سایر منابع:
سایر خبرها
مهربانی از آستین مردم قروه بیرون آمد/خورشید زنده به گور نمی شود
پناه نبرند. دغدغه اصلی این زوج جوان و تمامی اعضای اتاق فکر توسعه شهر و نابودی فقر و زدودن غبار غم از چهره جامعه است و حالا پس از این دیوار مهربانی، یخچالی برای پذیرش غذای دوستان خیر و توزیع آن میان مستمندان است که در فکر این افراد ریشه گرفته و به فکر عملی کردن آن هستند. حمایت و تقویت کارهای خیر لازم است وقتی با سکوت به ذوق و شوق افراد برای انجام کارهای خیر نگاه می ...
نکات کلیدی آخرین نامه امام(عج) به نائب چهارم
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ؛ علامت های مؤمن(شیعه) پنج چیز است: خواندن 51 رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز. به نظر بنده این روایت فقط برای دوران امام حسن عسکری(ع) است نه الان، یعنی اگر الان انگشتر را در دست چپ بگذاریم دیگر مؤمن نیستیم، اگر سلام نماز را بلند نگویم مؤمن نیستم یا اگر اربعین ...
سازه ایی از کلمه و جریده
افتاد احساس کردم بیانگری،موضوعات قالب را پس می زند یا می شود گفت به تعبیری تهعد اجتماعی که صرفا در شعر بپردازیم در نتیجه قالب شعر شکسته شد و مقاله نویسی برای من مهم شد و کار ادبی و فرهنگی من را مقاله نویسی در برگرفت و به نوعی در برج مراقبت جامعه تلاش کردم نسبت به تحولات پیرامونم موضع و یا واکنش داشته باشم در هر صورت اینگونه تقدیر کار قلم من رقم خورد. مدیر مسئول روزنامه ی فرهنگ جنوب با ...
توجه به علوم مختلف برای عدم وابستگی به کشورهای غربی ضروری است
آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه در همایش منطقه ای کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دین مبین اسلام همواره به پرورش انسان های فهیم، متدین، آگاه و عالم تاکید داشته و علم در دانشگاه باید به گونه ای ترویج داده شود که وابستگی جامعه به فرهنگ و دستاوردهای غرب کاهش یابد. امام جمعه زاهدان با اشاره به سخن یکی از دانشمندان مبنی بر اینکه ...
باقری: عده ای معتقدند دانشگاه باید زیرنظر حوزه باشد
فروید را از کتابش حذف کنیم، اما من این مسئله را دیدم که عده ای می آیند کتب دانشگاهی را می خوانند و می گویند که این مبحث را باید حذف کنید . وی تصریح کرد: به عقیده من آقای خسروپناه حرفهایی از جنس ایدئولوژی زدگی می زنند که این بحث را هم قبول دارند، ایشان از انسان مطلوب سخن به میان آوردند که از نظر من مطلوب قرار دادن یک انسان به عنوان انسان مطلوب سیاسی یا انسان مطلوب اقتصادی یعنی همه سیاست ...
مناظره سلیمی نمین و زیباکلام درباره عملکرد مجالس ایران
است که قانون آن کشور تعریف کرده که مجلس باید موافقت کند. زیباکلام ادامه داد: اگر به هر دلیلی نظارت توسط مجلس مختل شود و پاسخگویی به مجلس نباشد، دیگر نمی توان به این نظام عنوان دموکرات را نسبت داد. ممکن است این نظام از یک نظام دموکرات نیز بهتر باشد اما عنوان دموکرات ندارد. در تمام نظام های مردم سالار عمود نظام مجلس است. زیرا هر چهار سال مجلس به رأی مردم انتخاب می شود و هدف آن چیزی جز ...
