سایر منابع:
سایر خبرها
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
شیعه نیوز : پرسش آیا در نهج البلاغه به موضوع ظهور و منجی عالم بشریت، اشاره ای شده است؟ پاسخ اجمالی کتاب نهج البلاغه در برگیرنده سخنان حضرت امام علی( علیه السلام ) در زمینه های مختلف است. مطالب متعددی در نهج البلاغه وجود دارد، که برخی از آنها مربوط به امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) است: 1. خطبه 182آمده است: زره حکمت و دانش بر تن دارد، و آن را با تمامی آداب ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
. روایت دیگری از ابن عباس وجود دارد که منابع شیعی آن را از منابع اهل سنت نقل کرده اند که در آن ابن عباس، امام علی( علیه السلام ) را به صفت (هاجر الهجرتین) توصیف می کند.[4] روایت فوق نیز از منابع اهل سنت بوده و چندان قابل اعتماد نیست. علاوه بر این، روایت فوق، اشکال محتوایی نیز دارد؛ زیرا در ادامه این روایت نقل شده است علت اطلاق این صفت به علی( علیه السلام ) این دو هجرت است: هجرت از مکه به حبشه و هجرت ...
معنا و توضیح حدیث ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر چیست؟
پاسخ درخواست ابن عباس برای ادامه خطبه، به او فرمود: تلک شقشقة هدرت ثمّ قرّت ؛ یعنی: این شعله آتشی بود که از دل زبانه کشید و فرو نشست . [2]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، خطبه 3، ص 48، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام ( شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه)، ج 1، ص 317 - 318، دار الکتب الاسلامیة، چاپ اول، تهران، 1417ق. [4]. همان، ص ...
آفت عقل از دیدگاه امام علی در نامه 31 نهج البلاغه چیست؟
صادر می شود ضلالت و گمراهی خواهد بود. چنین فردی از دست آورد عقل سلیم که کسب بهشت و اطاعت و عبادت پروردگار و...، است محروم خواهد ماند.[2] [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق و مصحح: صبحی، صالح، ص 397 - 398، هجرت، قم، چاپ اول، 1414 ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، مترجم، حسن زاده آملیٍ، حسن، کمره ای، محمد باقر، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم، ج 15، ص 40، مکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1400 ق. ...
کتاب وقعة صفین را معرّفی کنید و آیا این کتاب به فارسی ترجمه شده است؟
مکتب تاریخ نگاری عراق تدوین شده، سلسله اسناد بیشتر روایات آن به رجال و راویان شیعی مانند أصبغ بن نباته، حارث بن حصیرة ازدی، صعصعة بن صوحان، جابر بن یزید جُعفی منتهی می شود. نصر بن مزاحم به دلیل گرایش خاص خود به امام علی( علیه السلام )، خطبه هایی از آن حضرت را نقل کرده و به بسیاری از امور اجتماعی و فرهنگی به ویژه نظامی پرداخته است. او گاه چنان دقیق به گزارش تاکتیک های جنگی و روانی، شیوه ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
، ص 368، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، چاپ اول، 1407ق؛ علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: درگاهی، حسین، ص 450، وزارت ارشاد، تهران، چاپ اول، 1411ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 38، ص: 199، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب الإمام علی بن أبی طالب( علیه السلام )، ص 199، دار الأضواء، بیروت، چاپ ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
، دلیل ما، قم، چاپ اول، 1427ق. [2]. همان. [3]. اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم ، ج 1، ص 141، بنی هاشمی ، تبریز، چاپ اول، 1381ق . [4]. غرر الاخبار، ص 201. [5]. شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج 1، ص 230، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش. [6]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات ، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...؛ حضرت امام خمینی(ره) کتابی با عنوان شرح حدیث جنود عقل و جهل نوشته اند که در آن به شرح یکی از احادیث مشابه با روایت مورد پرسش، که در کتاب الکافی شیخ کلینی آمده، پرداخته اند. [1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 15 - 24، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. کتاب شناسی تحف العقول، 45871 ...
