سایر منابع:
سایر خبرها
از عبوسی ها به تنگ آمدم
بشکافد و کندوکاو کند، باید به روز باشد. باید مخاطب بپذیرد در شرایط کنونی اتفاقات قصه رخ می دهد. ابزارهایی که نام بردید، امروزه به شکلی گسترده وارد زندگی مردم شده اند و استفاده از آنها اجتناب ناپذیر است. این بود که فیلمنامه، دوباره پیش از ساخت و یک بار در پروسه عمل بازنویسی شد. تنها چیزی که تغییر نکرد، ماهیت یا جوهر فیلمنامه اولیه بود که بر مبنای تلاش ایرانیان برای نهادینه شدن قانونگرایی و پاسخگویی قدرت ...
کتاب های نو از نشر ققنوس
فلسفه و نظام هگلی ضروری است و به واسطه محتوای گسترده و تاثیرات بی اندازه اش بر اندیشة بعد از خود. می توان آن را نقطه عطفی در اندیشه مدرن دانست. کتاب حاضر داستان سفر روح (تاریخ) از بدوی ترین و نازل ترین منزلگاهش، یعنی یقین- حسی، تا والاترین مرتبه آگاهی، یعنی دانش مطلق را روایت می کند و در این میان کل تاریخ غرب در جهات مختلف، در قالب دیالکتیک هگلی مورد واکا وی و بازتفسیرقرار می گیرد. کتاب هگل و ...
سینمای بی آرمانی که تنها نام فجر را با خود یدک می کشد!
بنده قابل توجه بود، بی توجهی بخش قابل توجهی از این آثار به اصل سینما، هنر هفتم و موضوع خلق قصه و درام بود؛ بسیاری از این آثار به بازی های فرمی، بسط و گسترس بی رمق تصویری از یک داستان سه خطی روی آورده بودند و به هیچ وجه نمی توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند؛ چرا که عناصر مهم در آفرینش یک اثر سینمایی استاندارد، همچون قصه، شخصیت پردازی و... در آنها وجود ندارد. همچنین در بخش قابل توجهی از ...
ماهایا پطروسیان: سینمای ایران ستاره ندارد!
شنگ است و مرد، جدی و گاهی هم حالت عکس این ترکیب وجود دارد. بنابراین، تنها شکل داستان و نوع روایتهاست که فیلمها را متفاوت میکند. در زمان فیلمبرداری و بعد از آن هم اصلاً توجهی به هیچ فیلم دیگری نداشتیم چون اصلاً شرایط فیلممان متفاوت بود. بستری که قصه در آن رخ میداد فرق داشت و روابطی که بنا بود برقرار شود نیز به گونه دیگری بود. صرف حضور کاراکترهایی که مجید صالحی و دانیال عبادی آنها را بازی ...
بولتن سینما ؛ مجلۀ خبری روزانۀ سینما (28بهمن)
صحبت های وزیر ارشاد در تجلیل از فیلم سینمایی محمد(ص) ، واکنش خانه سینما به چندوچون برگزاری اختتامیه فیلم فجر، توضیحات تهیه کننده محمد(ص) درخصوص عدم امکان اکران این فیلم در عید نوروز، نگاهی به مراحل تولید اکشن دلهره آور کودکی یک راهنما ، نگاهی به فیلم سینمایی بردمن ساخته الخاندرو ایناریتو ، صحبت های سیروس الوند درخصوص عدم گریز از کلیشه ها، سئوالات متفاوت دانشجویان درباره کوچه بی نام و عصر یخبندان ، انتشار کتاب تئوری های فیلمنامه نویسی در سینمای داستانی ، صحبت های مهدی نادری درباره تکمیل فیلمنامه ماهی موتو و لیخون ، صحبت های آرش مجیدی درخصوص بازی در جلال الدین ، نگاهی به باکس آفیس سینمای آمریکا، استقبال از سریال اقتباسی از رمان خالق هری پاتر و در پایان اظهارات قاسم قلی پور درخصوص احتمال ساخت فیلمی درباره یو اس اس وینس سرخط مهمترین اخبار امروز را به خود اختصاص داد. ...