همراهی عقل و عشق و عرفان در فرهنگ ایرانی / مقصود فراستخواه
که همه در عین اشتغالات به باطل، به نوعی اهل رحمت و سزاوار مهربانی اند. عارف نه در حریم خصوصی دیگران تجسس می کند و نه گمان بد می برد، با دیدن منکر دچار خشم و خشونت نمی شود، بلکه دلسوزی می کند. علت این حالات در عارف آن است که او به سر قدر بصیرت یافته است و اگر هم به معروف می خواند این کار را به نرمی و ملاطفت و خیرخواهی انجام می دهد نه به سختی و خشونت و سرزنش و عیب جویی... عارف از گناهان بسیار چشم می ...
تحلیل محتوای ادعیه رضویه
است که روز تولد آن حضرت یازدهم ذوالقعده بوده است. کنیه آن حضرت ابوالحسن می باشد و چون امام موسی کاظم (علیه السلام) نیز مکَّنی به ابوالحسن بوده اند، حضرت رضا (علیه السلام) را ابوالحسن ثانی گفته اند. مشهورترین لقب ایشان رضا بوده است و بنابر روایتی علت این لقب نیز آن است که: رَضِی بِهِ المُخالِفُونَ مِن أعدَائِهِ کَمَا رَضِیَ بِهِ المُوافِقُونَ مِن أولِیائِهِ وَ لَم یَکُن ذَلِکَ لأَحَد مِن ...
صحیفه سجادیه و صحیفه رضویه در آیینه تطبیق
) بنابراین در وهله نخست، امام، ادب عبودیت محض و مخلصانه، که راه رسیدن به توحید است را برای انسان ها تبیین می نماید. امام رضا (علیه السلام) با تأسی به آباء طاهرینشان همچون علی بن الحسین (علیه السلام) در ادعیه خویش نسبت به این معنا فروگذار ننموده و به آن اهتمام ورزیده است. در این زمینه نیز رعایت آدابی همچون تسبیح، حمد و ثنای الهی، صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام ...
فرد و دولت در فرهنگ سیاسی اسلام
. ضرورت بررسی فرهنگ سیاسی اسلام در دوره پس از انقلاب اسلامی، مساعی نسل حاضر را می توان مهمترین کوشش برای بازیابی سنت و سازگاری با مفهوم جدید زندگی اسلامی به شمار آورد. فرهنگ سیاسی جدید که مشروعیت خود را از سنن اسلامی اقتباس می کند، به هیچ روی، صرف ازگشت به گذشته (مفاهیم دوره میانه) نیست. گو اینکه تعریف مجدد برخی از مفاهیم این سنت، یکی از جنبه های انقلابی است که به دست نسل ما ...
یک فعال دانشجویی: افراد بدنیت و بد دل خود را به جنبش دانشجویی می چسپانند
.... ما در مورد آن مجموعه ی دارای هدف و آرمان و احساس بحث می کنیم که مقوله ی جنبش دانشجویی هم متعلق به آنهاست. خصوصیات یک حرکت دانشجویی، باید در این جنبش دانشجویی وجود داشته باشد. ما کاری به این تشکلهای گوناگون دانشگاه ها نداریم. این ها هر کدام یک حکم و حالتی دارند. این حرف ما فراتر از مسأله ی تشکلهاست؛ متعلق به همه ی کسانی است که احساسی دارند؛ آن احساسی که اول تعریف کردیم که ...
ائمه اطهار از حقوق بشر محروم بودند/تعارض قوانین کیفری با حقوق بشر
با اهرم دعوت بوده است. وی با غلط پنداشتن این عقیده که اسلام با زور شمشیر به قدرت رسید، اظهار داشت: امام علی (ع) زمانیکه مورد اهانت یک کافر قرار گرفتند اطرافیانش به سمت آن فرد حرکت کردند تا او را بابت گستاخی اش تنبیه کنند اما آن حضرت فرمودند، او به من دشنام داد، من از حق خودم می گذرم کاری با او نداشته باشید. این فقیه محقق عنوان کرد: هر کشوری براساس ارزش هایی دینی که دارد قوانین ...