مهلاً مهلاً یعنی چه؟ و سخن کیست؟
ها به معنای مدارا کردن و...، می باشد که با در نظر گرفتن حال مخاطب و متکلم و مکان ایراد سخن، باید معنای دقیق آن را مشخص کرد. [2]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، متن، ص 87، اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 11، ص 633، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [3].نصر الله زاده، حمید، نحو جامع، ص 33، انصاریان، قم، چاپ اول، 1385ش. [4 ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
، احمد بن محمد، المصباح المنیر، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 2، ص 633، دار صادر، بیروت، چاپ سوم؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 4، ص 246، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1414ق؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 2، ص 423، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
صحاح سته اهل سنت کدام اند و تا چه میزان معتبرند؟
لالفیه الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [7]. همان؛ مفید، محمد بن محمد، آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، دفاع از تشیع، ترجمه الفصول المختارة للمفید، محقق و مصحح، حسن زاده، صادق، زمانی نژاد، علی اکبر، ص 710، مؤمنین، قم، چاپ اول، 1377 ش. [8]. ابن بابویه، محمد بن علی، ترجمه کمال الدین، مترجم، کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 22، اسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1377 ش. [9]. همان. [10 ...
رجزخوانی حضرت عباس(ع) بر بام کعبه؛ تا وقتی من زنده ام چگونه کشتن حسین ممکن است؟
این خطبه دقیقاً در راستای تهدیدات دشمن نسبت به امام حسین علیه السلام بود. این خطبه در کتاب مناقب سادة الکرام، سید عین العارفین هندی و خطیب کعبه نوشته علی اصغر یونسیان است. کلیت این خطبه مورد قبول واقع شده است، اما در قبول سند آن نیز اختلافاتی وجود دارد. متن آن از قرار ذیل است: متن عربی خطبه: بسم الله الرحمن الرحیم اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی شَرَّفَ هذا (بیت الله ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
...، ج 14، ص 467، مؤسسة الرسالة، بیروت، چاپ پنجم، 1401ق؛ امالی، سید مرتضی، ج 1، ص 38، دار الفکر العربی، قاهره، چاپ اول، 1998م؛ ابن بطریق، یحیی بن حسن، عمدة عیون صحاح الاخبار، ص 159، دفتر نشر اسلامی، قم، چاپ اول، 1407ق. [3]. ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، واژه بله ، دار صادر، بیروت، 1414ق؛ ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، ج 1، ص 155، اسماعیلیان، قم، چاپ اول ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
...، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 124، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [3]. تفسیر و ترجمه شجره= درخت که منظور میوه آن است؛ به حسد، به نوعی تعبیری اخلاقی و عرفانی است. [4]. عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، ج 1، ص 306. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 259، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [6]. همان، ص 138. [7]. همان ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
، محمد جواد، ج 6، ص 345، نشر صدوق ، چاپ اول، تهران، 1367 ش . [5]. أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ زَیْنَ الْعَابِدِینَ ( علیه السلام ) یَقُولُ مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ خُطْوَتَیْنِ خُطْوَةٍ یَسُدُّ بِهَا الْمُؤْمِنُ صَفّاً فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ خُطْوَةٍ إِلَی ذِی رَحِمٍ قَاطِع ، شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 50، جامعه مدرسین ، چاپ اول، قم، 1362 ش . ...
این که در روایات آمده، آسمان و زمین بر شهادت امام حسین( علیه السلام ) و حضرت یحیی( علیه السلام ) ...
...، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [4]. لم تبک السماء علی أحد قبل قتل یحیی بن زکریا حتی قتل الحسین ع فبکت علیه ؛ قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء( علیه السلام )، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 221، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر.ک: ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 88، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول ...
آیا این که غلام سیاه امام سجاد( علیه السلام ) درخواست باران کرد و باران آمد، معتبر است؟
......[3] [1]. ر.ک: مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 102، ص 61، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق؛ و ابن شاکر، محمد بن شاکر بن أحمد، فوات الوفیات، ج 3، ص 12 – 13، دار صادر، بیروت، چاپ اول، 1973 و 1974م. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 472، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة، ص 175، انصاریان، قم، 1384 ش؛ 1426ق. ...
عبارات اخلاقی معروفی به امام علی( علیه السلام ) منسوب است که(مواظب افکارت باش که گفتارت می شود،....) آیا ...
لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِه ؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص472، حکمت26، قم، چاپ اول، 1414 ق. [4] . البته کلماتی مانند Way, Heart, companion,... نیز عنوان شده است. T
مشیخه چیست و چه کتاب هایی مشیخه دارند؟ عبارت عدة من أصحابنا در سند روایات به چه معناست؟
صدوق و شیخ طوسی نیز اختلافاتی در زمینه جمع آوری احادیث وجود دارد. شیخ صدوق در کتاب خود؛ روایات را بدون سند ذکر کرده است؛ یعنی به راوی بلا واسطه از امام( علیه السلام ) را فقط ذکر کرده است. به این نمونه از اسناد در کتاب فقیه توجه کنید: سَأَلَ عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِیٍّ الْحَلَبِیُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام )... .[4] شیخ طوسی نیز در دو کتاب تهذیب و استبصار خود تقریباً این گونه ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
...، میرزا حسین ، خاتمة المستدرک ، ج 1، ص 186، مؤسسه آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول، قم، 1417ق؛ شهیدی تبریزی، میرزا فتاح، هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب، ج 1، ص 1، چاپخانه اطلاعات، تبریز، چاپ اول، 1375ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 150. [7]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، مقدمه مؤلف، ص 2، دفتر انتشارات ...
آیا کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی و مشایخ آن مورد تأیید است؟
( علیه السلام )؛ نقل کرده است. راوی این کتاب همان طور که در اول این تفسیر آمده است؛ أبو الفضل العباس بن محمد بن قاسم بن حمزة بن موسی بن جعفر ( علیه السلام ) [5] است، و چون دیده که این تفسیر فقط از روایات امام صادق( علیه السلام ) است، مقداری از روایات ابی الجارود از امام باقر( علیه السلام ) را در کتاب وارد کرده است؛ لذا تا اوائل تفسیر سورۀ آل عمران، سیاق تفسیر و سلسله سندی که برای روایات می ...
آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبراند؟
شیعه نیوز : پرسش آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبر و مورد وثوق اند؟ پاسخ اجمالی خطبه افتخاریه حافظ رجب برسی در کتاب مشارق الأنوار [1] از أصبغ بن نباته؛ خطبه نسبتاً مفصلی را به نام خطبة الإفتخار از امام علی( علیه السلام ) نقل کرده است. در آن خطبه امام علی( علیه السلام ) با این جملات خود را ...
منظور از سلسلة السند در علم حدیث چیست؟
. ب. سند: این اصطلاح در علوم حدیث به مجموعه راویان حدیث تا معصوم( علیه السلام )، گفته می شود. این مجموعه راویان بدین سبب؛ سند نامیده شده است که هر یک از افراد راویان، حدیث را به فرد قبل از خود نسبت می دهد یا به عبارت دیگر به او مستند می نماید. برای نمونه به سلسله سند حدیث زیر دقت شود: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ ...
امام علی( علیه السلام ) در نهج البلاغه پیروان شیطان را چگونه توصیف می کند؟
...، مکتبة الإسلامیة، تهران ، چاپ چهارم، 1400ق . [2]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صالح، صبحی، خطبه 7، ص 54، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق: اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ ...
آیا روایاتی پیرامون استفاده از عطر داریم؟ چه نوع عطری مستحب است و باید به کجای بدن یا لباس بزنیم؟
، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 60، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. سید رضی، محمد، نهج البلاغة، محقق و مصحح: عطاردی، عزیز الله، ص 546، مؤسسه نهج البلاغه، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 40، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [4]. مکارم الأخلاق، ص 42. [5]. شیخ ...
آیا در هر شرایطی، دعای پدر و مادر در حق فرزندشان مستجاب خواهد شد؟
به همین معنا است.[2] 2. دعای پدر و مادر در جهت مثبت: بر اساس منابع اسلامی، دعای پدر و مادر- در جهت مثبت - در حق فرزندانش (با حفظ شرایطش[3]) نافذ است. نمونه های بسیاری در روایات وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود. الف. امام صادق( علیه السلام ) به نقل از امام باقر( علیه السلام ) می فرماید: پنج دعا است که از درگاه پروردگار تبارک و تعالی محجوب نگردد (و پرده و حائلی نیست که جلویش را ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
، ص 372، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [4]. به نقل از: بیهقی، احمد بن الحسین، السنن الکبری، محقق: عطا، محمد عبدالقادر، ج 3، ص 330، دارالکتب العلمیه، بیروت، چاپ سوم، 1424ق. [5]. ابوداود، سیلیمان بن اشعث، سنن ابی داود، ج 4، ص 406، دارالکتب العربی، بیروت، بی تا. [6]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 20، ص 784، کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی( علیه السلام )، اصفهان، چاپ ...