آثار نویسندگان ایرانی در هند
انتشاراتی الهدی هستند، عبارتنداز: سوره مهر، امیرکبیر، سروش، عصر داستان، هیرمند، یساولی، محراب قلم، به نشر، گل آذین، پیدایش، گمان، افراز، ذکر، چرخ و فلک، نیستان، نگاه، شهرستان ادب، نوید شیراز، متن (فرهنگستان هنر)، انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، اداره نشر وزارت امور خارجه، مرکز مطالعات فلسطین. فهرست آثار عرضه شده از سوی گروه انتشاراتی الهدی در نمایشگاه ...
قصه ها هست بسی، کارگردانِ اقتباسی کجاست؟/نگاهی به فیلم سینمایی جامه دران
قرار می گیرد. این که کارگردانی در همان ساخته اول بتواند زبان ارتباط با مخاطب را بیاموزد، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و قطعاً یکی از مهم ترین آن ها بهره گیری از متنی است که به اندازه کافی و سر فرصت برای خلق آن در قالب داستان وقت گذاشته شده است. مطالب دیگر ایبنا درباره فیلم های اقتباسی جشنواره فیلم فجر فیلمی که تماشای آن باعث آمرزش گناهان می شود!/ نگاهی به مردی که اسب شد از آثار اقتباسی جشنواره فیلم فجر خدمتی که کتاب به فیلم پدر آن دیگری کرد باران شاعرانه در جشنواره فیلم فجر/ بار دیگر شمس لنگرودی بر پرده سینما ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر و هنرهای نمایشی (28بهمن)
یکشنبه 26 بهمن با نمایشنامه خوانی و نقد وبررسی مجموعه نمایش داستان های ناتمام نوشته اسماعیل خلج هنرمند پیشکسوت تئا تر و با حضور او در خانه فرهنگ فدک برگزار شد. خوانش سه نمایشنامه از مجموعه داستان های ناتمام توسط هنرمندان گروه نمایش مثلث به سرپرستی زری کریمی آغازگر این نشست بود و در بخشی دیگر نیز این اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. بهزاد صدیقی(نمایشنامه نویس و منتقد تئا تر) در نقد ...
آیا وقت آن نرسیده که جمهوری اسلامی هم طیف ایده آل خودش را در آثار داستانی بازنمایی کند؟
زندگی ایرانی اسلامی، سبک زندگی متضاد با آن را نقد کند و به تبعات حسد، طمع، سوءظن، خیانت و ... بپردازد. یعنی قرار نیست چیزی بسازد؛ بلکه می خواهد فرجام تلخ سودای یک شبه پولدار شدن را، چند همسری را، بد دل بودن مردان را، طمع و به طور کلی عاقبت رذائل اخلاقی را به رخ بکشد تا شاید از پس کلی قصه ی سوزناک زن و شوهری و پدر و پسری، مضمونی هم عائد مخاطب شود. در نتیجه مخاطب این سریال، باید حدود پنجاه ...
آنجا که داستان پلیسی، گوتیک می شود و قاتل رخ می نماید
معمایی و پلیسی، (که بعدا متوجه می شویم جنایی هم بوده است)، با چاشنی های یک داستان وهم انگیز و گوتیک همراه می شود. اگر بخواهیم خلاصه ای از داستان را بیان کنیم، به این ترتیب پیش می رویم که مردی از جنگ برگشته، سوار کامیونی می شود تا به پاریس برود و کناردست راننده می نشیند. در قسمت بار کامیون پر از بار هم 3 دختر پیشاهنگ، سرودخوان و شاد قرار گرفته اند. کامیون به خاطر حضور دختری که ارابه ای پر از کوزه را می ...
سلطان سلیمان؛ خداحافظی با شهرزاد ترک
مجله امید جوان: سرانجام سریال حریم سلطان یا همان قرن باشکوه با داستان بخشی از زندگی سلطان سلیمان (با بازی هالیت ارگنچ) پادشاه عثمانی (در روزگاری که در ایران، شاه طهماسب صفوی حکومت می کرد) به پایان رسید. دو سال است که این سریال در خانه های بسیاری از ایرانیان حضور دارد. خرم سلطان آن هم چنان به شهرت رسید که خیلی ها حریم سلطان را با عنوان خرم سلطان می شناسند و البته بازیگر نقش جوانی او ...