سینمای مذهبی ترین شهر ایران 46 ساله شد
شفقت با یکدیگر، آن را بخشی از مسیر رسیدن به حقیقت دانسته است. در بخش های دیگر این گزارش می خوانیم: - انسان دارای سه ساحت درونی و دو ساحت بیرونی است که ساحت های درونی شامل اعتقادات و باورها ، هیجانات و شوق ها و باید ها و الزامات است. دلیل اطلاق عنوان درونی به سه ساحت وجود انسان این است که غیر از خود انسان کسی از باورها، هیجانات و بایدهای او مطلع نیست. در مقابل، دو ساحت بیرونی یعنی ...
فرهنگ در رسانه
دیگر موارد یا دستشان خالی از انتخاب های بهتر بوده و یا به صورت کاملا سلیقه ای عمل کرده اند، موضوعی که این پیامد را برای سینمای ایران به همراه داشت که سینمای ایران با داشتن پشتوانه ای عظیم در حضور در جشنواره های بین المللی و کسب جایزه های متعدد تنها یک بار توانسته به جایگاهی که بیش از یکبار شایسته آن بود، دست یافته است، آن هم با اعمالی شاقه. همگان جنجالی را که جدایی نادر از سیمین بعد از کسب جایزه ...
سیری در آموزه های اخلاقی امام عسکری(ع)
] زیرا بی مطالعه سخن گفتن انسان را در انواع گناهان که از این عضو مخصوص سرچشمه می گیرد، غوطه ور می سازد![30] لذا در فراز ارزشمند از امام حسن عسکری علیه السلام چنین می خوانیم: قَلْبُ الْاحْمَقِ فی فَمِهِ وَ فَمُ الْحَکِیمِ فی قَلْبِهِ[31]؛ قلب (و فکر) احمق در دهان او و دهان شخص حکیم در قلب اوست! .[32] بی شک مراد از قلب در این کلام نورانی همان عقل و فکر است، و بودن زبان در جلوی ...
بزرگترین معضل انسان منیت است
یادگار گرامی امام با تاکید بر توجه به چرایی و هدف از مناظره و گفتگو، یادآور شد: باید یاد بگیریم برای رسیدن به حقیقت همراه یکدیگر باشیم و بدانیم از دل سخن گفتن و شنیدن حقیقت نمایان می شود، اما اگر همراه و همدوش هم نباشیم و نسبت به یکدیگر شفقت نداشته باشیم هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با تیم های برگزیده کشوری مسابقه ملی مناظره دانشجویی ...
فرق روش شناسی قرآن با منطق ارسطویی
همانند هستند، بر پایه همه قاعده های تمثیل، درمی یابیم که علت ها نیز همانند هستند و نیز درمی یابیم که آفریننده جهان، تااندازه ای همانند ذهن آدمی است؛ گرچه دارای توانایی بسیار بزرگ تر ذهنی است درخور بزرگی کاری که انجام می دهد. با این برهان پسینی و ناب، هم هستی پروردگار را اثبات می کنیم هم همانندی او را با ذهن و خرد آدمی . هیوم نخست درباره این مقدمه که جهان بسیار با دست ساخته آدمی همانند است ...
عقل و به کارگیری آن در اندیشه فقهی فیض کاشانی
پیامبر باطنی تعبیر شده است. توجه مبدأ وحی به قوه عاقله بشر موجب شده است علوم مختلف اسلامی مانند فقه از آغاز بر پایه عقل، خرد و تعقل و خردورزی بنا شود و حرکت در مسیر عقلانی هدف اصلی آن قرار گیرد. بر همین اساس است که ریشه لغوی واژه عربی وضع شده برای فقه نیز با تعقل و شناخت همراه است. در راستای پرسش بالا نوشته حاضر در پی آن است تا برای یافتن مفهوم و منزلت حقیقی دلیل عقل در فقه، موضوع را با بررسی ...
