سایر خبرها
] psychology of religion [12] religious psychology [13] تفکیک مرحوم مطهری میان اجتهاد مجتهد روستانشین و شهرنشین اشاره به همین دارد. [14] آیت الله جوادی آملی، با رد تمایزنهی میان عقل و وحی، این تمایز را میان عقل و نقل می نهد و هر دوی آنها را جزو دین می شمارد و از این رو دستاوردهای علم تجربی را که از روشی معتبر به دست آمده باشد، جزو دین می داند. یکی از استنادات ایشان در عدم ...
چراکه کلیه قوانین را خداوند تعیین کرده است.1 این نافرمانی از دستورات خدا هم عمل انسان را شامل می شود و هم اندیشه او را چراکه فردی که اندیشه گناه را در سر بپروراند فردی گناهکار است.امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام فرموده است مَن کَثُرَ فِکرُهُ فِی المَعاصِی دَعَتهُ إلَیها؛ کسی که درمورد گناه بسیار فکر کرد گناهان او را به سوی خود می کشند. 2 اساسا فکر گناه دل را تیره می کند و اسلام درصدد است ...
... القبیح لا قبیح الا بالشرع و بر طبق این اصل، از خداوند متعال هیچ چیزی قبیح نیست.[5] بر این اساس، حُسن و قبح به تشخیص عقل نیست بلکه قُبح قبیح و حُسن حَسَن به شرع است که آن را حسن و قبیح بداند. 3. خواجه نصیر الدین طوسی خواجه نصیر طوسی صریحاً اعلام می کند که بدون تکیه بر شرع، می توانیم حسن احسان و قبح ظلم را بفهمیم و به آن یقین کنیم. می گوید: للعلم ...
بِالْحَیَواةِ الدُّنْیا مِنَ الأَْخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَیَواةِ الدُّنْیا فِی الأَْخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ ؛ (4) ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا آن هنگام که به شما امر می شود که برای جهاد در راه دین، بی درنگ آماده شوید، (چون بارگران) به خاک زمین دل بسته اید؟ آیا راضی به زندگانی دنیا، عوض حیات ابدی آخرت شدید در صورتی که متاع دنیا در برابر عالم آخرت، اندک و ناچیز است؟ حال به این نتیجه می رسیم که بشر ...
حکیم رهبر شیعیان بود و سایرین تابع ایشان بودند؛ پس از آیت الله حکیم، آیت الله بروجردی و آیت الله خویی رهبر شیعیان بودند و اکنون هم حضرت آیت الله سیستانی هستند. این عوامل تشیع را تا به امروز نگاه داشته و به نظر من به طور کلی از مکتب تشیع، انسان بشر دوست، عاطفی، عقلانی، منطقی و ضد ظلم حاصل می شود، طبیعت مکتب تشیع این چنین است، البته استثناء هم هست و شاید در میان شیعیان افراد بدی هم وجود داشته باشند ...
شخصیت ملکوتی و مقام شامخ علمی و زهد و اخلاق امام رضا (علیه السلام) و اعتقاد شیعیان به او باعث گردید که نه تنها در مدینه بلکه در سراسر دنیای اسلام به عنوان بزرگترین و محبوبترین فرد خاندان رسول اکرم (صلی الله و علیه و آله) مورد قبول عامه باشد. مسلمانان او را بزرگترین پیشوای دین بشناسند و نامش را با صلوات و تقدیس ببرند. حلم، رأفت و احسانش شامل خاص و عام می شد.کسی که از او تقاضایی داشت، اگر می توانست ...
؛ نائینی، 1424ق، ص45). این در حالی است که از طرف دیگر، آیات و روایات بسیاری که عقل نیز مؤید آن است، وجود دارد که ولایت و حکومت باید در دست عادل و عالم و همچنین مأذون از معصوم باشد که البته از طریق دیگر ثابت می شود، نه از طریق مفاد این قاعده. در واقع عادل، عالم و مأذون بودن رئیس حکومت، مفروغ عنه گرفته شده و در سایر سطوح مدیریت یا به تعبیری، امارت، امانتداری منوط به رفتار عادلانه فرض شده است ...
مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این ها یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد . همچنین در مؤخره ی اصل پنجاه و ششم تأکید شده است: هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند . بر این اساس می توان گفت که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران راه را بر روی هرگونه زمامداری از طریق غیر مردمی مسدود خواهد نمود. در ادامه جلوه هایی از این حق را در ابواب ...