مسیر ابتذال زنان در سینما از پهلوی تا امروز
عنصری اضافی و ضامن فروش فیلم است زن در سینمای قبل از انقلاب، جایگاهی در ایران غیر از کافه و اماکن بد نداشت و به بدکارگی معروف بود و به عرضه ی عمومی گذاشته شده بود. در این گونه فیلم ها تمام ارزش های اجتماعی مورد حمله قرار گرفته بود و باز هم مسئله ی زن بی هویت در آن مرسوم بود و حضور زن را صرفاً از شأن جنسی مطرح می کردند عمده ترین مشاغل زنان در فیلم های این دوره پس از خانه داری، روسپی گری و ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر و هنرهای نمایشی (27بهمن)
از برنامه های خود پرداخت و اظهار کرد: دوستان قرار نیست با حضور من اتفاق معجزه آسایی رخ دهد. همه ما نسبت به امکانات کم هنرهای نمایشی در مقایسه با ظرفیت و استعدادهای موجود مطلع هستیم. در این دوره قرار است از ظرفیت ها استفاده بیشتری کنیم و همه همراه یکدیگر اتفاق های خوبی رقم بزنیم. این مدیر با تاکید بر اینکه تئاتر ایران بسیار بالنده است؛ ادامه داد: در جشنواره ای که گذشت 80 درصد کارگردان ...
قولی که عملی نشد!
شر و بهشت و جهنم به مناظره پرداخت بلکه حتی شایسته است در فیلمی که موضوع مثلا پرتعلیقی دارد به گره های داستانی توجه زیادی نشان دهند و بخش های زاید و بی توضیح و خسته کننده را حذف کنند. قول در برخی سکانس ها هم از نظر لحن هم تصویر دچار پرگویی می شود و چنان مخاطب را خسته می کند که حتی مناظر بکر و زیبا هم نمی توانند او را سرحال بیاورد. هسته ی دراماتیک قصه مبتنی برای رفاقت و وفای ...
تصویر خبرنگاران در فیلم های ایرانی
جام جم آنلاین نوشت: گرچه سینماگران خارجی مدت هاست که به ظرفیت حرفه خبرنگاری و دنیای روزنامه نگاری پی برده اند اما فیلمسازان ایرانی خیلی کم سراغ این حرفه رفته اند و آثار سینمایی و تلویزیونی در این زمینه انگشت شمار است. سرب (1367): مسعود کیمیایی در یکی از بهترین آثار بعد از انقلابش سرب شخصیتی را قهرمان اصلی فیلمش قرار می دهد که شغلش خبرنگاری است. میرزاحسن در پی یک توطئه متهم به قتل یک ...
عزمی جدی برای نجات سینمای ایران وجود ندارد
گروه برای رای گرفتن شکل می گیرد نشان دهنده ی مهندسی شدن فیلمنامه است. به نظرم فیلم به لحاظ موقعیتی که در ذهن مخاطب ایجاد می کند موفق است. اگر ما آرمانی نگاه کنیم طنز می تواند یک قدم نیز جلوتر برود. البته انتظار داشتن چنین چیزی از بدنه ی وارفته ی سینما ایران بعید است. ما حتی نمی توانیم قصه را به صورت خطی روایت کنیم چه برسد به سینمای دینی. هاشم زاده نیز گفت: غایت این فیلم به آن چه که به ...
در این سریال، خبری از کاراکتر منفی نیست
مهدی خروشی، یکی از نویسندگان فرزندان آفتاب درباره نگارش فیلمنامه این اثر توضیح داد: نخستین چیزی که در این کار مدنظر ما قرار داشت این بود که کار مخاطب داشته باشد؛ چرا که بچه ها بیشتر انیمیشن های ایرانی را دوست ندارند و ما می خواستیم کاری کنیم که مخاطبمان دوستش داشته باشند. وی افزود: به ویژه که مخاطب این اثر نوجوان ها هستند که تفکرات خاص خودشان را دارند و در سنی به سر می برند که نه ...
نقدی بر سیاه نمایی های منِ این نسل
روایت کرده است. با وجود اینکه نویسنده کتاب در مقدمه در مورد چیستی و نوع کتاب می نویسد: " من این نسل رمان، قصه یا داستان نیست. شعر نیست. نثر عاشقانه نیست. من این نسل روایت دغدغه ها و دردهای ماست" اما در بسیاری از صفحات و قسمت های آن به داستان، رمان، شعر و یا نثرعاشقانه شبیه می شود تا دغدغه و و دردهای یک نسل که قرار است از زبان یک نسلِ سومی بیان شود. این کتاب در اصل روایت مکالمه ای است بین یک ...
چرا مردم نمی دانند نباید از فیلم خوب استقبال کنند؟!