فیلم / سخنان یادگار امام در دیدار با تیم های برگزیده مسابقه ملی مناظره دانشجویی
بنیانگذار وحدت وجود، حلاج یا ابن عربی؟
، اما در رفع این اشتباه نیکلسون اظهار می دارد که هدف صوفی یا عارف، تشبیه چیزی یا کسی به خداوند یا شرکت دادن انسان در ذات خداوند نیست، بلکه می خواهد بگوید که از قیود غیرحقیقی بودن وجود خود رها شده، و به این وسیله با وجود واحد نامتناهی متحد شده است (عرفای اسلام، ص 109). از سوی دیگر، اتحاد عرفانی (عین الجمع) هرگز زوال کلی و محو دل نیست... بلکه تجدید حیات تقدس بخش می باشد (سخن أنا الحق و عرفان حلاج ...
حضور ایران در سوریه قانونی و مشروع/معضل بزرگ جامعه انسانی منیّت است/توقف صدور آرم طرح ترافیک روزانه/ ...
حسن خمینی در دیدار با تیم های برگزیده کشوری مسابقه ملی مناظره دانشجویی، تاکید کرد: باید یاد بگیریم برای رسیدن به حقیقت همراه یکدیگر باشیم و بدانیم از دل سخن گفتن و شنیدن حقیقت نمایان می شود، اما اگر همراه و همدوش هم نباشیم و نسبت به یکدیگر شفقت نداشته باشیم ، هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. وی با اشاره به پیچیدگی های روانی انسان ها گفت: نمی توان گفت یک نفر در همه زندگی خود مشفق یا کینه ورز ...
نسبت میان علوم انسانی، فرهنگ و فناوری
پیامبر رحمت و آزادگی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام و آرزوی غفران و علوّ درجات برای استاد زنده یاد، دکتر صادق آئینه وند و عرض تشکر و تکریم ویژه به محضر تمامی دست اندرکاران برگزاری هفته پژوهش، اعمّ از اعضای محترم هیئت علمی، کارشناسان، پژوهشگران و کارمندان ارجمند، و جناب آقای دکتر امیری طهرانی زاده، رئیس محترم ستاد هفته پژوهش؛ جستاری کوتاه در باب نسبت میان علوم انسانی، فرهنگ و فناوری ...
تحلیل معیار معرفت در اندیشة سیاسی غرب
یا یک گروه بر حزب و دولت، تلاش برای شکل دادن به جامعه بر اساس ایدئولوژی حزبی، بسیج همۀ نیروهای جامعه در راه هدفهای حزب و دولت و ازمیان بردن آزادیهای فردی. در دولت توتالیتر، دست یازیهای دولت در حیات جامعه، محدود به هیچ حد قانونی نیست (آشوری، دانشنامه سیاسی، ص240). ابهاماتی در سخن پروتاگوراس در باب مقیاس بودن انسان وجود دارد؛ از جمله اینکه آیا کلمه انسان در این عبارت به انسان فردی دلالت می ...
سرگذشت یک دیکتاتور در سور بز
سور بز عنوان کتاب معروفی از ماریو بارگاس یوسا روزنامه نگار و داستان نویس نوبلیست پرویی است. به گزارش پویش به نقل از ایسنا، یوسا که شاید یکی از سیاسی نویس ترین نویسندگان حال حاضر کشورهای آمریکای لاتین است و در رمان هایش آنقدر با دنیای سیاست همراه بوده که حتی یک بار هم نامزد ریاست جمهوری کشورش پرو شده، در رمان سور بز دست بر سر یکی از سیاه ترین دیکتاتوری های منطقه آمریکای لاتین گذاشته است ...
