سایر منابع:
سایر خبرها
23 نکته ای که در باره ی سرمایه داری به شما نمی گویند
گروه از اقتصاددانان بر همین مبنا است که دم و دستگاه اداری دولتی را خوش ندارند. اگر مقامات بوروکراتیک و صاحب منصبان اداری دولتی سود خود را بجویند و به فکر منافع خود باشند، بازاری در کار نیست که با دیسیپلین خاص خود، آنها را بر سر جای شان بنشاند. نتیجه آن می شود که امور به بهترین نحو پیش نمی رود و فساد و ناکارآیی به دم و دستگاه اداری رخنه می کند. پس باید تا می توان از حجم آن بخشی از اقتصاد کاست که ...
وفاداری حضرت اباالفضل العبّاس از همه جا بیشتر در همین قضیه واردشدن در شریعه فرات و ننوشیدن آب است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان ، حضرت آیت الله خامنه ای، در تاریخ 26 فروردین 1379 در خطبه های نماز جمعه، به بیان معارف عاشورایی پرداختند. بیانات مقام معظم رهبری در این خطبه به نقل از KHAMENEI.IR ، به شرح زیر است: بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم الحمدللَّه ربّ العالمین. نحمده و نستعینه. و نستغفره و نؤمن به. و نتوکّل علیه. و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه. و خیرته فی خلقه. حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته. بشیر نعمته و نذیر نقمته. سیّدنا و ...
خطبه مسلم (ع) در کاخ ابن زیاد بانگ رسوایی بنی امیه است
آن از من و آن کس که به دهان خود مثل سگ خون های مسلمین را می لیسد و می کشد مردم را. تو هستی که قتل نفوسی می کنی که خدا قتل آن ها را حرام فرموده است. خون محترمی را از روی غضب و عداوت و بدگمانی می ریزی. چنان فسق و معاصی از تو سر می زند گویا به لهو و لعب مشغولی و کاری نکرده ای. عبیدالله بن زیاد گفت: نفس تو این ها را که گفتی تمنا می کند. ای مسلم آرزوی مقامی نمودی و برای رسیدن به حکومت اقدام ...
فضایل و مکارم حضرت ابوالفضل العباس(ع)/ ابوالشّاره؛ سلحشور نامدار علوی(ع)
مثل یزید دچار شده اند . سردار ستوده خصال حضرت عباس(ع) یگانه سرداری است که انسانیت در دلاوری ها، تبعیت وی از مقام ولایت و امامت و دیگر صفات برجسته اش برای او همانندی نمی شناسد. او در نبرد نینوا اراده استوار و وصف ناپذیری را از خویش بروز داد و با قلبی مطمئن و آرام و عزمی استوار و پولادین، سپاه خصم دون صفت را در موجی از بیم و هراس فرو برد و آنان را در میدان رزم دچار هزیمت ساخت ...
گفتاری از سید علی اکبر پرورش / نقش عینی وحی
زمینه های شهوت و حب ذات و تمایلات مختلف را در انسان پدید آورده فالهما فجورها و تقویها پس او بهتر و آگاهانه تر از هر کس می تواند، مرز قلمرو صفات او را تعیین کند. و مسلم است آن فیض بخش مهرگستری که صفات بخل و حرص و کینه و مهر و عشق و غضب... و... را در انسان به ودیعت نهاده علمی تر و عینی تر از هر قانونگذاری می تواند موضع آن ها را نیز مشخص سازد، حال معلوم نیست عده ای نا آگاه، از راه می رسند و بی ...
فرهنگ عاشورا در سیره معصومین(ع)
انسانی پراکنده شد و چهره اسلام را چنان که هست بر جهانیان آشکار ساخت (30) به همین جهت است که سوره الفجر سوره الحسین نامگذاری شده است. از امام صادق علیه السلام نقل شده که این سوره درباره حسین علیه السلام نازل شده و سوره حسین است (31) و چون آن جناب با اخلاص کامل در راه خدا خاندان و اموالش را فدا نمود، با اطمینان و اشتیاق فراوان به دیدار معبود خود شتافت و مصداق واقعی نفس مطمئنه واقع شد، و در ...
