سایر منابع:
سایر خبرها
سکه های ضرب چکشی موجود در این گنجینه که بخشی از آن مربوط به میراث آستان قدس رضوی یا حاصل کشفیات اتفاقی در اماکن متبرکه و صحن ها بوده و بخش اعظم آن ها وقفی و اهدایی است، شامل نخستین سکه های جهان (سکه های شیر و گاومیش کرزوس، پادشاه ثروتمند لیدی)، سکه های مقدونی، سکه های ایران پیش از اسلام (دوران هخامنشی، سلوکی، شاهان پارس، اشکانی، الیمایی، خاراسن و ساسانی)، سکه های اسلامی، شامل سکه های عرب ساسانی، خلفای اموی و عباسی، سکه های سلسله های مختلف ایران مانند طاهریان، صفاریان، سامانیان، آل زیار، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان را در بر می گیرد. همچنین ...
مرعشی از این نسل است) سه فرزند او بوده اند.[3] ازدواج با دختر شاه و وزارت او با دختر شاه عباس اول ازدواج کرد و در 1033 ه .ق بعد از وفات سلمان خان به مسند وزارت نشست. در 1041ق شاه صفی او را از وزارت عزل و به مهاجرت به قم مجبور کرد. او تا زمان شاه عباس دوم در قم ماند و به مطالعه و تحقیق پرداخت. در 1055 ه .ق (در زمان شاه عباس دوم) مجددا به وزارت شاه رسید.[4] برخی، انتصابش از طرف ...
1393ش / 13 ربیع الاول 1436ق بعد از یک دوره بیماری طولانی، بر اثر ایست قلبی در قم از دنیا رفت.[13] پیکر او در دوشنبه 15 دی از مسجد امام حسن عسکری(ع) به طرف حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز میت توسط آیت الله مکارم شیرازی در حرم کنار مرقد علامه طباطبایی به خاک سپرده شد.[14] آیت الله خامنه ای در پیامی رحلت یحیی انصاری شیرازی را تسلیت گفت و از او به عنوان عالم ربانی و حکیم و عارف الهی یاد کرد ...
داشتند ، اما همان مقدار هم، به آن اندازه بود که به صورت یک فرقه مستقل درآید. علی محمد باب، تا سال 1262 در شیراز بود، و پس از آن به دلیل فشارها راهی اصفهان شده و به معتمد الدوله گرجی حاکم این شهر پناه برد. در باره این پناهندگی، آرای مختلفی هست، در این که معتمدالدوله با طیب خاطر، باب به عنوان یک عالم پذیرفته یا آن از سر بی اعتقادی، خواسته بود وی را تحت الحمایه خود قرار دهد. در این وقت، اختلافات ایجاد ...
تحولات حروف و علائم در چند صد سال گذشته شده ایم، تا خوانش درست تری از متون دوره های پیشین و بر اساس قراردادهای آن زمان داشته باشیم، نه بر اساس تشابهات حروف گذشته با حروف و علائم دوران معاصر. در چه زمینه های دیگری تحقیق و مطالعه داشته اید؟ ماکت نارین قلعه اردبیل، مستقر در موزه شهرداری، حاصل تحقیقاتی بوده که در جلد یک و دو اتفاق افتاده است. مطالب مکتوب و پرسپکتیو و تکنیک ها را به ...
اساسا در موسیقی مقامی چیزی به نام نت نداشته ایم. مگر صدها و هزاران سال مردم نواحی، موسیقی را با نت به اینجا رساندند؟ خیر. همه چیز سینه به سینه منتقل شده است. این کتاب ها و این نت نویسی ها بی فایده است . از منظر درویشی، تنها راه نجات موسیقی مقامی از خطر انقراض، رجوع به استادان این هنر است. باید از تتمه استادان قدیمی که اکنون زنده اند، بهره جست و همان مقام هایی را که به آن ها رسیده است ...