زندگی ساده و تلاش صادقانه حاج قربان در تحویل نغمه به جامعه
سایر خبرها
هوشنگ جاوید از موسیقی خراسان می گوید و اینکه چرا فرهنگ بخشی گری بازتولید نشد؟
شبکه یکِ رادیو. آن موقع رادیو دو تا شبکه بیشتر نداشت: شبکه یک و شبکه دو رادیو ملی بود. این ها این موسیقی را از دهه 30 بردند توی شبکه یک. توی برنامه های کارگران ، صبح جمعه با شما و کشاورزان هم اجرا می کردند. بعد هم که رادیو های محلی راه افتادند، برخی هنرمند ها رفتند آنجا، کسانی مثل سهراب محمدی، حاج حسین یگانه، مختار زنبیل باف، حاج قربان و بقیه. این ها، ولی دیگر راه پایشان به تهران باز نشد. ...
روایت مرتضی گودرزی درباره حاج قربان سلیمانی، اسماعیل ستارزاده و جریان امروز موسیقی مقامی خراسان
باور عمیق داشت که یکی از رسالت هایی که هنرمند بر عهده دارد، این است که آثاری را خلق کند و تقلیدکننده محض نباشد. خود او هم یکی از بهترین نمونه های مجریان این گونه موسیقی بود و روایت های زیبای عاشقانه ای از موسیقی خراسان ارائه کرد. در صورتی که این طرف، ما حاج قربان را به عنوان یکی از بزرگان موسیقی با مضامین مذهبی می شناسیم. بیشتر آنچه حاج قربان اجرا می کرد مناجات و نعت پیامبر (ص) بود؛ و ...
مسعود ستارزاده از بخشی های شمال خراسان می گوید، از حاج قربان و حاج حسین و اسماعیل ستارزاده
پدربزرگم وقتی می رسد علی آباد قوچان، کسبی راه می اندازد و خواهرهایش هم همان جا ازدواج می کنند. در نتیجه بستگان تازه ای یافته بودیم از کرد ها و علی آبادی ها. علی آباد هم که می دانید، همان روستایی است که حاج قربان سلیمانی در آن ساکن بودند و الان هم پسرشان هستند. بله، مسیر روزگار اسماعیل ستارزاده، اما از باکو و عشق آباد به علی آباد ختم نمی شود انگار. ایشان بعد ها گذرشان به مشهد و تهران هم ...
پای نقل استاد علی رضا سلیمانی از روز و روزگار حاج قربان
حاج قربان بودم، از همان اول فقط کارم این بود که برگه روایت را ورق بزنم. کتاب را می گذاشت جلوش، همان طور که مشغول دوتار زدن بود، نمی توانست ورق بزند. انگار هم آموزش به من می داد، هم کار را راه می انداختم. یعنی می فهمیدم که کدام شعر به کدام وزن خوانده شد. 25 سال شد این حکایت. من 25 سال پای درس حاجی شاگردی کردم. از ورق زدن شروع شد. به ابریشم تاب دادن رسیدم. چقدر خودش را و ما را سختی می داد ...
خوانندگان جوانی که به ساز تهیه کننده ها می رقصند!
ایرانی و کردی فعالیت کرده است، درباره برنامه او برای ادامه فعالیت هایش سوال کردیم؛ گفت: در طول سال های فعالیتم به طور موازی به دو حوزه موسیقی ایرانی و کُردی پرداخته ام و از حالا به بعد نیز همین گونه خواهد بود. تا به حال هیچگاه پیش نیامده است که کاری برای انجام دادن نداشته باشم و همیشه مشغول آماده سازی، طراحی و ضبط کارهای جدید بوده ام؛ البته در سال های اخیر حمایت از تولید کارهایمان به مراتب کمتر ...
مهر عالمانه بر کارنامه صادقانه فاضلان و خادمان پژوهش
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با تکیه بر همین تاکیدات و تاییدات است که در 5 سال اخیر گام های تحولی خود را شبانه روزی با تکیه بر آموزش پژوهش محور آغاز کرده و امروز ثمرات آن در قالب مقالات، کتاب ها و پژوهش ها، نشست های علمی و هیئت های اندیشه ورز، راه اندازی دروس خارج در راستای نیازهای روز با تاکید بر تقاضای مستحدثه جامعه اسلامی و مطالبه از حوزه، حضور در نمایشگاه های گوناگون و خدمات علمی پژوهشی به پژوهشگران، فضلا و طلاب برای رشد فزاینده این حرکت به خوبی مشاهده و به حق در فرمایش اساتید جلوه می کند. ...
حاج قربان سلیمانی میراث دار اصالت موسیقی گذشتگان بود
...> سلیمانی در خصوص موسیقی اصیل شمال خراسان و ماندگاری آن برای نسل جدید و آیندگان هم اظهار کرد: این موضوع بزرگی است که تنها توسط یک هنرمند اجرایی نمی شود و برای ماندگاری اصالت این موسیقی باید مسوولان ارشاد پای کار باشند و از این هنر محافظت کنند. وی با گلایه از تمام نشدن طرح ساخت مقبره این استاد در روستای علی آباد قوچان افزود: 13 سال از فوت حاج قربان گذشته و هرساله در سالگرد فوت او مراسم برگزار ...
قربان سلیمانی، استاد چیره دست دوتار نوازی
زاهد و در مدح امام علی (ع) و گوزل. او در مقطعی، موسیقی را کنار گذاشته و به کشاورزی پرداخت. این جدایی از موسیقی 17 سال ادامه یافت تا اینکه در 1362 خورشیدی یکی از روحانیون منطقه پس از آگاهی از ماجرا به خانه حاجی رفت و او را با دوتار آشتی داد. او چگونگی بازگشتش به موسیقی را در گفت وگویی این گونه وصف کرده است: سلیمانی، پس از آن چند سالی را در خراسان به ترویج دوتار و آیین بخشی گری ...
به پاسداشت حاج قربان سلیمانی هم زمان با سالروز درگذشت این موسیقی دان خراسانی
بود که آوازه هنرش مرز ها را درنوردید. حاج قربان ، بخشی، دوتار نواز و خواننده موسیقی شمال خراسان که مطابق آنچه در سند خانوادگی او موجود است در سال 1302 در منطقه سرولایت روستای علی آباد و در خانواده ای ترک زبان زاده شد، برخی اسناد سال ولادت او را 1299 می دانند. او یکی از بخشی های بزرگ شمال خراسان بود که به ترکی، فارس و کردی آواز می خواند. واژه بخشی، در ادبیات فارسی و ترکی پس از ...