سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به اختلافات اعتبار سنجی احادیث از منظر آیت الله خویی و آیت الله محسنی/ علی ظفر یوسفی
فرموده است. امام صادق علیه السلام برای هرکسی که زوار امام حسین علیه السلام باشد، طلب رحمت کرده است؛ بلکه امام صادق علیه السلام برای اشخاصی طلب رحمت کرده است که از میان آن ها اشخاصی بودند که معروف به فسق بودند مثل سید اسماعیل حمیری و غیر آن... پس چگونه طلب رحمت شیخ صدوق و کلینی، کاشف از حسنِ مترحم علیه است؟ همین نجاشی برای علی محمد بن عبدالله بن محمد بن عبیدالله بن بهلول، طلب رحمت کرده است و این ...
بهترین اعمال در ماه شعبان
به گزارش شیرازه ، شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به حضرت سید انبیاء صلی الله علیه و آله می باشد، آن حضرت این ماه را روزه می گرفتند و به ماه رمضان وصل می کردند. اعمال روز اول روزه اش فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که هر که روزه بگیرد روز اوّل شعبان را واجب شود برای او بهشت البته و سید بن طاوس ثواب بسیاری نقل کرده از حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ ...
آیا روایات سکونی و نوفلی که از این دو نقل شده، پذیرفته می شود؟
.... [1]. سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 70، موسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، 1418ق. [2]. همان، ص 71. [3]. نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص 26، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1407ق. [4]. طوسی، محمد بن حسن، فهرست طوسی، ص 33، المکتبة المرتضویة، نجف، بی تا. [5]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، رجال برقی، ص 28، دانشگاه تهران، تهران، 1383ق. [6]. علامه حلی ...
آیا در روایتی توصیه شده که در سجده، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) را مخاطب قرار دهیم؟ آیا این شرک نیست؟
...، 1418ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 99، ص254، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403ق. [3]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج 7، ص278، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق؛ طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص346، قم، دار المعارف الاسلامیه، 1411ق. [4]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص216، قم، کنگره شیخ مفید، 1413ق. [5]. نجاشی ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
شیعه نیوز : پرسش آیا این حدیث معتبر است که شیخ صدوق، در کتاب علل الشرائع این روایت را از امام صادق( علیه السلام ) نقل کرده است: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
...، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )،چاپ اول، قم، 1418ق. [6]. الانساب، ج 6، ص 350. [7]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 11، ص 40 – 41 ، کتابخانه امیر المؤمنین( علیه السلام )، چاپ اول، اصفهان، 1406ق؛ حلی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 505، دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. [8]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524. [9]. برای ...
شخصیت و زندگی محمد بن مسلم ثقفی را بیان کنید و او چه نقشی در زمان امام باقر( علیه السلام ) ایفا کرد؟
.... سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 521، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق. [3]. کشّی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال ، محقق و مصحح: مصطفوی، حسن، ص 161، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، مشهد، 1490ق. [4]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2،ص 522. [5]. اختیار معرفة الرجال ، ص 136 - 137؛ محدث نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 17، ص 314 ...
حواریون ائمه اطهار( علیه السلام ) چه کسانی بودند؟
از حواریون آن حضرت نام برد. [1]. شیخ مفید، الإختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 61، الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، 1413ق. قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ ( علیه السلام ) إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ أَیْنَ حَوَارِیُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَسُولِ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) الَّذِینَ لَمْ یَنْقُضُوا ...
چرا شیعیان بعضی از روایات صحیح بخاری را که با عقیده آنها سازگاری دارد قبول می کنند و بعضی دیگر را به جهت ...
کم با دو تن از ائمه شیعه، امام هادی و امام حسن عسکری( علیه السلام )، معاصر بوده است، تنها احادیث معدودی از امیرالمؤمنین علی( علیه السلام )، امام حسن مجتبی( علیه السلام ) و امام باقر( علیه السلام ) روایت کرده است. در مقابل، روایاتی از خوارج و نواصب از قبیل عکرمه و عمران بن حطان، که حتی بسیاری از محدثان اهل سنت آنان را جرح و تضعیف کرده اند، در اسناد احادیث بخاری آمده اند. گذشته از عالمان شیعی ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. مراء ؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معنای سخن گفتن از روی خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این که، به واسطه ...
آیا صحیح است که بعد از هر عطسه؛ اگر ذکر خاص آن گفته شود، خداوند موجودی می آفریند که تا روز قیامت برای ...
توسط این شخص گفته شود، اثرات و اجر معنوی فراوانی برای او به همراه خواهد داشت. از جمله، روایتی است که در متن پرسش آمده است: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی از أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ از قَاسِمِ بْنِ یَحْیَی از جَدّش حَسَنِ بْنِ رَاشِد ، از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کند که آن حضرت فرمود: هر که عطسه زند سپس دستش را بر استخوان بینی نهد و بگوید: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
] مانند این روایت: عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ( علیه السلام ).. .[10] خبر مسند دارای تقسیماتی است: 1– 2. به اعتبار وجود اسم معصوم( علیه السلام ) در سند یا عدم آن؛ بر مضمر و مصرح تقسیم می شود، مضمر؛ جایی است که راویِ متصل به معصوم( علیه السلام )، اسم امام را صراحتاً بیان ...
