سایر منابع:
سایر خبرها
اعمال ام داود چیست و چه ثوابی دارد؟
بِغَیْرِ حِسابٍ وَ یا فاعِلَ ما یَشاَّءُ کَیْفَ یَشاَّءُ وَ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا حَیّاً حینَ لا حَیَّ یا حَیُّ یا مُحْیِیَ الْمَوْتی یا حَیُّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ یا اِلهی وَ سَیِّدی صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ وَ بارَکْتَ وَ رَحِمْتَ ...
حدیث روز/ فرازی از خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید
، و شکستن حرمت عترت و پاره تن او را، در هنگامی که خداوند جمع می کند پراکندگی ایشان را، و می گیرد حق ایشان را و گمان مبر آنان را که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می خورند. و کافی است تو را خداوند از جهت داوری و کافی است محمد صلی الله علیه و آله تو را برای مخاصمت و جبرئیل برای یاری او و معاونت. و بزودی آن کس که کار حکومت تو را فراهم ساخت و تو ...
شکوه شکیبایی... مروری بر زندگی حضرت زینب(س)
...، شهید راستینی که در بهشت میدرخشد همو که با بالهای سبز پرواز میکند و همین افتخار ما را کفآیت خواهد کرد. شهادت دو فرزند برومند حضرت زینب او را اندوهناک و متأثر نمود. اما هرگز داغ دل و عواطف مادریش را بروز نداد و با صبر و استقامت در جهت حمآیت از امام ایستاد تا برای لحظهای نیز خاطر امام را مکدّر و خجل نبیند. او نه تنها در این برهه بلکه در شهادت برادرش عباس و برادرزادگانش _ که کافی بود هر کدام یک ...
برگی ناشناخته از فرهنگ عقلانی شیعه از قرن چهارم هجری
می رود، جایی که مخاطب ما کسی است که از شر او در هراسیم و او به ظاهر سخن ما قانع می شود، در حالی که کذب صریحی هم در آن بکار نرفته است. نمونه آن این است که زمانی یکی از رجال دولت عباسی از کسی پرسیده بود: نظر تو در باره لباس سیاه چیست؟ او پاسخ داده بود: هل النور الا فی السوداد، آیا نور جز در سیاهی هست؟ سائل از این سخن قانع شده بود اما مقصود آن شخص نور چشم بود که در سواد و سیاهی داخل آن قرار دارد ...
تفاوت انسان محوری در تمدن نوین اسلامی واندیشه مدرن
میان این دو است به بازی (و بی هدف) نیافریدیم! 3. هدف از خلفت انس و جن و کل عالم، عبادت است و عبادت یعنی مطلق کسب رضای الهی که در هر صورت، کمال انسان جز از این طریق ممکن نیست. درعین حال، عبادت و شناخت چنان در یکدیگر در هم تنیده اند که یکی شده اند؛ ازاین رو، در روایتی از حضرت امام صادق (ع) در تفسیر آیه 56 سوره ذاریات یعنی وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون آمده است ...
دلشاد تهرانی: امام علی(ع) از کم ترین تعرض به دارایی های عمومی گذشت نمی کرد
عبدالله بن زمعه با چنین نگاهی که از قبل پیدا شده بود نزد امام (ع) آمد و درخواست کرد که امتیاز، فرصت و رانت مالی به او بدهد. شریف رضی در کلام 232 نهج البلاغه آورده که در این هنگام حضرت خطاب به عبدالله فرمود: ان هذا المال لیس لی و لا لک؛ دارایی های عمومی بیت المال نه از آن من است و نه از آن تو. و انما هو فیء للمسلمین؛ این دارایی های عمومی مردم است. در واقع نه من می توانم در این دارایی ها دخل و تصرف کنم ...
سلاح پیامبران چیست؟
در برآوردن نیازهای آنها است. دنیا چه ارزشی دارد؟ امام باقر(ع) می فرمود: سزاوار است که دعای مؤمن درحال آسایش مانند دعایش در حال سختی باشد. بعد امام رضا(ع) فرمود: باید به گفتار خداوند بیشتر اطمینان داشته باشی، چرا که خداوند به وعده خود وفا می کند و می فرماید: از رحمت خدا مأیوس نشوید (زمر- 53) بنابراین، اعتماد تو باید به خدا بیشتر از دیگران باشد و در خانه دل را به راه یافتن چیزی جز خوبی نگشایید و ...
