سایر منابع:
سایر خبرها
سیدجمال و تفسیر اجتماعی قرآن کریم/ تئوری بازگشت از منظر یک مصلح
، و اصل فراموش شدۀ جهاد را احیا کند. او فراموش شدن این اصل را عامل بزرگی برای انحطاط مسلمین تلقی می کرد. (مطهری:1385:ج 24 :41)به نظر سید جمال، مسلمانان در برابر حکومتی که مصمم به نابودی اسلام است، راهی جز توسل به زور ندارند. (عنایت:1385:ص85) یکی دیگر از شاخصه های گرایش اجتماعی تفسیر سید جمال، پیراستن تفاسیر پیشینیان بود از مسائلی که فهم آیات را دشوار و دسترسی به پیامی برای زندگی بشری را ...
هم می توانیم از حقیقت عدالت سخن بگوییم و هم از اعتبار عدالت
را برای تراسیماخوس مطرح می کند و نتیجه می گیرد که عدالت یعنی دادن حق دارنده حق به او و قرار دادن هر چیزی در جای خودش و برای توضیح و تفسیر آن، چگونگی عدالت را در شخص انسان و در اجتماع انسانی توجیه و ترسیم می کند. دیدگاه ارسطو درباره عدالت راجع به نظریه کلی او در باب ماهیت سلسله مراتبی جهان است. ارسطو عدالت توزیعی را از عدالت جزائی جدا می کند. از نظر ارسطو توزیع دارایی ها در جامعه باید بر اساس ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (652)
رضا عطاران آخرین پست از صد ها پستی است که جامعه هنری برای لوون نوشتند و مینویسند، امیدواریم توانسته باشیم به روح لوون هفتوان ادای دین کرده باشیم. آرام بخواب تپلِ مهربانِ سینما. در ادامه کپشن افسانه پاکرو باید عرض کنیم که جمال شخص به فتوشاپ است، فتوشاپ! سلفی عزیزان پیشکسوت در حاشیه مراسم تشییع پیکر "همایون شهنواز" کارگردان قدیمی سینما. محمد شیری، جهانگیر الماسی، حسین محجوب و ...
مدل اسلامی اخلاق مصرف بررسی شد
...، استثمار، استعمار و بی عدالتی های حاکم بر جوامع غربی امروز و جوامع متأثر از آنها محصول آن است. نقش تغییرپذیری اخلاق انسان در مدل اخلاقی مصرف این محقق بیان کرد: تغییرپذیری اخلاق به عنوان مبنای دیگر انسان شناختی از لوازم تربیت اخلاقی است؛ زیرا بدون آن ارسال پیامبران و تعلیم و تربیت انسان و تدوین علم اخلاق بیهوده خواهد بود. عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بیان کرد ...
سیدجمال؛ خورشیدی برای همه اعصار
حاکمان را تا مدتها برمی آشفت و مسلمانان را از خواب غفلت بیدار می کرد. کتاب های بجا مانده از سید و تصاویری از 'ارنست رنان' فیلسوف فرانسوی مات و مبهوت مانده از دانش و بینش سیدجمال، تصاویری از ناصرالدین شاه و کشته شدنش به دست شاگرد سیدجمال و ده ها صحنه حماسی و شورانگیز از فعالیت های سیاسی سیدجمال همه را به وجد می آورد و ذکر صلواتی که میلاد بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س)، خمینی کبیر و شهادت سیدجمال را ...
انتشار کتاب خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی
، فعالیت ها و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی)، 4. چهار پیوست (اتحاد اسلامی، یادداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر کتاب شیعه (مذاکرات علامه طباطبایی و پروفسور هانری کُربَن)، نامه ای به اکرم زعیتر؛ نویسنده کتاب سرگذشت فلسطین )، نکاتی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی و هاشمی در سال 1388. در پایان کتاب هم تصاویر و اسناد و فهرست اعلام، اماکن و کتاب ها می آید. استاد خسروشاهی در مقاله مفصل بدرود ...
مهدویت در اندیشه هانری کُربَن/نظر علامه طباطبایی(ره) درباره موعودباوری کُربَن
امام حی قائم گرفته است؟ لذا در این مقاله، به دریافت های او به عنوان یک محقق مستشرق اسلام شناس که مجذوب مکتب تشیع و اهل بیت عصمت، به ویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده بود خواهیم پرداخت. البته میان مطالب، نقدی بر بعضی از نظرات ایشان نیز مطرح خواهد شد، تا خواننده محترم، تصویر جامع تری از آرای وی به دست آورد . بیان مسأله و ضرورت آن تردیدی نسیت که مساله آینده جهان و ...