معجزه شور حسینی
هایی بذل مال می شود. چه مردمان و هیئات مذهبی که در این ایام اطعام را نثار فقرا و سنت حسنه ای را احیا می کنند. این محبت ها نه فقط در بین مسلمانان و مؤمنین، بلکه در بین پیروان مذاهب دیگر نیز خودنمایی می کند. نمونه بارز و معروف آن اظهار ارادت ارامنه به محضر امام حسین علیه السلام و به خصوص حضرت عباس علیه السلام است. جالب اینجاست که اصلا بعضی از ارامنه به صورت مستقل و خودجوش هیأت و خیمه به پا می کنند که اگر کسی نداند تصور می کند که این ها از شیعیان هستند. و شاعر چه زیبا سروده است: اصلاً حسین جنس غمش فرق می کند این راه عشق پیچ و خمش فرق می کند /999/ی704/س بابک شکورزاده ...
زهد و رغبت
حسب نصّ اهل لغت، زهد خلاف رغبت است [2]، چنانچه در این روایت شریفه هم آن را همان طور معنی فرموده است. و شک نیست که رغبت در شی ء عبارت از میل نفسانی است؛ نه عمل خارجی. گرچه رغبت ملازم با عمل نیست، لکن نوعاً از رغبت نیز عمل حاصل شود. از این جهت می توان گفت که زهد نیز عبارت از بی رغبتی و بی میلی است که نوعاً با ترک و اعراض مقارن باشد، گرچه ملازم نباشد؛ و این احتمال پنجم است در معنی زهد. ...
پیامد های بدحجابی و آثار آن در جامعه
یکی از مواردی که می توان آن را از عوامل گرایش به بدحجابی نام برد تمایل به گناه و اصرار به آن است. تصویر و تخیّل منظره های هوس انگیز زنانه، که ریشه در خودنمایی عده ای از زنان غیرعفیف یا کم عفت دارد، در صورت استمرار، پرده بر عقل عاقبت اندیش انداخته و خاطرات شیطانی در صحنه ی نفس راه پیدا می کند و عنان اختیار را از کف ربوده و جوانان را از یاد مبدأ ومعاد وعظمت خویشتن غافل نموده و به ...
حضرت علی اکبر(ع) ؛ سمبل ادب در کربلا / آیا حضرت علی اکبر(ع) همسر و فرزند داشتند؟
استوار است در این میان درختی استوارتر و محکم تر خواهد ایستاد که ریشه های محکم تری داشته باشد. حضرت علی اکبر علیه السلام نیز که از شجره طیبه بوده و ریشه های استوار و محکم دارد، اصل او بر عقل و خرد نهاده شده است. بنابراین اگر می خواهیم ادب خود را بشناسیم و جایگاه خود را در عالم هستی به دست آوریم، باید به نقطه ادب برسیم، آن ادبی که امام حسین علیه السلام در صحنه عاشورا تماشا کرد و مورد قبول ...
امان نامه کوفیان سندی بر بی وفایی آنهاست
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس رسول حسنی؛ شناخت حادثه عاشورا بدون شناخت افراد مؤثر در آن امکان پذیر نیست؛ افرادی که صاحب بصیرت بودند و با همت خویش همواره سعی در شناخت امام زمان خود داشتند. حضرت مسلم بن عقیل (ع) طلایه دار امامِ کم سپاهی بود که تا هنگام شهادتش لحظه ای تردید نکرد. جناب مسلم (ع) اولین شهید قیام عاشورا بود که سر از تنش جدا کردند و برای یزید پلید بردند. به مناسبت ایام محرم مقتل مسلم بن عقیل ...
