سایر منابع:
سایر خبرها
آیاتِ (آل عمران/178179) اظهار داشته، آزمایش هست. این تست هم در باب کافران جاری هست و هم در مورد مؤمنین (ر.، ک؛ طباطبائی، 1371، ج 4: 78). 322) امهال در واقعیت، از نظر علاّمه، خداوند با مهلت دادن به کافران، آنها را می آزماید و تا مهلتی کام می دهد و اصطلاحا آنها را استدراج می کند و در عین حال، پایلوت برای مؤمنین هست. همان گونه که نظر سیّد قطب در تفسیر آیه وَإِنْ أَدْرِی ...
رویکرد است تا هر کسی خویشتن را بپاید و از خود مواظبت نماید و بکوشد راه هدایت را بپوید و در راهی که به سوی خدا دارد، کوشا باشد (ر.ک؛ شاذلی، 1412ق.، ج 4: 2249). آیه دیگر آیه ذَلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ(آل عمران/182) است. از دیدگاه علاّمه، أَنَّ اللّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ می خواهد مسئله کتابت و عذاب را تعلیل نموده، بفرماید ...
یک عنصر تصمیم ساز. بله، شما ممکن است در فلان تشکیلات، تصمیم گیر نباشید امّا میتوانید تصمیم ساز باشید. پس آرمانها را دنبال کنیم. من چند مصداق از مصادیق آرمانها را عرض کردم لکن فقط اینها نیست؛ بگردید در مجموعه ی بیانات امام، در مجموعه ی معارف انقلاب اسلامی، در مطالعه ی دقیق قرآن و نهج البلاغه، آرمانها را فهرست کنید، طبقه بندی کنید، دسته بندی کنید، روی اینها کار کنید و بر آرمانها ایستادگی کنید. یعنی ...
در حقوق مشترک آن را تنصیف کند رعایت عدالت را به طور کامل کرده است). سپس این واژه به معنای هرگونه عدالت آمده است. احسان همان گونه که از مفهوم آن استفاده می شود، نیکی کردن به دیگران است و این نیکی همان تفضل است که امام(علیه السلام) در کلام بالا فرموده است. بدون شک برقرار شدن نظم جامعه انسانی بدون عدل و انصاف و احسان و تفضل امکان پذیر نیست، زیرا ترک عدالت و انصاف سبب خشم کسانی می شود که ...
؛ زیراکه با شناخت آنهاست که جامعه اسلامی می تواند راه صلاح را از فساد تشخیص دهد و به هدف والای خود نایل آید که همان آرمان های اسلامی در زندگی اجتماعی است. تشریع قانون و بیان شریعت بر اساس مصالح و مفاسد تنظیم می گردد. قرآن و تعالیم اسلام، تمام مصالح فردی و اجتماعی را در نظر گرفته است و قانون هایی را تشریع و تنظیم کرده است که می تواند پاسخگوی تمام نیازمندی های مختلف جوامع بشری باشد و بر تمام ...
.... از این رو، نمی توان این حقوق بشر را باور کرد، اما امیرالمؤمنین(ع) هم در نظر و تئوری درباره حقوق بشر سخن گفته اند مثل عهدنامه مالک اشتر که در آن درباره مردم مصر که هشت هزار نفرشان مسیحی بود، بر رعایت حقوق شهروندی توصیه می کنند؛ بنابراین حقوق بشر در جای جای نهج البلاغه و سیره ایشان تبلور دارد. افزون بر این، در عمل نیز ایشان عدالت را میان همه مردم در اعلی درجه پیاده کرده اند ...
جلوگیری می کنند، اگر اعتدال را به عنوان یک مشی عقیدتی در نظر بگیریم این هم مانند اصلاحات منطبق با عقلانیت است، در مکتب اعتدالی شیعه هم چنین چیزی مطرح است و معتقدند هر آنچه که منطبق با عقلانیت نباشد را تایید نمی کنند. بنابراین عدل و انصاف در موازنه دو سر افراط و تفریط را از جمله اصول رفتاری خود می داند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نهج البلاغه و مفهوم عدل عنوان کرد: حضرت امیر جود(بخشش) را برتر از ...