دین را حرمیست در خراسان
دو یک رنگ از درون و بیرون او مدینه علوم باب علی او خدا را نبی و علیش ولی (همان) این که سنایی تصریح نموده که پیامبر و علی(ع) دو دُر از یک صدف و یک روح در دو بدن هستند و این پیوند ازلی و همیشگی است، خاستگاه روایی دارد. به عنوان مثال، امام صادق(ع) فرمود: قبل از خلقت عالم، محمد و علی دو نور در پیشگاه خداوند بودند، فرشتگان از خداوند درباره ی آن دو نور پرسیدند ...
برده داری، قبح ذاتی دارد/ قرآن را برای تدبر می خوانم، نه حوری و جنت!/ چون اسمم صدر و آخوند نیست، حرفهایم ...
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، نشست سی و سوم از سلسله نشست های علمی مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه السلام، تحت اشراف حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، با موضوع بازخوانی فقه سنتی در رخدادهای روز در مدرسه امام محمدباقر علیه السلام، برگزار شد. در این نشست که با حضور طلاب مدرسه ی فقهی امام محمدباقر علیه السلام و مهمانانی از انجمن فقه و حقوق و مجامع دانشگاهی برگزار شد، استاد سید مصطفی محقق داماد به سخنرانی پرداخت. وی در سال 1324 در شهر مقدس قم به دنیا آمد و 24 سال بعد موفق به اخذ درجه ی اجتهاد شد. دکترای حق ...
عیار سید جمال در گفتار موافقان و منتقدان
علم جدید، نقاد حکمت کلاسیک و داعی اصلاح دین بود، هاتف پیکار با استعمار غربی و از سازندگان ناسیونالیسم جدید عربی محسوب می شد. جواهر لعل نهرو: بزرگترین اصلاح طلب قرن نوزدهم جمال الدین افغانی بود. کوشش او برای احیای اسلام و صورت تازه بخشیدن به آن به کوششهایی که در هند برای تازه کردن آیین هندو به عمل می آمد شباهت داشت. محمد محیط طباطبایی نام کتاب معروف خود را که مرجعی برای بررسی ...
ادله اعلان برائت از مشرکان دین ستیز
شرک فردی مشرکین نیست؛ چراکه چنین تبری ای بارها اعلام شده بود و بعد از سال ها دعوت پیامبر اسلام به توحید و یکتاپرستی، تبری از شرک فردی جایگاه خود را پیدا کرده بود و نیازی به اعلان چنین برائتی نبود. پس سخن از شرک فردی نیست؛ بلکه با توجّه به تقابل جبهه شرک و اسلام در آن زمان و زیر پا گذاشتن عهدها و پیمان ها و عدم رعایت هیچ گونه پیمانی و خیانت ها و دشمنی های فراوان با مسلمانان و شخص پیامبر ...
دو پیام اساسی انقلاب اسلامی
جامعه تاریخی است که به وسیله آن، این جامعه توان تصمیم گیری می یابد (ریکور، 1373). آیا جامعه مدنی ایران می تواند این کارکرد دولت در ایران را بر عهده گیرد؟ آیا از موضع تفکرات پیرامون مسائل جامعۀ امروز ایرانی، نهایتاً یک دانش انسانیِ ایرانی ممکن است؟ آیا ظهور دیدگاه ایرانی و نهایتاً دانش ایرانی می تواند از جامعه مدنی ایران آغاز شود؟ خیر. در هر کشوری و از جمله در ایران، دیدگاه جامعه مدنی بویژه ...
رئیس دانشگاه شریف را به مناظره دعوت می کنم/ اگر مقالات ما خوب است چرا وابستگی مان بیشتر از گذشته شده؟
هیچ ربطی به گروه فلسفۀ علم نداشت- من از چهل و هفت سال پیش که در این دانشگاهم، لااقل چهل سال است که آن شخص را می شناسم. اختراع هایی داشت که دو تا از آنها را را دانشگاه برای داوری به دانشکده برق ارجاع داده بود ، و استاد مبرزی ازدانشکده برق تشخیص داده بود که این این دو اختراع بهتر است که به صورت طرح ملی اجرا شود و در این جهت نامه ای به معاون علمی -فنی رییس جمهور نوشتند. خوب این فرد چون مقاله ننوشته ...