آیا در روایات از هر روز حمام رفتن نهی شده است، و آیا این کار موجب بیماری سِل می شود؟
روایی و لغوی می توان روایت را به گونه ای دیگر ترجمه و تبیین کرد. در این ترجمه هر روز حمام رفتن، فقط باعث لاغری و نحیف شدن بدن می شود، این معنا؛ با مطالب مطرح شده در طب جدید؛ سازگاری بیشتری دارد. پاسخ تفصیلی در روایتی چنین آمده است:[1] محمد بن یحیی، از أحمد بن محمد، از عبد اللَّه بن محمد حَجَّال از سلیمان جعفری نقل می کند که؛ مریض شده بودم به حدی که گوشتی بر تنم نمانده بود، پیش امام ...
وثوق صدوری و وثوق سندی به چه معنا است؟
(وثوق و اطمینان به خبر) و وثوق مُخبری (اطمینان از وثاقت افراد موجود در سند) نیز یاد می شود.[1] همان طور که ملاحظه می شود نسبت بین این دو عموم و خصوص من وجه است، یعنی گاهی وثوق سندی هست ولی وثوق صدوری نیست به عبارت دیگر؛ از صحت سند یک روایت اطمینان حاصل شده ولی چه بسا قطع داریم که این روایت از امام معصوم صادر نشده است. امام صادق ( علیه السلام ) وقتی سعید بن مغیره را لعنت می کردند فرمودند: او ...
آیا امکان دارد سید بن طاووس و کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات وی را معرّفی کنید؟ و آیا دعای صحیفه از ...
.... افندی اصفهانی، میرزا عبد الله، تعلیقة أمل الآمل، ص 217، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1410ق. [14]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق و مصحح: کرمانی، ابوطالب، محرر، محمد حسن، ص 3، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411ق. [15]. این کتاب درباره ادعیه و اعمال مأثوره در هر هفته نوشته شده است. [16]. محتوای این کتاب، دارای ادعیه و اعمال سال و زیارات معصومین( علیه ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومی، مهدی، سامرائی، ابراهیم، ج 8، ص 58، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 254، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [3]. برگرفته از نمایه مختصری از تاریخ علوم اجتهاد، رجال، درایه و اصول ، سؤال 5582. [4]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 310، انتشارات مدرسه ...
کتاب الدرّ المنثور اثر کیست و چه جایگاهی در میان مفسّران دارد؟
( علیه السلام )، قم، 1418ق. [2]. معرفت، محمد هادی، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، ج 2، ص 333، الجامعة الرضویة للعلوم الاسلامیة، مشهد، چاپ اوّل، 1418ق؛ حفنی، عبد المنعم، موسوعة القرآن العظیم، ج 1، ص 394، مکتبة مدبولی، قاهرة، چاپ اوّل، 2004م. [3]. حمیری، محمد بن عبد المنعم، الروض المعطار فی خبر الاقطار، ص 58، مکتبة لبنان، بیروت، چاپ دوم، 1984م. [4]. حموده، طاهر سلیمان، جلال ...
در برخی از دعاها این عبارت عبری آمده است: أهیاً شرأهیاً . معنای آن چیست؟ آیا اشاره به همان تعبیر إنّنی ...
، حکمت، علی اصغر، ج 7، ص 223، امیر کبیر، تهران، چاپ پنجم، 1371 ش. [4]. أهیا شراهیا . [5]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق، مصحح، کرمانی، ابوطالب و محرر، محمد حسن ، ص 17 و 307، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411 ق. [6]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات، ترجمه، طبسی، محمد تقی، محقق، مصحح، سادات حیاتشاهی، محمد، ص 473، رایحه، تهران، چاپ اول ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1426ق. [3]. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [4]. حدیث شناسی، ج 2، ص 56؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [5]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 4، ص 169، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ...
آیا دعایی که به عنوان دعای سفره مشهور است، دارای سند معتبر است؟!
ستایش پروردگاری را که می خوراند و نمی خورانندش . [1]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 43، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 358، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. T ...
چگونه امکان دارد که راویان حدیث برخی از دعاها و زیارت نامه ها را از امام معصوم( علیه السلام ) شنیده و ...
، ج 2، ص 406. [3]. رَوَی أَبُو حَمْزَةَ الثُّمَالِیُّ قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ یُصَلِّی عَامَّةَ اللَّیْلِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِذَا کَانَ السَّحَرُ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ- إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ ... . شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 582، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [4]. ر.ک: تمیمی سمعانی، أبو سعید عبد الکریم بن محمد، الأنساب، تحقیق: معلمی یمانی، عبد الرحمن بن یحیی، ج 3، ص 250 – 251، مجلس دائرة المعارف العثمانیة، حیدر آباد، چاپ اول، 1382ق. T ...
