان شبیه سازی شده منوطبه یافتن پاسخ این سؤال است. در این مقاله سعی شده با توجه به مفهوم و ماهیت روح و شخصیت از منظر قرآن و علم روان شناسی، پاسخی برای این سؤال پیدا شود. کلیدواژگان روح؛ قرآن ...
تشریح دیدگاه متکلمان درباره نفس
عموماً ایشان را صرفاً اهل جدال معرفی نموده اند و هرگونه بحث و فحص راجع به روش و مبانی آنها مهجور یا حداقل کمتر مطرح شده است. روش حسی و تجربی متکلمان در عین توجه و دغدغه در اثبات و دفاع از گزاره های دینی، بحثی است که با دقت در آثار ایشان قابل انکار نیست و نسبت پوچ مغزی و سطحی نگری به ایشان در آثار فلاسفه ای همچون صدرا (صدرالدین شیرازی، 1340، ج1، ص20؛ همو، 1981، ج9، ص201) نباید ما را با ...
فطری و جاودانه بودن آموزه های دینی
فرهنگ سکولار جهان شمول می داند که انبیای آن دانشمندان، شاعران، هنرمندان و ... هستند. کیچر اگرچه بر نقش مثبت و غیرقابل جایگزین دین در زندگی انسان ها و جامعه دینی اعتراف دارد و با دین ناب و پالایش شده همدل است، امّا با این حال، وی مدّعی است که عقاید دینی ناظر به امر متعالی و سایر آموزه های دینی، اغلب کذب قطعی دارند و نمی توانند در آیندۀ زندگی بشر ملاک عمل قرار گیرند. دلایل کیچر بر ادّعای ...
باید اقتدارهای مبتنی برعمل، جای اقتدارهای مبتنی بر پول را بگیرد
و پژوهشی وجود دارد، که آنها می گویند شما به کارهای ما کاری نداشته باشید و ما هم متقابل به کارهای و فعالیت های شما کاری نداریم، بنابراین مشاهده می کنید که به نام آموزش علم اقتصاد در ایران گاه مطالبی عرضه می شود که نسبت آن با مسائل و نیازهای جامعه بسیار ناچیز است. مومنی گفت: متاسفانه یک عده تندرو های هم پیدا شدند که به جای اینکه اشکال خود را برطرف کنند یعنی مطالبه این را کنند ...
علامه طباطبائی عالم بزرگی بود که عمامه کوچکی داشت
بالایی برخوردار است؛ یکی از این افکار رای علامه طباطبائی در مورد ادراک اعتباریات است با همه لوازم و احکام است. وی پس از توضیح وجودی علامه طباطبائی و آرا و افکار او در مورد ویژگی شخصیتی دیگر علامه که عالمی همراه با عمل بود صحبت کرد و گفت: بسیار گفته اند و در کلمات اوصیا و بزرگان دین آمده است که کمال علم در عمل است، ثمره علم در فعل و کردار است و عالم بی عمل بی فایده است. شاید کسانی که در ...
مفهوم شرّ و شُروُر از منظر جهان بینی اسلامی
وجود خداوند خیرخواه در تضاد است. متکلمان مسلمان همواره درباره شرور در دو سطح بحث کرده اند: در یک سطح، به واکاوی ماهیت وجودی شرور پرداخته و نسبت آن را با وجود و صفات خداوند کاویده اند و در سطحی دیگر به آثار مثبت وجود شرور در تربیت و بالندگی انسان توجه کرده و کارکردهای مهم آن را بازگو کرده اند. در نوشتار حاضر پس از طرح شبهه ای در ارتباط با شرور و نسبت آن با وجود خداوند، به بررسی و نقد آن پرداخته ایم ...
وحدت، پیش نیاز تمدن نوین اسلامی
بانکداری ایرانی - روزنامه جام جم در گفت و گو با محمدباقر خرمشاد، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، نوشت: در هفته وحدت و در آستانه میلاد حضرت ختمی مرتبت، جهان اسلام تشنه وحدت و یکپارچگی و برساختن تمدنی نوین در عرصه جهانی است تا رویاروی تمدن های ماده پایه شود، اما با این وصف چالش های موجود در عرصه منطقه ای و تلاش متحدان تمدن غرب تاکنون محدودیت هایی را برای امکان بروز و ...