بی خبری از خویشتن و شرایط اصلاح نفس
این راه در اخلاق و روحیه انسان بوجود میآید، وی را در قضاوتها و داوریهای غلط و ناجوانمردانه جسور و بی باک میسازد. عیبجویان نیروی دقت و ملاحظه خود را در راهی بمصرف میرسانند، که بهیچ وجه پسندیده عقل و خرد نیست، زیرا همت و مساعی خود را بر این میگمارند که دوستان و آشنایان خویش را تحت نظر بگیرند و مراقب اعمال و رفتارشان باشند تا نقطه ضعفی از آنها بدست آورده شروع به انتقاد و بدگوئی کنند، و ...
راه و مسیر رشد انسان از دیدگاه قرآن
بخواهد برای خود بر می گزیند و کسی را هدایت می کند که به سوی او باز گردد. (شوری 13) طبق آیات فوق برخورداری از این هدایت ویژه یک شرط اساسی دارد و آن هم عبارت است از پذیرش هدایت عمومی و گام نهادن در مسیر خدا. خلاصه آنکه راه رشد انسان نیز در قرآن مطرح است و خداوند انسان را بدون تعیین جهت و مسیر به حال خود رها نساخته است. وسایل رشد قرآن کریم هم هدف از رشد ...
مبانی و شاخص های رشد معنوی انسان در قرآن
معنوی انسان در نگاه قرآن صبر است. اصل معنای صبر، حبس و منع است(ابن منظور، 7/ 257؛ ابن فارس،3/ 329 ؛ مجلسی،17/ 69). در اخلاق صبر به معنای اصطلاحی آن عین رشد است. زیرا رشد، استقامت در راه حق و تصلب داشتن و سخت بودن در آن است(زبیدی،2/ 352)که نتیجه حریت از قید نفس است(امام خمینی، 221). در ادبیات عرفانی پیامبری مانند نوح از مصادیق بارز انسان های صبور به شمار آمده است و صبر و استقامت او سبب صیقل روح او ...
صدای مظلومیت و حقانیت سیدالشهدا خاموش شدنی نیست
الهی بر آمده بودند، مکانی که حفظ حرمت و امنیت و صیانت و پاسدارای از حریم مقدس آن دو اصل اساسی و بنیادین در اسلام است و از جهتی ظرف مدت 63 روزی که سیدالشهدا در مکه مکرمه حضور داشتند حدود 12 هزار نامه از اهالی کوفه جهت دعوت از سیدالشهدا و بیعت با وی جهت اجرای منویات وی به دست سیدالشهدا رسید و حضرت جهت اجابت خواسته و دعوت مردم کوفه و بلحاظ اینکه ممکن بود هر لحظه با اقدام اهریمنانه و سبوعانه عوامل یزید ...
تقوا از نظر اسلام/ تنظیم از شهید علی اکبر اژه ای
روز از خط مشی ویژه ای که به جهت دستیابی به هدف در پیش داشته اند دور شده و بالاخره به سقوط نهایی و شکست و یأس و نومیدی منتهی می شود. پس به طور کلی هیچ تحول بنیادی (علمی، صنعتی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی) ممکن نیست رخ دهد مگر آنکه پیروی از اصول و خط مشی معین جهت دستیابی به آرمان های ویژه ای در کار نباشد و این امر چیزی جز تقوی به معنی عام آن نیست که حقیقتی علمی و عینی و اجتماعی است زیرا که ...
حسد و مفاسد آن
...، میسّر نشود. پس نفس، میل به زوال نعمت از آن شخص می کند تا بالاتر از او نباشد. و کم کسی است که: خود را پست تر از دیگری بتواند دید و خود نتواند به مرتبه او رسید و پستی مرتبه او را میل نداشته باشد. و این خود صفت حسد است که اخبث صفات، و ارذل ملکات است.[17] پی نوشت: [1]. جمع رشحه بمعنای تراوش و قطره. [2] .نساء،( سوره 4) آیه 54. [3] .بحار الأنوار، ج 73 ...
