سایر منابع:
سایر خبرها
روم در حوادث ظهور امام عصر(ع)
.../5/10 - 11:38 475515 خبرگزاری شبستان: گاهی گفته می شود: رومیانی که خداوند متعال سوره ای درباره آنان نازل فرموده و پیامبر(ص) و مسلمانان بعدها با آنان پیکار نمودند، غیر از اینان هستند؛ زیرا آنان بیزانس ها بودند که پایتخت آنان ابتدا شهر رم در ایتالیا و سپس شهر قسطنطنیه شد تا اینکه مسلمانان حدود 500 سال پیش آن را فتح نموده و اسلامبول نامیدند و مردم آن را استانبول تلفظ نمودند . ...
پرواداشتن از گناه بر اشرف آفریده ها شایسته است/پیامد تربیت دینی
رستگاران تحقّق می یابد. نقل قول، حکایتی است گزیده از زندگی، تاریخ، تجربه های تلخ و شیرین و پند و اندرز، آشنا سازی با سیره و سنّت گذشتگان و نیاکان، انتقال ارزش ها به آیندگان، بیان آسیب ها، ارائه ی راه کارها و رویارویی با چالش ها و راه های برون رفت و... تا رسیدن به مقصود و مقصد نهایی! [keyword] 25. هدف نهایی تربیت دینی (پرستش الله) خداوند متعال، خود هدف از آفرینش و ...
نقدی بر مدل های مرسوم رابطۀ دین و حکومت
بر حضور دین در عرصۀ اجتماعی و به طور خاص، سیاست می توان یافت. از آن جمله موارد زیر است: (إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّه [3] )؛ آن گاه که به پیامبری از خود گفتند: پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم . (إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما [4] )؛ فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم. (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ...
می دانید عرش خدا روی دوش کیست؟
...: برای این که فرشتگان حامل عرش زیر نظر من هستند و صاحب صورم و مقرب ترین فرشته خدایم ! جبرئیل گفت : من از تو بهترم ، زیرا من امین وحی خدا به سوی انبیاء می باشم و هر امتی را که خداوند هلاک کرده ، به دست من بوده است . خطاب آمد: ساکت باشید! که به عزت و جلال خودم ، افرادی را خلق کرده ام که از شما بهترند. سپس حجابهای قدرت برداشته شد، دیدند که بر ساق عرش نوشته شده : لا اله الا الله ، محمد رسول ...
چراقرآن همگان رابه تدبردرآیات دعوت میکند؟
چنین اوصافی است و مقام رهبری نیز اولا ً عام است و اختصاصی به معصوم ندارد و ثانیاً ناظر به مقام اثبات است، نه ثبوت. ظاهر آیه: "قد جاءکم من الله نور وکتاب مبین"(7)، نیز خطاب به همه انسانهاست، بدون اختصاص به معصوم و هم در مقام هدایت است، نه مقام ثبوت و همچنین آیه 174 سوره نساء و آیه 8 سوره تغابن و 157 اعراف در مقام ارشاد و ناظر به مقام اثبات است. البته "کتابِ مکنون" که غیر از ...
فصل دوم: نزول قرآن
) نیز می تواند در نظر باشد؛ زیرا چنان که قبلا اشاره شد، بین مرتبه حقیقی قرآن (مرتبه ای از علم خداوند) تا مرتبه الفاظ و مفاهیم، فاصله و مراتب زیادی وجود دارد و به این اعتبار، استفاده از واژه تنزیل در مورد نزولِ یک آیه یا مطلب و در مورد نزول مجموعِ قرآن حتی به عنوان یک واحد اعتباری یا حقیقی نیز درست است. بر فرض عدم پذیرش این نظر، می توان گفت : انزال و تنزیل هر دو متعدیِ نزول و از قبیل ...
فصل اوّل: عناوین و اوصاف قرآن
آیات کتاب [خداوند]است . و آیه اوّل از سوره نمل: تلک آیات الکتاب القرآن وکتاب مبین؛ آن آیات قرآن و کتاب روشن و روشنگر است . و آیه اوّل از سوره یوسف و آیه دوم از شعراء و سوره قصص: تلک آیات الکتاب المبین؛ آن آیات کتاب روشنگر[خدا] است مقصود از آیات ، قرآن است. آیه به معنای نشانه و علامت روشن و گویا است و بر ساختمان و برج مرتفع اطلاق ...
هدف از جنگ و جهاد در اسلام چیست؟
کنید . از تقدیم راه خدا: ﴿فی سَبیلِ اللّه﴾ بر کسانی که باید با آنها جنگید: ﴿الَّذینَ یُقاتِلونَکُم﴾ اهمیّت هدف را می توان فهمید.در اسلام، دفاع از دینْ اصل است و دفاع از آب و خاک، جان و مال و ناموس و آبرو فرع. نخست باید از دین دفاع کرد، زیرا تنها در پرتو حفظ و سلامت دین، همه امور یاد شده در امان می ماند، زیرا وقتی اصل دین محفوظ ماند، براساس آموزه های دینی که می فرماید: اگر به همسر یا یکی ...
فصل سوم: دلایل از سوی خدابودن قرآن
(1) مشخصی است، بستگی تام دارد و تقطیع و مثله کردن یک مجموعه آیات یا جملات به هم پیوسته، نظم خاص، مزایا و برجستگی های آن را از بین می برد، از این دو آیه نمی توان اعجاز کم تر از یک مجموعه به هم پیوسته آیات قرآن را نتیجه گرفت. در مورد واژه سوره که در دیگر آیات تحدّی به کار رفته است، غالباً تصور می شود که مقصود، یکی از سوره های صد و چهارده گانه قرآن است که آغاز و انجام آن با بسم الله مشخص می ...
تفاوت نظریه تجرید معنا با نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی
.... از جهت دیگر لفظ به سه قسم: اسم، فعل و حرف تقسیم می شود. به طور یقین نمی توان همه انواع لفظ را با یک ملاک تحلیل کرد. یکی از اشکالات مهم در رابطه با این نظریه، تک ملاکی است. برخی از طراحان این اندیشه (2) برای تبیین نظریۀ خود، الفاظی مانند نور، قلم، میزان، لوح، چراغ و ... را مثال زده، نتیجه را به تمام الفاظ تسرّی داده اند. این نوع استدلال چندان قابل قبول نیست و نمی توان به چنین نتیجه ای اعتماد ...
ادلة لزوم برقراری توازن در سطح زندگی
، به رساندن جامعه به سطح کفاف کمک می کنند. دولت نیز با توزیع برابر فرصت ها، سیاست گذاری برای اشتغال، به ویژه برای سرپرستان خانواده، حفظ قدرت خرید خانواده ها، فراهم سازی زیرساخت ها، تولید کالاهای عمومی مانند امنیت و تعلیم وتربیت، مراقبت درخصوص تأمین نیازهای اساسی جامعه و تأمین اجتماعی، به رساندن خانواده های کمتر از حد کفاف به حد کفاف و سیاست گذاری برای عدم تداول ثروت در دست اغنیا به ایجاد توازن کمک ...