گروه سینما وهنر فرهنگ نیوز ، محمدرضا وحیدزاده : فیلم ایران برگر داستان طنازانه ای از یک روستای کوچک است که مردمانش با کاندیداتوری دو تن از اهالی روستا در انتخابات، درگیر حوادثی جالب می شوند. حضور این فیلم در کنار فیلم های دیگری مثل رخ دیوانه و عصر یخبندان، برای بار چندم پیام رویگردانی دوستداران سینما را از آثار مأیوس و دلمردۀ شبه روشنفکری و استقبال آن ها از سینمای زنده و پرنشاط، به گوش آن ها که ...
چالش های یک آگهی غیر معمول روزنامه
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز ، زینب محمدی : چهارشنبه 19 اردیبهشت را بواقع باید یک فیلم اجتماعی دانست . فیلمی با روایت و شخصیت های مشخص کهدر انتهای داستان هیچ نکته گنگی را در ذهن مخاطب باقی نمی گزارد . برخلاف فیلم هایی که روایت مشابهی با " چهرشنبه 19 اردیبهشت " دارند ، فیلم درگیر ژست های روشنفکرانه و گفتگوی فلسفی نمی شود و تا انتها همان لحن ساده و روان خود را در پی میگیرد و مخاطب را با خود درگیر می ...
فشار به قاضی برای عدم محاکمه آقازاده
میلیون دلاری میان برخی اشخاص و شرکت های ایرانی در مقابل سود سرمایه گذاری در پروژه های چند میلیارد دلاری آسان شد. به گزارش خبرگزاری های خارجی در فاصله سال های (1997 تا 2003)، (1376 تا 1382) یک حساب بانکی به نام "سیاکل" در بانک خصوصی "لومبارد" فرانسه برای فردی به نام "بیژن دادفر" فعال شد. در فاصله دسامبر 1998 تا آگوست 2003، طی دو مرحله یک بار 30 میلیون یورو و بار دیگر مبلغ 45 میلیون یورو به ...
طعم شیرین شعار خوش خیالی
، عیسی یوسف پور و آسیه سلطانی نژاد در آن ایفای نقش کرده اند .داستان فیلم درباره ی استاد(حسینی) دانشگاهی ساده دلی است که دست بر قضا دشمنانی نیز دارد و عاشق شیرین(بیاتی)،شاگردش می شود. محیط زیست مهم ترین دغدغه اوست و درراه آن از هیچ تلاشی فروگذار نیست. شیرین راوی این قصه عاشقانه است. طعم شیرین خیال زبانی کمدی دارد و داستان را از جانب شیرین می شنویم.گره افکنی و به هم ریختن روایت تمهید خوبی ...
دوراهی ازدواج مجدد و حس مادرانه
بسترآن ( هرچند تا حدی نا موفق ) بسیار مؤثر است و مفید در ارتباط مخاطب با فیلم . در مورد بازیگران نیز باید گفت که بازی ها کاملاً در خدمت فیلم است و نمی توان برای عدم هویت پذیری برخی کاراکتر ها بازیگران را مقصر دانست . اگر مشکلی در شخصیت پذیری شخصیت ها وجود دارد باید ضعف را در فیلم نامه پیداکرد نه عملکرد بازیگر . نوید محمد زاده باز هم کاملا در ایفای نقش و برقراری ارتباط با مخاطب کاملا ...
قصه آدم هایی که فکر می کنند یار ائمه اند/ غبار کلیشه ای نیست
دوران قرار می گیرند متوجه می شوند که در زمره اشخاصی هستند که پیش از این نفی شان می کرده اند اما در واقع با اندیشه و راه این افراد همسو شده اند. کارگردان نمایش کلید متذکر شد: این افراد در جامعه ما زیاد دیده می شوند به همین دلیل مخاطب با چنین اثری همراه می شود و شاید خودش را هم یکی از این آدم ها ببیند بنابراین تلاش کردیم در اجرای این اثر نمایشی با مخاطب همذات پنداری کرده و کاری کنیم که او به ...
فضائلی: اغلب برنامه سازان رسانه ملی مردم را مجسمه ای فاقد مغز و روح فرض کرده اند/ برنامه های کتابی ...