مهم ترین پیشنهاد نظام سلطه برای خراب کردن مدیریت در بخش خانواده است
اقتصاد تعاونی را راه بیندازند، مردم ما هم برایشان راحت تر است که تعاونی راه نیندازند، بلکه هرکدام بیشتر دنبال این هستند که برای خودشان یک کسب و کاری راه بیندازند یا اینکه پول خودشان را به صورت مضاربه در بانک بگذارند. اینکه بگوییم مردم تولید ثروت کنند تبلیغ نظام سرمایه داری و لیبرالی نیست آن کسانی که سال گذشته-بعضاً به نام عدالت خواهی- سعی می کردند این بحثِ ما را بزنند، حواس ...
تواضع و فروتنی
آن عبارت است از شکسته نفسی، که نگذارد آدمی خود را بالاتر از دیگری بیند. لازمه آن، کردار و گفتار چندی است که دلالت بر تعظیم دیگران، و اکرام ایشان می کند. مداومت بر آنها قوی ترین معالجه برای مرض کبر است. تواضع از شرایف صفات، و کرایم ملکات است. و اخبار در فضیلت آن بی نهایت است: حضرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هیچ کس تواضع نکرد مگر اینکه خدا او را بلند گردانید .[1] ...
منبر حسینی (8)؛ چگونه در راه حق ثابت قدم بمانیم؟
افراد معدودی در تاریخ چنین ویژگی هایی را دارند. ویژگی اول، مدح توسط ائمه معصومین (ع) است؛ چنانکه امام صادق (ع) ایشان را با عبارت نَافِذُ الْبَصِیرَةِ توصیف کرده و امام سجاد (ع)، حضرت را صاحب مقام ویژه دانسته است. ویژگی دوم، شاگرد ویژه مکتب چهار معصوم بودن است. ویژگی سوم، مقام خاص آن حضرت است که همه شهدا روز قیامت به این مقام غبطه می خورند. امام صادق (ع) زیارت نامه خاص حضرت را با این سلام آغاز کرده ...
دادبه: اخوان محصول بازگشت است/بقایی ماکان: اخوان معتقد بود وزن برای شعر مثل هارمونی برای موسیقی است
کسی به عنوان منتقد ادبی به اشعار اخوان ثالث نظر می کند، پی می برد که صاحب این قلم دارای پشتوانه ادبی محکمی است و به همین علت است که او وزن را رها نمی کند. البته برای مدت کوتاهی قبل از سال 1335 این کار را کرد، اما سریع از این راه انحرافی بازگشت و شعری را دنبال کرد که با تعریف شعر تطابق داشت. اخوان پیوسته اعتقاد داشت وزن برای شعر مثل هارمونی برای موسیقی است. او نه تنها از این حیث پیرو نیما است ...
صبر از دیدگاه قرآن/ به قلم شهید علی اکبر اژه ای
از این مسئله شده و گاهی آنچنان سیمای واقعی آن را پوشانده که کم و بیش کوچک ترین جلوه ای از حقیقت آن باقی نمانده است، این ضرورت را محسوس تر می کند به همین سبب است که تلاش می کنیم در این مقاله ی فشرده بررسی نسبتاً روشن و گویایی در باب صبر انجام داده و هرچه بیشتر خود را به سرچشمه زلال حقیقت نزدیک نمائیم، باشد که زمنیه ای جهت کاوش ژرف تر و همه جانبه تر برای علاقمندان گردد. به طور کلی کلمه ...
بدبینی به نفس یکی از راه های تشخیص بیماری نفس
) عذر را بر چشم بصیرت خویش بیفکند[1]. لیکن مشکل عمده ما این است که به هنگام داوری نمی توانیم بی طرف بمانیم بلکه غالبا نسبت به نفس خودمان خوشبین هستیم. خودمان و صفات و افعال و گفتارمان را خوب و بدون عیب می دانیم، نفس اماره امور حیوانی را آن چنان برای ما زینت داده که حتی کارهای بد را خوب می بینیم. قرآن کریم می فرماید: آیا آن کس که کردار زشتش زینت داده شد و آن را نیکو دید (ندیدی ...