نگاهی به قصّه های قرآنی
: دفتر انتشارات اسلامی. مجلسی، محمّد باقر. (1403ق.). بحارالأنوار. بیروت: مؤسّسۀ الوفاء. مطهّری، مرتضی. (1387). سیری در سیرۀ نبوی. قم: انتشارات اسلامی. . (1375). فلسفۀ تاریخ. ج 1. تهران: صدرا. مهران، محمّد بیومی. (1384). بررسی تاریخی قصص قرآن. ترجمۀ مسعود انصاری. ج1. تهران: علمی فرهنگی. نویسنده: زهرا رضایی: مربّی دانشگاه فرهنگیان اهواز فصلنامه معارف قرآنی شماره 18 ادامه دارد... ...
دیدگاه های مختلف درباره صفات خبری
، حمل هر صفتی را که معارض با تنزیه است، یا لازمه چنین حملی نفی تنزیه باشد، جایز نمی دانند. قاضی عبدالجبّار معتقد است لازمه حمل صفات خبری بر خداوند، نفی تنزیه و اثبات تجسیم است. از این رو نمی توان به ظاهر آیاتی که این دسته از صفات را به خدا نسبت می دهند، تمسّک نمود، بلکه باید مضمون آیات را به معانی که با مفهوم تنزیه سازگار باشد، تأویل نمود؛ مانند تأویل استوا به استیلا. ایشان در ادامه بحث ...
تاریخ معاصر جهان اسلام
... کلیدواژگان اسلام؛ قرآن کریم؛ دین؛ رهایی؛ جهاد اگرچه بحث اسلام و خشونت، بحث تازه ای نیست و پیشینه این بحث به گذشته های نسبتاً دور می رسد. این بحث در دهه أخیر، به ویژه بعد از حادثه سپتامبر و نسبت دادن عجولانه آن به اسلام گرایان با رویکرد تقویت اسلام هراسی، شدّت بیشتری پیدا کرده است، به گونه ای که اکنون روزی نیست که ده ها قلم، به ویژه در محیط های مجازی، به این مسأله نپردازد ...
اندیشه علامه طباطبائی حیات بخش است/ سه مکتب اخلاقی از منظر فیلسوف عارف
ایشان فلسفه ملاصدرا و ابن سینا خوانده ام و تا قسمت معاد اسفار اربعه را نیز خدمت ایشان بوده ام، پنج شش نفر بودیم و جلسات به صورت سیار برگزار می شد. حجت الاسلام احمدی در ادامه گفت: علامه طباطبائی به صورت منظم با هانری کوربن، شیعه شناس فرانسوی نیز جلساتی داشت که تقاضا می کنم مکاتبات ایشان در مورد 19 روایتی که برای کوربن فرستاده اند و در مورد آنها گفت وگو کرده اند بخوانید، این ارتباط، تفکر ...
متن گزارش و بررسی پلنتینگا از کتاب حیات پس از ایمان
مذهبی هایدلبرگ. چنین نظام های دینی با یکدیگر ناسازگارند، امّا بسیاری از چنین نظام هایی در برخی نکات بسیار مهم با هم توافق دارند (مثلاً وجود خدای ادیان توحیدی). پس در این سطح، تنوّع به شدت کمتر است. بدین ترتیب، استدلال نخست کیچر در مورد باور به خداوند عمل نمی کند. امّا حتی نسبت به کلّیّت نظام ها[ی دینی]، یقیناً تنوّع گسترده ای در این بخش هست، امّا از این چطور نتیجه می شود که تمام آنها ...
نگران شأن مجلس باشید/ یمن، جزئیات توطئه ای ناکام
عربستان می شد. بر این اساس حدود یک ماه پیش که جنایات سعودی علیه مردم مظلوم یمن شدت گرفته و تلفات بیشتری وارد کرده بود، احمد ولدشیخ نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در ملاقات با بن سلمان خواستار کاهش حملات و توجه به راه حل سیاسی می شود، بن سلمان در پاسخ می گوید کمی صبر کن تا ببینی حوثی ها به چه وضعی گرفتار خواهند شد. بر این اساس می توان گفت تا آنجا که به جبهه سعودی بازمی گردد، نقشه تصرف ...
