سایر منابع:
سایر خبرها
آیا روایات سکونی و نوفلی که از این دو نقل شده، پذیرفته می شود؟
.... [1]. سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 70، موسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، 1418ق. [2]. همان، ص 71. [3]. نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص 26، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1407ق. [4]. طوسی، محمد بن حسن، فهرست طوسی، ص 33، المکتبة المرتضویة، نجف، بی تا. [5]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، رجال برقی، ص 28، دانشگاه تهران، تهران، 1383ق. [6]. علامه حلی ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
آیا دعایی که به عنوان دعای سفره مشهور است، دارای سند معتبر است؟!
.... 1. البته در روایات دعای بعد از غذا با این تعابیر آمده است: ... قال أبو عبد الله ( علیه السلام ) اذکر اسم الله علی الطعام و الشراب فإذا فرغت فقل الحمد لله الذی یُطعِم و لا یُطعَم ؛[1] امام صادق( علیه السلام ) فرمود: خوردن و آشامیدن را با نام خدا شروع کنید و در پایان بگویید ستایش پروردگاری را که می خوراند، اما نیاز به خوردن ندارد. 2. و روی عن أبی حمزة الثمالی عن علی بن الحسین ( علیه ...
آیا صحیح است که بعد از هر عطسه؛ اگر ذکر خاص آن گفته شود، خداوند موجودی می آفریند که تا روز قیامت برای ...
گونه شواهد، در منابع حدیثی فراوان به چشم می خورد.[11] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 655، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ: مَنْ عَطَسَ ثُمَّ وَضَعَ یدَهُ عَلَی قَصَبَةِ أَنْفِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً کَثِیراً کَمَا ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
آمدن ضلع دیگری برای حدیث به عنوان سند شد؛ مثلاً وقتی به کتاب کافی نگاه می کنیم در روایتی چنین آمده است: محمد بن یعقوب از علی بن ابراهیم از پدرش از نوفلی از سکونی و او از امام صادق( علیه السلام ) روایت می کند که حضرت فرمود:... . به این قسمت از حدیث که اسامی راویان حدیث است و در واقع جزو تعریف اصطلاحی حدیث نیست بلکه از لوازم حدیث می باشد، سند گفته می شود. تقسیم حدیث تقسیمات حدیث بر اساس دو ...
آیا دعای معراجی که در میان مردم معمول شده، دارای سند معتبر است؟
...، 1418ق؛ کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 272 – 273، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [2]. صدرایی خویی، علی، فهرستگان نسخه های خطی (حدیث و علوم حدیث شیعه)، سایر پدیدآورندگان: قبادلو، رضا؛ حافظیان، ابوالفضل؛ سلیمانی، مهدی؛ آشتیانی، احسان، ج 7، ص 56، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، قم، چاپ اول، 1384ش: 3110 . دعای معراج از: مؤلف ناشناخته؛ در فهرست گوهرشاد هیچ توضیحی ندارد؛ نسخه ها: 19325. مشهد، گوهر شاد: 958، نسخ و نستعلیق، بدون نام کاتب، 1093ق، رساله دوم مجموعه [فهرست گوهر شاد: 3/1313]... . T ...
آیا بیشتر دوزخیان را زنان تشکیل می دهند؟
...، اما این موضوع به صورت کلی قابل پذیرش نیست؛ چراکه روایات دیگری نیز در نقض آنها وجود دارد، به عنوان نمونه: فضیل می گوید: به امام صادق( علیه السلام ) عرض کردم: مردم سخنی را می گویند و آن این است که بیشتر اهل دوزخ در روز قیامت زنان هستند، حضرت فرمود: از کجا چنین باشد در حالی که مرد در آن روز با هزار تن از زنان دنیا تزویج خواهد کرد، در قصری که از دُرّ یک پارچه است.[1] عمّار ساباطی نقل ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
شیعه نیوز : پرسش آیا این حدیث معتبر است که شیخ صدوق، در کتاب علل الشرائع این روایت را از امام صادق( علیه السلام ) نقل کرده است: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
...، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )،چاپ اول، قم، 1418ق. [6]. الانساب، ج 6، ص 350. [7]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 11، ص 40 – 41 ، کتابخانه امیر المؤمنین( علیه السلام )، چاپ اول، اصفهان، 1406ق؛ حلی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 505، دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. [8]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524. [9]. برای ...
آیا در روایات از هر روز حمام رفتن نهی شده است، و آیا این کار موجب بیماری سِل می شود؟
رضا( علیه السلام ) رفتم [و این موضوع را با امام( علیه السلام ) در میان گذاشتم،] آن حضرت فرمودند: دوست داری گوشت به بدنت بروید؟ گفتم: بله. امام( علیه السلام ) فرمود: یک روز در میان[2] به حمام برو تا گوشت هایت باز گردد، ولی اگر زیاد حمام روی(هر روز) مسلول می شوی . که خواهیم گفت منظور از مسلول چیست؟ سند روایت الف. محمد بن یحیی العطار قمی: نجاشی از وی با احترام و بزرگی یاد کرده و او را ثقه ...