...، ترجمه هایی در ارتباط با تئاتر و سینما، تحقیقاتی بر شعر مدرن در کتاب از کف دستانم مرغان عجب رویند و بالاخره رمان صداع که پس از سال ها آن را به چاپ رساندم و به اقوالی بعد از بوف کور جهشی در نثر و ساختار داستان نویسی مدرن است، از جمله مهم ترین کارهای من بوده اند که هیچ معرفی ای از آنها صورت نگرفت. نمی توانم میان این کتاب ها یکی را انتخاب کنم و بگویم چرا آن کتاب معرفی نشد، چون اگر ...
"دوران عاشقی" و خیانت های مثلثی
به تصویر بکشند و به تبعات و بازخوردهای آن بپردازند. رییسیان پیش ازاین در چهل سالگی نشان داده بود که به چنین موضوعی علاقه دارد و داستانی از ناهید طباطبایی به همین نام را دستمایه قرار داده بود.در چهل سالگی اقبال زن به عشق قدیمی اش را به تصویر کشیده بود و این بار به نقد ازدواج دوم پرداخته ولی به آن را رسمی و موجه جلوه داده و برای همسر صیغه ای حقی همپای همسر عقدی قرار داده است.چنین محتوا و دور نمایه ای ...
سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در یک نگاه
بخش خارج از مسابقه فیلم فجر به نمایش درآمدند. شاید بتوان یکی از دلایلی که باعث این اتفاق شده را در این امر یافت که مسئولان جشنواره به گونه ای در پی مصلحت اندیشی و جلوگیری از وقوع هر اتفاق ناخوشایندی در روند اکران این فیلم ها بودند. مصداق این ادعا را می توان در فیلم های سال گذشته؛ خانه پدری ، عصبانی نیستم و قصه ها پیدا کرد که علیرغم این که این فیلم ها بدون هیچ کم و کاستی در جشنواره سی و دوم ...
نکاتی پیرامون جشنواره ی امسال فیلم فجر
منتقدین و حتی فیلم سازان دیگر، اذعان داشتند که قواعدی جز شایسته سالاری در چند مورد لحاظ شده است و نتیجه می شود برخی فیلم هایی که مخاطبین تعجب می کنند که چرا علی رغم کیفیت و محتوای به قدر کافی قوی، در سودای سیمرغ وارد نشده اند. 3-جشنواره ی سی و سوم، از جشنواره هایی بود که بیش از سال های گذشته حقوق مخاطبین و مردم در آن لحاظ نشد. اگر کسی به سینماگری بگوید بالای چشمت ابروست، خانه ی سینما ...
بولتن هنر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ هنرهای تجسمی (26بهمن)
اظهارات ماتیچ زورمان عکاس مطرح اهل اسلوونی درخصوص تاثیرات فراوان نامه رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای در دنیا نسبت به ایجاد آرامش و بیداری در گفت و گویی مشروح و جدید، گلایه احسان قائمی هنرمند مطرح نگارگر درخصوص آسیب رقابتی نبودن جشنواره فجر هنرهای تجسمی، گزارشی از درخشش اخیر آرش خاموشی و به ویژه فاطمه بهبودی و دیگر عکاسان ایرانی در ورلدپرس فتو 2015 ، انتشار هشتمین چاپ از کتاب رنگ در عکاسی ، گزارشی از برپایی یک گالری هنری در روزهای پایانی بهمن ماه در نگارخانه زرنا ، معرفی داوران جشنواره عکاسی و کاریکاتور نقد فضای شهری، برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی در حمایت از کودکان مبتلا به بیماری نقص ایمنی در برج میلاد، پیوستن ایران به انجمن بازی سازان بین المللی، گشایش نمایشگاه گروهی نقاشی خط در گالری ساربان تهران و درنهایت برگزاری نمایشگاه عکس رویای زرد پوش در گالری بنفشه سرخط مهمترین اخبار دنیای هنرهای تجسمی را به خود اختصاص داد. ...
بولتن سینما ؛ مجلۀ خبری روزانۀ سینما (26 بهمن)
فیلم مطرح شده، این فیلم بتواند مخاطب را به درستی با خود همراه کند؟ بزرگترین ویژگی فیلم همین است . من مطئنم فیلم می تواند تماشاچی را با خود همراه کند. حس می کنم تماشاچی درد فرزین را حس می کند و نگرانش می شودو دلش می خواهد یک اتفاق خوب برای او رخ دهد. در اکران هایی که داشتیم دیدم که موضوع مخاطب را به درستی درگیر می کند و فکر می کنم درگیری مخاطب با این موضوع بسیار مهم است و امیدوارم بتواند ...