همبستگی ریسک درگیری با شرایط اقتصادی مردم
عمدتاً توسعه بر روی رشد اقتصادی بخش های خاصی از قبیل سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی تاثیر می گذارد. در حالی که جامعه شناسان نقش حکومت قانون، عدالت، انسجام اجتماعی، پایداری اقتصادی و محیط زیست را در توسعه توضیح می دهند اما با این وجود بر روی عرصه اول نسبت به عرصه دوم بیشتر صحبت شده است. عبده تبریزی افزود: به علت وجود عدم تعادل در حوزه اقتصاد، بحث از این مفاهیم در چارچوب اقتصاد سیاسی ایران ...
آوینی در نقد فیلم سرگشته است!
هم می جوشد. من خودم شخصاً وقتی بحث بر سر فرم و محتوا می شود نگاهم بیشتر روی نوع بیان روایی قرآن است. شما نمی توانی بگویی فرم قرآن، محتوای قرآن. در هم تنیده است. منفک نمی شود کرد. می شود درباره آن حرف زد. مثلاً اعراب دوران جاهلی طبق روایات تاریخی، به دلیل آهنگین بودن و وجه موسیقایی سوره ها _بویژه سوره های کوچک که بیشتر آن ها هم مکی هستند_ و نزدیک بودن قرآن به شعر (چون گل سرسبد هنر آن ...
نگران شأن مجلس باشید/ یمن، جزئیات توطئه ای ناکام
: این سخن با شما نه از آن می گویم که بر مقاتله ایشان جازم نیستم لکن شما را از حال ایشان تنبیه می کنم و سخنی که در دل من هست با شما می گویم. آ پذیرش تمایز جامعه های متفاوت از سوی اسلام به مفهوم پذیرش استمرار سنت ها و فرهنگ های گوناگون در زیر چتر یک تمدن کلی اسلامی هست. آ مسلمین فاتح در بسیاری از فتح ها استمرار بقای ایرانیان بر مذهب و آیین سابق خود را در مقابل جزیه می قبول کردند تا آنها در ادامه به ...
دانشجویان نسل جدید باید زندگی شان را بازتعریف کنند
... مراسم آن وقت ها بیشتر دولت پناه بود و به طور رسمی برگزار می شد. موضوع صحبت ها هم واقعه ای بود که در 16 آذر سال32 اتفاق افتاد اما مراسم های حالا بیشتر خودجوش است و آدم هایی از طیف های مختلف راجع به جنبش های دانشجویی و بحث های سیاسی روز صحبت می کنند. در مراسم هایی که الآن برگزار می شود چیزهایی مثل روند جنبش های دانشجویی در جهان تحلیل می شود و فیلم هایی نمایش داده می شود که عموماً راجع به جنبش ...
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو
بد است. بحث دانشجویی باید باز، قابل کشش، قابل انعطاف، قابل کم و زیاد شدن باشد، تا در نتیجه قدرت تحلیل سیاسی دانشجو بالا برود. هدف بحثهای سیاسی دانشجویی باید همین باشد تا دانشجو بتواند قدرت تحلیل سیاسی پیدا کند. در مورد مسائل فرهنگی هم همین طور است. حالا اگر وارد این بحث شویم، خیلی طول میکشد؛ اینها بحثهای طولانی است. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران 77/2/ ...
ممکن است به پایان جنبش های دانشجویی برسیم
رده بندی مورد اعتماد جامعه جز رده بندی های خوبی هستند اما به شکلی از حالت رتبه های اول خارج شدند. خود این عمومی شدن علم و این که فقط دانشگاه نیست که تولید علم می کند و این که انواع و اقسام مرجعیت تولید علم را داریم، یک نکته ی اثرگذار در این زمینه بود. نکته ی دوم، همان بزرگ شدن اندازه ی دانشگاه و اثر آن بر این مساله است. در زمانی دانشگاه، شکل برج عاجی داشت و فاصله اش با جامعه فراوان بود ...