آیا حدیث یا روایتی در مورد خوردن سحری وجود دارد؟
...، آخوندی، محمد، ج 4، ص 95، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 135، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. ؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 143، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 136؛ وسائل الشیعة، ج 10، ص 144، [3]. وسائل الشیعة، ج 10، ص 145. ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. مراء ؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معنای سخن گفتن از روی خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این که، به واسطه ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1426ق. [3]. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [4]. حدیث شناسی، ج 2، ص 56؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [5]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 4، ص 169، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ...
آیا راویان حدیث رفع موثق هستند؟
...> [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 156 – 157، المکتبة الرضویة، نجف اشرف، چاپ اول، بی تا. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی)، محقق و مصحح: شبیری زنجانی، سید موسی، ص 389، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407ق. [6]. سبحانی تبریزی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 95، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول ...
معنای طبقه راوی چیست؟
، بلکه از راوی طبقه قبل شنیده و نقلش با واسطه از امام است. همین طور است در طبقات دیگر. در منابع رجالی،[3] طبقات بیشتر راویان حدیث مشخص شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه شود. [1]. سبحانی، جعفر، أدوار الفقه الإمامی، ص 40 – 45، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1424ق. [2]. همان، ص 45 و 46. [3]. بحرانی، محمد سند، بحوث فی مبانی علم ...
امام علی( علیه السلام ) می فرماید: اگر قطره ای شراب در چاهی بیفتد و از آب آن چاه سبزه زاری را آب دهند و ...
پاک شود.[6] [1]. سید ابن طاووس، علی بن موسی، سعد السعود للنفوس منضود، ص 128، دار الذخائر، قم، چاپ اول، بی تا؛ زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 260، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، 1407ق؛ سیوری حلّی، مقداد بن عبد اللّٰه، کنز العرفان فی فقه القرآن، تحقیق، قاضی، سید محمد، ج 2، ص 305، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول، 1419ق. [2]. سعد السعود للنفوس منضود ...
آیا کرهٔ زمین بر ماهی و ماهی بر شاخ گاو نر بنا شده است؟ سند و شرح حدیثی که در آن این مطلب بیان شده و به ...
من الکافی (گلستان آل محمّد)، ترجمه و شرح کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 167 – 172، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1382ق؛ ر.ک: مولی صالح مازندرانی، شرح أصول الکافی، تعلیقات: محقق شعرانی، تصحیح: غفاری، علی اکبر، ج 11، ص 440 و 441، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1388ق. [12]. فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج 26، ص 472، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی علیه السلام، اصفهان، چاپ اول، 1406ق. [13]. ر.ک: سلیمانی آشتیانی، مهدی، درایتی، محمد حسین، مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی، ج 2، ص 467 – 472، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1387ش T ...
منظور روایتی که می فرماید؛ اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که ...
شیعه نیوز : پرسش روایت ذیل در اصول کافی (1194) ذکر شده است. می خواهم بپرسم که آیا این حدیث صحیح است؟ منظور این روایت چیست؟ آیا می توانید آن را شرح دهید؟ جابر بن یزید چنین روایت می کند: ابو جعفر(امام محمد باقر علیه السلام) به من چنین گفت: ای جابر اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدایت که از نسل ایشان هستند، می باشند. آنها جلوی خداوند در اشکال از نور ...
آیا روایتی که می گوید سلمان فارسی و ابوذر از یاران امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) هنگام رجعت ...
السلام ) که در راه خدا آزار و اذیت فراوان دیده اند، تصریح شده است. همچنین در روایات تصریح شده است نخستین امامی که رجعت می کند، امام حسین ( علیه السلام ) است. [1]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 386، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [2]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، ص 32، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. T ...
کبیر و عظیم در مورد پروردگار چه معنایی دارند و آیا الله اکبر و الله اعظم با هم متفاوتند؟ یکی در امور ...
...> البته ذکر الله اکبر از نظر روایات اهل بیت( علیه السلام ) دارای جایگاه ویژه است؛ ذکر برجسته حضرت حق است و دارای ثواب های بسیاری زیادی است.[2] در مورد معنای الله اکبر، روایات تفسیرهای متعددی از آن بیان کرده اند؛[3] یکی از آن معانی این است که خدا بالاتر از آن است که توصیف شود: محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد بن عیسی عن مَروَک بن عبید عن جُمَیع بن عُمَیر قال: قالَ أَبُو عَبْدِ الله( علیه ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
، می گویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است .[4] [1]. مانند: حائری مازندرانی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی أحوال الرجال ، ج 1، ص 94، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ اول، 1416ق؛ حسینی اعرجی کاظمی، محسن، عدة الرجال، ج 1، ص 134و 135، مؤسسة الهدایه لاحیاء التراث، قم، 1415ق؛ سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه، مترجم: آل طیب ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
، ج 3، ص 135 و 136، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم، چاپ اول، 1418ق. [12]. الرجال، ص 38. [13]. کلینی، محمد بن یعقوب ، الکافی، محقق و مصحح: غفاری علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص620، ح 3 و ص 622، ح10، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1407 ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، باب ثواب قرائة سور القرآن، ص 117و 118، دار الشریف الرضی للنشر، قم، 1406 ق. [14 ...