آیاتی که پیامبر در شأن علی(ع) معرفی کرد
تَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ الصَّابِرِینَ (آل عمران144) أَلَا إِنَّ عَلِیّاً الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَ الشُّکْر ِ ثُمَّ مِنْ بَعْدِی وُلْدِی مِنْ صُلْبِه .. هان مردمان! هشدارتان می دهم: همانا من رسول خدایم. پیش از من نیز رسولانی آمده و سپری شده اند. آیا اگر من بمیرم یا کشته شوم، به جاهلیت عقب گرد می کنید؟ آن که به قهقرا برگردد، هرگز خدا را زیانی نخواهد ...
دعای سی و ششم :دعای آن حضرت به وقت شنیدن رعد
، الْوَهَّابُ لِعَظِیمِ النِّعَمِ، الْقَابِلُ یَسِیرَ الْحَمْدِ، الشَّاکِرُ قَلِیلَ الشُّکْرِ، الْمُحْسِنُ الْمُجْمِلُ ذُو الطَّوْلِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، إِلَیْکَ الْمَصِیرُ. نیایش سی و ششم دعای آن حضرت است به هنگامی که به ابر و برق می نگریست یا آواز رعد می شنید. بار خدایا،این دو،دو نشانه از نشانه های تو و دو کارگزار ازکارگزاران تواند،که به فرمانبرداری تو می شتابند، ...
حضرت علی (ع) در اشعار پارسی- مختار مسعود*
بر سر غدیر دست علی گرفت و بدو داد جای خویش/ گر دست او گرفت تو جز دست او مگیر * به اعتقاد برخی سخن شناسان، استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار نغزترین اشعار را درباره فضایل مولای متقیان سروده است. وی با وجود بهره مندی از هنر و مهارت سخنوری و تسلط بر کلام شعری، خود را در توصیف آن امام بزرگوار عاجز و متحیر می خواند و می گوید: نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت/ متحیرم ...
دعای 54 صحیفه سجادیه رفع غم و اندوه
برطرف کن. - و آیةالکرسی و معوّذتین (سوره های فلق و ناس) و قل هوالله را بخوان و بگو: 3. خداوندا، از تو می خواهم همچون خواهش کسی که نیازش سخت، و نیرویش سست است، و گناهانش افزایش یافته، همچون خواهش کسی که برای نیاز خود فریادرسی، و برای ضعفش نیرودهنده ای، و برای معصیتش آمرزنده ای جز تو نمی یابد، ای صاحب جلال و اکرام، از تو درخواست عملی دارم که هرکه آن را بجای آورد دوستش داری، و یقینی که هر کس ...
تفسیرآیات 94-99 سوره مائده
دادن هدی جز تقلید از خرافات امم جاهلیت و همجیت چه سودی در بر دارد؟ از این سؤ ال جواب داده شده که اعتبار بیت الحرام و شهر الحرام و احکامی که بر آن دو تشریع شده مبنی بر حقیقتی علمی و اساسی و جدی است ، و آن اینست که این بیت الله و احکام و مناسکش مایه قوام و حیات مردم است . از این جا روشن می شود چطور جمله (ذلک لتعلموا...) به ما قبل خود متصل می شود، و اما اشاره ذلک یا بخود حکمی است که در آیات قبل ...
معجزه ای به نام علی (ع): امام علی در بیان استاد محمد تقی جعفری
نمی برد ، زیرا حکمت و تقوا و هدف داری در زندگی و پای بند بودن جدی به حق و عدالت ، طعم حیاتی خود را به علی ( ع ) چشانیده بود ، او خود بارها بهمین نکته اشاره کرده است که اگر تقوا نبود از سیاستمدارترین مردم بودم . این مطلب در مباحث آینده توضیح داده خواهد شد . به گزارش شفقنا در دو بخش آتی ( علی علیه السلام از دیدگاه توصیف خداوندی و علی علیه السلام از دیدگاه محمد (ص)، منابع هر صفحه ...