سایر منابع:
سایر خبرها
حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک
تلقی اینشتینی (حتی نیوتنی) از آن وجود دارد. حدوث نیز به معنای همین عدم امکان پا پس گذاشتن از پدیده نقطه صفر به عقب است . در ادیان یهودی، مسیحی و اسلام به صورت اعتقاد متدینانه این عقیده همواره وجود داشته که جهان آفریده ی خالق است و این آفرینش مسبوق به هیچ سابقه ای نبوده و از هیچ به وجود آورده شده است 1. منظور از اصطلاح آفرینش از هیچ " Creatio ex nihilo " آن است که جهان از ماده ی پیشینی ...
استند آپ کمدی امیر کربلایی زاده در ابن سینا
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ استندآپ کمدی آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی توسط امیر کربلایی زاده با همراهی گروه موسیقی هوم از 3 تا 5 دی ماه ساعت 21 در فرهنگسرای ابن سینا اجرا می شود. کربلایی زاده در این استند آپ کمدی مسائل و معضلاتی را که اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می کشد، به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را ...
بخیه هایی که دوباره باز شدند
میان حوزه سلامت و دیگر حوزه ها شد و گفت: رسانه ها باید همان رفتاری را که با دیگر حوزه ها می کنند با حوزه سلامت نیز انجام دهند چرا هنوز جرمی ثابت نشده نام پرستار و تصویر آن و همچنین نام بیمارستان را رسانه ای می کنید. خودداری از کمک به مصدوم جرم است اما در ابن باره امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی (اورژانس کشور) در پاسخ به این پرسش که اگر فردی در مقابل بیمارستان ...
برگزاری چهارمین نشست تخصصی باشگاه تئاتر ایران زمین در فرهنگسرای ابن سینا
به گزارش راوی نیوز ، در ادامه نشست های تخصصی باشگاه تئاتر فرهنگسرای ابن سینا چهارمین نشست تخصصی این باشگاه پنجم دی ماه 94با محوریت شیوه های مختلف در حوزه نمایشنامه خوانی درسالن سایه برگزار می شود. رسول حق شناس مدیر باشگاه تئاتر فرهنگسرای ابن سینا با اشاره به محور چهارمین نشست باشگاه تئاتر افزود: نگاه ویژه به مقوله نمایشنامه خوانی می تواند به تولید متون و تربیت نسل جدید نویسندگان کمک شایانی ...
چگونه ممکن است امام زمان(عج) در سن 5 سالگی امام شوند؟
تعظیم در برابر عظمت علمی امام وا داشته است و هر کدام او را به نحوی ستوده اند و به عنوان نمونه : سبط بن جوزی می گوید: (امام جواد علیه السلام ) در علم و تقوا و زهد و بخشش بر روش پدرش بود .5 ابن حجر هیتمی به اعلمیت امام جواد(ع) اعتراف نموده می نویسد: مأمون او را به دامادی انتخاب کرد زیرا با وجود کمی سن از نظر علم و آگاهی و حلم و بر همه دانشمندان برتری داشت .6 ثالثاً ...
صاحب تمدن نوین اسلامی نمی شویم مگر آن که علوم انسانی متحول شوند
دارد . حجت الاسلام قائمی نیا یادآور شد: در حقیقت در قرون وسطی که غرب بهره آن چنانی از علم نداشت یعنی حتی پیش از دکارت، ما دانشمندان بزرگی داشتیم که در زمینه ها و علوم مختلف سرآمد بودند و هدایت علمی در این دوره به دست مسلمانان بود که از جمله می توان به ابن هیثم، فارابی، ابن سینا، ابوریحان بیرونی و ... اشاره کرد . این محقق و پژوهشگر وجود دانشگاه هایی زنده و مراکز علمی بزرگ در ...
روایتی از ابن ملجم های اروپایی
روزنامه شرق در صفحه 9 یادداشت فصل تازه برای نمایش های مذهبی به قلم رضا آشفته را به چاپ رسانده و به نقد نمایش ترور به کارگردانی حمیدرضا نعیمی پرداخته است. آنگونه که شرق روایت کرده، حمیدرضا نعیمی از منظری تازه به شهادت حضرت علی(ع) پرداخته و ابن ملجم را محور اصلی و روایت کننده واقعه قرار داده است و بر خلاف کلیشه های مرسوم، از او موجودی خبیث و شقی نساخته، بلکه او را در بستر رویدادها قرار ...