اعمال ماه پیامبر خدا صلّی الله علیه وآله وسلم
به گزارش روابط عمومی و بین الملل، از حضرت صادق علیه السلام روایت شده: چون ماه شعبان داخل می شد امام سجاد علیه السلام اصحابش را جمع می نمود و می فرمود: ای اصحابم، آیا می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است! و حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله و سلم می فرمود: شعبان ماه من است. پس در این ماه برای محبّت پیغمبر خود و برای تقرّب به سوی پروردگار خود روزه بگیر! بحقّ آن خدایی که جان ...
آیا این حدیث صحیح است که از هر سه قاضی یک نفر به بهشت می رود؟
برقی و امام صادق( علیه السلام ) قرار گرفته و این روایت از آنها نقل شده، ذکر نشدند، و محمد بن خالد نمی تواند بدون واسطه از امام صادق نقل روایت کند؛ زیرا از اصحاب امام جواد( علیه السلام ) است؛[5] بنابر این از نظر سند قابل اعتماد نیست. البته این روایت را مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال آورده که آن نیز مرفوعه است، ولی با این تفاوت که در سندی که در خصال ذکر شده، محمد بن خالد از ابن ابی عمیر نقل ...
تأثیر و نقش حدیث بر فقه را بیان کنید؟
بیت علیهم السلام، ج 3، ص 256، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1426ق. [14]. مرعشی نجفی، سید شهاب الدین ، السرقة علی ضوء القرآن و السنة، مقرّر: علوی، سید عادل، ص 60، انتشارات کتابخانه و چاپخانه آیة الله مرعشی نجفی، قم، چاپ اول، 1424ق. [15]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 107 - 133، مدرسه امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1427ق. T ...
آیا انتساب کتاب فقه الرضا به شخص امام رضا( علیه السلام ) درست است یا خیر؟
از آن استفاده کرده اند؛ لذا می بینیم که بسیاری از علمای بعد از علامه مجلسی(ره) از این کتاب استفاده کرده و روایات بسیاری را از آن نقل کرده اند، اگرچه بسیاری از آنها انتساب کتاب به شخص امام رضا( علیه السلام ) را نمی پذیرند، اما با روایات در آن مانند دیگر روایات برخورد کرده و پس از بررسی سند و دلالت روایات، مواردی را قبول می کنند. [1]. مجلسی، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی در شرح من لا یحضره ...
چرا در پایان خطبه ی فدکیه، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) گفتار خود را خطاب به انصار ایراد می فرمایند؟
...، دمشق بیروت، چاپ اول، 1412ق؛ لسان العرب، ج 3، ص 292. [4]. ابن طاووس، علی بن موسی ، طرف من الأنباء و المناقب، ص 144، تاسوعا، مشهد، چاپ اول، 1420ق. [5]. در نسخه طبرسی اصطلاح النقیبة آمده است. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 102، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق. [6]. لسان العرب، ج 13، ص 449. [7]. المفردات فی غریب القرآن، ص 872. T ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1427ق. [5]. شیخ صدوق ، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 2، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ اول، 1403ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 49، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. محمد، 24. T ...
آیا کتابی که مصادر احکام وارده در من لایحضر الفقیه و روایات مربوط به آن احکام را نوشته باشد و صحیح بودن ...
توان گفت تعداد قابل توجهی از احادیث شیخ صدوق، قبلاً در کتاب کافی و سپس در کتاب تهذیب و استبصار شیخ طوسی وارد شده است.[1] اشکال ابتدایی که بر کتاب الفقیه وارد می شود مرسل بودن روایاتش است و شاید به همین خاطر است که مصادر احکام آن جست وجو می شود؟ در این کتاب شیخ صدوق سلسله سند را قطع کرده و مستقیماً از امام( علیه السلام ) یا با واسطه یک یا چند راوی نقل می کند. اما در آخر کتاب الفقیه ...
آیا حدیثی به این مضمون که امام علی( علیه السلام ) فرمود: بارالها! همان طور که خلفای راشدین و هدایت یافته ...
خلافت امام علی( علیه السلام ) نقل کردیم که این چند خبر شما نمی تواند با آنها معارضه کند.[7] [1]. بر گرفته از سؤال 5085. [2]. طوسی، محمد بن حسن، تلخیص الشافی، ج 1، ص 61، انتشارات محبین، قم، 1382ش. [3]. بر گرفته از سؤال 5085. [4]. سید مرتضی، الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 و 94، تعلیقه عبدالزهراء الحسینی، مرکز ابحاث العقائدیة، قم، بی تا. [5]. الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 تا 96. [6]. همان، ج 3، ص 96. [7]. همان، ص 98، 101 و 102. T ...