عمل و انجام
پیام را منتقل کرد. من و بچه ها در آن روز عشق به تمام موجودات را عملا مشاهده کردیم، و این درس از هر سخنرانی دلنشین و پرجاذبه ای برای ما موثرتر بود. (دو صد گفته چون نیم کردار نیست.) پس هنگامی که خود را در بازی با کلمه ها سرگرم می یابید، لب از سخن فرو بندید و اندرز بزرگ مادر ترزا را به یاد آورید. به جای این که بکوشید نقطه نظر خود را اثبات کنید، در دل بگویید: "در این جا چه کاری از دست من ساخته است ...
گذری انتقادی بر ادبیات معاصر از نگاه مکتب ادبی اصالت کلمه
همچنین سیستمی دارد طبعاً و عناصر شعر و داستان در این متن، که اصالت کلمه آن را متن عریان هم می نامد چه جایگاهی دارند؟ متن کلمه گرا و اصولاً ادبیات کلمه گرا هم از چنین سیستمی پیروی می کند و مراقبه شناور در متن و حرکت بسیط حاصل نگاه همه جانبه و سیستمیک به این منابع و مراجع است درواقع کلمه نسبت به ساحت های خودش طبق قانون ما در ما که یکی از مؤلفه های ارائه شده توسط آذرپیک است احاطه بسیط و کامل ...
تفسیر بر اساس ترتیب نزول با سه قرائت
این روایت به همراه برخی روایات دیگر احتمالاً جعلی باشد و هدف جعل کنندگان آن باشد که القا کنند قرآن موجود مشتمل بر همه ما انزل الیه نیست، همان طور که القای این معنا در روایت بعدی لو قَدْ قَرأ القُرآنَ کما أنزل لألْفیتنا فیه مسمّین از پرده برون افتاده است. نویسنده محترم در مورد روایتی که به امام باقر (علیه السلام) نسبت داده شده که ما ادَّعَی اَحَدٌ مِنَ الناسِ انَّهُ جَمعَ القُرآنَ کُلَّهُ کما ...
ایده ی یاسپرس یا مانیفست او
ی "اصیل"ای است که انسانی را هدف قرار می دهد که به گمان من انسانِ ایرانی (دست کم تا پیش از اقدام به تاسیس اندیشه ی جدید) توانایی ادراک این ایده را ندارد؛ ریشه ی چنین ایده ای را باید در آراء کانت و نزاع دانشکده ها ی ( Der Streit Der Fakultaten ) او جست. پس به این ترتیب باید اشاره کنم که به روشنی در کتاب مشخص می شود، مخاطب یاسپرس انسانی – دانشجویی – است که "می تواند" بیاندیشد و به تعبیر او هدف ...
هفت برداشت روزنامه نگار آلمانی از سفر به قلمرو داعش
خود از پدیده ای نوظهور و خوف برانگیز به نام داعش را که حاصل سفر پر خطرش به قلمرو داعش است، این گونه توصیف کرده است: هفت برداشت از یک سفر دشوار 1- غرب به طرز چشم گیری تهدید ناشی از داعش را دست کم گرفته است، داعش و نیروهای آن به مراتب باهوش تر و خطرناک تر از آن چیزی هستند که سیاست مداران جهان تصور می کنند. در بین داعشی ها موجی از شوق و پیروزی، ساری و جاری ست و این چیزی است که من ...
ارکان معرفت شناختی حاکم بر اندیشة اسلامی
تدریجاً روح را به شکل خود درمی آورد، حتی در تفکر و اندیشه و قضاوت او مؤثر است و بدترین اثر گناه و ادامه آن، تاریک ساختن قلب و ازمیان بردن نور علم و حس تشخیص است: کثرة الذنوب مفسدة للقلب (سیوطی، 1404ق، ج6، ص326). اینجاست که گناهان در نظر انسان، حسنات جلوه می کند و حتی به گناه افتخار می نماید! و راه را از چاه تشخیص نمی دهد و مرتکب اشتباهات عجیبی می شود که همه را حیران می کند و این خطرناکترین حالتی است که ...