خطرناک ترین هک های سال 2015
در سال جاری، هکرها موفق شدند به اطلاعات محرمانه تری در قیاس با سال های قبل دسترسی پیدا کنند. امسال ایمیل ها، پسوردها و اطلاعات مربوط به بیمه های تامین اجتماعی تنها اهداف هکرها نبودند و اثرانگشت و حتی تصویر افراد نیز در زمره مواردی بودند که به رسرقت رفتند. در ادامه با ابن گزارش همراه باشید تا نگاهی به وحشتناک ترین هک های سال 2015 بیاندازیم. سرقت اطلاعات از اداره مدیریت ...
ازدواج دوران ساز؛ سنگ بنایی برای یک تاریخ
پدر آن بانو درآمد و او را خواستگاری کرد. پیامبر او را به همسری برگزید و این زن همه فرزندان وی به جز ابراهیم را بزاد ( تاری کامل ابن اثیر، 489). از این میان، حضرت فاطمه(س) تاثیری تاریخی داشت و میراث جاودان این ازدواج می تواند به حساب بیاید. ازدواج دوران ساز؛ سنگ بنایی برای یک تاریخ تاریخ کامل ابن اثیر آغاز بعثت وی را به صورت غیر مستقیم از زبان پیامبر چنین روایت می کند: جبرئیل در ...
اولین دوره آموزش الفبای فارسی ویژه پزشکان و پرستاران تاجیک
.../10/1 - 13:06 509640 به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، نخستین دورة آموزش الفبای نیاکان ویژه پزشکان و پرستاران، در بیمارستان فوق تخصصی ابن سینا واقع در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، با حضور ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حسن قریبی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی- تاجیکی، عبدحلیم خالق اف، رئیس هیات مدیران بیمارستان، اساتید زبان فارسی و جمعی از ...
مجموعه آثار محمدجواد مغنیه تولید شد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، دو نرم افزار مجموعه آثار علامه شیخ محمد جواد مغنیه و نگارخانه قانون ابن سینا در بخش های مختلف توسط مرکز نور تولید شد. نرم افزار مجموعه آثار علامه شیخ محمد جواد مغنیه، مشتمل بر 28 عنوان کتاب در 56 جلد بوده که به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی همچون تفسیر، حدیث، اخلاق، فقه، کلام و فلسفه تهیه شده است. همچنین تاریخ الفقه الجعفری ...
علامه جوادی آملی فقیه الفلاسفه و فیلسوف الفقهاء است
دانشگاه سخن بگویم؛ دانشگاه محل دانش است که در زبان عربی الجامعه و انگلیسی یونیورسیتی گفته می شود و محلی است که جامع تمامی علوم بوده و همه چیز در آن وجود دارد؛ بنابراین، دانشگاه یعنی محل دانش و علوم که با یکدیگر خصومتی ندارند، هرچند ممکن است صاحبان علوم گاهی شیطنتی داشته و متخصصان علوم یکدیگر را قبول نداشته باشند. وی بیان کرد: دانشمندان گذشته ما به علوم زمان خود احاطه داشتند اما در روزگار ما ...
بایسته های مدیران در کلام حضرت علی (ع) (4)
اختلافاتی که ریشه در هوای نفس، نخوت، غرور و منفعت طلبی ها دارد در پرتو تقوا از بین می رود و وحدت و همدلی جایگزین اختلافات می شود. حضرت علی (ع) هنگامی که کسی را برای امارتی می فرستاد یک نامه به عنوان عهدنامه برای خود او می نوشت و نامه ای دیگر هم خطاب به مردم نوشته و ایشان را از امارت کارگزار خود مطلع می کرد. در یکی از این نامه ها و به هنگام انتصاب عبدالله بن عباس به کارگزاری بصره خطاب به ...
آقامحمدی در تذکر شفاهی: آقای هاشمی رفسنجانی! به تتمّه اعتبار خود شلیک نکنید
به گزارش فتن، ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه) در تذکر شفاهی در
آیت الله جوادی آملی هم مرجع تقلید است هم مرجع تحقیق
و آزادگی، فیلسوف بودن و حکمت گرایی از ویژگی های مشترک میان این دو اندیشمند است و اساسا وجه ممیزه فیلسوف اسلامی حکمت گرایی است و همانطور که حکمت مرز ندارد، حکیمان ما نیز مرز ندارند. منصوری لاریجانی با اظهار تاسف از اینکه امروز دانشجویان فلسفه ما هگل و هایدگر را بیش از دینانی و ملاصدرا و ابن سینا می شناسند، بیان کرد: البته معنای این سخن آن نیست که نباید به فلسفه غرب توجه کرد بلکه صحبت از ...