تفاوت مکتب حدیثی قم و بغداد در حدیث نگاری چیست؟
) و برخورد با ناقلان آن: به عنوان نمونه می توان بیرون کردن احمد بن محمد بن خالد برقی از قم، توسط احمد بن محمد بن عیسی قمی، به جرم نقل اخبار ضعیف و تکیه بر احادیث مرسله را نام برد. و یا بیرون کردن حسین بن عبیدالله قمی و سهل بن زیاد آدمی رازی و ابو سمینه و عده ای دیگر از قم به دلیل گرایش های غلوّ آمیز و نقل احادیثی در این راستا نمونه ای از این گرایش و برخوردهاست. 3. دیدگاه خاص کلامی: مکتب حدیثی ...
قتیل العبرات به چه معنا است؟
گونه حصری بر این معنا نیست و می توان معانی و تحلیل های دیگری نیز عرضه داشت که بسیار آموزنده و نشانگر شخصیت امام حسین( علیه السلام )، قیام او و آنچه ایشان خواهان آن بوده است، باشد. به همین جهت، به بسیاری از معانی که بین علما و عموم مردم است نیز می توان استناد کرد و تا زمانی که آن معنا با این کلمات سازگار باشند و منافات با عقاید دیگر نداشته باشند، قابل پذیرش هستند. [1]. ابن منظور، محمد بن ...
چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه پیشینه ای است؟
) در گفتار و رفتار و تأیید دیگران می باشد.[7] اما سنت در اصطلاح علم حدیث شناسی بر گفتار و رفتار و تأیید معصوم( علیه السلام ) – پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام )- اطلاق می شود.[8] [1]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 246، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 1، ص 198 - 199، کتابفروشی ...
آیا می توانید در باره زندگی و شخصیت ابن میثم بحرانی اطلاعاتی در اختیار من قرار دهید؟
...، ج 3، ص 284، دارالفکر، قم. [2]. برای آشنایی بیشتر با شخصیت علمی ابن میثم بحرانی، می توانید به این منابع رجوع کنید: بحرانی، یوسف، کشکول (السلافة البهیة)؛ بلادی، علی، انوارالبدرین؛ شوشتری، قاضی نورالله، مجالس المؤمنین؛ آملی، سید حیدر، جامع الاسرار و منبع الانوار؛ نعمه، عبدالله، فلاسفة الشیعة حیاتهم و آرائهم؛ دوانی، علی، مفاخر اسلام؛ افندی، عبدالله، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء؛ و... . [3]. زین الدین العاملی، علی بن محمد بن الحسن(شهید ثانی)، الدرالمنثور، ج 2، ص 159، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم. ...
معنای کلمه اختیال که در روایات مَنْ مَشَی فِی الْأَرْضِ اخْتِیالاً آمده، چیست؟
تَحْتَهَا وَ مَنْ فَوْقَهَا. عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَیلٌ لِمَنْ یخْتَالُ فِی الْأَرْضِ یعَانِدُ جَبَّارَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. پاسخ اجمالی در روایات مورد پرسش می خوانیم: امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر خدا( صلی الله علیه ...
کدام سوره طبق روایات، شناسنامه خداوند است؟
احد نام هایی مانند اخلاص و ولایت نیز نقل کرده اند.[3] [1]. ر.ک: کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 91، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 2، ص 108، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 1، ص 342، مؤسسة ...
تلقین میّت از چه زمانی مرسوم شده است و آنچه که به نام تلقین میّت در مفاتیح الجنان درج شده، به چه کسی ...
معنا و نصّ روایات انجام نداده است. [1]. طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 1، ص 442 – 443، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، 1409ق؛ ر.ک: شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 3، ص 175 - 201، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1490ق. [2]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 176. [3]. شیخ عباس قمی،مفاتیح، موسوی دامغانی، ص 928، چاپ نهم، الزهراء، قم، 1379 ش ...
چگونه می شود فرزند سقط شده را مورد خطاب قرار داد و برایش دعا کرد، در حالی که نمی دانیم پسر است یا دختر؟
شیعه نیوز : پرسش السلام علیکم؛ یک بار در سن 5 ماه حاملگی، حادثه ناگواری برای من اتفاق افتاده که جنین در شکم من به طوری غیر عمدی سقط شد. من هنوز نمی دانستم که پسر بود یا دختر! چگونه برای او دعا کنم در حالی که نمی دانم پسر بود یا دختر؟ پاسخ اجمالی می توانید برای او اسمی که هم برای زنان و هم برای مردان مورد استفاده قرار می گیرد، در نظر بگیرید و با آن نام برای او دعا کنید. ...
ثواب گفتن ذکر سبحان الله چیست؟
، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 505، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 9 – 10، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 5، ص 269 – 270، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 11، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [5]. ذَکرَ اللَّهَ کثِیراً ؛ احزاب، 21. [6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 12. ...