غفلت از بیماری نفس
بخش قرآنی برای درمان بیماری های معنوی بیان شده است. در این نوشته به یکی از راه های درمان این گونه بیماری اشاره شده است. ما بیماریهای اخلاقی را غالبا می شناسیم و زشتی آنها را درک می کنیم ولی در در دیگران، نه در وجود خودمان. اگر اخلاق یا رفتار بدی را در دیگران ببینیم زشتی آن را خوب درک می کنیم، درصورتی که ممکن است همان صفت زشت بلکه بالاتر از آن در خودمان نیز باشد، لیکن اصلا به آن توجه ...
خوف و اقسام آن
...> خوف بر دو قسم است: یکی: خوف ممدوح و مستحسن، و آن خوف از خدای و عظمت او از گناه خود است که ضد امن از مکر خداست، و در بیان صفت دوم مذکور خواهد شد. دوم: خوف مذموم، که از جمله مهلکات است. این نوع خوف از صفات رذیله است که نتیجه صفت جبن است. انواع خوف مذموم خوف مذموم بر چند نوع است و صاحب آنها در نزد عقل معاقب و ملوم است: اول آنکه خوف او از امری باشد ...
حلم و کظم غیظ
مقاله درباره این دو صفت باارزش مطالبی را ارائه نموده است. حلم ضد غضب، است، که عبارت است از: اطمینان نفس، به حیثی که قوه غضب به آسانی او را حرکت ندهد. و مکاره روزگار او را به زودی مضطرب نگرداند. کظم غیظ ، که عبارت است از فرو بردن خشم، و خود را در حالت غضب نگاهداشتن، اگر چه حلم نیست و لیکن آن نیز ضدیّت با غضب دارد که نمی گذارد آثار غضب ظهور نماید. پس این دو صفت شریفه ...
سوء ظن و بد دلی به خدا و خلق
برای دستیابی به شخصیت سالم و متعادل و جامعه سالم مفید و سازنده خواهد بود. سوء ظن و بد دلی به خدا و خلق خدا یکی از صفات رذیله است که نتیجه جبن و ضعف نفس است، زیرا که هر جبان [1] ضعیف النفسی، هر فکر فاسدی که به خاطرش می گذرد و به قوه واهمه او در می آید اعتقاد می کند و پی آن می رود. و این صفت خبیثه از مهلکات عظیمه است. خداوند عالم می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ...
طریقه معالجه تکبر
...: در خصوص درمان هر یک از صفات رذیله راه های ترک و خلاصی از این صفات به طور جداگانه مورد بحث و نظر علمای اخلاق قرار گرفته است. تکبر و کبر یکی از صفات رذیله است که انسان به آن مبتلا می شود. در حقیقت این صفت مانند سایر صفات رذیله بیماری روحی است که نیاز به درمان دارد. در این نوشته به روش درمان این صفت رذیله اشاره شده است. کبر از جمله مهلکات، و مانع وصول به سعادات است که ...
تقابل اوصاف رذیله و صفات فاضله
روگردانید و آن در جانب تفریط است. دو جنس رذیله در برابر عفت عبارت اند از: یکی شره ، که عبارت از غرق شدن در لذات جسمیّه است بدون ملاحظه حسن آن در شریعت مقدسه یا به حکم عقل، و این افراط است، و دیگری خمود ، و آن میرانیدن قوه شهویه است به قدری که ترک کند آنچه را که از برای حفظ بدن یا بقاء نسل ضروری است، و این تفریط است. دو جنس رذیله در إزای عدالت عبارت اند از: یکی ظلم ، که تصرف کردن ...
مقدمات تزکیه نفس
و امساک بیابد نفس خود را در مقام عتاب در آورد. و کسی که در مقام حفظ صفت شجاعت یا در صدد کسب آن باشد، باید همیشه قدم گذارد در امور هولناک و احوال خطرناک، که عقل و شرع از آنها منع نکرده باشد، و چون آثار جبن در خود مشاهده کند با خود در قهر و جنگ بوده باشد، و این به منزله ریاضت بدنیه است، که از برای دفع امراض بدن یا حفظ صحت آن به کار می رود. سوم آنکه: پیوسته مراقب احوال و متوجه اعمال و ...