شرایطی که ارث زن بیشتر از ارث مرد است
. ثانیاً، گمان کرده اید آنچه در اینجا وجود دارد صرفاً جنبه مالی و اقتصادی است. اگر ملاک فقط جنبه مالی و اقتصادی باشد ممکن است بگوییم حکم مهر و نفقه و ارث را تغییر میدهیم تا مشابه یکدیگر شوند؛ اما اسلام جهات متعددی را در این احکام ملاحظه کرده است. برخی از آن موارد که به عقل بشر میرسد، چنین است: الف. احتیاجات و دل مشغولیهای زن با توجه به بارداری و شیردهی و حضانت کودک با مرد خیلی متفاوت است ...
داوران و ناظران دیدار رده بندی و فینال مشخص شدند
، ساعت 15: دانشگاه آزاد – شهرداری ارومیه داور اول: هدیه صابری، داور دوم: هنگامه پورحسن و ناظر: نسرین پورسعید اصفهان، ساعت 15: ذوب آهن اصفهان – گاز تهران داور اول: شهناز مهاجری، داور دوم: فرحناز قویدل و ناظر: منیژه صادقی جمعه چهارم دیماه: تهران، ساعت 15: سایپا تهران – شهرداری ارومیه داور اول: زهرا شیری، داور دوم: زینب حقی و ناظر: اکرم ابن یمین لینک اصلی؛ گردآوری توسط میکس نیوز ...
اصلاح 170 متر شبکه فاضلاب خیابان ابن سینا کوچه رام پناهی در آبان ماه 94
واحد مهندسی و توسعه آبفا منطقه یک در آبان ماه سال جاری اقدام به توسعه شبکه فاضلاب خیابان ابن سینا کوچه رام پناهی به سمت قلمزن ها نمود . در این اقدام از 170 متر لوله پلی اتیلن 250 استفاده شدو شبکه فرسوده قبلی حذف و کلیه انشعابات بر روی خط جدید برگردانده شد . اضافه می گردد هزینه اجرایی این عملیات بالغ بر 595 میلیون ریال بود که از محل اعتبارات جاری منطقه تامین گردید . ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
وجوب عوض دادن هر نیکی و احسانی باشد وجود ندارد و این مطلب از روایات هم فهمیده می شود، پس دقت کن و همچنین حمل [کلمه تحیت] بر انواع سلام مانند صبح به خیر و عصر به خیر به دلیل عدم تبادر به ذهن و بعید بودن فهم [این چیزها] از [تحیت] و عدم ظهور وجوب رد سلام صحیح نمی باشد و اصل هم عدم [وجوب] است و از ظاهر آیه هم [این نوع سلام کردن] فهمیده نمی شود پس اصل آن را رد می کند زیرا [این نوع سلام کردن] تحیت ...
قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: مرگ و میر موارد مثبت آنفلوآنزا بسیار کم بوده است
فرهمند در توضیح بیشتر گفت: ممکن است فردی که مشکوک به این بیماری است، در بیمارستان فوت کند و بگویند آنفلوانزا باشد؛ اما تا مطالعات اپیدمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کامل نشود، نمی توان تشخیص قطعی داد. خراسان هم نوشت: دکتر سید کاظم فرهمند روز گذشته در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش بزرگداشت خیران بهداشت و داوطلبان سلامت که در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، در پاسخ به این که به تازگی خبرهایی ...
تائید مرگ هشت نفر از مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا در مازندران
اقدامات مثبت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص آموزش و نظارت لازم برای حجاج و همچنین زائران اربعین حسینی افزود: همه دستگاه ها متولی بویژه آموزش و پرورش ، مراکز آموزش عالی، دانشگاه ها و پادگان ها و ...که با تجمع های زیاد انسانی مواجه هستند، اقدام های پیشگیرانه و آموزشی را برای مقابله با ابن بیماری اتخاذ کنند و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمادگی دارد تا در همه زمینه ها اعم از آموزش و ...
حضرت خدیجه(س)؛ هدیه خدا برای تسلی دل پیامبر(ص)
تجارتی اقدام کرد، و به خاطر سود فراوانی که در اثر تدبیر ودرایت آن حضرت از این سفر نصیب حضرت خدیجه(سلام الله علیها) شد، آن بانوی مکرمه علاقمند به این وصلت گردید و مقدمات این ازدواج فراهم شد. حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از اشراف زادگان اصیلی بودکه اصالت خانوادگی و نجابت ذاتی او در مکه، زبانزد خاص و عام بود. او با وجود ثروت فراوان، هرگز از راه نجابت و عفت فاصله نگرفت. و بنابرقول تاریخ همیشه ...
عیسی (علیه السلام) ، آبرومند در دنیا و آخرت
عیسی (علیه السلام) ، آبرومند در دنیا و آخرت إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ (آل عمران /45) [یاد کن] هنگامی [را] که فرشتگان گفتند ای مریم خداوند تو را به کلمه ای از جانب خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است مژده می دهد در حالی که [او] در ...
فاز دوم پردیس، میزبان فناوران سلامت/فروش سه هزار و 400 میلیارد تومانی شرکت ها در سال 93
اخذ واحدی استیجاری بدون کمک دولت وجود دارد. مالکیت فضای اجاره داده شده با پارک یا سرمایه گذار خصوصی یا شرکت های عضو است. نوع سوم عضویت نیز خرید زمین و احداث واحدهای تحقیقاتی است که شرکتهایی که توان مالی کافی دارند در این بخش مستقر می شوند. فاز دوم پارک پردیس، میزبان فناوران حوزه سلامت وی افزود: عملیات اجرایی پردیس نوآوری (فاز اول پارک) با سرمایه گذاری بیش از هزار و 500 میلیارد ...
مادر شهیدان ابن یامین و قاسم رمضان نژاد در فریدونکنار به فرزندان شهیدش پیوست
به گزارش دفاع پرس از مازندران ، حاجیه خانم زلیخا علی پور کاسگری مادر دو شهید بزرگوار ابن یامین و قاسم رمضان نژاد شب گذشته در سن 77 سالگی و بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان حضرت امام خمینی شهرستان فریدونکنار چشم بر جهان فرو بست. وی دارای هفت فرزند پسر و دختر دیگر است که یکی از پسران وی به نام تقی رمضان نژاد از جانبازان سرافراز دفاع مقدس است . همسر وی رجبعلی رمضان نژاد که پدر ...
نامیرا داستان امروز ما و همیشه تاریخ است
توانیم بهره برده تا باورمان را منتقل کنیم. وی افزود: این شیوه قالب هنری آماده ای است و قرار نیست مثل سینما سال ها رویش کار کنیم تا به نتیجه برسیم. داستان نسبت به هنر سینما برای ما دست یافتنی تر است و در عین حال ذوقش نیز در ایرانی ها همواره وجود داشته است و از گذشته هم ما در آن ورود داشته ایم. وی ادامه داد: افرادی که دست به داستان نویسی می زنند، بخش عمده ای از اثرشان را با ...
زنجانی: از احمدی نژاد مجوز گرفتم
نفتی اضافه کرد: آقایان اعلام کردند که من جواب تلفن را نمی دادم و حواله ها سر وقت واریز نمی شد و نارضایتی به وجود آمده بود اما سوال اینجاست اگر نارضایتی داشتید چرا در تاریخ 5 شهریور سال 91 دستور افتتاح حساب در بانک مالزی را دادید. وی اضافه کرد: مسئولان بانک مسکن در حساب لیر ترکیه، یوآن چین و یورو خود حدود 100 میلیون یورو پول نزد بانک مالزی واریز کردند و چون از آنها 65.5 میلیون یورو ...
آیا امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشت
روز هشتم ذی الحجه معروف است به یوم الترویه . یکی از سؤالاتی که درباره حضرت سیدالشهداء(ع) در دهه اول ذی الحجه مطرح می شود این است که چرا امام حسین علیه السلام حج خود را در روز ترویه ناتمام گذاشت و مکه را ترک کرد. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی به این شبهه پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید: قبل از آن که به تحلیل تاریخی این پرسش بپردازیم، باید این نکته را متذکر شویم که از دیدگاه فقهی، این سخن مشهور که امام حسین علیه السلام حج خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه یوم الترویه از مکه خارج شد (1).در حالی که اعمال حجّ که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع می شود از شب نهم ذی حجه آغاز می شود. بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نمی شود. در برخی از روایات تنها از انجام عمره مفرده از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) سخن به میان آمده است.(2) گرچه معروف و مشهور است و در برخی کتاب ها مانند الارشاد شیخ مفید آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند. (3) ولی به نظر بعید می آید که آن حضرت به احرام حج محرم شده باشد چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد علی القاعده روز هشتم یا روز نهم ذی الحجه محرم می شود و جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست. برای تایید این مطلب روایاتی در کافی نقل شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَی بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَهِ بِیَوْمٍ إِلَی الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(4) از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود. از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمود: قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّهِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ إِلَی الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَی مِنًی وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَهِ فِی ذِی الْحِجَّهِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ .(5) امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داده و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نیست و شاید وقتی که خبر دار شد که نیروهای مخفی یزید قصد ترور آن حضرت را در حرم دارند، تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت کند آن زمان امام حسین(ع) برای انجام یک عمره دیگر محرم شد و آن را تکمیل کرد و از احرام خارج شد و در روز ترویه یعنی هشتم ذی الحجه به سوی عراق از مکه خارج شد. از نقطه نظر تاریخی بالأخره این پرسش باقی است که با وجود آن که یکی از علل انتخاب مکه، داشتن فرصت مناسب برای تبلیغ دیدگاه خود بود؛ چرا در این شرایط زمانی ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه، عرفات و منا است و بهترین فرصت تبلیغی برای آن حضرت فراهم آمده است ناگهان مکه را ترک کرد؟ به طور خلاصه می توانیم علل این تصمیم ناگهانی را چنین ذکر کنیم: 1- احتمال خطر جانی از برخی عبارات امام حسین(ع) که در مقابل دیدگاه شخصیت های مختلفی که با بیرون رفتن آن حضرت از مکه و حرکت به سوی کوفه مخالف بودند، ابراز شده چنین بر می آید که امام علیه السلام ماندن بیشتر در مکه را مساوی با بروز خطر جانی برای خود می دانست؛ چنانکه در جواب ابن عباس می فرماید: کشته شدن در مکانی دیگر برای من دوست داشتنی تر از کشته شدن در مکه است (6) نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، برای من دوست داشتنی تر است تا آن که به اندازه یک وجب در داخل مکه کشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه ای از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن چه را از من می خواهند، به دست آورند (7) نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از قصد ترور یزید در محدوده حرم امن الهی نسبت به جان خود سخن به میان آورد .(8) بالاخره در بعضی از متون به صراحت سخن از این مطلب به میان آمده که یزید، عده ای را همراه با سلاح های فراوان برای ترور امام حسین(ع) در مکه فرستاده بود. (9) 2- شکسته نشدن حرمت حَرَم در ادامه برخی از عبارات پیش گفته، تذکّر این نکته از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشت که نمی خواهد حرمت حرم امن الهی، با ریخته شدن خون او در آن شکسته شود؛ گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموی باشد. آن حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر و به گونه تعریض آمیز نسبت به او که بعدها در مکه موضع گرفته و لشکریان یزید حرمت حرم را خواهند شکست به صراحت بیان می دارد. ایشان در جواب ابن زبیر می فرماید:. پدرم (علی علیه السلام) برای من نقل کرد که در مکه قوچی است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته می شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم .(10) پی نوشت ها: 1٫ واقعه الطف، ص147 2 . وسائل الشیعه، ج 1، ص 246، کتاب حج، باب 7، ابواب العمره ج 2 و 3٫ 3 – شیخ مفید، الارشاد ج 2 ص 68 . 4و5- الکافی ج: 4 ص :536 6٫ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج 8، ص 159٫ 7٫واقعه الطف، ص 152٫ 8٫سید بن طاووس، لهوف، ص 82٫٫ 9٫همان،ص82٫ 10 . ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 546٫ ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
قول محقق اردبیلی [اثبات شریک برای واجب الوجود] را بدون ذکر نام ایشان بعید می داند (27) ولی دلیلی بر بعد آن ذکر نمی کند. فاضل جواد در ادامه می گوید: علمای ما اصناف کفار به غیر از یهود و نصاری را نجس می دانند ولی شیخ مفید و ابن جنید و ابن عقیل به دلیل بعضی از روایات که إشعار به طهارت دارد مخالفت کرده اند (28). ولی اگر فرقی بین نجس بودن و مشرک بودن وجود ندارد این سؤال مطرح می شود که چرا ...
خدیجه، بانویی منتظر برای نبوت پیامبر / رحلت ساقی حاجیان مکه و جد اعلای پیامبر
آن حضرت مبعوث شد جناب خدیجه(س) ایمان آورد. حضرت خدیجه(ص) از اموال خویش به صورت مضاربه تجارت می کرد. چندی نگذشت که از بزرگان تجار شد بگونه ای که 80هزار شتر زیر بار تجارت او بودند و هر روز اموال او زیادتر می شد. بر بام خانه او قبه ای از حریر سبز با طنابهای ابریشم با تمثالهایی چند بود که این علامت جلالت آن مخدره بود. افراد زیادی مانند عقبه بن ابی معیط و ابن ابی شهاب که هر یک ...